BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

wat is wijs

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Bolletje
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 nov 2017, 23:40
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hengelo ov

wat is wijs

Ongelezen bericht door Bolletje »

Hallo,

Ik wil eigenlijk een bmw kopen maar wat is wijsheid.

Een 1100RT of een 1150RT of een 1200RT

Ben zelf 1,76 meter.

Groet Arno

Gebruikersavatar
bmw-fan
2020
2020
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Na drie proefritten weet je het...
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)

Gebruikersavatar
RaymonT
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westland

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door RaymonT »

Ga eens proefrijden...

Zelf heb ik een 1200RT, maar heb een paar keer op een 1150 gereden en dat reedt ook goed. Kom van een Yamaha af, en mijn eisen waren: EN ABS EN Injectie.... verder denk ik dat je met 1,76 op alle genoemde machines goed zit.
R1200RT 2005 | Zumo 395 Travel Edition | Sena 10U / Shoei NEOTEC

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3978
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door Baird »

Als dit mijn rijtje zou zijn zou R1100RT afvallen, ouder en eerder aan vervangen van ouder oudere delen toe. De 1150 is moderner en heeft betere verlichting. Een late R1150 of een vroege R1200 wordt moeilijker, de 1150 zit goed (je zit in de motor), is mooier maar het blok is rauwer, de 1200 heeft een wat mindere zit (je zit er op) maar het blok heeft balansassen en draait mooier.

Succes!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 3418
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door EileRT »

Laat je keuze vooral bepalen door de onderhoudshistorie en het proefrijden op de verschillende type RT’s. Het is zeker waar dat je bij de 850, 1100 en 1150 meer “in” de motor zit en bij de 1200 er meer “op”. Daarentegen is de 1200 ruim 30 kilo lichter.

Uiteraard is ook alles afhankelijk van je budget. Wanneer de 1200 je aanspreekt en de verschillen ervaar je pas echt na een proefrit, dan zou ik gaan voor een 1200 vanaf 2010 met het DOHC blok met de bovenliggende nokkenassen.

Verder: doe altijd een aankoopkeuring. Dan sta je achteraf niet voor onaangename verrassingen.

Succes met het proefrijden en je keuze.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Bolletje
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 nov 2017, 23:40
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hengelo ov

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door Bolletje »

ik heb zelf op een rs 1100 gereden je zit te veel meer naar voren.

Ik heb ook een rt 1100 gehad en de versnellingsbak was niet goed.

Denk zelf een rt 1100 na bouwjaar 2000,

Maar hoe zit het dan met de apk die er een keertje er aan komt
o.a.de ABS die bij de bijzonderheden staat vermeld.

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 3418
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door EileRT »

* Het zadel kun je altijd naar wens laten aanpassen. Dat heb ik voor mijn 1100 voor 80 euro destijds laten doen bij TL in Den Haag. Uiteraard kun je dat ook elders laten doen.

* Vanaf 1997 is er een modificatie geweest van de versnellingsbak met de schuine vertanding. Daarmee zijn de problemen met de bak (modellen 1995 en 1996) opgelost bij de 1100.

* De 1100 is uitgerust met ABS 2. Dit staat, bij mijn R1100RT van bouwjaar 2000, niet op het kentekenbewijs deel 1 vermeld. Het ABS is bij mij overigens gewoon werkzaam en dus in orde.

Bolletje schreef:
19 jul 2020, 22:26
ik heb zelf op een rs 1100 gereden je zit te veel meer naar voren.

Ik heb ook een rt 1100 gehad en de versnellingsbak was niet goed.

Denk zelf een rt 1100 na bouwjaar 2000,

Maar hoe zit het dan met de apk die er een keertje er aan komt
o.a.de ABS die bij de bijzonderheden staat vermeld.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 307
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Donkergrijs, 2004, Z4 knipperlichten, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door QuickFix »

Je moet kiezen wat je mooi vind en natuurlijk hoe ruim je in je portemonnee zit.

De R1100RT en R1150RT zijn, qua uiterlijk, bijna hetzelfde; persoonlijk vind ik de R1150RT een mooiere neus hebben; bij beide fietsen vind ik het heel fijn om "In" de fiets te zitten en ik hou wel van het wat rauwere geluid.
Zit je liever "Op" een fiets of vind je de R1200RT mooier, dan heb je daar ook een hele mooie fiets aan; zelf heb ik er (nog) geen ervaringen mee, dus daar kan ik niks over zeggen.

Het is, zoals gezegd, helemaal aan jou en aan wat je wensen zijn en je weet dingen pas zeker als je op alle drie de modellen gezeten en gereden hebt.

