Pagina 1 van 2

Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 06 dec 2018, 09:54
door prensel
Hallo RT'ers,

Zoals in het voorstel gedeelte staat heb ik een paar dagen terug een R1200RT gekocht van 2013.
Volgens mij is dit een van de laatste van een hele partij ex-lease politie BMW's die op de BCA markt/veiling aangeboden zijn.
De afgelopen weken heb ik al meerdere RT's op de veiling voorbij zien komen en op de fotos van de site kon je op de achtergrond allemaal andere RT's zien staan.
ExtabSFTechProd_SFT-INT_4850b69c-12f9-4dfe-a118-73c4d80a5757_15-MD-PG_WB1043003DZW58043_005.jpg
Degene die ik gekocht heb is van 10-2013 en heeft onlangs in juli nog de laatste onderhoudsbeurt gehad bij 105.000km. Bij 90.000 is oa de koppeling e.d. al vervangen, de km stand is nu 110.000km
Kopen op een veilingsite is natuurlijk altijd een gok omdat je (in dit geval) niet kan testen, proefrijden etc dus je moet afgaan op de beperkte fotos, aangeleverde documentatie en omschrijving. In dit geval was dat voor mij voldoende en overtuigend genoeg om de gok te wagen dus na een in eerste instantie provisioneel bod (dat betekent dat ik lager geboden had dan de leasemaatschappij/verkoper voor ogen had) werd mij de verkoop gegund. Na de betaling en de afhandeling is het nu afwachten tot hij daadwerkelijk op de stoep afgeleverd wordt en dan kan het genieten (hopelijk) beginnen.

Ik heb bijna alle ombouw verhalen hier op het forum al doorgelezen dus weet een beetje wat me te wachten staat zodra hij binnen is.
Ondertussen ben ik me aan het verdiepen wat ik allemaal nodig heb aan onderdelen voor ombouw naar 2-zits uitvoering. De koffers vind ik op zich nog wel gaan en omdat ze wat smaller zijn denk ik wat praktischer tussen de files door (denk ik).
De blauwe lampen aan de voorkant zijn verwijderd en daar zal dus iets van een afdekkapje voor in de plaats moeten komen.
Verder kan ik nog niet goed ontdekken wat er nog meer anders is of aangepast of verwijderd kan worden.

De komende tijd zal ik hier de voortgang van het hele project posten en sta natuurlijk altijd open voor tips of aanbevelingen.

Groet,

Paul

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 06 dec 2018, 20:36
door Nico4sen
Leuk, weer een RT-P erbij op het forum. De ombouw vond ik een geweldig leuke bezigheid. Mocht je gerichte vragen hebben, dan mag je me altijd vragen.

Hartelijke groet,

Nico


Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 06 dec 2018, 20:44
door EileRT
Helemaal TOP natuurlijk dat ervaringsdeskundigen vragen beantwoorden. Uiteraard hoop ik van harte dat dit zal gebeuren in dit publieke deel van het RT-forum en niet via PB. Zo komen er wellicht nieuwe tips en tops aan het licht. _004
Nico4sen schreef: 06 dec 2018, 20:36 Leuk, weer een RT-P erbij op het forum. De ombouw vond ik een geweldig leuke bezigheid. Mocht je gerichte vragen hebben, dan mag je me altijd vragen.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 06 dec 2018, 21:09
door prensel
Inmiddels een online VIN check gedaan (zie voor link andere topic in algemeen) en voor zover ik nu weet zijn de volgende opties geleverd:

Q359A Package, authorities order
Q430A Safety Package
X107A Official vehicle pack radio test for ABS
X176A Short 1st gear
X369A Official vehicle package
X386A Operating instructions, Dutch
X461A Total elimination of interferences
X519A Heated handlebar grips
X530A RDC
X537A Additional battery
X539A On-board computer
X570A Light switch-off
X573A Rear fog light
X585A Alternate conversion ratio
X642A Single seat with 2-way radio module
X650A ASC
X651A Mudguard rear
X660A Case, painted w/ mount, official vehicle
X666A Fire extinguisher with mount
X672A Protection bar, front, official vehicle
X674A Rear safety bar
X998A Dummy-SALAPA

