Pagina 3 van 4

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 11 apr 2020, 22:36
door skull
Altijd genieten van de verdere werkzaamheden! Bedankt.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 apr 2020, 00:00
door EileRT
Op dit moment zijn er meer dan 100 reacties en is het bijna 9200 keer gelezen. En ja, dit leest als een zeer goed boek met hele mooie foto’s. We zijn gelukkig nog niet bij het laatste hoofdstuk! Big RT Smile

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 13 apr 2020, 10:51
door joekes
Lees dit topic voor het eerst....wat een machtig project is dit, en wat een geweldige BMW uit het verleden, maar het belangrijkste is het ongeevenaarde geduld van de restaurateur..... _004 _004

Schitterend verhaal Big RT Smile Big RT Smile

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 13 apr 2020, 17:21
door Atra Hasis
Dank joekes.
Geduld zeker .
Even een kleine update : achterlicht zit er op.
2e paasdag klusje; leuker dan de woonboulevard of gamma :
29D29AD1-9C17-436D-81CB-E464E74E00F3.jpeg
Sorry voor de foto’s op zijn kant , zo zijn ze niet in het echt .
Aan de cardan is ook al gewerkt, maar daar heb ik nog wat onderdelen voor nodig .
Uiteraard deel ik hiervan de werkzaamheden met jullie .
Als jullie iets willen weten en of vragen brand los .
Misschien hebben jullie ook interesse gekregen in een restauratie voor jezelf .

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 28 apr 2020, 14:25
door Atra Hasis
Weer wat spullen binnen, dus weer wat te knutselen.
Rijderszadel, rubbers voor de voetsteunen, spulletjes om de tank te monteren .
Die kan er wel pas op als het blok er in zit, en ik de kabelboom in het blok aangesloten heb.
Verder o.a chrome tankdop, benzinefilters,benzinekraan,en ..
Voor de finishing touch de tankemblemen
Voorzichtig monteren,want het is emaille.
Ook nog wat spullen voor de cardan-as, daarover komt nog een verslag .
B7F51711-AEBD-4DA5-B708-90FFAEFADA61.jpeg
98E6967F-BD9E-4555-90BF-C5AD24390773.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 13 mei 2020, 16:12
door Arjan W
Fantastisch om te lezen allemaal. Ben weer benieuwd naar de volgende update.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 27 mei 2020, 20:56
door Atra Hasis
Ben maar eens aan de slag gegaan met de cardan as.hier zie je de oude as, nog vast aan het cardanhuis,

naast de nieuwe.
4CE76602-E531-4F7B-AD9D-69CBA3B231BE.jpeg
Om de as los te krijgen, moet de chromen “bell “ losgedraaid, maar deze is ooit mishandeld en doordat de schroefdraad
beschadigd is gaat deze niet los.
Als oplossing word gekozen om deze door te slijpen met de multitool .
181E8BBF-AB27-47F7-8887-21850563D4DB.jpeg
198F977C-3479-4892-9482-B44B3972CDC3.jpeg

De draad blijkt inderdaad beschadigd, en moet vervangen :
04020C37-DC3B-4061-BE34-21B9609304AB.jpeg

Evenals de oliekeerring :
C9B28C2D-7B75-4FE0-97A4-B046984B4E1D.jpeg

Eerst de boel maar eens reinigen :
95354D4E-979B-42FC-808E-4DF186624E4F.jpeg
B6550EA8-F2E7-4FF2-BA33-7031A237C890.jpeg
Dat ziet er al beter uit.

Wanneer de keerring er uit is blijkt dat ook de dubbele lager van het pignonwiel vervangen te moeten worden.
Vooruit dan maar.
Doe het goed, of doe het niet.
0518C8F1-0BCE-463F-8248-7FD7AAA350D9.jpeg
1A4E82BE-C8A9-4758-955B-D547423AF7E6.jpeg
B4664E17-9DF7-43CE-86A9-5E5C1AD30D72.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 27 mei 2020, 21:12
door Atra Hasis
Zo. Dat is ook weer netjes :

D966B077-A8B0-42DE-929B-26914CE5C7A9.jpeg

Het monteren van de cardanas en het huis gebeurt als het blok terug is van reparatie.
Dit is op zich handiger , omdat anders de as in de weg zit met het monteren van het blok.