Het aanpassen van het zadel kost tegenwoordig bij Tijger Leathers in Den Haag trouwens €95 (heb het zelf een paar weken geleden laten doen), maar daar krijg je dan ook een boel voor terug ("Fijne zit garantie", je mag terugkomen voor aanpassingen).
Bolletje schreef:
19 jul 2020, 22:26
Maar hoe zit het dan met de apk die er een keertje er aan komt
Of en wanneer er ooit een APK voor motorfietsen komt weet ik niet en de wetgever lijkt er ook niet altijd over eens te zijn, maar ik denk dat als er een APK zou bestaan voor motorfietsen je niet op een fiets wilt rijden die niet door een dergelijke keuring heen komt.

Een APK is puur een indicatie over de minimale technische (en veiligheid) staat waar een voertuig aan moet voldoen en net als bij auto's kun je redelijk "Laag" gaan voordat iets wordt afgekeurd; een voertuig moet in de basis echt dermate slecht zijn, dat het niet veilig meer is om ermee de weg op te gaan. Bij een motorfiets heb je dan allang zelf die conclusie getrokken, denk ik (maar inderdaad ik zie nog wel eens zelfgelaste gebakjes waar ik m'n vraagtekens bij zet). :$
Freude am Fahren

Ed17
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geel

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door Ed17 »

In de veronderstelling:
- je vindt de motoren alle drie even mooi
- ze rijden alle drie even goed (testrit)
- ze hebben allen dezelfde goede technische staat
- ze vertegenwoordigen ongeveer dezelfde waarde...
zou ik het wijs vinden om voor de meest moderne fiets te gaan.
Zoniet moet je gewoon je hart laten beslissen, en niet je hoofd.
Dan toch de 1200RT dan maar?
Succes hoor ..
Ed.

Bolletje
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 nov 2017, 23:40
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hengelo ov

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door Bolletje »

Hallo,

De RT 1200 zal hem niet lukken mijn geld bedrag is niet toereikend.

Mijn oog viel op een RT 1100 van 2000 met 120000 km helaas is deze verkocht net voor mijn vakantie.

Maar voor het zelfde bedrag kom ik ook 2x RT1150 tegen en dir hebben een beetje onderhoud nodig, is natuurlijk voor mij geen bezwaar.
zit daar ook verschil in 4 bougies of 2 bougie.

Groet Arno.

Gebruikersavatar
Jazzbass
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Anniversary edition 2013;Navi4;Vstream Z2403
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Zelf rij ik een R1200RT, en heb daarbij reeds het gevoel in de fiets te zitten. Ben nieuwsgierig geworden naar de R1100/1150RT.

Repelsteeltje144
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2019, 09:15
Type: R1100RT
Bijz: 20 jaar oud en geheel origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hoorn NH

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door Repelsteeltje144 »

Bij 120.000 km en een goed onderhoud bewijsbaar kun je een prima fiets hebben. Als er dingen verzaakt zijn kun je er ook aardig op leeglopen.

Denk aan:
Cardan schommelstuk lagers
Keerringen cardan
Remschijven (dikte)
Koppeling
Gaskabels
Abs (remolie niet jaarlijks verversen is het recept voor ellende)
Versnellingsbak en cardan geld dit helaas ook voor.

Als je zelf geen kennis hebt, dan een aankoopkeuring doen. Dat geld heb je er zo uit mocht je er een van bovenstaande punten er mee weten te voorkomen.

Bolletje
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 nov 2017, 23:40
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hengelo ov

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door Bolletje »

Is nogal een leuk lijstje

Sommige onderdelen kan een keurmeester ook niet vinden, er zijn altijd onderdelen die zomaar kapot gaan.
Je zult bijna gaan twijfelen om maar geen BMW te kopen.

Groet Arno

Repelsteeltje144
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2019, 09:15
Type: R1100RT
Bijz: 20 jaar oud en geheel origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hoorn NH

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door Repelsteeltje144 »

Daarom is een onderhouds geschiedenis belangrijk.
Bij deze km stand zijn de genoemde delen nou eenmaal min of meer aan de beurt of inmiddels vervangen.

Denk dat de vlag voor een ander merk bij deze km stand er gelijk bij hangt hoor.

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 653
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA LC, triple black met Puig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Locatie: Landgraaf

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door beckysmile »

zit daar ook verschil in 4 bougies of 2 bougie.
De twinspark-uitvoeringen (4 bougies, na 2002?) lopen wat rustiger stationair, hebben iets meer koppel en zijn wat minder gevoelig voor KFR.
Daar staat tegenover dat die allemaal de gevoeligere abs-unit hebben (die overigens fantastisch remt), waardoor goed onderhoud aantoonbaar moet zijn, om mogelijk te voorkomen dat je meteen tegen een forse kostenpost op loopt.

Succes en veel wijsheid bij het uitzoeken.

Groet, Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), R1150RT, nu R1200GSA LC

Bolletje
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 nov 2017, 23:40
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hengelo ov

Re: wat is wijs

Ongelezen bericht door Bolletje »

Bedankt voor je jullie reacties

Eens kijken wat ik volgende week ga kopen,


Groet Arno

Plaats reactie

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”