Inbouwverslag Rostra 250-1223 Electronic Cruise Control op R1100RT

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Inbouwverslag Rostra 250-1223 Electronic Cruise Control op R1100RT

Ongelezen bericht door Georgio »

Inbouwverslag Rostra 250-1223 Electronic Cruise Control op R1100RT
Dat een RT geschikt is voor lange afstanden, dat is bekend, maar echt comfortabel wordt het pas als je niet meer op het gas hoeft te letten. Ten eerste, omdat je ook steeds in de gaten moet houden dat je niet te snel rijdt, maar ook ter voorkoming van vermoeidheidsverschijnselen in de rechterpols.
Nu zit er op onze auto een cruise control en die gebruik ik vrijwel altijd, dus waarom zou dat niet op de motor kunnen?
Als je op zoek gaat op het net dan zie je dat er wel wat te koop is voor een 1100, maar de prijzen zijn niet echt aantrekkelijk, het moet wel een hobby blijven. Gelukkig kwam ik dit tegen: http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... ber=528930 . Ahum…, montage op een 1150, maar zoveel verschilt dat niet van een 1100. Vol goede moed een setje in USA besteld bij summitracing. De set die ik heb gekocht bestaat uit de module 250-1223, de control pad 250-3592 en de snelheidssensor 250-4165.
Hieronder het inbouwverslag, geheel geïnspireerd op het artikel uit de link hierboven, maar natuurlijk ook weer een beetje anders want zo hier en daar moet je voor een 1100 wat andere keuzes maken.
De spullen:
Foto1
Picture1.jpg
Snel aan de slag met het bestellen van een extra kabelverdeler, zodat ik in geval van nood (of bij verkoop) de motor weer origineel kan maken. Versnellingskabel voor een fiets gescoord en een kabelstopper en boren/dremelen om de kabelverdeler aan te passen.
Foto2
Picture2.jpg
De drie groefjes in het wieltje zitten er al in maar het middelste groefje loopt niet helemaal door en moet verlengd worden naar het nieuwe cruise-gaatje.
Foto3
Picture3.jpg
Dat viel best mee even in elkaar zetten
Foto4
Picture4.jpg
Klaar, nu de stuurbevestiging: gemaakt van een stukje aluminium plaat. Moet zwart worden dus schilderen en dan kan de verf drogen terwijl de rest wordt gemaakt. Komt op de linker stuurhelft en maakt gebruik van het gat dat daar al inzit. Foto verderop.
Foto5
Picture5.jpg
De bevestiging van de snelheidssensor verschilt nogal van een 1150 dus zelf aan de slag gegaan. Na wat mislukte probeersels een beugel gemaakt van aluminium-hoek strip, die je bij de gamma in meter-stukken kan kopen. Net naast de hoek weer teruggebogen om ervoor te zorgen dat de sensor 4 mm van de remschijfbouten terecht komt. De beugel zit vast met de schroef van het spatbord.
Foto6
Picture6.jpg
Dus het spatbord zit aan de buitenkant tegen de beugel en de schroef zal zowel het spatbord als de beugel op zijn plaats houden. Moet natuurlijk wel goed zitten dus flink aan getrokken en geduwd, maar het is echt een heel stevige verbinding. Mocht ooit de schroef uit het spatbord trillen dan zit de beugel nog steeds goed vast met een backup-tiewrap door het geboorde gaatje.
Foto7
Picture7.jpg
En van boven
Foto8
Picture8.jpg
Inmiddels zijn we wel wat avonden verder, maar het gaat vooruit. Magneetjes moeten de snelheidssensor aansturen. Bij de cruise zit een setje dat geschikt is voor een aandrijfas van een auto, het is immers een auto-cruise. Hier kan ik niks mee tenzij ik de sensor op de cardan zou monteren, maar dat leek me niet zo’n aantrekkelijk project.
Foto9
Picture9.jpg
Deze passen precies in de torx bouten van de remschijf, nu nog afwachten of ze blijven zitten tijdens het rijden. Let erop dat ze met dezelfde polariteit gemonteerd zijn, dat is te regelen door ze bij elkaar te brengen, dan gaan ze vanzelf aan elkaar vastzitten in de juiste polariteit (zie foto 9). Met de stift een stip erop en dan één voor één eraf halen zodat de volgende gemarkeerd kan worden.
Foto10
Picture10.jpg
Het inbouwen van de module was wel lastig, het ding is best lomp en het mag absoluut de vering en stuuruitslag niet raken. Uiteindelijk blijkt het beste om hem te monteren op de plek van de claxon.
Foto11
Picture11.jpg