Ook het rijders- zadel zit er op inmiddels :
image.jpg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 27 mei 2020, 22:03
door EileRT
Bedankt voor je update . . . fantastisch! Dit leest als een jongensboek! Big RT Smile _004 _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 28 mei 2020, 09:55
door QuickFix
EileRT schreef: 27 mei 2020, 22:03een jongensboek
Het geeft, mij althans, ook een soort benijdingswaardig gevoel: ik kan aardig sleutelen, maar laat het echte werk toch liever aan iemand over die meer kennis en kunde in huis heeft; ik heb niet echt het geduld voor grote operaties. :oops:

Ik blijf dit onderwerp vol interesse volgen in ieder geval. _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 28 mei 2020, 19:57
door Atra Hasis
@Quickfix :
Het was inderdaad wel een uitdaging om er aan te beginnen .
Ook ik had er totaal geen ervaring mee, maar veel lezen, met hier en daar vragen ,en tenslotte gewoon maar beginnen kom je al een heel eind .
Bovendien is dit voor mij een speciaal project, wat de motivatie ook wat groter maakt .
Ik hoop dat hij volgend jaar aan het begin van het motorseizoen klaar is, voor bijv. Een ritje naar een BMW dealer op de seizoens openingsdag, maar ik moet nog best wat doen, en eerlijk is eerlijk , het kost ook allemaal wat .
We kennen allemaal de BMW prijskaartjes, en ondanks dat de motor nu 67 jaar oud is 😲 , de prijzen zijn dat niet hoor 😂

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 06 aug 2020, 15:29
door Atra Hasis
Een kleine update
Hier onder de kickstart-as waar de lekkage zat op de olie keerring . Duidelijk te zien zijn de slijtplekken op het asje :
1781EB9E-B6E6-4433-B026-0BD6D043E00B.jpeg
65EEA9D7-0410-494B-A196-320106942BB9.jpeg
De as gaat binnenkort naar de hardverchromer om hersteld te worden.
Verder nog een hoop onderdelen besteld, waarvan hieronder een selectie
Onder andere een contactplaat, passagierszadel, en een andere middenbok.
De middenbok die er nu onder zit is te breed, en hoort op een later bouwjaar.
De andere onderdelen waren nog niet voorradig, maar komen spoedig.
Ik kan voorlopig weer iets doen.
De doelstelling blijft om volgend voorjaar te rijden
507011C5-FDD6-4CE2-B80D-00E6E69A25F0.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 07 aug 2020, 13:54
door Atra Hasis
De voorbereidingen om het passagiers zadel te monteren
Meten, nog eens meten
378B94E5-ECB9-4463-9BDB-B769378460FF.jpeg

Dan aftekenen, boren, en ....

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 07 aug 2020, 14:33
door EileRT
Wauw . . . SUPER ook dat passagierszadel! _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 aug 2020, 16:42
door Atra Hasis
Van verschillende mensen al gehoord dat de zweefzadels stukken comfortabeler zijn dan de huidige zadels .
De kickstart-as is inmiddels weggebracht voor reparatie.
Ik wilde deze laten “ laser-cladden “ ,maar omdat de as gehard is kan dat niet.
Hij word nu hardverchroomt, en weer op maat geslepen.
Over ongeveer een week kan ik m ophalen, en breng ik m bij de man die mijn blok onder handen heeft.
Hopelijk komt het blok dan snel mijn kant weer op.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 aug 2020, 16:52
door Atra Hasis
Ondertussen nog wel iets te doen hoor.
Hier een foto van de oude en de nieuwe conntactplaat.
Daar komen alle draden samen ( zie schema ) en deze word gemonteerd bovenin de koplamp.
De contactsleutel die je bovenin steekt verzorgt dan de spanning etc.