Van een aantal dingen kan ik wel bedenken wat het is maar sommige ook totaal niet.
Ik neem aan dat 'official vehicle' betekent dat het een overheidsmodel is.
Vandaag overigens even kort bericht van HSC gehad op mijn vraag of ze iets van historie hadden en dit was het antwoord:

Geachte heer,

Bedankt voor u bericht.
De motoren worden door het hele land onderhouden bij de BMW dealer en de administratie hiervan is bij Volkswagen lease.
Wij kunnen niet zien wat de onderhoudt historie is van de motoren, dit kan alleen via de lease maatschappij.

Voor onderdelen wil ik u verwijzen naar de lokale dealer bij u in de buurt. Wij bouwen de motoren niet om, de “overheid” koffers en mobilofoondeksel komen nieuw af fabriek op de motoren
Vandaar dat wij geen gebruikte of nieuwe onderdelen op voorraad hebben.

Hopende u hiermee van dienst geweest te zijn.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 06:09
door WaltzingMatilda
Aangezien mijn interesse ook uitgaat naar een R1200RT/P voor erbij ga ik dit draadje ook volgen.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 10:29
door QuickFix
prensel schreef: 06 dec 2018, 21:09Van een aantal dingen kan ik wel bedenken wat het is maar sommige ook totaal niet.
Ik denk dat, als je een avondje gaat Googlen met "BMW" en de optie code, je een heel eind komt; een hoop laat zich in ieder geval wel raden (als je een beetje Engels kunt).

Mijn poging:
  • Q359A Overheidsbestelling-pakket
  • Q430A Veiligheidspakket
  • X107A Overheidsvoertuig radio test voor ABS (controle die erop toeziet dat radio niet stoort op de ABS)
  • X176A Korte eerste versnelling
  • X369A Overheidsvoertuig pakket
  • X386A Gebruikshandleiding, Nederlandstalig
  • X461A Totale storingsongevoeligheid (pakket die er voor zorgt dat voertuig ongevoelig is voor radio stoorsignalen)
  • X519A Verwarmde handvatten
  • X530A RDC (bandenspanning sensoren)
  • X537A Extra accu
  • X539A Boordcomputer
  • X570A Optie om lichten volledig uit te schakelen, ook bij contact aan
  • X573A Achter mistlicht
  • X585A Aangepaste versnellingsbak verhoudingen
  • X642A Enkele zit met 2-weg radio module
  • X650A ASC ("Automatische Stabiliteits Controle")
  • X651A Achterspatbord
  • X660A Koffer, geverfd met ophangbeugel, overheidsvoertuig
  • X666A Brandblusser met ophangbeugel
  • X672A Veiligheidsbeugel, voor, overheidsvoertuig (bij de cilinders)
  • X674A Veiligheidsbeugel, achter (bij de zijkoffers)
  • X998A Dummy-SALAPA (verpakkingsmiddelen voor het transporteren van voertuig)
prensel schreef: 06 dec 2018, 21:09Ik neem aan dat 'official vehicle' betekent dat het een overheidsmodel is.
In deze context betekent "Official" inderdaad "Overheid".

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 10:57
door prensel
Vanochtend is de BMW thuis afgeleverd maar heb er nog niet goed naar kunnen kijken :-(
Waar zou die 2e accu moeten zitten eigenlijk ?

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 11:20
door Nico4sen
De tweede accu zit in het handschoenen vakje / radiovak

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 12:26
door prensel
Ja gevonden !
Gelijk maar even wat spullen verwijderd om onder het zadel te kijken: zoals verwacht een aantal bundels afgeknipte bedrading.
Maar wat is dat zwarte kastje in het midden, lijkt een soort versterker van iets ?
IMG_5775.JPG
Starten doet hij (nog) niet want de accu is te zwak, staat maar 11V op en zodra ik wil starten klik-klik-klik en zakt de spanning naar onder 10V dus daar moet een nieuw accu in !

