Pagina 2 van 4

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 18 nov 2019, 18:49
door Atra Hasis
Het kostte even moeite om alle foto’s er opnieuw op te krijgen, maar ze staan er weer.
Meer van dit moois komt er aan.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 19 nov 2019, 10:47
door QuickFix
Ik lees zeer geïnteresseerd mee met dit mooie project en de prachtige foto's. _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 19 nov 2019, 20:29
door Atra Hasis
De schokbrekers achter zijn aan de beurt.
Hier de linker, heel, en compleet, maar niet netjes :
A7521612-8C50-4742-A2BB-246FD8E79D42.jpeg

Na spuiten en poetsen ziet dat er zo uit :
726C4E68-AF79-4081-B2E4-3B7CB849C842.jpeg

Nou, wat mij betreft kan ie er in hoor 8)_ :
BAD8B6D9-EF21-4F21-9E87-352E672F7314.jpeg

De chromen bus is natuurlijk nieuw.
Daar kan je na meer dan 60 jaar niet meer tegenop poetsen


De rechterschokbreker zit vast aan het cardanhuis, en de cardan
Dit moet eerst gedemonteerd.
846A44C8-36EA-4C7E-8112-51264F34C350.jpeg

Bovendien is hij beschadigd, en moet er een nieuw stuk in :
DDEF7EEF-3BD7-47C2-A665-F6BBB3DD884A.jpeg

Na reparatie en spuiten ziet het er dan zo uit :
26EA16C3-B25A-438D-8060-AD3FC0669FF3.jpeg
55C901E0-A085-4F70-805D-8DC7F2904425.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 19 nov 2019, 20:32
door EileRT
Goed bezig!! _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 19 nov 2019, 21:41
door mkoskamp
Prachtig project. Lijkt een beetje op de R50/2 die mijn vader heeft gehad.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 19 nov 2019, 21:46
door Atra Hasis
Ja klopt.
De R50, en ook de R60 zijn van net iets later

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 nov 2019, 17:23
door Atra Hasis
Op een gegeven moment ziet het er dan zo uit :
C7B23729-7BA8-4BC1-A91F-3571184E869D.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 nov 2019, 17:32
door Atra Hasis
Dan het blok .
Het hart van de MOTORfiets.
Er is naar mijn idee maar 1 keuze, gezien de keuze van restauratie : totale revisie.
Hier gaat ie op weg naar totale ontmanteling / wederopbouw :
EB8F05A7-5BA5-4D89-847F-F6CA1B1154D8.jpeg

Omdat degene die het gaat verzorgen het erg druk heeft, gaat het even duren,
maar de motor heeft geduld.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 nov 2019, 17:40
door Atra Hasis
Hier een blik op de versnellingsbak en wat ingewanden.
Als je de zijkant goed bekijkt zie je dat er een oog met draad is afgebroken.
Dit moet eerst gelast worden.
1124BAB3-327F-4591-9EA7-5D82AB9B1436.jpeg
6BD752B6-D252-4E20-8B7F-B67E4A2945D4.jpeg
072C3D76-66A8-42EB-B807-CE681C126D5C.jpeg
DF3035F7-F44F-4F4F-BA5E-E7931309A323.jpeg

Ook inwendig moet er een nieuw nokje gelast worden.
Na het lassen ziet het er zo uit :
C13F29DC-1A46-4ED5-ABF7-525D986A34FA.jpeg
F279D409-F45D-4E6B-8546-38030C1DE65E.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 nov 2019, 17:46
door Atra Hasis
Dan het blok.
Ook die word ontdaan van al zijn ingewanden, en bekeken word wat allemaal nieuw moet. ( alles ! :O )
57107F09-C1EF-4E2F-9DDD-0980876EFBB9.jpeg
6F2B4D1B-57C0-4D53-9454-6EFAA968AD5A.jpeg
9B613643-4901-460C-AF67-C12C092A127B.jpeg
3DD93F6C-68EA-4E05-8728-D40D74E8D4F4.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 nov 2019, 17:57
door Atra Hasis
Besloten word dat het beste is om het blok te laten waterblasten.
Beter dan glasparelen omdat bij waterblasting de structuur van het aluminium wat verdicht word ,
wat nieuw vuil minder kans geeft zich te hechten
en bij glasparelen blijft er altijd wat residu achter, wat niet goed is voor het binnenste van het blok .
Ik neem de lege behuizing van de bak en het blok mee naar huis om ze eerst goed te reinigen voor ze naar de waterblaster
gaan.
Op aanraden van de waterblaster gebeurt dit met Dasty.
21AA1E8C-CF7F-40FD-A008-B7290B31AB3B.jpeg
FD5022CE-6078-4628-881F-3836E7631E6A.jpeg
5062E8EF-1499-4548-9A43-BE22481DE81A.jpeg
CEBC28C1-0753-4583-ABD8-D6E25017AE85.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 nov 2019, 18:27
door Atra Hasis
Na het reinigen ziet alles er zo uit :
2DD49615-F3B8-4610-B761-7C8044D67DBB.jpeg
873A343A-D5A4-4E7B-8113-624A4E0E0AF9.jpeg