41741337-08D4-4C11-AC89-2235A29B26C7.jpeg
Ik heb verder nog wel meer onderdelen besteld, o.a de complete uitlaten set, snelheidsmeter, alle kabels voor rem,koppeling,snelheidsmeter.
Daar heb ik even toch niets aan nu zolang het blok niet terug is , maar gaan jullie zeker nog iets van zien

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 aug 2020, 13:50
door Atra Hasis
Hier ligt nog even een uitdaging
( voor iemand als ik, die al zenuwachtig word van batterijen verwisselen 🤣)
E7D38821-4E0F-47A3-8465-7BFF038ACF9F.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 aug 2020, 15:00
door AGVerheij
Duidelijke draden en een schema zijn goed te doen voor een amateur.
Beter dan een onbekende chip of vaag relais die zich toch meer als black-box gedragen waar je nooit weet wat er uit komt.

Prachtig project en reportage _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 aug 2020, 16:08
door QuickFix
Atra Hasis schreef: 12 aug 2020, 13:50( voor iemand als ik, die al zenuwachtig word van batterijen verwisselen 🤣)
Ach, berust je in het feit dat er mensen zijn (ik zei de gek) die precies het omgekeerde hebben. ;)

Een elektronisch probleem los ik doorgaans zonder problemen op, maar het betere mechanische werk laat ik liever aan een ander over.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 13 aug 2020, 09:12
door rieks
Let erop dat je de draaduiteinden niet vertind maar een adereindhuls plaatst.
Vertinde draden breken, zeker op een motorfiets waar alles trilt.
Verder een mooi project.

Mvg Rieks.
P.S. adereindhulzen vind je o.a. bij de Hornbach en Bauhaus. Niet bij de andere "bouwmarkten".

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 13 aug 2020, 09:56
door QuickFix
Goede tip van @rieks inderdaad.

Zorg trouwens ook, als het even kan, dat je een correcte aderhulstang leent/huurt/koopt: niet alleen maakt dat het leven makkelijker bij het aankrijpen, je weet dan ook zeker dat de hulzen goed en volledig om de aders heenklemmen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan tangen die "Klikken en doordrukken" (4- of 6-kantig), maar je hebt ook de bekende tangen die als een schaar 2-kantig aderhulzen kan aankrimpen.

Wanneer je deze laatste categorie kiest, neem er dan in ieder geval eentje van een gerenommeerd merk (Knipex, Wiha, ...) en niet van die pisbakkenstaal tangen van de Action of de lokale bouwmarkt voor €5 (die gaan scheef, knijpen slecht aan en dan kom je er achter dat, nadat je alles dichtgeschroeft hebt, de verbdingen het toch niet doen, etc. etc.). :idea:

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 13 aug 2020, 16:56
door Atra Hasis
Bedankt voor de tips mannen.
“Adereindhulzen” nog nooit van gehoord, maar ga zeker kijken .
Een goede tang heb ik overigens wel ooit aangeschaft.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 13 aug 2020, 17:28
door rieks
Dit zijn adereindhulzen.

Mvg Rieks

Afbeelding

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 14 aug 2020, 16:28
door QuickFix
En dit een voorbeeld van een goede tang (al zijn dergelijke merktangen erg prijzig voor eenmalig gebruik)
zelfinstellende-krimptang.jpg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 14 aug 2020, 21:00
door Atra Hasis
Deze heb ik ooit aangeschaft :
B4F85B69-EC65-44F0-BE74-8862EDEDA90A.png

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 19 aug 2020, 19:40
door Atra Hasis
Vandaag de kickstart-as opgehaald bij de hardverchromer, en gelijk bij de man gebracht die mijn blok doet.
Direct nog wat spulletjes meegenomen die ik besteld had, en nu binnen waren.
Kan er nog even niks mee zolang het blok niet terug is, maar toch .
Mooi zo’n nieuw uitlaatsysteem, old style
FAEE8503-46E2-41C6-8190-12DA78917326.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 31 okt 2020, 19:18
door Atra Hasis
Het blok is terug !
Nog een testrun gehad, en toen ingeladen.
Ik breng jullie snel op de hoogte van de vorderingen.

https://youtu.be/Lvheu45fPys

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 07 nov 2020, 14:45
door Atra Hasis
Zo !
Het blok zit er weer in.
7C341A4B-037D-4B44-8FDA-D57C7B50F80C.jpeg
Ook direct maar een jiffy gemonteerd.
Geen algemeen artikel destijds ( althans in deze uitvoering ), maar vind het makkelijker om hem eerst op de jiffy te zetten met afstappen.
C440D4EF-0AA8-46B0-AB3E-0F88B72D3999.jpeg

