Pagina 1 van 1

Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 07 jul 2010, 09:56
door Baird
Heb al eens geroepen dat ik zo links en rechts het een en ander verknutseld heb aan mijn motor, hier dan eens wat plaatjes wat dat zoal inhoud.

Op deze foto, rechter cilinder, is het aluminium afdekkapje te zien dat over de pully zit waar de gaskabel in draait, hiermee voorkom je dat er grof zand in de groef van de pully komt waardoor de synchronisatie verloopt. Links zit er uiteraard ook een.
Afbeelding


Op deze foto, van onderen genomen, is de door BMW te leveren 'luchthapper' te zien die de hete lucht na de oliekoeler opvangt en via de aluminium slangen( rechts en links) naar de ventilatieopeningen in de kuip leidt. Op deze manier zit je achter de kuip niet in de hete lucht van je oliekoeler maar in de koelere rijwind die onder de koeler door komt, scheelt letterlijk een jas in de zomer!( alleen 1150)
Afbeelding


Om dit te kunnen maken moeten beide claxons op een andere locatie gemonteerd worden, ze zitten nl precies op de plek waar de koelslangen door het subframe moeten.
Afbeelding


Dan hier een foto van mijn gemodificeerd schakelpedaal. Op deze manier komt het pedaal zowel naar buiten als naar beneden en kan ik zonder mijn voet veel te verdraaien of zelfs van de voetsteun te halen goed schakelen, had er op de 1200RT ook last van( ik heb gewoon maatje 43)
Afbeelding


Op deze foto is de meest simpele aanpassing te zien: een verlengd rempedaal: een imbus M10x70 gewoon in het bestaande gat geschroefd, hij vreet zich zelf vast genoeg. Het pedaal is ook naar beneden versteld zodat ik nu alleen mijn voet hoef in te draaien om te kunnen remmen.
Afbeelding


Mijn vorige RT trilde een beetje vandaar dat ik links en rechts wat extra massa gemonteerd had aan het stuur om de demping wat te verhogen, werkte prima.
Tevens is hier de Wunderlich Cruise Control te zien, die ook weer aangepast is zodat die niet uit zichzelf tè los kan trillen waardoor je hem niet kan gebruiken.
Afbeelding


Hier is de opzet ruit te zien, heb 2 uitvoeringen: een hoge voor de winter en een lage voor de zomer, scheelt 2 cm. Door dat de ruit hoger en smaller is kan ik hem veel vlakker laten staan, toch uit de wind, geen turbulentie, ben 1.93m.
Ook nog te zien is de losse snelheidsmeter (vorige RT) en uiteraard mijn gps.
Afbeelding

So far for now!
Big RT Smile

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 07 jul 2010, 10:53
door Habeve
Goed gevonden allemaal, maar of de fiets er nu ook mooier is op geworden? :$
Het is wel effectief natuurlijk en kan heel nuttig zijn maar die stuurgewichten,...........
daar is toch misschien wel iets mooiers op te verzinnen (of te koop)?
[groet]
-1200-
Harald

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 07 jul 2010, 11:25
door Junkyard Dog
Habeve schreef:Tevens is hier de Wunderlich Cruise Control te zien, die ook weer aangepast is zodat die niet uit zichzelf tè los kan trillen waardoor je hem niet kan gebruiken.
Wat voor aanpassing heb je hier precies gemaakt?
Wel leuk al die aanpassingen die je hebt gedaan. En als dit voor jou handig of prettig is, is dat prima.
Zag al wat dingen die ik mogelijkl ook op mijn machine kan doen.

Groeten en bedankt voor de tips, Anton.

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 07 jul 2010, 11:51
door Baird
Junkyard Dog schreef:
Habeve schreef:Tevens is hier de Wunderlich Cruise Control te zien, die ook weer aangepast is zodat die niet uit zichzelf tè los kan trillen waardoor je hem niet kan gebruiken.
Wat voor aanpassing heb je hier precies gemaakt?
Wel leuk al die aanpassingen die je hebt gedaan. En als dit voor jou handig of prettig is, is dat prima.
Zag al wat dingen die ik mogelijkl ook op mijn machine kan doen.

Groeten en bedankt voor de tips, Anton.
Er zijn een paar gaatjes met schroefdraad in gemaakt in het vaste deel en op het draaiende deel heb ik een staafje gelijmd, op deze manier kan hij niet verder los draaien dan los, klinkt raar maar door de trillingen bleef hij zichzelf helemaal losdraaien tot einde schroefdraad, als je hem dan wilde gebruiken moest je hem eerst een aantal volle slagen geven voordat hij wat ging doen.( wat een verhaal) Eén van de gaatjes en het staafje is te zien op de foto.

