Pagina 1 van 4

restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 29 dec 2017, 11:52
door Atra Hasis
Met een kleine aanmoediging van een moderator hier, maar eens een topic aangemaakt over de restauratie van mijn BMW 51/3.
Ik zal eens beginnen met een inleiding.
De betreffende motorfiets is een BMW 51/3 uit 1953 !
Deze is ooit door mijn vader aangeschaft rond 1960, op een veiling in Rhenen.
De eerste jaren bereden door mijn vader, samen met mijn moeder, en later toen ik erbij kwam, werd er een zijspan aan gehangen.
Desondanks werd er toch besloten later om de BMW te verkopen, en een auto aan te schaffen.
De zijspan werd apart verkocht.
Hier enkele foto"s van destijds :
IMG_0652.JPG
IMG_0650.JPG



In 2008 kwam ik op het idee om eens te kijken of de motor nog leefde, en eventueel de motor te kopen.
Ik stuurde een brief naar de RDW met het verzoek om contact met de eigenaar te krijgen.
Deze stuurde mij als antwoord dat de eigenaar niet wilde, maar enige tijd later kreeg ik een belletje van de eigenaar
om naar de motor te komen kijken.
De eigenaar drukte mij bij voorbaat op het hart dat de motor niet te koop zou zijn, maar foto's maken mocht.
Een afspraak gemaakt, en gewapend met fototoestel er heen.
dit was de staat waarin ik destijds de BMW aantrof :
IMG_0663.JPG
IMG_0668.JPG
IMG_0671.JPG



Niet echt meer in originele staat, maar voor mij toch de moeite waard om terug te zien.
Met de eigenaar afgesproken dat ALS hij hem ooit zou wegdoen, ik m mocht kopen.
Inmiddels 6 ! jaar later besloot ik nog een poging te doen, en schreef een brief aan de eigenaar.
Geen idee of hij nog op het adres woonde, of zelfs nog leefde.
Na 6 weken kreeg ik een telefoontje : ik mocht een bod doen op de motor.
Phoeh !
ik vroeg wat bedenktijd en belde hem na 2 dagen terug.
hij accepteerde mijn bod, en daarmee keerde de BMW terug in de familie.
Door een flinke dip in mijn gezondheid duurde het nog een tijd eer ik aan de restauratie kon beginnen.
Eerst maar eens beginnen met de demontage, en het vastleggen ervan op vele foto's :

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 29 dec 2017, 12:39
door ciske
De bovenstaande "Inleiding" van dit verhaal zorgt er voor dat ik nu al uit kijk naar de komende hoofdstukken!

Groet van Ciske

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 29 dec 2017, 12:58
door Atra Hasis
Uiteindelijk rest er niets dan losse onderdelen, waarvan vele niet origineel, zoals de tank en het achter, en voorspatbord.
Deze belanden op marktplaats, waar er bijna om gevochten word.
Excuus dat de volgende 3 foto's op zijn kop staan, krijg ze niet goed !
IMG_0929.JPG
IMG_0932.JPG



Het frame word gestraald, en de eerste aankoop word een benzine tank van George Meijer.
Deze is groter dan het origineel, en werd destijds aangeboden als optie.
IMG_1104.JPG



Daarna worden alle plaatwerkdelen die inmiddels aangeschaft zijn voorbewerkt en gespoten.
Voor de biezen word er naar een adres in Duitsland gereden, en deze worden met de hand gezet.
IMG_1703.JPG
IMG_1702.JPG

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 29 dec 2017, 13:29
door Atra Hasis
Ook de wielen worden aangepakt, zeg maar nieuw


En het blok word weggebracht voor revisie :

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 29 dec 2017, 13:31
door EileRT
Wat TOP dat je in woord en beeld verslag doet van dit bijzondere project. We gaan het met veel belangstelling volgen. Je bent al goed bezig! _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 29 dec 2017, 14:57
door HenkvanR
[emoji33][emoji33][emoji33] sprakeloos, mooi man, succes verder ik/we wachten op het eindresultaat


Groeten van Henk

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 29 dec 2017, 21:16
door skull
Prachtig! Kijk uit al naar het vervolg, en bedankt dat wij deze toch wel unieke kans krijgen om dat mee te volgen.
groeten.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 30 dec 2017, 13:28
door JOS WRSM
Geweldig leuk om te volgen . . . .
Succes.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 30 dec 2017, 20:37
door Atra Hasis
Bedankt voor de reactie’s !
Ik ben inmiddels wat aan het bouwen, en kom binnenkort met een update.
Het lijkt inmiddels al een beetje op een motorfiets.
( spannend )