Ik vond het al een 100 % verbetering , en dan volgt nog het stralen.
Dat beloofd wat.
De hele handel in de auto gemikt , en naar de blaster.
Wel even geduld hebben, maar als je het ophaalt lijkt het je verjaardag, en kerst tegelijk.
Hier de onderdelen na het stralen :

41870BE0-8ABD-4587-A9DD-977D9D9D7688.jpeg
28EBFAAA-172B-4723-86C5-6D9F4775CB37.jpeg

De volgende keer de vorderingen van het bouwen van het blok .

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 nov 2019, 19:18
door EileRT
Ik sta versteld . . . als NIEUW !! Big RT Smile

Wát een superleuk topic om te volgen! _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 nov 2019, 19:57
door Atra Hasis
Ik doe mijn best Big RT Smile
Volgende keer wat meer over het bouwen/inbouwen van het blok, en andere perikelen.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 25 nov 2019, 09:22
door QuickFix
Dit leest als een jongensboek! _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 27 nov 2019, 13:39
door Arjan W
Gaaf hoor, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 27 nov 2019, 17:03
door Atra Hasis
@Arjan :
Het eindresultaat kan nog wel even duren, maar er komt nog wel binnenkort een korte update over het blok.
Ik vind het leuk om met jullie te delen, en hoop ook op deze wijze de belangstelling voor de oudjes levend te houden.
Ben trouwens wel benieuwd of er nog meer leden zijn hier met een “oudje “.
Van 1 weet ik ; Baird , die heeft een 1-cylinder staan.
Verder staat het jullie vrij natuurlijk om te vragen als je iets wilt weten .

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 dec 2019, 16:46
door Atra Hasis
Zoals belooft wat over het blok .
Hier wat foto’s van de opbouw :
77AF7087-90A2-45A5-938F-DC0F95A4E556.png
552F5403-04FA-4A72-AC35-FDC26893568B.png

En hier staat het blok klaar voor de testrun :
15EAAF26-6B7D-470E-A163-E29FB6134E31.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 dec 2019, 16:59
door Atra Hasis
De bak heb ik wat later opgehaald, deze was nog niet gereed.
En eindelijk zit het blok weer op zijn plek :
8C839DF9-1555-4EAB-9997-9E49DC3C819A.jpeg

Tijdens de testrun bleek dat de carburateurs die er op zaten, niet op mijn blok horen,
Dus werd er getest met geleende carbs.
Dit betekende dat ik op zoek moest naar 2 origineel, en voor mijn fiets bedoelde carbs.
Nou, die vind je niet op elke straathoek, of niet eens in elke stad kan ik je vertellen.
Ze zijn best zeldzaam en derhalve niet makkelijk te vinden.
Maar :
685085CB-812E-4E79-94CC-0EEA5A380F6A.jpeg



Gelukkig toch gevonden.
Mijn oude aanzuigbuizen naar de luchtfilter waren ook niet echt meer goed.
Dan blijkt dat ook deze niet , of heel moeilijk te verkrijgen zijn, maar ook dit is gelukt:
5F1B0959-CE0D-47B6-B44C-334E4974136D.jpeg

Het geheel ziet er dan zo uit :
7B974341-1589-41A4-90AF-79429ACD2CFA.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 dec 2019, 17:09
door Atra Hasis
Ook een nieuwe kickstartpedaal aangeschaft.
De oude kon echt niet meer :
672D1922-A8A7-49E7-8A3F-03EF2C469487.jpeg

Een voetschakeling ook geprobeerd te bestellen, maar deze komen niet meer,nooit meer nieuw op de markt.
Deze ga ik dan maar opnieuw laten verchromen, en zie je later.