Daarna de electra in het blok aangesloten op de dynamo
25669192-1949-4D73-B7FE-AEB8CD244674.jpeg

Of alles goed is,en bij laad zien we later.
Er is makkelijk bij te komen op die plaats, voorop het blok.
Zoals in het filmpje van de testrun te zien is loopt het blok goed.
Klein probleempje is er nog in de carburateurs echter.
De randen van de benzinekamer zijn wat ingevreten waardoor hij soms wat benzine lekt.
Dit is wel normaal voor carburateurs van 66 jaar oud , en kan worden opgelost door de randen wat op te schuren maar dit heeft niet de voorkeur.
Een oplossing kan ook zijn om vloeibare pakking te gebruiken voor de deksels.
Tevens moet bij 1 van de carbs de ruimte van de gasschuif iets “geslepen” worden,
omdat de gasschuif soms iets blijft hangen.
Nu is slijpen een groot woord.
Dit kan opgelost worden met commandant groene versie omdat het minimaal is

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 07 nov 2020, 15:13
door Atra Hasis
Ik zou vandaag eigenlijk beginnen met de cardanas monteren, maar vond toch iets leukers te doen zo op mijn verjaardag .
Vandaag de nieuwe, en maagdelijke snelheidsmeter gemonteerd :
793D0284-78A9-4FEC-AC53-2DBED301829C.jpeg
En de tank.
Het betreft hier niet de normale standaard tank, maar de Schorsch Meier sporttank.
Deze was destijds verkrijgbaar als assessoire, en heeft 24 liter inhoud .
De standaard tank 17 liter.
43B1C6E5-FEDB-4485-9ED7-BF3700B19F3C.jpeg
Met als kers op de taart de nieuwe BMW emblemen.
Dit maakt het echt af vind ik, en ziet er zo uit :
439C63A8-D3DE-4042-A36D-08964E51A7B6.jpeg
Het geheel tot nu toe ziet er dan zo uit :
523D59B5-6949-4088-BD46-DE845A33A55A.jpeg
Uiteraard krijgen jullie ook de vorderingen wat betreft de cardanas nog te zien, maar voor nu even genoeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 07 nov 2020, 17:29
door fschuurman
Fantastisch om te volgen!

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 nov 2020, 09:33
door skull
Weeral genieten van de plaatjes -kwijling- Prachtig! Kijk er altijd naar uit. En hopelijk genoten van je verjaardag en nog vele jaren gewenst _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 nov 2020, 09:55
door EileRT
WOW stap voor stap naar een SCHITTEREND MOOIE BMW. Je eerste verrichtingen en resultaten waren al schitterend om te zien hoor maar alles wat daarna volgde blijft ADEMBENEMEND MOOI. _004

En idd nog gefeliciteerd met je verjaardag! _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 10 nov 2020, 08:42
door Arjan W
Het ziet er inderdaad fantastisch uit. Zo te lezen ben je goed op weg en is er al licht in de tunnel. Succes met de laatste stappen. _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 11 nov 2020, 19:01
door Atra Hasis
Even tussendoor wat kleine dingen gedaan.
Een benzinefilter gemonteerd.

611E397A-4364-44C9-BA5C-E8F286698F9D.jpeg
Lang getwijfeld of ik de originele plastic filters zou monteren, of deze mooie glazen modellen,
die trouwens herbruikbaar zijn.
Ik vond deze toch wel mooier.