Komt een slappe accu trouwens vaak voor bij dit type BMW want ik vond deze externe 'start-hulp' die naar de accu lijkt te gaan ?
IMG_5773.JPG

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 14:49
door QuickFix
prensel schreef: 07 dec 2018, 12:26Maar wat is dat zwarte kastje in het midden, lijkt een soort versterker van iets ?
Dat is een signaalversterker voor de ta-tu (sirene) en speaker (afkomstig van de radio).
In de bijlage een handleiding van een soortgelijke (type 520 ipv type 620 die jij hebt).
prensel schreef: 07 dec 2018, 12:26Komt een slappe accu trouwens vaak voor bij dit type BMW
Normaal niet, maar die politiefietsen hebben nogal zwaar te lijden tijdens gebruik en als ze de accu niet losgekoppeld hebben na het gebruik en daarna een tijdje in opslag laten staan, dan loopt hij vanzelf langzaam leeg.

Die starthulp is er voor bedoeld om een gestrande motoragent (die bijvoorbeeld bij assistentie z'n lichten aan heeft laten staan terwijl de motor niet draaide) weer eenvoudig op weg te helpen zonder z'n zadel helemaal los te hoeven halen.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 14:58
door prensel
QuickFix schreef: 07 dec 2018, 14:49
Dat is een signaalversterker voor de ta-tu (sirene) en speaker (afkomstig van de radio).
In de bijlage een handleiding van een soortgelijke (type 520 ipv type 620 die jij hebt).
Ok duidelijk maar maar moet/kan/mag ik daar nog iets mee of kan dat 'gewoon' verwijderd worden ?

Ondertussen de accu een beetje opgeladen en ja hoor nu start hij wel. Een rustige roffel, prima geluidje :-)

Wat doet/deed trouwens die 2e accu want ik meet daarover een andere spanning dan degene die onder het zadel zit ?
Zo aan de maat te zien lijkt het wel dezelfde accu als de hoofdaccu en deze had een iets hogere spanning en ziet er ook wat nieuwer uit.
Dus misschien kan ik die beter eruit halen en als hoofdaccu gaan gebruiken.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 15:06
door QuickFix
prensel schreef: 07 dec 2018, 14:58Ok duidelijk maar maar moet/kan/mag ik daar nog iets mee of kan dat 'gewoon' verwijderd worden ?
In principe kun je er niets mee; omdat jij als burger zo'n ding gewoon mag bezitten hebben ze hem er lekker in laten zitten.
Maar je kunt hem gewoon verwijderen hoor; als het goed is zit de kabel nergens meer aan vast (behalve aan de accu misschien, maar meer niet).

Als je eerst de grote connector loshaalt en kijkt of alles het nog doet, dan weet je genoeg. :idea:

Waar de tweede accu voor is weet ik niet, zou ik even het schema moeten kijken.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 15:19
door RaymonT
Leuk ding als hè hem her activeerd met wat hoorns er aan : https://m.youtube.com/watch?v=gi02cfXHhmg
Big RT Smile

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 20:00
door prensel
En na een middagje sleutelen komen we van dit:

IMG_5770.JPG

Naar dit (met op de grond een kratje verwijderde kabels):

IMG_5777.JPG

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 20:08
door maRTin
Wat doet/deed trouwens die 2e accu want ik meet daarover een andere spanning dan degene die onder het zadel zit ?
Zo aan de maat te zien lijkt het wel dezelfde accu als de hoofdaccu en deze had een iets hogere spanning en ziet er ook wat nieuwer uit.
Dus misschien kan ik die beter eruit halen en als hoofdaccu gaan gebruiken.
[/quote]

extra stroom voor alle toeters en bellen !

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 21:07
door prensel
maRTin schreef: 07 dec 2018, 20:08 extra stroom voor alle toeters en bellen !
Maar hoe dan ?

Ik heb nu alle niet-standaard bedrading verwijderd, niks losgeknipt maar alles wat los hing verwijderd.
De kabel naar de extra accu gaat bij het balhoofd de originele hoofdkabelboom in.
Er zaten twee afgeknipte plus en min kabels van een paar cm lang op de extra accu.

De voeding van de extra bedrading (dat hele spul wat onder het zadel zit/zat) zat met een extra kabel op de standaard accu.

