verschillen in bouwjaren??

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Don S
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2016, 15:02
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 4711EP

verschillen in bouwjaren??

Ongelezen bericht door Don S »

Ha medeforummers,

Ik ben gisteren bij de Knalpot in Rilland naar een K75 wezen kijken. Ik heb jaren terug zo'n ding gehad en dat is de beste motor ooit geweest die ik heb gehad. Zeker technisch, maar qua comfort ook niet verkeerd. Laat ik daar nou een rode R1100RT zien staan! Mijn vrouw was er gelijk verliefd op. Na een ritje op de K75 ook op de R1100RT mogen rijden. En gelijk verkocht aan het comfort na de K75! Nu ga ik dus rondkijken naar een R1100RT. Niet dat het die in Rilland niet kan worden, maar ik wil me oriënteren en vervolgens dat spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rij vinden..
Ik vraag me wel af of er gedurende de productieperiode modificaties zijn geweest en welke dat dan zijn. Ik wil een technisch goede fiets met verstelbare ruit en koffers. het uiterlijk boeit me iets minder.
Kan iemand mij vertellen wat de modificaties zijn geweest of het draadje op het forum vertellen? ik kan het niet vinden.

groet
Don
Van gedachten veranderen is een bewijs dat je je hersens gebruikt ................
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: verschillen in bouwjaren??

Ongelezen bericht door Baird »

Volgens mij is alleen de bediening van de gaskleppen verbetert, daarna is de 1100 niet veel meer veranderd meen ik. De ellende met de bak was er na de eerste series GS en RS al uit toe de RT op de markt kwam.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: verschillen in bouwjaren??

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Don,

Welkom op ons forum!

De eerste versnellingsbakken van de -1100- van de bouwjaren 1995 en 1996 gaven problemen. Vanaf 1997 is er een modificatie geweest. Deze bestond uit het "afschuinen" van de tandwielen in de bak waardoor het probleem werd opgelost.

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: verschillen in bouwjaren??

Ongelezen bericht door Baird »

EileRT schreef:Hallo Don,

Welkom op ons forum!

De eerste versnellingsbakken van de -1100- van de bouwjaren 1995 en 1996 gaven problemen. Vanaf 1997 is er een modificatie geweest. Deze bestond uit het "afschuinen" van de tandwielen in de bak waardoor het probleem werd opgelost.

[groet] Eilert
Mijn R1100RT was van 1995 toen ik hem kocht in 1997, bij 134.000 km begon de 3de versnelling te janken en vaak mis-schakelen. Ingeruild op een nieuwe R1150RT, maar dat exemplaar had weer zijn eigen ellende ............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: verschillen in bouwjaren??

Ongelezen bericht door EileRT »

Dat klopt Bert. De versnellingsbakken van de bouwjaren 1995 en 1996 gaven dergelijke verschijnselen. Jij hebt er nog relatief veel kilometers mee kunnen rijden. Doorgaans begon "dat feest" al eerder . . .
EileRT schreef:De eerste versnellingsbakken van de -1100- van de bouwjaren 1995 en 1996 gaven problemen. Vanaf 1997 is er een modificatie geweest. Deze bestond uit het "afschuinen" van de tandwielen in de bak waardoor het probleem werd opgelost.
Baird schreef:Mijn R1100RT was van 1995 toen ik hem kocht in 1997, bij 134.000 km begon de 3de versnelling te janken en vaak mis-schakelen.
Vanaf 1997 is er dus een modificatie geweest op de versnellingsbak en het lijkt mij voor topicstarter Don S van belang om uit te kijken naar een R1100RT vanaf 1997.
Don S schreef:. . . Nu ga ik dus rondkijken naar een R1100RT. . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Don S
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2016, 15:02
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 4711EP

Re: verschillen in bouwjaren??

Ongelezen bericht door Don S »

heren,
dank hiervoor. Ik ga dus op zoek naar een 97'er of nieuwer!
Nu is dan wel de vraag hoe ik weet dat ik een echte bouwjaar 97 of nieuwer tref. Want in 97 verkocht wil niet zeggen dat ie ook van 97 is. Herkennen we dat aan een der nummers?
Wellicht letter in chassis(frame?)nummer.

groet
Don
Van gedachten veranderen is een bewijs dat je je hersens gebruikt ................
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: verschillen in bouwjaren??

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Via de VIN code (Vehicle Identification Number = chassisnummer).

Invullen in de volgende website: http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi of http://www.bmwarchiv.de/vin/
en je krijgt veel info, w.o. het werkelijke bouwjaar.

Helaas is het in Europa niet (meer) verplicht om een code voor het bouwjaar in de VIN op te nemen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Don S
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2016, 15:02
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 4711EP

Re: verschillen in bouwjaren??

Ongelezen bericht door Don S »

Dank voor de reacties,

Helaas heeft het dagelijks vervoermiddel van mijn vrouw vanmorgen de strijd met een boom niet overleefd. Totall loss dus nu eerst investeren in een nieuwe auto voor mijn vrouw i.v.m. haar wekelijkse 500KM.
Gelukkig was ze verder wel goed beschermd door gordel en airbags, alhoewel je de werking daarvan ook niet zonder blauwe plekken overleefd!

Maar, iets met vat en verzuren e.d.. Ik wordt zeker nog weer BMW motorrad rijder

tot spoedig
Don
Van gedachten veranderen is een bewijs dat je je hersens gebruikt ................
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: verschillen in bouwjaren??

Ongelezen bericht door Bert M »

Don S schreef:Dank voor de reacties,

Helaas heeft het dagelijks vervoermiddel van mijn vrouw vanmorgen de strijd met een boom niet overleefd. Totall loss dus nu eerst investeren in een nieuwe auto voor mijn vrouw i.v.m. haar wekelijkse 500KM.
Gelukkig was ze verder wel goed beschermd door gordel en airbags, alhoewel je de werking daarvan ook niet zonder blauwe plekken overleefd!

Maar, iets met vat en verzuren e.d.. Ik wordt zeker nog weer BMW motorrad rijder

tot spoedig
Don
Ai dat is schrikken zo'n boodschap. Sterkte gewenst aan je echtgenote. Schrik zal er wel ff inzitten.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: verschillen in bouwjaren??

Ongelezen bericht door EileRT »

Beste Don,

Veel sterkte en steun toegewenst voor jullie beiden en beterschap voor jouw vrouw!

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”