R1200RT in de zomer

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Helnas
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2017, 10:02
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrwcht

R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Helnas »

Ik ben serieus geintresseert in een R1200RT echter hoor er wat gemengde verhalen erover.
Aan de ene kant zit je heerlijk uit de wind, aan de andere kant wordt je in de zomer niet gekoelt.
Mijn vraag, hoe gaan jullie hiermee om?
Kleiner scherm, doorwaai kleding of hebben jullie deze ervaring niet?
Hoor van een collega dat alles boven de 20 graden te warm is.

Ps ik heb me nog niet voorgesteld, dit doe ik als mijn 1e bmw een feit is :D
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Helnas,

Het wordt op ons forum bijzonder gewaardeerd als je bij een eerste posting (ook als je nog geen BMW hebt aangeschaft) je even voorstelt in het topic: viewforum.php?f=43. _004
Helnas schreef: 21 nov 2017, 21:50Ps ik heb me nog niet voorgesteld, dit doe ik als mijn 1e bmw een feit is :D
Om in te gaan op je vraag: de RT geeft je de nodige bescherming tegen de wind. Deze wind kan 's zomers verkoelend werken. Aangezien je deze minder meekrijgt door de kuip kun je de elektrische ruit laten zakken. Daarnaast kun je inderdaad "doorwaai" motorkleding aanschaffen. Ook zijn er koelvesten in de handel te verkrijgen.

Ik raad je aan een uitgebreide (zomerse) proefrit met een RT te maken. Verder denk ik dat je je niet teveel moet laten leiden door "verhalen", maar gewoon zelf de proef op de som moet nemen.

Als je eenmaal gaat voor de RT zal deze je vele plezierige kilometers bezorgen.

Succes met je keuze. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Helnas
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2017, 10:02
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrwcht

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Helnas »

Bedankt voor je reactie.
Ik heb al op 1 van 2012 en van 2017 gereden.
Alleen de zomerse rit wordt lastig :D
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dat je het warmer hebt omdat je minder wordt afgekoeld door rijwind, het gebrek daar aan, klopt inderdaad. Aan de andere kant heb je door alle tupperware ook minder last van de hitte van het motorblok. Heb zelf een aantal keren met 35 graden gereden....het is warm ja maar vergeleken met de F800GT van mijn schoonvader prima te doen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Helnas
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2017, 10:02
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrwcht

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Helnas »

Oke. Bedankt voor jullie reacties.
Weer een zorg minder om me druk over te maken.
Heb altijd nog een koelvest liggen ergens.

Gr helnas
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Het is altijd een keuze die je maakt, koop je een naked bike dan vang je veel wind en koop je een RT dat zit je goed beschermd als het minder weer is.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door RendeRT »

Bij hoge buitentemperaturen, kan het inderdaad warm zijn op een R1200RT.

Vochtregulerend ondergoed scheelt al een slok op een borrel. Daarnaast alle ventilatieopeningen van het pak open zetten , ruit in de laagste stand en regelmatig even stoppen om te drinken helptook al.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Mello
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Mello »

Mijn ervaring ook dat het warm kan zijn op de -1200- bij zomerse temperaturen.

Dit effect kan worden versterkt door een helm met niet genoeg ventilatie. Ben van een Schubert helm naar een Nolan gegaan en merk dat de Nolan beduidend minder ventilatie heeft. Ik merk dat ik hierdoor veel vaker met het kinstuk open rijd wat ik eigenlijk niet veilig vindt :$
Wellicht iets om mee te nemen mocht je, de juiste :D , keuze maken.

Groet Johan
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Hallo,

Ik heb voor de zomer de standaard ruit op de RT en die zet ik op hoogte naar gelang snelheid en temperatuur..

En in de winter heb ik een Wunderlich ruit (een soort schuifpui) die me heerlijk uit de koude wind houd..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Lemoi »

afhankelijk. tot +/- 24 graden kan ik nog met mijn rukka pak rijden.Heb voor warme temps een doorwaai jas en zelfs een koelvest (ik rij voor mijn werk een paar km per jaar). En in de zomer als het warmer wordt doe ik de kleine Vstream ruit erop. Eigenlijk nooit echt problemen. Met doorwaai jas afgelopen zomer in sud tirol geweest (noord Italie). Daar hadden ze temperaturen tot 37 graden. Dat werd langzaam toch wel wat warm. Maar in de bergen was het tussen de 25 en 32 graden en dat ging prima
Helnas
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2017, 10:02
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrwcht

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Helnas »

EileRT schreef: 21 nov 2017, 22:14 Hallo Helnas,

Het wordt op ons forum bijzonder gewaardeerd als je bij een eerste posting (ook als je nog geen BMW hebt aangeschaft) je even voorstelt in het topic: viewforum.php?f=43. _004
Helnas schreef: 21 nov 2017, 21:50Ps ik heb me nog niet voorgesteld, dit doe ik als mijn 1e bmw een feit is :D[/quote
Bij deze :)
viewtopic.php?f=43&t=13814
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Bij zomerse temperaturen is het altijd warm, in het zwembad, op het terras, in de tuin, op vakantie etc.
En al helemaal als je met helm, pak, laarzen en handschoenen aan stilstaat voor een rood verkeerslicht -kwijling-
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

30 graden met doorwaaipak en koelvest is prima te doen, en bij 5 a 10 graden kun je ook nog lekker rijden!
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Markus »

Het is in de zomer warm op de RT.
Voor het plezier ga ik in Nederland met 30+ niet meer de RT op.