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 30 dec 2017, 21:57
door RendeRT
Prachtig, wat een mooi project. Ik kijk ook uit naar het vervolg.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 31 dec 2017, 16:59
door Danny1150RT
Bewonderings waardig, kijken uit naar volgende reeks, maar vooral om hem echt te zien rijden, grtjs DannyGS

Hartelijke groeten van ZTE BLADE V0800 aan alle forumleden


Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 01 jan 2018, 01:21
door Ton1959
En wie gaat het blok reviseren als ik vragen mag?

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 01 jan 2018, 09:39
door Atra Hasis
Salis, in bergen op zoom

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 03 jan 2018, 20:05
door Baird
Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 03 jan 2018, 21:26
door Atra Hasis
@Baird :
Mijn insteek is om alles, dus ook de electra origineel te houden, dus ook gewoon 6 volt.
Misschien dat degene die het blok aanpakt er nog een ander idee over heeft, maar dat hoor ik dan van hem.
Zodra hij het blok uit elkaar heeft ga ik bij hem kijken en overleggen wat we doen.
1 consessie ga ik sowieso doen, het geschikt maken voor loodvrij.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 03 jan 2018, 21:27
door Ton1959
Baird schreef: 03 jan 2018, 20:05 Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Als ik het goed gelezen heb zit daar maar een dynamo op die maar 45-60 watt is. Als je dan een standaard grootlicht/dimlicht gebruikt en je achterlichtje van 5 watt dan moet je dynamo al op zijn best werken en dan heb je de ontsteking nog en je spanningsverlies over bedrading/stekkers en schakelaars. Dan is met licht aan rijden inderdaad geen optie.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 04 jan 2018, 18:57
door Baird
Ton1959 schreef: 03 jan 2018, 21:27
Baird schreef: 03 jan 2018, 20:05 Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Als ik het goed gelezen heb zit daar maar een dynamo op die maar 45-60 watt is. Als je dan een standaard grootlicht/dimlicht gebruikt en je achterlichtje van 5 watt dan moet je dynamo al op zijn best werken en dan heb je de ontsteking nog en je spanningsverlies over bedrading/stekkers en schakelaars. Dan is met licht aan rijden inderdaad geen optie.
En hoe deden ze dat dan in 1951? _001

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 04 jan 2018, 19:00
door Nico4sen
Baird schreef:
Ton1959 schreef: 03 jan 2018, 21:27
Baird schreef: 03 jan 2018, 20:05 Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Als ik het goed gelezen heb zit daar maar een dynamo op die maar 45-60 watt is. Als je dan een standaard grootlicht/dimlicht gebruikt en je achterlichtje van 5 watt dan moet je dynamo al op zijn best werken en dan heb je de ontsteking nog en je spanningsverlies over bedrading/stekkers en schakelaars. Dan is met licht aan rijden inderdaad geen optie.
En hoe deden ze dat dan in 1951? _001
25 watt lampje in de koplamp denk ik. Had ik vroeger bij m'n brommertje ook, meen ik me te herinneren.