Dus ik vraag me af waarvoor nu die extra accu gebruikt wordt. Hij zit of kan nog worden aangesloten maar als ik dat doe meet ik op beide accus een andere spanning. Dat betekent dat ze dus niet parallel geschakeld zijn. Of zit er ergens een relais die hem bij of af schakelt ?

In de Haynes manual kan ik niks terugvinden over een optionele extra accu.

Wie weet hoe dit zit ?

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 21:23
door maRTin
zou zo maar kunnen ofwel naar de broodtrommel achterop of toch een relais

weet wel dat de K1200-P geen extra accu had, niet nodig lieten ze gewoon lopen bij een afzetting o.i.d

hoef je bij een luchtgekoelde fiets niet te doen smelt de tupperware weg Big RT Smile

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 07 dec 2018, 22:58
door Nico4sen
De tweede accu is inderdaad bedoeld voor alle extra accessoires. Deze zitten in een gescheiden circuit, zodat de startaccu niet leeggetrokken kan worden door de extra's op de overheidsfiets. Dit kun je vergelijken met de huishoudaccu in een camper (voor zover je hiermee bekend bent).

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 08 dec 2018, 10:49
door prensel
Nico4sen schreef: 07 dec 2018, 22:58 De tweede accu is inderdaad bedoeld voor alle extra accessoires. Deze zitten in een gescheiden circuit, zodat de startaccu niet leeggetrokken kan worden door de extra's op de overheidsfiets. Dit kun je vergelijken met de huishoudaccu in een camper (voor zover je hiermee bekend bent).
Ja dat eerste ga ik ook van uit want er zaten een paar afgeknipte draden op de accupolen van bedrading die waarschijnlijk door HSC is aangebracht.
Maar wat nu nog is aangesloten is volgens mij origineel door BMW zo geleverd maar waar komt dat dan nu nog op uit ? Zit er nog ergens een mogelijkheid om daar iets op aan te sluiten ? Een huishoudaccu wordt meestal geladen door een relais als de hoofdaccu vol is, werkt dat met deze extra accu ook zo ?
Voorlopig ga ik de 2e accu niet terugplaatsen maar zal de aansluitingen netjes aftapen met een krimpkous en ze onder de accubak/radiobak wegwerken. De radiobak kan ik dan als opbergvakje gaan gebruiken Ik zag ergens dat je daar een inzetmandje of iets voor kan kopen.

Vanmiddag eerst meer eens een paar liter Dasty bij de Wibra halen om alles waar je nu goed bij komt zonder tupperware mooi schoon te maken.
Daarna kan de opbouw weer beginnen. De achterste zijdelen waar de gaten inzitten van de kofferbeugels en 'start-hulp'kan ik of laten repareren/dichtlassen en opnieuw laten spuiten of proberen een andere setje voor zien te kopen.

Hoe heb jij dat gat achter/onder de radiokoffer(buddyzit) dichtgemaakt Nico of valt dat helemaal weg onder het zadel ?

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 08 dec 2018, 15:20
door Nico4sen
Het gat wat ontstaat bij het verwijderen van de radiokoffer wordt opgevuld door een originele bagagedrager (waar een BMW topkoffer op past) te monteren. Af en toe staat er één op marktplaats. Kost dan rond de 350 euro.

Hartelijke groet,

Nico


Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 09 dec 2018, 13:47
door prensel
De bagagedrager is inmiddels gevonden en ligt klaar om te monteren.
Ik heb hem er even los opgelegd en het gat wordt optisch wel opgevuld of afgesloten maar dicht is het niet.
Loopt daar niet allemaal water onderdoor bij een fikse bui of hoort dat zo ?