Daarna nog wat bling toegevoegd, een uitlaat.
Ook dit heeft wel wat vind ik.
Deze worden door verschillende fabrikanten aangeboden, in verschillende kwaliteit.
Uiteraard voor de wat duurdere, en betere kwaliteit gekozen .
Je zou kunnen zeggen hoe vaak rij je nou, maar je wil wel de volle 22 pk ! benutten :D :D
49322035-F1AA-4347-85B0-8BEB894BF873.jpeg
8879DA19-9231-4F41-A725-2CB78B04C54C.jpeg

Beide ( filter, en uitlaat ) alleen even gedaan aan de “fotozijde “ van de motor :D :D

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 11 nov 2020, 23:12
door EileRT
MOOI hoor . . . ! _005 -kwijling- _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 nov 2020, 07:58
door Henk7777
Ik had die benzine filters ook op mijn R65, ze gaan op een moment lekken.
Je kunt ze heel makkelijk open draaien en die rubbertjes zijn niet helemaal goed..
Hou het in de gaten...

Henk7777

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 nov 2020, 17:15
door Atra Hasis
Ik ga er op letten Henk , dank voor de tip

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 nov 2020, 18:10
door beckysmile
Geweldig mooi.

Laat je aan het eind ook het financiële plaatje zien, of willen we dat helemaal niet weten :cry:
Ik ben daar wel benieuwd naar, is iets om mee te nemen in de overweging of ik dat ook een keer ga doen.

Momenteel staat er een gedemonteerde K75RT in de garage, wordt omgebouwd naar caferacer, en dat kost al genoeg euris, dus ik ben wel beniieuwd.

Groet, Aad

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 12 nov 2020, 21:55
door Atra Hasis
Wat het financiële plaatje betreft, je kunt er ook een mooie nieuwe BMW voor aanschaffen, maar zeker in mijn geval
met de sentimentele waarde die dit project voor mij heeft is dit niet zo relevant.
Op een gegeven moment stap je er in en is er maar 1 weg en dat is vooruit.
Bovendien beslaat het al een tijdsruimte van 5 jaar.
De kosten zijn bovendien sterk afhankelijk van hoe compleet is de motor, hoe is de staat van de onderdelen, wat kan je zelf doen.
In mijn geval heb ik het blok compleet laten reviseren tot nieuw, en dat kostte alleen al. € 4000
Maar het heet niet voor niets een “motor”fiets , dus dat moest gewoon in orde zijn.
Ook het in orde brengen met de juiste modelspecifieke onderdelen kostte al aardig wat .
In de loop der tijd had de eigenaar creatief geknutseld .
Zo trof ik de motor aan :

10B3D064-3B35-4A91-BA5E-D6BDA16F91E9.jpeg

En kijk hoe die er nu bij staat :
67B3C12B-F81B-412D-94C8-0CD08EA20B5C.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 15 nov 2020, 08:10
door wannesie
Met recht een prestatie van topformaat. Goed gedaan! _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 16 nov 2020, 09:46
door ErikS
In een woord: Fantastisch; Ook de manier waarop je ons mee laat genieten!
En wat een mooie motor is het geworden. volgens mij ga je er volgend jaar TROTS op rijden!. Veel succes met de afwerking en . . .
Ga zo door!.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 17 nov 2020, 12:49
door Arjan W
Wat een mooi resultaat is het geworden. Ik wens je veel plezier en genot toe met deze motor _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 17 nov 2020, 18:58
door Atra Hasis
Dank voor jullie lovende woorden.
Al is hij nog niet klaar, ik ben er nu al trots op.
Ik vind het leuk ook om de vorderingen met jullie te delen, en op deze manier een inkijk te geven in de restauratie.
Ook voor mij was dit destijds een sprong in het diepe.
Totaal geen ervaring met zoiets maar gewoon begonnen .
Ik heb geen 2 linkerhanden, maar dit was wel een uitdaging, en totaal geen feedback of hulp van een ander.
En ja, natuurlijk onderweg met bouwen foutjes gemaakt, maar gelukkig geen grote, of dure.
Voor alles geldt : niet haasten om iets af te maken, en beter 3 x meten/bekijken dan in 1 x fout
Ik blijf jullie op de hoogte houden van de vorderingen

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 29 nov 2020, 14:17
door Atra Hasis
Vandaag ff gestoeid met het aanbrengen van de cardanas met huis.
Eerst maar het geheel een beetje in de richting “ gehangen “

71D6C410-4981-40FC-9B9A-DDD0E5744E3A.jpeg
9E4291C4-D5DD-4C5B-B249-FC9F965A5DC4.jpeg

Omdat de originele pakking voor het cardanhuis niet helemaal de goede passing had, en door proberen stuk ging, ( want dunner dan toiletpapier )
een vloeibare pakking aangebracht die hopelijk straks afdicht.
Ik zeg hopelijk, omdat ik normaal nooit vloeibare pakking toe pas, en daar dus niet zo ervaring mee heb.
Als ik echter zie hoe het werkt denk ik dat het wel goed zal zijn.
Helaas is daar geen beeld van omdat ik eigenlijk direct de delen wilde samenvoegen, ondanks dat de verpakking zegt : binnen 15 minuten samenvoegen.