Zo zit hij precies in het midden en hoog genoeg om bij inveren van de voorvork buiten bereik van het voorwiel te blijven.
Foto12
Picture12.jpg
Maar wat moeten we met de claxon, ook best groot en lomp. Na een avondje passen en meten zit hij met zijn eigen beugel vast in het bestaande gat waar in andere tijden ooit eens een speaker heeft gezeten.
Foto13
Picture13.jpg
De kabels van de claxon vrijgemaakt en andere routing gegeven, ze hoeven niet verlengd te worden.
Nu het inbouwen van de nieuwe kabelverdeler. Lastig ding om in- en uit te bouwen, choke moet los en natuurlijk de bedieningskabels van de gaskleppen. Kabels eruit en nieuwe verdeler erin.
Foto14
Picture14.jpg
Bij het in/uitbouwen van dat ding zit een slang vreselijk in de weg, een beetje vet op de slang maakt het allemaal een stuk gemakkelijker.
De kabel die nu uit de verdeler komt moet op de cruise kabel worden aangesloten. Het is dus nodig om iets te verzinnen dat de beide buitenkabels op zijn plaats houdt en waartussen de verbinding gemaakt wordt. Tevens moet het zodanig lang zijn dat de werkende lengte van de cruisekabel er binnen valt en zodanig dat je ruimte genoeg hebt om de kabels aan elkaar te prutsen.
Ik heb besloten een beugel te maken uit aluminium strip (gamma) met een overlap aan de linkerzijde zodat ik daar de kabelstopper-schroefdraad in kan tappen. Eerst provisorisch vastgezet met een popnageltje, dan draad tappen en de kabelstopper erin. Nu kan dat gemonteerd worden. (waarom geen pvc buis zou je zeggen zoals bij de 1150, nou, de pvc oplossing van het 1150 voorbeeld vind ik gewoon niet zo elegant en bevat mij teveel (zware) onderdelen)
Foto15
Picture15.jpg
De fiets-versnellingskabel komt links uit de buitenkabel, maar moet op maat geknipt worden en heeft dus geen loodje meer, dus zelf loodje erop solderen
Foto16
Picture16.jpg
Hiervoor gebruik ik een stukje hout, ik heb ook het loodje aan de andere kant van de versnellingskabel (die nu dus onder de tank in de kabelverdeler zit) vervangen door een iets groter exemplaar (linker gat in het houtje, let op je moet wel even een klein gaatje doorboren naar de onderkant van het houten blokje, anders krijg je het gesoldeerde loodje niet meer uit het gat). Het loodje voor de cruise zijde moet in het verlengde van de kabel lopen dus een ander gat gemaakt dat schuin naar beneden loopt. Deze komt er wel makkelijk uit want je kan daar beter bij. Het loodje maak je als volgt: kabel zachtjes in de griptang vastzetten met 5 mm kabel er boven uit. Dat stukje kabel uit elkaar rafelen en met een hamertje opstuiken. Dan trek je hem in het houtblokje en laat je soldeer in het gaatje lopen. Duw de soldeerbout helemaal in het gat en wacht enige tijd zodat het allemaal goed vloeibaar wordt. Ik merk dat een kleine electronica-bout het beste werkt, links heb ik een grotere bout gebruikt en dat zorgt voor veel rook en een half doorgevloeid loodje. Bij het gaatje rechts de kleine bout en… in 1 keer goed. Het loodje is daarna met een vijl precies op maat te maken. Natuurlijk eerst getest met een stukje losse kabel en ja: zo’n zelf gesoldeerd loodje zit echt goed vast, ik kon het (ook met geweld) niet kapot krijgen.
Alles kan nu aan elkaar gemonteerd worden, in de cruise kabel heb ik een heel klein beetje vrije slag laten zitten. Er zijn nogal wat discussies hierover op het net, maar uiteindelijk is het advies om zo weinig mogelijk speling in de kabel te maken. Ik had nog wat PE slang en nu dat er omheen zit wordt de cruise kabel netjes in de buitenkabel gedrukt als je gas geeft met de reguliere gashendel aan het stuur.
Foto17
Picture17.jpg
Nu alles op zijn plaats zit kunnen de draden aangesloten worden, eerst de stuurbediening gesoldeerd aan de hoofdbekabeling en alles netjes ingetaped met zelf vulcaniserende tape/krimpkous en met tie wraps vastgezet aan de bestaande bekabeling.
Foto18
Picture18.jpg
De hoofd kabelboom die je dan overhoudt heb ik ingepakt in de bijgeleverde kunststof huls en doorgeleid naar de linker voorkant om daar verder aan te sluiten. Dan komen de drie relais mooi bij elkaar en ook de zekeringen zodat het overzichtelijk blijft en makkelijk is aan te sluiten.