Een buddy zadel is ook al op ebay.de gevonden en wordt komende week met de post verwacht.
Nu nog een slotje voor het zadel fabriceren :-)

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 09 dec 2018, 14:10
door Nico4sen
Met het buddyzadel en de bagagedrager samen zul je zien dat het mooi sluit. Daarmee is het origineel zoals op een standaard burgerfiets. Succes met de verdere ombouw [emoji123]

Hartelijke groet,

Nico


Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 10 dec 2018, 09:17
door prensel
Inmiddels ben ik weer met de opbouw begonnen maar een belangrijk onderdeel ontbreekt nog, namelijk de vergrendeling van de buddyzit.
Nu lijk ik er een gevonden te hebben die wordt als van een 1200RT aangeduid en die ziet er zo uit:
bmwr1200rt.jpg
Zou iemand kunnen controleren/bevestigen dat dit de juiste uitvoering is ?

Een soortgelijk sluiting heb ik ook gevonden van een F650CS uitvoering, lijkt er op maar lijkt ook een beetje lager dan die van de 1200:


bmwF650CS.jpg

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 10 dec 2018, 09:48
door Bert M
Heb je al op realoem.com gekeken? Daar kun je dmv de laatste posities van je VIN-nummer, precies zien welke onderdelen op jouw motorfiets gemonteerd zijn en kun je die gegevens vergelijken met de nummers van beschikbare onderdelen.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 10 dec 2018, 09:52
door prensel
Bert M schreef: 10 dec 2018, 09:48 Heb je al op realoem.com gekeken?
Jazeker maar dit onderdeel wordt niet los verkocht, alleen in combinatie met de kentekenplaat drager. Er is dus geen los nummer van om te vergelijken helaas.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 10 dec 2018, 19:14
door Nico4sen
Ik heb die van een f800 gebruikt, omdat ik toen niks anders kon vinden. Paste voor geen meter, dus met de nodige inventiviteit passend gemaakt. Het werkt maar is suboptimaal [emoji848]

Hartelijke groet,

Nico


Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 10 dec 2018, 19:43
door prensel
Ik denk dat die van f800 en f650 zon beetje hetzelfde zijn.
Hoe ziet de originele van de 1200RT eruit is dat zoiets als die op de fotos of toch heel anders ?

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 10 dec 2018, 20:42
door Nico4sen
Volgens mij is die voor de -1200- echt anders. Wellicht dat een mede forumlid met een originele burgeruitvoering een goeie foto kan plaatsen.

Hartelijke groet,

Nico


Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 11 dec 2018, 07:02
door Nico4sen
Inmiddels van een bevriend forumlid een paar foto's gekregen. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hartelijke groet,

Nico


Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 11 dec 2018, 09:46
door prensel
Dat is inderdaad een ander slot wat blijkbaar alleen bij de R1200 RT en R900 RT wordt gebruikt.
Bij KFM in Duitsland kost hij nieuw €185 + €12 verzendkosten.
Ik heb inmiddels een gebruikte gevonden in het buitenland voor €90 maar daar zit dan dat hele achterstuk weer bij dus kost een hoop aan verzendkosten bij.
Duur grapje dat slot.... :-(

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 11 dec 2018, 18:30
door prensel
Ik heb nog eens goed naar dat slotje zitten kijken en ga een poging wagen om er zelf eentje te maken.
Het is volgens mij wel te maken van twee stukjes stalen hoeklijn met een gaffel er tussen (eenvoudig gezegd..)
Die gaffel heeft zo te zien een schuine bovenkant zodat je het zadel gewoon dicht kan drukken zonder de sleutel te hoeven gebruiken.
Eigenlijk zoek ik nog wat duidelijkere fotos van de zijkant om de schuine hoek te bepalen van de steun en de gaffel.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 12 dec 2018, 06:55
door Nico4sen
Met dank aan RendeRT hierbij een zijaanzicht Afbeelding

Hartelijke groet,

Nico

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 12 dec 2018, 11:25
door prensel
Super, bedankt !
Ik ga er eens mee aan de slag kijken of het lukt :)
Als het goed is komt morgen of vrijdag de buddyzit uit Duitsland binnen dan kan ik alles eens goed uitmeten.