Hartelijke groet,

Nico


Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 04 jan 2018, 19:02
door Baird
Atra Hasis schreef: 03 jan 2018, 21:26 @Baird :
Mijn insteek is om alles, dus ook de electra origineel te houden, dus ook gewoon 6 volt.
Misschien dat degene die het blok aanpakt er nog een ander idee over heeft, maar dat hoor ik dan van hem.
Zodra hij het blok uit elkaar heeft ga ik bij hem kijken en overleggen wat we doen.
1 consessie ga ik sowieso doen, het geschikt maken voor loodvrij.
Ik heb destijds de originele spanningsregelaar laten afregelen door een oude collega bij de Klu die nog met dat spul gewerkt had op de oude vliegtuigen, het werd geen succes. Vervolgens met een kennis zelf een elektronische gemaakt, ook geen succes. Vervolgens via de Club een andere elektronische gekocht, doet het een beetje. De Mono staat nu in Utrecht en gaat naar een specialist die hier verstand van heeft, hopelijk dat het eindelijk opgelost wordt.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 04 jan 2018, 20:36
door Ton1959
Baird schreef: 04 jan 2018, 18:57
Ton1959 schreef: 03 jan 2018, 21:27
Baird schreef: 03 jan 2018, 20:05 Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Als ik het goed gelezen heb zit daar maar een dynamo op die maar 45-60 watt is. Als je dan een standaard grootlicht/dimlicht gebruikt en je achterlichtje van 5 watt dan moet je dynamo al op zijn best werken en dan heb je de ontsteking nog en je spanningsverlies over bedrading/stekkers en schakelaars. Dan is met licht aan rijden inderdaad geen optie.
En hoe deden ze dat dan in 1951? _001
Toen de motor nieuw was er natuurlijk al wat minder spanningsverlies op bedrading ,stekkers en schakelaars. De massa verbindingen waren zuiver. Maar ik moet zeggen dat het met mijn Enfield van 1990 ook een probleem was. Daar waren dan wel betere dynamo's en regelaars voor te krijgen in Engeland. Maar de standaard dynamo was ook gewoon vrij zwak.
Maar door lang stilstaan kan het remanent magnetisme van je dynamo ook veel minder sterk zijn en dan doet je dynamo ook weinig.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 04 jan 2018, 20:41
door Kees BMW
Nico4sen schreef: 04 jan 2018, 19:00
Baird schreef:
Ton1959 schreef: 03 jan 2018, 21:27
Baird schreef: 03 jan 2018, 20:05 Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Als ik het goed gelezen heb zit daar maar een dynamo op die maar 45-60 watt is. Als je dan een standaard grootlicht/dimlicht gebruikt en je achterlichtje van 5 watt dan moet je dynamo al op zijn best werken en dan heb je de ontsteking nog en je spanningsverlies over bedrading/stekkers en schakelaars. Dan is met licht aan rijden inderdaad geen optie.
En hoe deden ze dat dan in 1951? _001
25 watt lampje in de koplamp denk ik. Had ik vroeger bij m'n brommertje ook, meen ik me te herinneren.

Hartelijke groet,

Nico
Als ik mij nog herrinner zat in mijn R 60/2 Bj 1962 een lamp van 35 watt er in,misschien heb ik nog wel êên liggen ??
Gr-Kees.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 jan 2018, 18:22
door Atra Hasis
Het originele koplampbolletje is 6v ,35watt

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 jan 2018, 18:52
door Nico4sen
Atra Hasis schreef:Het originele koplampbolletje is 6v ,35watt
Hou je nog net een beetje over voor de ontsteking [emoji123]

Hartelijke groet,

Nico


Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 jan 2018, 19:31
door Atra Hasis
Ik ben inmiddels aan het bouwen gegaan.
Eerst maar nieuwe balhoofdlagers er in :
19003BEC-77D1-45EF-A928-2D0458677EFD.jpeg
83BFAA1D-1633-45D0-9653-3CE8209DB4DD.jpeg
68A0C05F-A016-4162-BD37-F0F505A16BEA.jpeg

De voorvork was al in orde gemaakt,dus kan er in :
638480BB-5247-4FC1-A093-7CC709D6F028.jpeg

Zo gaat het al wat worden, en ja, de motor verblijft binnen, lekker in de warmte voorlopig :
B6691B11-70E4-4FB4-8656-C075CB2D03A8.jpeg

Nog even voor de show het voorwiel er in, maar dat moet er weer uit :

CD1F2BA6-E80E-4B55-8692-367609A14D99.jpeg

De deksel van de voorwielaandrijving behoeft nog wat poetswerk :
98AEE564-4FA5-468A-AC39-66A76679AF3B.jpeg
17657942-7F4A-4555-A3A8-63298BA9AEDE.jpeg

Het oude typeplaatje terug er op gezet ( bijna 65 jaar oud )

FB01F7B4-D6F1-44DA-B313-D68DE99481FB.jpeg



Na een aantal postings van jullie kant hier onder gaan we verder

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 jan 2018, 20:04
door sacuL
Top man,

Je bent goed op weg met goede foto's -top-
ik blijf je project met veel interesse volgen.
SUCCES _004

[groet] sacuL.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 jan 2018, 21:29
door Nico4sen
Gaaf project [emoji41]

Hartelijke groet,

Nico


Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 jan 2018, 23:47
door Baird
Bedankt voor de tip over het koplampje, gaan we checken wat daar in zit.