Daarna de oliekeerring aangebracht.
Deze zit tussen het cardanhuis en de behuizing van de trommelremmen.
Dit met behulp van een “ special tool “
Dit is nodig om te voorkomen dat de keerkring beschadigd word door de tandwielkrans die het achterwiel aandrijft.

EBA1713D-1042-4403-8840-5AEFCB3F23AB.jpeg
AF30191F-B930-4A22-ABAD-33AABC77B162.jpeg
Het geheel ziet er dan zo uit :

C5733573-AF89-493F-B1FC-86ED87367B11.jpeg
De regelmatige lezers zullen zeggen : Hé , je achterspatbord zat er toch ook al op, met het zadel ?
Klopt, maar het eerdere type achterspatbord bevat een uitholling die demontabel was, waardoor de cardan as iets meer naar binnen kan draaien om in het cardanhuis te passen.
Mijn uitvoering van het achterspatbord mist de demontabele holling zodat ik om ruimte te creëren het gehele spatbord moest demonteren. ( zie foto hier onder )

A3F8B964-21EA-41CC-B208-CFC2A5301261.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 29 nov 2020, 18:17
door EileRT
Bedankt voor de update. Mooi zo’n “special tool” in de vorm van een lege petfles . . . ! _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 30 nov 2020, 17:06
door beckysmile
Dat is het soort creatieve oplossingen waar ik van houdt, kost niks, je hebt het meestal wel in huis, je moet er alleen even op komen.
_004

Ik hoop dit pracht exemplaar toch echt een keer tegen te komen op een van onze forumbijeenkomsten of ritten.

Groet, Aad

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 dec 2020, 09:21
door hugo75
Ik zit mijn ogen uit te kijken. Wat een prachtig project. Wat een schitterende motor is het geworden. Ik hoop op snel meer nieuwe aanvoer.....want dit is echt heel leuk om te volgen _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 dec 2020, 10:30
door tamme
Wat een mooie,grote restauratie, boeiend om te volgen en respect voor je aanpak

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 dec 2020, 22:16
door Atra Hasis
Echt hele grote werkzaamheden zijn er niet meer.
De complete achterrem moet nog wel er op, enige electra aansluiten, de voorrem afstellen.
Ook alle kabels fatsoeneren, accu er in.
1 ding moet dan nog aangepakt,dat hou ik ff als sluitstuk.
Op de plek waar de contactplaat zit in de koplamp daar zit een bevestigingspunt met 4 “lippen “ om de contactplaat aan te bevestigen.
Een van de lipjes is afgebroken waardoor de contactplaat niet meer goed vast gaat.
Een nieuw bevestigingspunt is wel te koop maar word normaal gesproken gepuntlast in de koplamp.
Dit zou betekenen dat de gehele koplamp opnieuw bewerkt en gespoten moet.
Eigenlijk wil ik dit voorkomen, maar zoek nog een oplossing.
Uiteindelijk komt ook dit wel weer goed , maar of ik zoals gehoopt in het voorjaar kan rijden is ff de vraag.
Anders komen jullie gezellig bij mij thuis naar de motor kijken 😂
Eens komt hij buiten, en tussen jullie fietsen pronken .

Restauratie R51/3

Geplaatst: 17 apr 2022, 13:58
door Atra Hasis
Ongetwijfeld kennen jullie nog het verhaal over de restauratie van mijn R51/3
Hij rijdt !
De laatste beelden :

https://youtu.be/smvOaeA-sH8

https://youtu.be/bLRxT55vMcs


https://youtu.be/njv_lw1PW-Y