BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: JOS WRSM, EileRT

DuardoS
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2018, 10:42
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Huizen

R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door DuardoS » 04 dec 2018, 16:16

Dag allemaal,

Nu ik mijn motorrijbewijs heb gehaald ben ik naarstig op zoek naar een R850RT of een 1100RT. Ik heb dit forum al flink doorgespit op alle voors- en tegens, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me een beetje duizelt. ABS schijnt namelijk een groot ding te zijn, vooral bij de R850RT (en 1150RT) vanaf 2001 vanwege het integrale iABS. Daar word ik wel wat zenuwachtig van, want het vervangen van zo'n pomp is bijna net zo duur als de aanschaf van een dergelijke motor. En ik word al helemaal niet blij van het wegvallen van de remdruk bij een defecte ABS, dat is bij ABS II niet zo. Daarnaast zweert iedereen bij Kenny van MSA, als de wonderdokter uit Amersfoort (of Ede), maar lees ik net dat hij al een jaar van de Portugese zon aan het genieten is. Verdikke. Ja, wel leuk voor hem natuurlijk.

ABS II is minder storingsgevoel, heb ik begrepen. Dat pleit voor de 1100RT en de 850RT t/m 2000. De koplamp van de 850RT van latere bouwjaren is echter veel mooier. Als ik geen rekening zou houden met dit soort afwegingen, zou ik gaan voor een 850RT van na 2001. Maar is dat terecht? Ik wil de motor gebruiken voor woon-werk verkeer en toeren, zo lang als mogelijk is. Wat is dan in jullie ogen de betere keus? Dank alvast.

Gebruikersavatar
reneRT
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: R1100RT
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door reneRT » 04 dec 2018, 19:23

Om dezelfde redenen die jij noemt heb ik een R1100RT genomen.
De aanschafprijs is dan meestal ook aangenamer.
Gr,
René

Gebruikersavatar
Nico4sen
2018
2018
Berichten: 798
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door Nico4sen » 04 dec 2018, 20:34

Ik zou voor een -1100- of een -1150- gaan en niet voor een -850-
Mijn overweging hierbij is dat je dan meer vermogen en koppel ter beschikking hebt bij gelijk gewicht. En zeker als je al weer wat langer motor rijdt zul je dat zeker waarderen.
Mijn eerste motor was een -1100-

Hartelijke groet,

Nico


DuardoS
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2018, 10:42
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Huizen

Re: R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door DuardoS » 04 dec 2018, 23:38

Ok, dat past ook wel meer bij mijn gevoel. Dank voor jullie reacties, ga zoeken naar een mooie 1100. Ik zag wel een mooie 1150 Twin Spark staan op MP, maar bij twijfel niet inhalen. Ik laat het jullie weten.

Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1150RT
Bijz: ...en een R850R waar Wullum's Lief op rondrijdt.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 0418 en 045

Re: R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door Wullum » 05 dec 2018, 14:32

Wat je wel moet weten is dat een R850RT een veel mooiere motorkarakteristiek heeft dan pakweg een R1150RT. Ik heb een 850 gereden en rij nu een 1150 Twinspark. De 850 was naar mijn gevoel evenwichtiger en "vriendelijker", waar de 1150 wat bijteriger maar "plomper" rijdt... Qua vermogen op de 850 nooit het gevoel gehad dat ik tekort kwam, heb ooit eens vanuit Luxemburg tot Luik een 1150 prima kunnen bijhouden met hoogst illegale 175+ op de snelheidsmeter
Vroeger, ooit, 2 Japanners. Meh... Later 2 BMW's...
Nu: de 3e BMW, aka "das Boot", en de 4e, aka "Jadzia".

Gebruikersavatar
Baird
2019
2019
Berichten: 3512
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door Baird » 05 dec 2018, 20:36

R1100RT heeft een 5-bak ipv 6 bak, 5 is genoeg, 6 is 1 teveel.
R1150RT: heeft een ander formaat achterwiel/achterband waardoor deze een stuk scherper stuurt dan de R1100RT
Niet iedereen krijgt een kapotte I-ABS unit en
R1150RT remmen zijn superieur aan die van de R1100RT
R850 blok loopt mooier dan de R1100/1150
R1100RT is wat zuiniger dan de R1150RT als ik me goed herinner
R1150RT trilt meer dan de R1100RT
R1150RT verlichting is superieur aan de R1100RT
R1150 hydraulische koppeling gaat een heeeeeel stuk lichter dan de kabel-koppeling van de R1100

Over het uiterlijk ga ik het niet hebben, dat is een kwestie van smaak

* Heb een R1100RT gehad, 100k op gereden, heb/had 2 x R1150RT, samen 250+ k mee gereden en rij daar nog steeds mee iedere dag :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT


R1150RT TS
R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx

Rijdt u een elektrische / hybride auto of stapt u binnenkort over?
Lees verder >>

DuardoS
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2018, 10:42
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Huizen

Re: R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door DuardoS » 06 dec 2018, 16:29

Dank je. Je maakt het me niet echt makkelijker zo. Big RT Smile
De 1150 zal inderdaad op sommige vlakken beter zijn, ik ben alleen niet zo kapot van iABS. Het gaat misschien minder vaak kapot dan ik denk, alleen als het gebeurt valt je remdruk ook zo goed als weg. Dat alleen al is voor mij een reden geen 1150 te willen, eigenlijk. Misschien later, als ik groot ben en wat meer gereden heb. Hartelijk dank in ieder geval aan een ieder die heeft gereageerd.