De voeding van het systeem loopt via een relais. Omdat de cruise een eigen zekering heeft heb ik maar een eigen stroomvoorziening naar de accu aangelegd en het relais wordt bediend door de ABS modificatie-kabel (van het ontlastings relais dus). Verder een relais nodig voor het ‘engaged’ lampje en de rem.
Er zijn drie aansluitingen die je op de motor moet vinden: de koppeling, de rem en de knopverlichting. De koppelings stekker zit aan de linkerkant van de topkuip: goed zoeken want bij mij zat hij verstopt achter andere stekkers (je hebt de kant van de stekker nodig die aarde geeft als de koppeling wordt bediend). De remlicht stekker zit aan de rechterkant, makkelijk te vinden en geeft signaal van zowel de hand- als de voetrem (je hebt de kant van de stekker nodig die 12V geeft als de hand-of-voet rem wordt bediend). Tenslotte heb ik de knopverlichting van de stuurbediening aangesloten op de dashboard verlichting, dat is de grijze draad van de grote stekker aan de linkerkant van de topkuip.
Foto19
Picture19.jpg
Tuning: De module is voor een auto gemaakt, een motor heeft nou eenmaal meer pk per kilo dus er gebeurt meer als je gas geeft dan bij een auto en bovendien remt een (4takt) motor harder af als je het gas dichtschroeft, dan een auto. Met de dipswitches kan je de module afstemmen op motor-gebruik. Ik heb in eerste instantie de settings gebruikt van de 1150 zoals in de link hierboven aangegeven. Nou, die settings heeft hij nog steeds!: de cruise pakt soepel op, eigenlijk vrijwel meteen nadat je op ‘set’ drukt en hij loopt dan mooi constant met dezelfde snelheid door. Ik zie geen reden om de settings te wijzigen, mocht dat nog komen dan laat ik dat hier wel weer weten.
Settings van 1 t/m 12: 0 – 0 – 1 – 1 – 0 – 0 – 0 – 0 – 0 – 0 – 1 - 0 .
Zoals je uit het bovenstaande zal vermoeden werkt de cruise dus goed. Ik heb hem getest met snelheden vanaf 60 t/m 120 km/h en ook op een hellend stuk weg: werkt echt perfect, ik ben dus zeer tevreden met het resultaat. De cruise wordt uitgeschakeld als je de rem of de koppeling bedient. Natuurlijk kan je hem ook met het knopje op het stuur uitzetten, maar dan gaat hij ook helemaal uit en is de cruise-snelheid uit het geheugen gewist.
Foto20
Picture20.jpg
De bedieningsmodule op het stuur moet je trouwens wel waterdicht maken, want hij is bedoeld voor in een auto. Ook hier heb ik het advies van de 1150 opgevolgd: het voorste kapje kan je er makkelijk afwippen, in de buitenrand siliconenkit aanbrengen en ook op de kabeluitgang in het midden. Ik heb aquarium-silicone van de gamma (tube) gebruikt.
Foto21
Picture21.jpg
Tenslotte nog de kleppen gesteld en gescynchroniseerd, omdat de gasklep bediening los is geweest. Hiervoor gebruik gemaakt van vriend-en-forumlid-Michael’s slang-met-olie-op-plank- systeem: werkte weer goed Michael: Dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Inbouwverslag Rostra 250-1223 Electronic Cruise Control op R1100RT

Ongelezen bericht door japachap »

Goede bezig! _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Inbouwverslag Rostra 250-1223 Electronic Cruise Control op R1100RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Hartelijk dank voor dit zeer uitgebreide en rijkelijk met foto's gedocumenteerde verslag Georgio! Mijn complimenten! _004

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Inbouwverslag Rostra 250-1223 Electronic Cruise Control op R1100RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Mooi en duidelijk verslag.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Inbouwverslag Rostra 250-1223 Electronic Cruise Control op R1100RT

Ongelezen bericht door HansD »

Prachtig verslag!
Wat een werk zeg, maar wel een geweldig resultaat. Veel plezier ermee!! _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Inbouwverslag Rostra 250-1223 Electronic Cruise Control op R1100RT

Ongelezen bericht door Baird »

Speciaal TechWeekend houden en dan een aantal ombouwen, dan krijg ik steeds minder de neiging om mijn RT in te ruilen _005 _005
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”