Over de benzinetank bevestiging op het frame: bij mijn R25 zit die direct boven de cilinder, bij jou niet. Ik heb destijds de bevestiging omgebouwd naar een in rubber gehangen tank omdat de bevestigings'oren' afscheurde van de tank door het temperatuurverschil tussen het frame en de benzinetank.

Prachtige foto's van je mooi project _004 , de mijne zitten in een fotoalbum ergens uit de vorige eeuw ....

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 06 jan 2018, 10:48
door Atra Hasis
Leuk om te lezen dat er nog meer leden een oldtimer BMW hebben.
Misschien kunnen er zich nog meer melden.
Jammer dat je nergens een club hebt voor oude BMW ‘s
Ook de aandacht van de BMW Club Nederland voor oude BMW’s vind ik niet matig.
In het buitenland is dit toch anders, en zijn er op zijn minst levendige fora.(forums?)
Ik heb me wel eens laten vertellen dat zo’n 80% van alle BMW’s wereldwijd,
nog rijd, of in elk geval nog bestaat.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 06 jan 2018, 12:58
door Danny1150RT
Ongelooflijk knap gedaan, en zo te zien staat ie al mooi in de woonkamer te blinken

Hartelijke groeten van ZTE BLADE V0800 aan alle forumleden

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 jan 2018, 12:46
door Arjan W
Gaaf hoor, ik volg je verhaal hier op de voet :) nog veel success met de bouw.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 jan 2018, 19:58
door tamme
Er is wel degelijk een club voor oude BMW motoren n.l BMW Boxerclub Nederland , een zeer actieve club met heel veel kennis en info
zie BMWboxerclub.nl.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 09 jan 2018, 06:46
door Atra Hasis
Die ken ik wel, maar geven aan te zijn voor boxers tussen 1969 en 1996,
en dat valt buiten mijn categorie

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 09 jan 2018, 19:02
door tamme
dat is jammer

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 10 jan 2018, 17:36
door Arjan W
Volgens mij moet er wel een eenpitter vereniging zijn. Deze stonden namelijk ook op de laatste BMW dag in biddinghuizen.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 10 jan 2018, 18:12
door mkoskamp
Arjan W schreef: 10 jan 2018, 17:36 Volgens mij moet er wel een eenpitter vereniging zijn. Deze stonden namelijk ook op de laatste BMW dag in biddinghuizen.
Maar dan heeft hij weer 1 cilinder te veel :-)

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 11 jan 2018, 17:51
door Baird
Arjan W schreef: 10 jan 2018, 17:36 Volgens mij moet er wel een eenpitter vereniging zijn. Deze stonden namelijk ook op de laatste BMW dag in biddinghuizen.
Dat is de BMW MonoClub https://www.bmw-mono-club.nl/, daar was ik uiteraard lid van, nu mijn broer weer want de R25 staat bij hem ...

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 jan 2018, 12:49
door Arjan W
Volgens mij deden ze ook oudere boxers maar was dat niet hun primaire doel. Al met al zijn het wel erg mooie motoren.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 jan 2018, 13:13
door tamme
Atra Hasis schreef: 09 jan 2018, 06:46 Die ken ik wel, maar geven aan te zijn voor boxers tussen 1969 en 1996,
en dat valt buiten mijn categorie

Welke categorie bedoel je dan precies,
Zijn er nog meer catagorien :roll:

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 jan 2018, 16:23
door Atra Hasis
Wat ik bedoel is dat mijn motor niet echt valt in de door hen omschreven bouwjaren.
Mijn BMW is van 1953, en dat is aanzienlijk ouder nog dan 1969, hetgeen zei aangeven
mee te beginnen
Dit staat op hun website :
“ De Bmw Boxerclub anno 2005


Wie zijn wij:


De Bmw Boxerclub is een vriendenclub van liefhebbers/bezitters van Bmw motoren van het type 246, 247 en 248, dat wil zeggen 2 cilinders met 2 kleppen per cilinder.

