Pagina 1 van 1

Bart zijn eerste BMW R1100RT 98'

Geplaatst: 05 nov 2018, 16:53
door SpudsArkel
Goedendag,

Sinds Maart 2018 de trotse eigenaar van deze BMW R1100RT 1998 - Amerena Red Scheme Code 734
Afbeelding

Gekocht met een tellerstand rond de 124.000 en na 30.000km vond ik het wel tijd om mijn motor en aanpassingen voor te stellen aan jullie. De motor wordt gebruikt voor woon werkverkeer van Apeldoorn naar Utrecht wat een respectievelijke gemiddelde van 850 kilometer per week is. Als enthousiasteling doe ik dan ook het onderhoud en modificaties zelf aan de motor. Bij aanschaf was bekend dat de koppelingsplaat aan vervanging toe was, deze uitdaging ben ik dan ook graag aangegaan.
Afbeelding

Dankzij dit forum heb ik dan ook alles kunnen ondervangen voor ik aan deze klus begon. Toch wel erg fijn als je nieuwe koppelingsbouten montagevet en een centreerdoorn klaar hebt liggen voor het weekend. Bij het vervangen heb ik de keuze gemaakt om direct het hele setje te vervangen bestaande uit koppelingsplaat, drukplaat, drukring en diafragmaveer.

Na aankoop van de motor merkte ik al snel in de eerste kilometers dat ook deze motor last heeft van het bekende “KFR” met wat speurwerk ben ik er al snel achter gekomen waar ik aan toe was. Kleppenstellen en synchroon stellen was dan ook het eerst volgende wat er op mijn lijst stond. Het maken van een synchroon tool was leuk om te doen en is ook nog eens één van de belangrijkste elementen om deze motor mooi te laten lopen.
Afbeelding

Wat een verademing als je klaar bent met kleppenstellen en synchroon stellen dit is ver uit de beste oplossing voor dit type motor m.b.t. KFR als je het aan mij vraagt. Als hobbyist was ik wel van mening dat het beter kan dus de speurtocht naar een nog soepelere lopende motor was begonnen. Na leeswerk over het ultrasoon reinigen van je injectoren en of eventueel het upgrade heb ik gekozen voor de R1100xx Injector upgrade NEW INJECTORS van het bedrijf Tills.de
Afbeelding

Persoonlijk vind ik ze het geld zeker waard, de response van je gashendel wordt aanzienlijk soepeler “minder AAN/UIT gevoel” en een lineairder opbouw met gas geven. Zelf heb ik niet het idee dat deze injectoren het KFR in een opzicht beïnvloed. Als toevoeging heb ik er sinds deze week er een ReCyclizer tussen zitten wat hier het resultaat van is moet ik nog even afwachten. Maar met de momentele kou kan ik het moeilijk inschatten. Het motormanagement doet dan ook aanzienlijk leaner mengen als het boven de 10 graden is.

Bij het vervangen van de versnelling bakolie was de aftap bout dol gedraaid gelukkig met een half busje WD40 en een goede maat Torx bit heb ik hem nog los kunnen krijgen. Ik bestel trouwens altijd nieuwe bouten met seal als ik dit soort klusjes doe. Het vervangen van de versnelling bakolie was ook weer een verademing met het rijden. De motor schakelde aanzienlijk beter en viel een stuk “rustiger” en makkelijker in zijn versnellingen.

Bij aanschaf zat er een Xenon set in die enorm veel spreid licht gaf wat de meeste tegenliggers niet er prettig vinden. Op marktplaats een goede vervanger kunnen vinden van het merk HiLox dit is net als de Xenon een plug in systeem dus je hoeft niks aan je bekabeling te doen. Het mooiste van deze set is dat er enkel licht komt van de plek waar er origineel bij halogeen ook licht vandaan zou komen. Dit resulteert dan ook dat je enorm veel licht hebt zonder dat je “spreid licht” hebt. Even ter vergelijking; een normale H4 halogeen lamp geeft 1.400Lumen en de LED HiLox lamp geeft 2.800LM. Helaas kan ik geen goede foto meer vinden van de motor met xenon ter vergelijking maar toch even een voorbeeld linker foto is LED en rechter is Xenon;
Afbeelding

