Pagina 1 van 1

R1200RT versie 2009 versus 2010

Geplaatst: 20 jul 2018, 15:05
door Fotomotorman
Is het doe moeite waard om de DOHC (bovenliggende nokkenassen versie) te kopen vanaf 2010 of merk ik daar als berijder niet al te veel van?

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Geplaatst: 20 jul 2018, 17:17
door RendeRT
Mijn eerste R1200RT was gebouwd in het jaar 2005, nu rijd ik er een uit het jaar 2011. Ik kan van alles schrijven over de verschillen en overeenkomsten, maar het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=c8bgzzyWjPw, zegt eigenlijk alles.

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Geplaatst: 26 jul 2018, 16:15
door siebke
De knoppenwinkel aan het stuur blijken vanaf 2010 (de DOHC-uitvoering) storingsgevoelig te zijn, heb ik begrepen. Ik weet echter niet óf, en zo ja vanaf wanneer, dit verholpen is.

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Geplaatst: 27 jul 2018, 10:46
door scan
Als je nu een 2010 versie koopt heeft ie dus al 8 jaar lang geen probleem gehad met de knoppenpartij op het stuur. Dat zal wel goed gaan.
Daarnaast zit in de 2010-versie in mijn ogen de beste boxermotor die ze ooit gemaakt hebben.
De jaargangen tot de komst van de waterbuffel, ik dacht geïntroduceerd in 2014, zijn zeker aan te bevelen.
Mooiere trekkracht onderin en een soepelere reactie op het gas t.o.v. de pre 2010 modellen.

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Geplaatst: 01 aug 2018, 20:38
door Bennos
Zelfde ervaring hier, loopt rustiger en stiller en heeft meer pit in het middengebied en zelfs onderin waar de pre 2010 nogal nukkig was.

Knoppen erg fraai vormgegeven en gebruiksvriendelijk, ESA II ipv ESA.

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Geplaatst: 13 sep 2018, 20:47
door Axolotl
Ik heb eerst een 2007 exemplaar gehad en toen een 2010-versie (en sinds kort een LC). Het lopen en gasaanname bij lagere toeren (zeg onder de 3000) van de 2010 is duidelijk beter. Loopt netter en soepeler. Je komt niet in een heel andere wereld, maar het verschil is groot genoeg om even door te sparen zou ik zeggen....

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Geplaatst: 16 sep 2018, 16:10
door ciske
Het stellen van de kleppen gaat bij die laatste luchtgekoelde boxers helaas niet meer met stelboutjes. Wil je die klus zelf (blijven) doen dan is er een investering nodig.

gr v Ciske

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Geplaatst: 16 sep 2018, 17:17
door Axolotl
Klopt van die plaatjes, maar investering? Het is meer werk, dat wel. Met het Haynes-boek in de hand goed te doen....

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Geplaatst: 17 sep 2018, 18:43
door Speedy Gonzales
Bij het DOHC blok wordt de klepspeling afgesteld met behulp van halve bolletjes in de slepers. Bij afwijking van de klepspeling kan het dus voorkomen dat je bij de dealer een nieuw bolletje moet halen met de juiste maat. Die dingen kosten meen ik een € 5,00 euro. Voordeel van dit systeem is dat de klepspeling minder vlug verloopt. Ik ben na een aantal motoren met klepstelboutjes met mijn tweede DOHC bezig en ik vind dit systeem het beste.Ook de controle en eventuele afstelling is prima zelf te doen.