Wat is wijsheid?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
BMWKoe
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2019, 16:07
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oostwold

Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door BMWKoe »

Zit te twijfelen tussen de twee opties die ik heb.
Mijn budget is 5000 euro.
Ik kan voor < dan 4000 euro een RT1050 van 2003 kopen met ca. 55000 km.
Motor ziet er erg netjes uit (wel particulier).
Ik heb zelf een ST1100 gereden van Honda en zoek een wat lichtere beter handelbare motor.
Ben wat bang dat ik met de 1150 RT er niet al te veel op vooruit ga.
Ik kan voor 4500 Euro een 1200 RT uit 2005 kopen (Dealer) met ca. 120.000 km.
Verwacht dat de rijeigenschappen en het gewicht van de 1200 mij beter passen maar ben huiverig
Voor de hoge kilometerstand.
Heeft iemand hier ervaring met een Honda ST 1100 en zijn er grote verschillen tussen de rijeigenschappen
van een 1150 (twin spark) en een 1200 ?
Is een 1200RT met een dergelijke kilometerstand een verstandige investering, ben hier toch bang
voor het onderhoud wat er mogelijk aan zit te komen.
Wat is wijsheid ????
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door ciske »

Hoewel ik het in de regel riskant vind om iets te zeggen over dit soort (subjectieve) vergelijkingen waag ik een poging om een stukje info voor deze puzzel te leveren.
Qua gewicht, hanteerbaarheid en rijplezier heeft -naar mijn smaak (en ik ken alle drie de fietsen uit eigen ervaring)- de 1200 de beste papieren. Ik deel jouw mening dat de RT1150 tov de ST1100 weinig meerwaarde heeft waar het gaat over wat jij zegt te zoeken.

De tellerstand van 120K is (mits goed onderhouden) geen enkel probleem. R1200RT's met veel hogere km-standen zijn niet zeldzaam!
Alleen het remsysteem van de 1200 kan eventueel het (financiële) zorgenkindje zijn. Vanaf 2008 heeft de 1200 een ander ABS-systeem gekregen. Vanaf die datum is het onderhoud van het systeem minder kritisch geworden en blijven de ABS pompen heel.

Feitelijk pleit ik dus om op zoek te gaan naar een 1200RT vanaf het najaar van 2007.


Succes met het maken van de juiste afweging!

gr v Ciske
BMWKoe
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2019, 16:07
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oostwold

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door BMWKoe »

Wordt dan in ieder geval een 1200 RT maar een 2007 ga ik waarschijnlijk met mijn budget niet halen. Ga in ieder geval op zoek.
Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door siebke »

Wat gewicht betreft zitten zowel de -1150- als de -1250- boven de 250 kg; de -1150- is idd. een 30-tal kg zwaarder. Wat rijeigenschappen betreft zijn het 2 verschillende motoren. Dat begint al bij de zit: bij de -1150- zit je meer 'in' de motor, terwijl je bij de -1200- er meer op zit en een soort van sportievere zithouding hebt. Beide motoren hebben hetzelfde - servogestuurde en storingsgevoeligere- ABS-systeem (t/m 2007).
Wat jij het prettigste vind, kun je alleen maar ervaren door met beide modellen een proefrit te maken. Beiden hebben hun charme, ook qua looks.
Voor het bedrag dat je noemt, zou je eens kunnen rondkijken naar een ex-politie R1200RT (RT-P) van een wat jongere leeftijd.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
maRTin

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door maRTin »

Wat de km stand betreft,

mijn R1100 RT heeft slechts 200k gelopen en geeft nog geen klap verkeerd
wel dealer onderhouden !
is dus net ingereden ! Big RT Smile

succes met de zoektocht !

maRTin
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door RendeRT »

Als je gaat voor een R1200RT van voor 2007, is het belangrijk dat je jaarlijks de remvloeistof vervangt en dat het circuit goed wordt doorgespoeld. Dat kan veel ellende voorkomen. Dit is een klusje voor een professional of een doorgewinterde hobby-ist.

Als je toch er toch een wilt hebben, van na 2007, zou je ook nog kunnen overwegen om een ex-overheidsfiets te kopen. Deze motoren zijn vaak voor niet al te veel geld te koop. Meestal gaan deze motorfietsen met pensioen als ze rond de 100.000 km hebben gereden. Je weet dan in ieder geval zeker, dat je een goed onderhouden motorfiets koopt, die nog jaren mee kan.

Diverse forumleden hebben een R 1200RT-P gekocht en omgebouwd naar een burgerfiets. Op het forum staan meerdere verslagen van zo'n ombouw.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Ik heb zelf vorig jaar een 1200rt gekocht van 2010 bij een handelaar, deze had hem gekocht van de dealer. Deze motor had maar 1 eigenaar gehad en was aantoonbaar door de betreffende dealer onderhouden. Ik had uiteindelijk incl. nieuwe banden, beurt en 6 mndn garantie, 6500 euro betaald. Vind ik niet teveel en heb er een goede motor aan. Hij had op dat moment 93.000 km gereden.