Ik heb ook nog een originele,werkende claxon op de kop getikt.
Deze zijn ook niet meer te koop.
Ik wil m wel nog overnieuw spuiten, hoewel hij er nog redelijk uitziet.
AC871E46-C200-495B-9DE3-25AF02025F3D.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 dec 2019, 17:13
door Atra Hasis
De volgende keer kan ik misschien wat meer vertellen over de cardanas,daar ben ik nog mee bezig,
En wat kleine dingen zoals de claxon e.d

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 dec 2019, 18:14
door EileRT
Mooi ook dat je originele carburateurs en claxon hebt kunnen vinden. Dit leest idd als een jongensboek . . . we kunnen bijna niet wachten op het volgende hoofdstuk! _004

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 dec 2019, 20:23
door Baird
Claxon niet overspuiten, goed poetsen is altijd mooier dan overgespoten, schroefjes stralen en vernikkelen ......

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 dec 2019, 21:00
door EileRT
Mee eens . . .
Baird schreef: 08 dec 2019, 20:23 Claxon niet overspuiten, goed poetsen is altijd mooier dan overgespoten, schroefjes stralen en vernikkelen ......

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 09 dec 2019, 11:49
door Arjan W
Gaaf hoor om het zo te volgen. Ik zie dat je veel liefde en tijd en deze machine stop. Erg mooi.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 25 dec 2019, 16:16
door Atra Hasis
Hier nog een link naar een kort filmpje van de testrun van het blok :

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 25 dec 2019, 16:57
door EileRT
TOP ! _004
Atra Hasis schreef: 25 dec 2019, 16:16 Hier nog een link naar een kort filmpje van de testrun van het blok :

https://youtu.be/e_K-7sM2mPo

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 26 dec 2019, 12:00
door Zuignap
Lees het met plezier terug......bij het voorstellen schreef ik dat ik ook een mono (r27 bouwjaar 1962 met steib zijspan) in mijn bezit had. Het jaar 1962, mijn geboortejaar, jaar van overlijden van mijn vader (motorongeluk) en dus bouwjaar van mijn mono. Heb de combinatie jaren met plezier gereden waaronder oldtimer ritten in Wieringerwaard... maar vanwege mijn scheiding helaas moeten verkopen.....spijt als haren op mijn, inmiddels, kale bolletje. Dus het terughalen van de motor in de familie sprak mij zeer aan... weliswaar geen boxer story maar toch... veel kennis haalde ik destijds op het forum van de bmwmonoclub en bij de Hobbyist b.v. in Hunzel...
Hans (zuignap) Big RT Smile

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 01 mar 2020, 12:31
door Atra Hasis
Helaas even geen updates meer omtrent de motor,
of misschien toch : ik heb gemerkt dat de versnellingsbak op verschillende plekken olie lekt,
hetgeen betekent dat het blok weer er uit moet .
Ben er ff ziek van/ klaar mee.
Komt wel weer goed, en dan gaan we volle moed verder

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 01 mar 2020, 12:41
door EileRT
Aah, dat is wel heel erg balen! :(

Wellicht een keerring of o.i.d. (vergeef me, ik ben geen techneut) maar zet hem op! Het gaat je zeker lukken! _004 _004
Atra Hasis schreef: 01 mar 2020, 12:31 Helaas even geen updates meer omtrent de motor,
of misschien toch : ik heb gemerkt dat de versnellingsbak op verschillende plekken olie lekt,
hetgeen betekent dat het blok weer er uit moet .
Ben er ff ziek van/ klaar mee.
Komt wel weer goed, en dan gaan we volle moed verder

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 01 mar 2020, 17:09
door Atra Hasis
@Eilert : 2 lekkages zijn van uit een pakking, hoewel deze nieuw zijn.
de andere lekkage is bij de keerring van de kickstart.
Ook deze is nieuw, maar lekt toch.
Dit kan verschillende oorzaken hebben :
— slechte keerring
— de pen van de kickstart is versleten ( niet meer leverbaar,maar op te lossen met een “sleeve” )
— de keerring is gaan lekken bij het monteren van het kickstartpedaal
deze moest met enige kracht op de pen worden “gehamerd”
Ik hoop volgende week het blok geheel, of alleen de bak bij de reparateur te krijgen.
Misschien komt dan ook de zin weer terug om verder te gaan