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 07 jul 2010, 12:03
door Baird
Habeve schreef:Goed gevonden allemaal, maar of de fiets er nu ook mooier is op geworden? :$
Het is wel effectief natuurlijk en kan heel nuttig zijn maar die stuurgewichten,...........
daar is toch misschien wel iets mooiers op te verzinnen (of te koop)?
[groet]
-1200-
Harald
Beauty is in the eye of the beholder. Met het scherm ben ik eindeloos bezig geweest, alle standaard schermen binnen mijn budget voldeden niet, dan maar zelf maken.
Als het een HD was geweest waren de stuurgewichten gewoon in het stuur geplaatst, herr BMW heeft daar geen ruimte vanwege de constructie van de handlebars. Het enige alternatief zijn van die mooie geanodiseerde aluminium gewichten en dat werkt dus volledig averechts, maar suggesties zijn welkom. Deze rvs schijven had ik liggen van een andere klus en ze paste er direct op, vandaar. Als ik nou een draaibank zou hebben en een stuk rvs zou ik het anders doen, maar die heb ik niet meer (tot mijn beschikking). Mijn huidige RT heeft ze overigens niet nodig maar ik ga het wel eens proberen.

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 07 jul 2010, 19:47
door Inspector Gadget
Zo, indrukwekkend jou inventiviteit! _004

Heel goed gevonden, ik bewaar dit ff lokaal, altijd handig en leerzaam.

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 08 jul 2010, 21:56
door Brommertje114
Baird schreef:... de door BMW te leveren 'luchthapper' te zien die de hete lucht na de oliekoeler opvangt en via de aluminium slangen( rechts en links) naar de ventilatieopeningen in de kuip leidt. Op deze manier zit je achter de kuip niet in de hete lucht van je oliekoeler maar in de koelere rijwind die onder de koeler door komt, scheelt letterlijk een jas in de zomer! ...
Hee, da's handig!! Ik heb de afgelopen dagen nogal zitten Oia achter de Sedcem die een doorwaai-pak volledig nutteloos maakt!
Dan is zo'n accessoire toch wel nuttig, ik ga maar eens op zoek!
Is zoiets zelf te maken denk je?

Groet,
Eric

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 08 jul 2010, 22:06
door Baird
Brommertje114 schreef:
Baird schreef:... de door BMW te leveren 'luchthapper' te zien die de hete lucht na de oliekoeler opvangt en via de aluminium slangen( rechts en links) naar de ventilatieopeningen in de kuip leidt. Op deze manier zit je achter de kuip niet in de hete lucht van je oliekoeler maar in de koelere rijwind die onder de koeler door komt, scheelt letterlijk een jas in de zomer! ...
Hee, da's handig!! Ik heb de afgelopen dagen nogal zitten Oia achter de Sedcem die een doorwaai-pak volledig nutteloos maakt!
Dan is zo'n accessoire toch wel nuttig, ik ga maar eens op zoek!
Is zoiets zelf te maken denk je?

Groet,
Eric
Ik heb de luchthapper bij de dealeRT gehaald voor ongeveer €11,50 en de slangen bij een automaterialenhandel voor €7,50, dus voor minder dan € 20.= en wat uurtjes prullen was het voor elkaar. Het verplaatsen van de claxons was eigenlijk nog het lastigste deel i.v.m. de lengte van de bedrading maar dat is ook gelukt.
Big RT Smile [groet]

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 09 jul 2010, 10:23
door Brommertje114
Baird schreef:Ik heb de luchthapper bij de dealeRT gehaald voor ongeveer €11,50 en de slangen bij een automaterialenhandel voor €7,50, dus voor minder dan € 20.= en wat uurtjes prullen was het voor elkaar. Het verplaatsen van de claxons was eigenlijk nog het lastigste deel i.v.m. de lengte van de bedrading maar dat is ook gelukt.
Big RT Smile [groet]
Ok, bedankt voor de tip. Ik ga straks toch even langs de dealeRT, kan ik gelijk dat ding bestellen!

[groet]
Eric

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 09 jul 2010, 10:45
door wimmers
Hey baird,

Vorig jaar december met de klus dag had ik die aparte snelheids meter al gezien.
toen vroeg ik me ook al af waarom?
Je hebt toch een snelheidsmeter en ook een GPS?
Trouwens ook een leuke vraag: Welke snelheid is nauwkeuriger?
Die van de motor of die van je GPS?
Stel je wordt aangehouden ivm je snelheis, je GPS geeft 100 km/uur aan maar de motor 110 km/uur.
Is dan de snelheid van de motor bindend ivm bijvoorbeeld typegoedkeuring? (ik verzin maar wat). _001

Of is de 3e aparte snelheidsmeter een gemiddelde van de andere twee? :D

Ben wel benieuwd.

