Naar aanleiding van een eerder draadje over dit onderwerp (viewtopic.php?f=61&t=11582&p=124734&hil ... ng#p124734) dat inmiddels gesloten is, heb ik mij er maar eens goed in verdiept. In mei mijn nieuwe motor gekregen en besloten om dit project maar eens op te pakken.
allereerst inks en rechts geïnformeerd of er niet een gebruikte vergrendelingsmotor te krijgen was. Een nieuwe vond ik ergens te duur en op de slop moesten ze vast wel te vinden zijn. Na enig zoekwerk een 7 tal motoren gevonden varierende in de prijs van 15 tot 35 euro.
Uiteindelijk in de omgeving van Bergen op Zoom eentje gevonden waarvan de prijs mij aansprak. Verzendkosten waren ca 10 euro dus deze maar laten reserveren tot ik gelegenheid had langs te komen. Ik wist dat ik ergens de komende weken toch nog naar Breda moest.
Begin juli die kant op en dus meteen maar even doorgereden.
Uiteindelijk de vergrendelingsmotor meegekregen voor het mooie bedrag van € 10,- Het kan dus beduidend goedkoper als in het eerdere draadje geschetst. De motor was inclusief stift, welke bij nader inzien, behoorlijk ingekort moest worden. Voor de elektrische aansluiting moest ik nog een stekker hebben; Deze uiteindelijk gemaakt van twee stiften die ik nog had liggen.
Vervolgens de aanwijzingen uit het eerdere draadje gevolgd en in een ochtend had ik de boel inderdaad werkend. Het meest lastige was het bevestigen van de motor onder de afdekplaat van de cockpit. Deze moest onder een bepaalde hoek komen. en het vastzetten met bouten leek mij niet mooi daar deze aan de buitenzijde dan zichtbaar zouden zijn.
Daarom gekozen voor Epoxy lijm. Deze zou voldoende kleefkracht moeten hebben voor dit doel. De motor in de juiste positie gefixeerd (op hoogte en afstand;) en vervolgens de epoxy lijm aangebracht.
Na 20 minuten was deze al voldoende uitgehard om te testen, en ja hoor. Het functioneerde prima.
Later nog via mijn dealer een originele aansluitstekker voor de vergrendelingsmotor weten te krijgen en deze dus nog maar even gemonteerd. Wel zo netjes.
Totale kosten (in mijn geval) € 19,- (inclusief de lijm). Het is goed te doen en de aanwijzingen zijn voldoende duidelijk voor een leek.
navigatie vergrendelen met centrale vergrendeling op R1200RT
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
navigatie vergrendelen met centrale vergrendeling op R1200RT
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.