Iemand nog een tip om de gaten van de kofferbeugels in de zijbekleding dicht te maken of is andere/standaard versie zonder gaten kopen een betere optie ?
Volgens mij is het materiaal ABS en dat zou relatief goed te 'lassen' moeten zijn. In de juiste kleur spuiten moet toch dus dat is voor beide gevallen hetzelfde.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 12 dec 2018, 13:31
door Georgio

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 12 dec 2018, 17:49
door prensel
Bedankt, goede tip van dat ABS 'lassen' met aceton.
Ik had wel eens begrepen dat dit ook een mogelijkheid was ipv lassen met een heatgun.
Maar eens uitproberen met wat stukjes rest ABS voordat ik het zijdeel verpruts ;-)

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 12 dec 2018, 21:10
door Nico4sen
Ik heb er een paar stuurlogo's van een BMW vierwieler overheen geplakt

Hartelijke groet,

Nico


Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 13 dec 2018, 14:32
door prensel
Net voordat ik van plan was om de zadelsluiting zelf te gaan maken keek ik nog even op de site van Boonstra voor de spiegelkapjes en wat denk je: staat er opeens een foto van kentekenplaathouder MET sluiting op. Ik had ze al wel eerder zien staan maar die waren zonder de sluiting.
Voor 75 euro + verzendkosten is dat best veel geld voor alleen een sluiting maar het scheelt mij veel tijd, dus hup gelijk bestellen en vandaag stond er een DHL meneer met grote doos aan de deur. Dan is het altijd weer even spannend of de fotos duidelijk genoeg waren en er geleverd wordt wat je denkt te krijgen en inderdaad het was hem. Snel de oude kentekenplaathouder eraf en de 'nieuwe' inclusief slot er op gezet.
Nu is ook te zien dat de kentekenplaathouder toch verder doorloopt bij de standaardversie dan bij de P versie en de bagagedrager dan wel helemaal aansluit aan de voorkant.
R1200RT-sluiting.JPG
Het wachten is nu nog op de buddyzit (die Boonstra overigens nu wel te koop heeft) uit Duitsland en dan is dat gedeelte klaar.

Wat ik verder nog wil toevoegen:
- voetsteunen voor de passagier
- kofferdragers voor de zijkoffers
- spiegelkapjes
- ander dashboardpaneel (zonder gaten)
- eventueel: alarmmodule

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 13 dec 2018, 18:50
door Nico4sen
Mooi opgelost [emoji106]

Hartelijke groet,

Nico


Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 14 dec 2018, 18:44
door Nico4sen
Op marktplaats staat een set spiegelkappen te koop: Nieuwe spiegelkappen inclusief knipperlichten BMW R1200RT
€ 125,00
http://link.marktplaats.nl/m1354401253? ... ialbuttons

Hartelijke groet,

Nico


Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 14 dec 2018, 19:55
door RendeRT
Nico4sen schreef: 14 dec 2018, 18:44 Op marktplaats staat een set spiegelkappen te koop: Nieuwe spiegelkappen inclusief knipperlichten BMW R1200RT
€ 125,00
http://link.marktplaats.nl/m1354401253? ... ialbuttons

Hartelijke groet,

Nico
De afgebeelde kappen zijn de kappen voor de 2010 - 2013 versie. De R1200RT-P 2010 - 2013 heeft de spiegelbehuizing van de R1200RT 2005 - 2009. Als je op zoek gaat naar de spiegelkappen, moet je dus zoeken om de kappen voor de 2005 - 2009 versie. De afgebeelde kappen passen niet op de R1200RT-P van Prensel.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 14 dec 2018, 21:56
door prensel
Wat de verkoper op MP beschrijft is dat je een ouder model een moderner uiterlijk kan geven maar dat klopt dan niet ?
Of moet je dan het geheel verwisselen of kan dat ook niet ?

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 15 dec 2018, 00:02
door Nico4sen
Kijk eens op realoem.com of er verschil zit in de behuizing van de 05-09 en de 10-13 modellen waarin de knipperlichten worden gemonteerd. Dan weet je of het gaat passen of niet.

Hartelijke groet,

Nico


Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 15 dec 2018, 10:30
door prensel
Met dank aan Bert voor het toesturen van een R1200RT logo in PDF ben ik een beetje aan het experimenteren gegaan met de snijplotter.
R1200RT.jpg
Het bovenste logo is 20cm en de ondersten zijn 25cm. Wat, welke lengte zit er standaard op de RT ?