BMW groet Piet

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 01 mar 2020, 19:20
door EileRT
Je hebt het probleem al helder gedetermineerd Piet. Dat komt dus goed. Ik begrijp dat je er nu even tabak van hebt, maar weet zeker dat je op een later moment weer de power hebt om dit aan te pakken en de klus te klaren. We horen vast wel wanneer dat moment daar is . . . _004
Atra Hasis schreef: 01 mar 2020, 17:09 @Eilert : 2 lekkages zijn van uit een pakking, hoewel deze nieuw zijn.
de andere lekkage is bij de keerring van de kickstart.
Ook deze is nieuw, maar lekt toch.
Dit kan verschillende oorzaken hebben :
— slechte keerring
— de pen van de kickstart is versleten ( niet meer leverbaar,maar op te lossen met een “sleeve” )
— de keerring is gaan lekken bij het monteren van het kickstartpedaal
deze moest met enige kracht op de pen worden “gehamerd”
Ik hoop volgende week het blok geheel, of alleen de bak bij de reparateur te krijgen.
Misschien komt dan ook de zin weer terug om verder te gaan

BMW groet Piet

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 01 mar 2020, 22:22
door Baird
Ik krijg het blok van mijn R25 ook niet dicht, vooral de carter pan (vernieuwd) met nieuwe kurken pakking, in de vloeibare pakking zachtjes gemonteerd en pas aangedraaid toen het een beetje uitgehard was, nog steeds lek ( was poging 3).

Verder de afdichtingen rond de stoterstangen, nieuw maar drama .....

Ik leef dus met je mee ....... ;)

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 02 mar 2020, 19:30
door Marc H
Wow, ik zie dit draadje voor het eerst en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Wat een prachtige machine en herinneringen heb je daar! Ik kan stiekem niet wachten tot je de draad weer op pakt alhoewel ik me goed kan voorstellen dat je even rust nodig hebt. Echt, de zin komt weer terug. Ik volg je draadje met belangstelling en hoop hem zeker eens in het "echie" te zien.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 mar 2020, 09:25
door Atra Hasis
Het blok is er weer uit, en gaat vrijdag weg voor reparatie

🤞🏻🤞🏻

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 05 mar 2020, 20:33
door mkoskamp
Inderdaad. Wat een schitterend project!

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 07 mar 2020, 20:06
door Atra Hasis
Heb het blok vrijdagavond bij de reparateur achtergelaten.
Bij het weggaan zei hij me : je hebt m niet op heel korte termijn terug hoor !
Mijn antwoord was : geeft niks ; a.s maandag is ook goed :D
De humor komt al terug.
Nu als de sodemieter weer verder
Ik hou jullie op de hoogte.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 07 mar 2020, 20:23
door EileRT
TOP dat je humor weer terug is. Blijven relativeren maakt het leven doorgaans een stuk dragelijker . . . ;)

We horen wel wanneer je weer nieuws hebt. _004
Atra Hasis schreef: 07 mar 2020, 20:06 Heb het blok vrijdagavond bij de reparateur achtergelaten.
Bij het weggaan zei hij me : je hebt m niet op heel korte termijn terug hoor !
Mijn antwoord was : geeft niks ; a.s maandag is ook goed :D
De humor komt al terug.
Nu als de sodemieter weer verder
Ik hou jullie op de hoogte.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 mar 2020, 17:25
door Atra Hasis
Even aan de gang geweest met de claxon.
Zo was ie bij aankoop :
735AD771-286F-43EF-A417-5C0A94851FF1.jpeg
En zo is ie geworden :
29731AE9-5203-4B90-8319-4B698BA34665.jpeg

Hij werkt ook, alleen nog een beetje fijn afstellen

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 mar 2020, 17:32
door Atra Hasis
Morgen eens kijken naar de luchtfilter.
Ook weer een onderdeel dat zelden of nooit meer te koop is.
Het filter is niet uitneembaar, en is gevuld met kokosnoothaar .
Ik zal het eens met wat lucht doorlazen, en kijken of ie niet erg vervuild is.
In het onderhuis zit een klein deukje maar dat krijg ik er wel uit.
C5AAE4F3-90B8-473F-A598-05005CEE765A.jpeg
63B8CDEC-E413-476F-AAF3-7AA903A4F575.jpeg
E387E938-A162-4BA4-A9D4-8A8D1F82CE02.jpeg
Oorspronkelijk is hij zilver van kleur, dus hij moet ook nog gespoten worden