Als ik op vakantie ben maakt het mij minder uit. Daar rij je bijna altijd door (gebrek aan stoplichten), heb je bergen en stop je regelmatig op een terrasje.

Ik rij zelf het hele jaar door, vanaf een graad of 16-18 rij ik al in mijn zomerpak en zomerhandschoenen. Bij temperaturen boven de 25 zijn zomerhandschoenen al te warm door het gebrek aan rij koeling.
Vizier staat boven de 15 graden altijd open, vaak wel met zonnevizier naar beneden.

Als je een mooi weer rijder bent, is het misschien ook raadzaam naar iets te kijken met wat meer rijwind/koeling. Voor het hele jaar door (inclusief vrieskou) is het goed tot zeer goed te doen!
Helnas
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2017, 10:02
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrwcht

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Helnas »

ik rij alleen niet als ze strooien, ben niet zoin poetser en wil geen pekelplekken. Misschien volgend jaar wel als er een "mooie" beschermlaag opzit :)
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Rebel »

Bij 30+ rij ik liever in het koekblik met de airco aan. In de winter maak het mij niet uit behalve als er pekel op de weg komt en/of het glad wordt.
Op kou kun je je beter kleden dan met warmte.
Maar net als vandaag is het nog lekker op de RT hoor, leek wel lente :D
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Eric r1200rt schreef: 22 nov 2017, 20:34 30 graden met doorwaaipak en koelvest is prima te doen, en bij 5 a 10 graden kun je ook nog lekker rijden!
Ik heb een doorwaaipak aan bij die temperaturen en een koelvest maar het probleem is dat het alleen maar lekker door waait op een naked bike en niet achter het scherm van een RT. En een koelvest koelt na ongeveer een uur ook niet meer.
Daarnaast zorgt je hoofd/hals voor ongeveer 40% verkoeling.
Dan helpt het niet als je een helm op hebt, zeker niet als je de hele dag met de motor onderweg bent.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Mee eens, rijd bij die temperaturen dan ook met kinstuk opgeklapt (is wel minder veilig). Koelvest na 2 uur eventueel verversen. Geef toe, 25 graden is fijner, maar in mijn beleving is 30 nog leuk.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door siebke »

Voor de warmere dagen, voor mij + 20 graden, heb ik een lichtgekleurde doorwaaijas en motorjeans waar ik ook die spaarzame bloedhete dagen per jaar mee rijd. Het scherm laat ik dan iets zakken voor een wat verkoelend briesje en het vizier op een kier (voor de veiligheid nooit geopend). Bij lage snelheden/stilstand, en in de bebouwde kom gaat het scherm helemaal naar beneden en het vizier volledig open. En ja, ook ik kom dan nat bezweet thuis. Voor het overgrote deel van het jaar ben ik gewoon enorm blij met alle windbescherming van de motor en de textiele kleding mét of zonder inritsbare voering. Draag wel altijd dezelfde halfhoge motorlaarzen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door EileRT »

Volgens mij heb je daar een heel sterk punt van de RT. -top-
siebke schreef: 23 nov 2017, 21:27Voor het overgrote deel van het jaar ben ik gewoon enorm blij met alle windbescherming van de motor . . .
En ja, doorgaans red je het met onderstaande. Voor de zeer warme zomerdagen is er inderdaad het koelvest of de doorwaai motorkleding. Voor de zeer koude winterdagen is er naast de wintervoering ook nog de thermo onderkleding. Alles verder aangevuld met handvatverwarming en een aantal van ons beschikken ook nog over zadelverwarming.
siebke schreef: 23 nov 2017, 21:27 . . . en de textiele kleding mét of zonder inritsbare voering.
Kortom de Reise Tourer van BMW maakt zijn naam absoluut waar als de ideale woon-werk/tour motor. Topicstarter Helnas is in zeer korte tijd overtuigd en is sinds gisteren de eigenaar geworden van een RT. -top-
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Helnas
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2017, 10:02
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrwcht

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door Helnas »

Haha.
Was al overtuigt, echter was dit mijn laatste zorgpunt :)
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door jaapwess »

Helnas schreef: 25 nov 2017, 21:00 Haha.
Was al overtuigt, echter was dit mijn laatste zorgpunt :)
Dan zal ik maar niet roepen dat ik zomers gewoon met het scherm naar beneden rijd en een doorwaaijas aanheb (boven een leren broek)
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: R1200RT in de zomer

Ongelezen bericht door HenkvanR »

jaapwess schreef:
Helnas schreef: 25 nov 2017, 21:00 Haha.
Was al overtuigt, echter was dit mijn laatste zorgpunt :)
Dan zal ik maar niet roepen dat ik zomers gewoon met het scherm naar beneden rijd en een doorwaaijas aanheb (boven een leren broek)
Ik ook maar dan ook doorwaaibroek, ben in 2014 naar Spanje geweest en zelfs met 40 graden goed te doen, wel blijven rijden natuurlijk.


Groeten van Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”