Misschien nog ff doorsparen?
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
snellie
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2018, 15:54
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wijk bij Duurstede

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door snellie »

Ik ben zelf een newby wat betreft BMW, heb sinds een maand een 1200RT-P (ex politie) en ben daar zeeeeer tevreden over. Het rijdt me een partij soepel!!! Big RT Smile Qua budget goed te doen en met slechts een ton op de teller nog vele kilometers rijplezier. En mij bevallen de smalle koffers en het radio-bakkie achterop prima (maar rijd dan ook nooit met passagier). Enige is dat je wel mazzel moet hebben, maar een aankoopkeuring kan dan zekerheid bieden.
BMWKoe
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2019, 16:07
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oostwold

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door BMWKoe »

Gisteren een 1200 GS gekocht.
Het is dus geen RT geworden.
Ik heb op beide motoren gezeten en de zithouding op de
GS beviel mij persoonlijk beter,, daarbij speelt de sportievere
uitstraling van de GS ook een belangrijke rol voor mij.
Ik blijf de RT ook een mooie motor vinden maar .....
Wat is wijsheid.
Het is in ieder geval een boxer.
Allen bedankt nog voor het meedenken.
Mvgr en veel rij plezier gewenst.
Erik
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door BertL »

Een GS........ niks mis mee. Veel plezier en mooie ritten gewenst. Houdt je abs-pomp heel door 1x per jaar de remolie te laten vervangen en de pomp door te spoelen......
GrTz
BertL
Gebruikersavatar
kompas
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1150R
Land: nl
Woonplaats of omgeving: deventer

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door kompas »

Ik heb hiervoor een st1100 gereden en rij nu een r1150r. En ik heb er nog altijd spijt van dat ik de st1100 weg heb gedaan. Motorisch is de st1100 top. Nadeel van de st1100 zijn de roestende achterbrug en de uitlaten. Voordeel van de st1100 was absoluut zijn rijgedrag. Een zware motor die enorm makkelijk om te gooien is. En had ik al gezegd een bere sterk soepel motorblok?? De r1150r die ik nu heb ik absoluut niet slecht (heeft ook zijn zwakke punten , ABS/EVO remsysteem en de ingaande versnellingsbak as). En heeft een geweldige zitpositie. Maar het boxerblok vind ik nog moeilijk om aan te wennen. En ondanks dat de st1100 een stuk zwaarder is vond ik de st1100 soepeler en makkelijker rijden.

Ik zie net dat BMWkoe al een andere motor gekocht heeft. dus dit hele verhaal doet er niet meer toe. Veel plezier op de GS.
Met vriendelijke groet
Onno
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door EileRT »

Zeker, doet jouw verhaal er toe! Velen lezen mee, anderen zoals jij schrijven hun ervaringen en uiteindelijk leren en horen we dus van elkaar. Zie daar de KRACHT van dit RT-forum _004

kompas schreef: 26 jan 2019, 21:36Ik zie net dat BMWkoe al een andere motor gekocht heeft. Dus dit hele verhaal doet er niet meer toe.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door reneRT »

kompas schreef: 26 jan 2019, 21:36 Voordeel van de st1100 was absoluut zijn rijgedrag. Een zware motor die enorm makkelijk om te gooien is. ... En ondanks dat de st1100 een stuk zwaarder is vond ik de st1100 soepeler en makkelijker rijden.
Ik denk dat het persoonlijke voorkeur is.
Ik heb proefgereden op de st1100 en de r1100rt.
Uiteindelijk voor de BMW gekozen omdat ik de rijeigenschappen van deze veel prettiger vond. Ook een zware motor, maar zodra ie rolt is dat gevoel weg.
Toen ik de proefrit op de BMW maakte kreeg ik vanaf de eerste seconde een glimlach. Bij de Honda bleef dat weg.
Gr,
René
george
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2019, 10:06
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oost Brabant

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door george »

Na 2 stuks ST1100 (200k+ km) proefgereden met een R1150RT. Ik heb toen een ST1300 gekocht omdat de R1150RT vermogen tekort komt in vergelijking met de St1100. De pan 1300 staat nu op 147K, waarvan ik er zelf 120K gereden heb.
Sindsdien een R1200GS en een K1300GT erbij gereden, nu een 1200RT '10. De 1200GS vond ik teveel aan het gas hangen, de K1300GT wil eigenlijk alleen maar rechtdoor en vraagt een fluwelen rechter hand.
Die pan 1300 rij ik nog steeds en gaat ook niet weg, beste en betrouwbaarste fiets ooit gereden. De 1200RT komt het dichtste bij de pan 1300 aangaande stuureigenschappen.
Ervaring zal leren wat de RT gaat brengen.

Groet
George
Gebruikersavatar
kompas
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1150R
Land: nl
Woonplaats of omgeving: deventer

Re: Wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door kompas »

Wat een luxe George om twee motoren te kunnen houden.
Ondanks dat ik de bmw nog maar net heb ben ik toch aan het kijken naar een st1100. MAar de meeste zijn behoorlijk afgereden. En een 1300 gaat denk ik niet passen hier in de tuin.
Met vriendelijke groet
Onno
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”