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2614
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door EileRT » 06 dec 2018, 17:34

Deze vraag stellen op dit forum is, met alle respect, vragen naar de spreekwoordelijke weg naar Rome. Zoveel mensen, zoveel meningen en dus zoveel ervaringen. En die zijn in mijn optiek doorgaans heel persoonlijk. Dat is iets wat je niet uit het oog moet verliezen. Elk type RT heeft z’n eigen karakteristiek. Ik ben bijvoorbeeld uitermate verknocht aan mijn 1100. Deze is in perfecte conditie en staat van onderhoud. Geen haar op m’n hoofd die er over denkt om deze te verkopen. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat m’n RT al wel een redelijk aantal facturen in de afgelopen zeven jaren bij het onderhoudsboekje heeft zitten. Ik heb het geld met plezier uitgegeven en rijd er met nog meer plezier mee verder. Dat is dan weer mijn keuze en het is uiteindelijk mijn ultieme rijbeleving.
DuardoS schreef:
06 dec 2018, 16:29
Dank je. Je maakt het me niet echt makkelijker zo.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

DuardoS
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2018, 10:42
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Huizen

Re: R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door DuardoS » 06 dec 2018, 23:43

Het is vragen naar de bekende weg als je die weg al eens gereden hebt. Ik weet nog bijna helemaal niets, ben ook totaal niet technisch, en probeer daarom via o.a. dit forum een zo goed mogelijke keuze te maken. Het enige dat ik weet is, dat ik motorrijden echt fantastisch vind. Oh ja, en ook dat je een stuk technischer moet zijn. Ik heb me bij m'n auto nog nooit druk gemaakt over ABS, remvloeistof of luchtgekoelde motoren.

Mijn algemene vraag heeft ook objectieve argumenten opgeleverd, zoals die van Baird, en daar kan ik wat mee. Ik heb mijn zinnen gezet op dat model BMW, voor de rest zal het trial en hopelijk geen error worden, ik zal er gaandeweg wel achter komen wat ik leuk vind. Misschien eindig ik wel op een enduro. Big RT Smile

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 606
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: R1150RT
Bijz: Donkergrijs, 2004, Z4 knipperlichten, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen
Locatie: Heerlen

Re: R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door beckysmile » 08 dec 2018, 13:14

Als je verder leest op het forum over de ervaringen met de i-abs, kom je tot de ontdekking dat alles staat en valt met onderhoud (zoals met alle mechanische toestellen). Is er aantoonbaar goed en regelmatig onderhoud gepleegd, is er geen enkele reden om de 1150 niet te kopen. Is dat niet zo, dan is er een risico aanwezig. Het is aan jou en jouw beurs of je dat risico wilt nemen. Ben je ook nog eens technisch aangelegd, kun je dat risico weer fors verkleinen door dat onderhoud alsnog goed uit te voeren.

Ik weet wel zeker dat er een fors aantal 1150's rond rijd met eenhele behoorlijke km-stand, die nog nooit problemen met de i-abs hebben gehad, waaronder ook de mijne. Daar staat tegenover dat er elk jaar wel wat euri's richting de onderdelenleverancier gaan, en de kuip er dus zeker 2 maal per jaar af om overal goed bij te kunnen.
Resultaat voor mij, een heel fijne motor met intussen ruim 135 dkm, die bijna elke dag van het jaat ervoor zorgt dat ik weer op mijn werk aankom.

Veel succes met je zoek- en denktocht.

Groet, Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), nu R1150RT

Gebruikersavatar
Ben1200RT
2018
2018
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: R850RT, R1100RT of toch 1150RT?

Ongelezen bericht door Ben1200RT » 13 dec 2018, 20:42

Tja en ook een niet onbelangrijke vraag is: wat wil je betalen,hoe groot is je budget voor de motor, en voor de kleding en helm. Mijn 1100 staat te koop, de prijs is onderhandelbaar. Ja er staat 200k op de teller en dat is veel. Maar aan de andere kant geeft dat aan dat hij het gewoon goed doet. Een motor van 1998-2002 met minder dan 100k op de teller kan doordat deze minder gebruikt is ook problemen geven.

Groeten Ben 1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.

Plaats reactie

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”