R1200RT versie 2009 versus 2010
- Fotomotorman
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 05 apr 2014, 21:39
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009 zwart full options
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Borne
- Locatie: Borne
R1200RT versie 2009 versus 2010
Is het doe moeite waard om de DOHC (bovenliggende nokkenassen versie) te kopen vanaf 2010 of merk ik daar als berijder niet al te veel van?
Driving my Beemer is my ultimate way of living!
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Re: R1200RT versie 2009 versus 2010
Mijn eerste R1200RT was gebouwd in het jaar 2005, nu rijd ik er een uit het jaar 2011. Ik kan van alles schrijven over de verschillen en overeenkomsten, maar het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=c8bgzzyWjPw, zegt eigenlijk alles.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
- siebke
- Berichten: 763
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: R1200RT versie 2009 versus 2010
De knoppenwinkel aan het stuur blijken vanaf 2010 (de DOHC-uitvoering) storingsgevoelig te zijn, heb ik begrepen. Ik weet echter niet óf, en zo ja vanaf wanneer, dit verholpen is.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: R1200RT versie 2009 versus 2010
Als je nu een 2010 versie koopt heeft ie dus al 8 jaar lang geen probleem gehad met de knoppenpartij op het stuur. Dat zal wel goed gaan.
Daarnaast zit in de 2010-versie in mijn ogen de beste boxermotor die ze ooit gemaakt hebben.
De jaargangen tot de komst van de waterbuffel, ik dacht geïntroduceerd in 2014, zijn zeker aan te bevelen.
Mooiere trekkracht onderin en een soepelere reactie op het gas t.o.v. de pre 2010 modellen.
Daarnaast zit in de 2010-versie in mijn ogen de beste boxermotor die ze ooit gemaakt hebben.
De jaargangen tot de komst van de waterbuffel, ik dacht geïntroduceerd in 2014, zijn zeker aan te bevelen.
Mooiere trekkracht onderin en een soepelere reactie op het gas t.o.v. de pre 2010 modellen.
- Bennos
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
- Contacteer:
Re: R1200RT versie 2009 versus 2010
Zelfde ervaring hier, loopt rustiger en stiller en heeft meer pit in het middengebied en zelfs onderin waar de pre 2010 nogal nukkig was.
Knoppen erg fraai vormgegeven en gebruiksvriendelijk, ESA II ipv ESA.
Knoppen erg fraai vormgegeven en gebruiksvriendelijk, ESA II ipv ESA.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
- Axolotl
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 apr 2014, 19:17
- Type: R1200RT
- Bijz: LC met de 3 optiepakketten en BMW Navigator VI
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: R1200RT versie 2009 versus 2010
Ik heb eerst een 2007 exemplaar gehad en toen een 2010-versie (en sinds kort een LC). Het lopen en gasaanname bij lagere toeren (zeg onder de 3000) van de 2010 is duidelijk beter. Loopt netter en soepeler. Je komt niet in een heel andere wereld, maar het verschil is groot genoeg om even door te sparen zou ik zeggen....
Groet,
Arjan
R1200RT LC 2014
Arjan
R1200RT LC 2014
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: R1200RT versie 2009 versus 2010
Het stellen van de kleppen gaat bij die laatste luchtgekoelde boxers helaas niet meer met stelboutjes. Wil je die klus zelf (blijven) doen dan is er een investering nodig.
gr v Ciske
gr v Ciske
- Axolotl
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 apr 2014, 19:17
- Type: R1200RT
- Bijz: LC met de 3 optiepakketten en BMW Navigator VI
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: R1200RT versie 2009 versus 2010
Klopt van die plaatjes, maar investering? Het is meer werk, dat wel. Met het Haynes-boek in de hand goed te doen....
Groet,
Arjan
R1200RT LC 2014
Arjan
R1200RT LC 2014
- Speedy Gonzales
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Burgum
Re: R1200RT versie 2009 versus 2010
Bij het DOHC blok wordt de klepspeling afgesteld met behulp van halve bolletjes in de slepers. Bij afwijking van de klepspeling kan het dus voorkomen dat je bij de dealer een nieuw bolletje moet halen met de juiste maat. Die dingen kosten meen ik een € 5,00 euro. Voordeel van dit systeem is dat de klepspeling minder vlug verloopt. Ik ben na een aantal motoren met klepstelboutjes met mijn tweede DOHC bezig en ik vind dit systeem het beste.Ook de controle en eventuele afstelling is prima zelf te doen.