Dit zijn de Bmw’s die gemaakt zijn tussen 1969 en 1996, met een cilinderinhoud van tussen de 450 en 1000CC. “

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 jan 2018, 18:36
door tamme
ga je nu zelf een club oprichten?? _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 jan 2018, 18:42
door EileRT
Nee hoor, deze schitterende klassieker van een BMW boxer blijft gewoon op ons RT-forum ! Big RT Smile

Sorry, dat ik even voor m'n beurt spreek . . . :oops:
tamme schreef: 12 jan 2018, 18:36 ga je nu zelf een club oprichten?? _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 jan 2018, 23:13
door Atra Hasis
Een club oprichten is zo makkelijk niet.
Een bestuur, statuten en nog meer van dat soort dingen.
Ik blijf lekker hier met mijn R1150RT, en de R51/3.
Of misschien naar het GS forum :D :D

Afbeelding

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 21 jan 2018, 21:17
door Rebel
Prachtig project om te volgen, ga zo voort _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 22 jan 2018, 10:45
door Marcel 1200rt
Geweldig dat je dit kunt en fijn dat je dit met ons deelt. _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 14 nov 2019, 20:21
door Atra Hasis
Het topic is weer heropent door Eilert, ik zie alleen dat de foto’s inmiddels deels verdwenen zijn (?)
Ik ga eens kijken wat ik er mee kan.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 18 nov 2019, 12:33
door Baird
Er is een duidelijke overeenkomst tussen jouw R51/3 en mijn R25 met R25/2 blok, ik ben benieuwd hoe jij de elektriciteitsvoorziening/spanningsregeling werkend heb (gekregen). Daar zouden we offline wel eens over kunnen bomen.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 18 nov 2019, 16:09
door pjeurn
super gaaf om te zien hoe je die hele mooie fiets aan t opknappen bent.
succes ermee

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 18 nov 2019, 17:01
door Atra Hasis
Daar gaan we weer.
Het stuur er op gezet, en de stuurdemper ( ja, ook al in 1953 )
FAEFB505-969F-44AD-AA42-30F39DD22051.jpeg

Uiteindelijk het voorspatbord er in, en het voorwiel.
Ik heb er voor gekozen om de naaf te polijsten/ poetsen, en niet te stralen,
omdat daardoor ook het oppervlak er wat ruw gaat uitzien.
En ja, je mening hierover geven mag.
Misschien verander ik het nog.
A72F0F49-C5B3-4D63-B44A-BE3935140B8B.jpeg
67BFF897-22FD-4F00-AE79-C2526A255E76.jpeg


De onderste beugel op het spatbord kan losgemaakt en omgeklapt worden
zodat er een standaard ontstaat, en je het voorwiel makkelijk kan demonteren.
Ook toen waren ze bij BMW al goed bezig

Ik vond het er al mooi uitzien.
Ook het achterspatbord gemonteerd.
Het achterwiel gaat nog even duren, omdat van deze de as door de schokbrekers loopt.
Deze moeten nog aangepakt worden.
Bijkomend is dat de rechter achterschokbreker een VAST onderdeel is van het cardanhuis.
D52D18D6-FDBB-489D-9AE6-8258B71BBF46.jpeg

En als je dan toch bezig bent, kan de koplamp er ook wel op :
566A7939-6CBD-4295-B119-851C3F99CCCC.jpeg
En waarom de foto’s nu een kwartslag gedraaid zijn : _001

Het totaalplaatje ziet er nu zo uit :
3BDC1856-4974-4497-8389-1DB7BAD535E0.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 18 nov 2019, 17:13
door Atra Hasis
De kabelboom is er ook,maar daar kom ik nog niet helemaal uit, die schuif
ik dus ff terzijde
15C1BA40-1286-427D-9A3F-905E82CA35DA.jpeg

En dan ?
Wat hebben we nog meer ?
Oja, de stuurhendels
Ze zijn nog wel goed, maar totaal ontdaan van een kleurtje.
( raar hoor, na zo’n 60 jaar al :D )
De makkelijkste weg zou zijnde nieuwe te kopen, maar dat kan anders.
Een spuitbus in de juiste kleur, en kliederen maar
848DEDFC-C992-4A7E-857A-C04353D64858.jpeg
Binnenkort meer luitjes.Ik ben al een stuk verder met de restauratie, dus foto’s komen er aan

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 18 nov 2019, 18:27
door EileRT
Super man! Je laat er geen gras over groeien. Bedankt voor je verhaal en foto’s tot nu toe. Hier word je toch helemaal blij van . . . de BMW wordt TOP gerestaureerd! _004