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 09 jul 2010, 11:08
door Inspector Gadget
De snelheid-indicatie via een GPS navigatie is wel nauwkeurig maar heeft een vertraging van een paar seconden, je kunt het dus niet als "wettelijk" gebruiken. ;)

En zo'n (fiets?)snelheidsmeter op het windscherm zie ik wel vaker, in mijn visie gemakkelijk omdat je zonder een hoofdbeweging (naar dashboard) je snelheid kunt zien.
Door "eenvoudig" je ogen te herfocussen.

Een ander mogelijkheid is een headup-display, dat ga ik binnenkort monteren _005

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 09 jul 2010, 14:07
door Brommertje114
[quote="Brommertje114""]Ok, bedankt voor de tip. Ik ga straks toch even langs de dealeRT, kan ik gelijk dat ding bestellen!

[groet]
Eric[/quote]

@ Baird
De dealer wist me te vertellen dat zoiets wel bestaat voor de 1100 maar ze weten niet of 't ding ook op de 1150 past.
Een complete set (met kant en klare afvoerpijpen) kost 100 euri's, alleen de luchthapper zelf ongeveer 12.
Is de luchthapper die jij gemonteert hebt 't ding voor de 1100?

[groet]
Eric

Re: Modificaties motor Baird

Geplaatst: 09 jul 2010, 20:14
door HansD
He Bert,
Leuk dat het er nog van gekomen is. Zoals je ziet interessant voor velen...
groeten uit Frankrijk (niet op de motor)
Hans

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 10 jul 2010, 23:31
door Baird
Brommertje114 schreef:[quote="Brommertje114""]Ok, bedankt voor de tip. Ik ga straks toch even langs de dealeRT, kan ik gelijk dat ding bestellen!

[groet]
Eric
@ Baird
De dealer wist me te vertellen dat zoiets wel bestaat voor de 1100 maar ze weten niet of 't ding ook op de 1150 past.
Een complete set (met kant en klare afvoerpijpen) kost 100 euri's, alleen de luchthapper zelf ongeveer 12.
Is de luchthapper die jij gemonteert hebt 't ding voor de 1100?

[groet]
Eric[/quote]

Yes, alleen de luchthapper kopen van de1100, heb pas in de USA de andere pijpen ook gekocht maar dat past niet op een 1150, blijkbaar is het frame anders dan van de 1100. Zoals ik laat zien de rest knutselen van alu slang van Brezan ( of een conculega) succes!
Big RT Smile

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 10 jul 2010, 23:35
door Baird
dutchmidiman schreef:De snelheid-indicatie via een GPS navigatie is wel nauwkeurig maar heeft een vertraging van een paar seconden, je kunt het dus niet als "wettelijk" gebruiken. ;)

En zo'n (fiets?)snelheidsmeter op het windscherm zie ik wel vaker, in mijn visie gemakkelijk omdat je zonder een hoofdbeweging (naar dashboard) je snelheid kunt zien.
Door "eenvoudig" je ogen te herfocussen.

Een ander mogelijkheid is een headup-display, dat ga ik binnenkort monteren _005
Waar haal jij een HUD vandaan, General Dynamics F-16 gesloopt? _001

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 10 jul 2010, 23:50
door Baird
wimmers schreef:Hey baird,

Vorig jaar december met de klus dag had ik die aparte snelheids meter al gezien.
toen vroeg ik me ook al af waarom?
Je hebt toch een snelheidsmeter en ook een GPS?
Trouwens ook een leuke vraag: Welke snelheid is nauwkeuriger?
Die van de motor of die van je GPS?
Stel je wordt aangehouden ivm je snelheis, je GPS geeft 100 km/uur aan maar de motor 110 km/uur.
Is dan de snelheid van de motor bindend ivm bijvoorbeeld typegoedkeuring? (ik verzin maar wat). _001

Of is de 3e aparte snelheidsmeter een gemiddelde van de andere twee? :D

Ben wel benieuwd.
Ik heb het ding nog uit de tijd dat ik geen GPS had en als vóórrijder de tussenafstanden van de route-rol op deze manier bij hield. Ik ben hem gekalibreerd a.d.h.v. de hectometer paaltjes, je houdt altijd een beetje afwijking. Mijn gps rekent veel sneller en is nauwkeuriger maar als die er niet op zit is dit handiger: je hoeft niet te ver naar beneden kijken om te zien hoe hard je rijdt. Aangezien een snelheidsovertreding het zwaarste misdrijf is dat je in dit land kan begaan ( kijk maar naar het gigantische apparaat dat justitie hiervoor opgezet heeft), is het van belang dat je permanent op de hoogte bent van je eigen snelheid, dat dat te veel aandacht van minder belangrijke zaken af houdt zoals opletten op verkeer van rechts, idiote automobilisten etc, is niet van belang. Sorry ik draaf door, ik stop.