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 24 mar 2020, 20:35
door Atra Hasis
Nog redelijk leesbaar :
A8BF847A-1B3E-4068-B3CC-954030C31056.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 28 mar 2020, 18:08
door Atra Hasis
Het resultaat van de luchtfilter :
image.jpg
Het luchtfilter element moet ik voor het spuiten eerst schoonmaken.
Er komt nu nagenoeg geen lucht doorheen.
Ook ontbreekt het lipje om hem open of dicht te draaien.
image.jpg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 31 mar 2020, 15:20
door Atra Hasis
Nieuw “steeltje” gemaakt voor de luchtfilterschuif.
De lijm moet nog wel uitharden, maar ik hoop dat het dan sterk genoeg is.
Daarna de boel spuiten.
Word misschien niet zo mooi als origineel, maar zoals gezegd, een andere is (bijna) niet meer te koop.
Zag er laatst 1 op eBay, ook niet in de beste conditie, voor € 249,-
C2238B17-008E-42AD-82AC-FC121B998472.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 31 mar 2020, 15:34
door EileRT
Wordt béter dan origineel. _004

Een in slechte toestand verkerend luchtfilter van bijna 250 euro? Nou, als jouw 51/3 eenmaal spic en span gerestaureerd op z’n wielen staat, dan is deze in euro’s een godsvermogen waard! :O

De emotionele waarde is echter nog groter . . . _004
Atra Hasis schreef: 31 mar 2020, 15:20Zag er laatst 1 op eBay, ook niet in de beste conditie, voor € 249,-

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 02 apr 2020, 20:01
door Atra Hasis
Zo ! Het laatste deel van het luchtfilter ook gereed.
Met zelf gefabriceerd “lipje” .
Het is niet perfect, want bijv. een klein deukje krijg je er niet zomaar uit.
Voordeel is dat het deel straks bijna helemaal in de behuizing valt, en je er niet veel
van ziet.
Als hij maar de broodnodige lucht aanzuigt :D
8EB2EF68-95C8-4BB7-BE23-2862F6455B19.jpeg
F564822D-40D2-4795-BBE5-4976A76F880F.jpeg
Het volgende wat ik ga aanpakken word de cardanas met cardanhuis

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 03 apr 2020, 12:08
door Nico4sen
Lekker bezig [emoji106]

Als je beseft dat het filter al een paar jaartjes oud is, ziet het er prima uit zo.

Zie ik het nou goed dat er een schuif in zit, waarmee je het filter kunt sluiten? Wat is daar de functie van?

Hartelijke groet, Nico


Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 03 apr 2020, 21:46
door Atra Hasis
De luchtfilter heeft inderdaad al een respectabele leeftijd, aankomende maand is ie
67 jaar oud, net zoals de motor zelf.
Zover ik weet is de schuif een soort van zomer/winterstand , omdat de lucht
s’winters een grotere dichtheid heeft.

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 07 apr 2020, 15:48
door Atra Hasis
Zo; tussendoor vandaag nog wat nieuwe spulletjs binnen gekregen.
Nieuw achterlicht, 2 passagier voetsteunen, en een luchtfilter pakking
C3DE3FD7-4728-442D-833F-4B54D517AFBF.jpeg
Ook nog een voetsteun gescoord voor de rijderskant links.
Niet nieuw, maar goed op te knappen .
FD543556-31B8-4072-8A62-1CC30DE8C85B.jpeg
Hij zal er dan uit zien als de rechterzijde die ik reeds opgeknapt heb.
Deze had ik nog bij de motor
70CBF62E-463A-4A11-ABFC-CFD480579AC4.jpeg
Ik ben nu bezig met de cardan + aandrijving .
Dit verslag volgt later

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 08 apr 2020, 12:54
door Atra Hasis
De passagier voetsteunen zitten er op
Zijn in hoogte verstelbaar ; in 1953 standaard, tegenwoordig moeten we daarvoor in de catalogus duiken van aftermarket bedrijven
0D2DFFFB-74AC-4270-B335-E20E07FEDF97.jpeg

Re: restauratie BMW 51/3

Geplaatst: 11 apr 2020, 15:40
door ciske
tegenwoordig moeten we daarvoor in de catalogus duiken van aftermarket bedrijven
En er -volgens mijn opvatting- exorbitante bedragen voor neertellen!
En dat terwijl de eenvoud van deze constructie qua "Looks" nimmer fraaier kan worden.

Ik kijk al weer uit naar de volgende update.

gr v Ciske