Onder tussen beide banden mogen vervangen waar ik de volgende keuzes heb gemaakt;
Voorband - Michelin Pilot Road 4 120/70ZR17 (58 W) TL M/C GT
Achterband - Michelin Pilot Road 3 160/60ZR18 (70 W) TL M/C
De voorband heeft een fijne rij eigenschap enkel boven de 24 graden merk je dat de band teveel begint te plakken gelukkig is het niet altijd zo warm in Nederland. Met nat weer vind ik hem meer tot zijn recht komen. De achterband zit er vrij nieuw op, hier kan ik nog weinig positiefs of negatiefs over zeggen dus eigenlijk wel prima tot zo ver.
Voor de gene die het nog niet was opgevallen bij één van de foto’s heb ik als optie nog gekozen om er een andere uitlaat op te monteren, hier heb ik gekozen voor een uitlaat van het merk Dominator. Op het forum gelezen dat er een boel mensen tegen zijn maar persoonlijk vind ik het heerlijk rijden en krijgt de motor een geluid dat hij naar mijn mening zeker verdient.
Afbeelding

In de gereden 30.000 kilometer dat ik de motor heb is er het volgende aan onderhoud uitgevoerd;
125.000 Kleppenstellen, Synchroon stellen en Brisk bougies
130.000 Voorste en achterste remmen, Voorband - Michelin Pilot Road 4 GT
134.000 Koppeling set, Cardanolie, Remolie ververst
145.000 Versnelling bakolie, Kleppenstellen, Synchroon stellen
150.000 Achterband Michelin Pilot Road 3
152.000 Motorolie inclusief filter – Putoline Boxer 15 W50 HALFSYNT, Luchtfilter

En de volgende aanpassingen gedaan;
[*]HiLox LED H4 koplamp
[*]Dominator Oval
[*]R1100xx Injector upgrade NEW INJECTORS Tills.de
[*]Cruise control – “stand gas”

Voor de mensen die me nog niet kende ik ben Bart van Luijk en vond het nodig om het één en ander met jullie delen. Heb je vragen of ben je benieuwd hoe ik bepaalde dingen heb gedaan, of waarom ik het heb gedaan stel ze dan gerust. De kat vond het nodig om hem ook uit te testen en was zeker naar wens.
Afbeelding

Re: Bart zijn eerste BMW R1100RT 98'

Geplaatst: 05 nov 2018, 17:20
door BertL
Lekker bezig geweest! _004

Re: Bart zijn eerste BMW R1100RT 98'

Geplaatst: 05 nov 2018, 18:20
door EileRT
Super leuk verslag. Bedankt voor het delen! _004

De RT kan er weer voor een tonnetje tegenaan en het baasje ook! _004

Ik heb je topic even verplaatst naar onze sleutelprojecten . . . ;)

Re: Bart zijn eerste BMW R1100RT 98'

Geplaatst: 05 nov 2018, 18:25
door reneRT
Wow,
Ik wou dat ik de vaardigheden had om zo mijn motor onder handen te nemen.

Re: Bart zijn eerste BMW R1100RT 98'

Geplaatst: 06 nov 2018, 08:25
door Baird
reneRT schreef: 05 nov 2018, 18:25 Wow,
Ik wou dat ik de vaardigheden had om zo mijn motor onder handen te nemen.
Alles is te leren, koop/regel/download een goed boek (Haynes bv) en begin met de simpele dingen, maak van alles foto's voor je iets uit elkaar haalt, schrijf zaken op want je onthoudt het toch niet en vandaar uit verder met wat meer complexe zaken. _004

Re: Bart zijn eerste BMW R1100RT 98'

Geplaatst: 06 nov 2018, 10:24
door kompas
Leuk verslag om te lezen. Bedankt voor het delen van zowel je ervaringen als je enthousiasme.

Re: Bart zijn eerste BMW R1100RT 98'

Geplaatst: 06 nov 2018, 14:22
door QuickFix
Mooi grijs/wit zadel; ik heb zelf een wit/rood zadel. _004

(Op de een of andere manier vinden die beesten het ook machtig om op een BMW te zitten)

Re: Bart zijn eerste BMW R1100RT 98'

Geplaatst: 06 nov 2018, 19:00
door Bert M
QuickFix schreef: 06 nov 2018, 14:22 Mooi grijs/wit zadel; ik heb zelf een wit/rood zadel. _004

(Op de een of andere manier vinden die beesten het ook machtig om op een BMW te zitten)
Klopt, hier ook een pantoffelpanter en een salontijger die om het plekje op de GS vechten... :D

Re: Bart zijn eerste BMW R1100RT 98'

Geplaatst: 06 nov 2018, 20:42
door SpudsArkel
Bert M schreef: 06 nov 2018, 19:00
QuickFix schreef: 06 nov 2018, 14:22 Mooi grijs/wit zadel; ik heb zelf een wit/rood zadel. _004

(Op de een of andere manier vinden die beesten het ook machtig om op een BMW te zitten)
Klopt, hier ook een pantoffelpanter en een salontijger die om het plekje op de GS vechten... :D
Inderdaad voor mij altijd een raadsel waarom nou precies dat plekje ^^