Als je aangehouden wordt is de snelheid die justitie geconstateerd doorslaggevend, niet wat jouw machine aangaf,simpel.
Op dit moment zit hij trouwens niet gemonteerd op mijn huidige motor.

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 10 jul 2010, 23:53
door Inspector Gadget
Nee, ik heb liever de B1-B ;)

Het is de SportVue MC-1 headup display.
http://www.sportvue.com/store/product.php?pid=14

Toegegeven, het was even zoeken, maar net als bij de oplossing voor mijn vierwielige dame, kwestie van geduld.
Het is net als Xenon, als je het eenmaal gewend bent, wil je bijna niet anders.

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 11 jul 2010, 00:01
door Baird
dutchmidiman schreef:Nee, ik heb liever de B1-B ;)

Het is de SportVue MC-1 headup display.
http://www.sportvue.com/store/product.php?pid=14

Toegegeven, het was even zoeken, maar net als bij de oplossing voor mijn vierwielige dame, kwestie van geduld.
Het is net als Xenon, als je het eenmaal gewend bent, wil je bijna niet anders.
Ben toch benieuwd wat voor exciting news ze eind 2007 gaan uitbrengen ............................... _001

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 11 jul 2010, 00:38
door Inspector Gadget
Ja, ze doen er niet veel meer aan/mee, schijnbaar? _001
Vandaar ook dat ik het tegen een redelijk aantrekkelijke prijs kon krijgen.

Ik zie het overigens helaas wel vaker, blijkbaar zo'n nichemarkt dat ze het nauwlijks overleven.
En blijkbaar, althans zo denk ik in dit geval, dat hun "moeder" MotionResearch ze nog enigszins in leven houdt? _001

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 29 jan 2020, 21:21
door Beemer-Tycoons
Dit zijn de foto's van Baird z'n modificatie aan de oliekoeler.

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 29 jan 2020, 22:06
door EileRT
Edit:

De bovenstaande foto’s zijn afkomstig uit het koop/verkoop/gezocht/gevraagd topic. Fijn dat ze hier staan. En ja, zo wordt een topic dat 10 jaar geleden op slot is gegaan weer actueel. Ik moest er wel ff een laag stof afblazen! :D

Met vriendelijke forumgroet,

Eilert
Moderator

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 29 jan 2020, 23:15
door Baird
I love it when a plan comes together Big RT Smile

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 07 feb 2020, 09:45
door japachap
Goed bezig- vooral met de stofbeschermers van de gaskabels!
Wat ik mis van de eerste foto is de vervangen van de kunststof benzineslang snelkoppelingen...
Zaal het wel aanraden bij alle 1150's als het niet al gedaan is!
Verder een idee... is er ruimte om de warmteafvoer via de ongebruikt speaker holtes te routen- of is dat te 'in je gezicht'?

Re: Modificaties R1150RT (waaronder afvoer warmte)

Geplaatst: 07 feb 2020, 19:08
door Baird
japachap schreef:
07 feb 2020, 09:45
Goed bezig- vooral met de stofbeschermers van de gaskabels!
Wat ik mis van de eerste foto is de vervangen van de kunststof benzineslang snelkoppelingen...
Zaal het wel aanraden bij alle 1150's als het niet al gedaan is!
Verder een idee... is er ruimte om de warmteafvoer via de ongebruikt speaker holtes te routen- of is dat te 'in je gezicht'?
Bij mijn tweede R1150RT zijn inderdaad de benzineslangkoppelingen vervangen voor de metalen exemplaren, alleen de 'mannetjes' overigens, als zo'n ding breekt op het verkeerde moment is je vakantie echt verpest ;)

De koeling: Ik wilde de hete lucht op dezelfde plek laten uitkomen als bij de R1100RT en dat was al lastig genoeg met het verplaatsen van de claxons. Je wilt die lucht zover mogelijk opzij hebben zodat het langs je stroomt. Als je zomers je hand eens voor de uitstroom houdt voel je pas wat het voor een effect heeft!!