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 15 dec 2018, 10:35
door RendeRT
prensel schreef: 14 dec 2018, 21:56 Wat de verkoper op MP beschrijft is dat je een ouder model een moderner uiterlijk kan geven maar dat klopt dan niet ?
Of moet je dan het geheel verwisselen of kan dat ook niet ?
Ik heb het gelezen en aangezien ik natuurlijk ook niet de wijsheid in pacht heb..... , begin ik te twijfelen aan mijn post. Ik had mijn informatie van het geachte forumlid GerritR, die ook nog een setje had liggen van zijn vorige R1200RT-P, waar hij op een wel heel vervelende wijze van af is gekomen, zoals we op dit forum hebben kunnen lezen. Hij had overigens alleen de kappen

Ik heb inmiddels wel gelezen dat het EOM-nummer verschillend is.

Vaak zijn ze niet te tweede hands niet te koop. Tiel -Brunssum is 155 km. Ik zou er een middag of zo aan spanderen en met een van de spiegelhuizen naar Brunssum rijden en het ter plekke onderzoeken!!

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 15 dec 2018, 16:16
door prensel
De RT begint er al aardig uit te zien, ik heb uiteindelijk toch voor de stickers gekozen van 25cm en het ziet er wat mij betreft prima uit.
IMG_5790.JPG
De 'nieuwe' knipperunits via MP zijn ook gekocht dus die komen volgende week.
Mocht dat toch niet gaan passen (maar volgens de verkoper en ex-BMW medewerker past dat zeker) dan komen er de 'gewone' kapjes op die ik ook al ergens in Duitsland heb gevonden.

Ik twijfel alleen nog over wel of geen zijkoffers.
Een topkoffer lijkt mij handiger in het verkeer/file dan de dikke zijkoffers....

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 15 dec 2018, 17:46
door ErikS
Ja, dat is een keuze. Ik zelf vind de R1200 zonder zijkoffers er niet uitzien, maar smaken verschillen.
Bij mijn motor waren de zijkoffers voorzien van de smalle deksels die er voor te krijgen zijn. Hierdoor valt de breedte van de motor aan de achterzijde binnen de breedte van de voorzijde (de spiegels). Dit komt qua breedte ongeveer overeen met de koffers die op de P-uitvoering zaten, alleen dan heb je de opening weer aan de zijkant in plaats van aan de bovenkant. En met vakantie kun je de brede deksels natuurlijk in een handomdraai er weer opzetten voor meer bagageruimte.
En ja. . . het is wel weer een extra uitgave!

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 16 dec 2018, 03:40
door QuickFix
prensel schreef: 15 dec 2018, 16:16dan de dikke zijkoffers....
Je kunt er ook een paar politiekoffers aanhangen, die zijn smaller.
Ik weet er nog een paar te koop staan op dit forum. ;)

Ben het wel met Erik eens: een RT zonder zijkoffers kan gewoon niet; doet me dan (van achteren) zo denken aan een Suzuki GS500E.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 16 dec 2018, 08:58
door Dingeman
File rijden of eerder gezegd tussen de files door rijden met de grote koffers valt reuze mee. Heb daar nimmer problemen mee gehad. En mocht de ruimte dan toch nog even aan de enge kant zijn, dan wacht je toch even totdat het weer wel gaat. Die bestuurders die zitten te appen tijdens het filerijden zijn vele malen een groter gevaar voor jou dan je koffers.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 18 dec 2018, 18:29
door prensel
Vandaag de nieuwe (2013) knipperlichtunits ontvangen en gemonteerd en het past perfect !
Je moet wel de hele topkuip en het dashboard loshalen omdat de oude knipperlichtbehuizing verwijderd moet worden.
De lampbehuizing en stekker zijn anders dus moesten wel overgezet worden maar dat gaat vrij eenvoudig.

Re: Ombouw R1200RT-P naar civiel/2-zits

Geplaatst: 18 dec 2018, 21:14
door maRTin
Je gaat als de brandweer he

fantastisch resultaat, en in het wit is hij best ook mooi

maRTin [groet]