Pagina 1 van 1

Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 20 jan 2020, 14:03
door sijmenlaag
Goedemiddag mede liefhebbers,

Ik heb al heel erg veel kunnen lezen in de verschillende topics over de mooie 1200 RT. Ben hierdoor al veel wijzer geworden. Ik verwacht over een week mijn RT uit 2008 op te gaan halen. Heb deze fiets al vaker gereden via motoshare, en heb altijd goed contact onderhouden. Eigenaar belde me op, wilde hem graag verkopen en dacht aan mij. Er staat ca. 114000 op de teller en voorzien van onderhoudshistorie vanaf het moment dat hij hem in bezit kreeg. (Was daarvoor een dienstfiets).

Met welke zaken moet ik rekening houden qua onderhoud en/of zaken die vervangen moeten gaan worden in de toekomst los van logische slijtagedelen (banden, vloeistoffen, remmen)? Ook las ik dat de boxermotoren wel eens wat olie verbruiken, is dit afhankelijk van een bepaald bouwjaar? Moet ik bijvoorbeeld een jerrycan olie aanschaffen? Bouwjaar na 2007, dus niet de befaamde ABS problemen? Hoe vaak laten jullie kleppen stellen bij deze motoren? Andere zwakke/aandachtspunten?

Ik hoor het graag!

Gr. Sijmen

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 20 jan 2020, 14:45
door AGVerheij
Hi Sijmen,

ik heb een RT uit 2008, maar dan de civiele versie.
Eind 2011 aangeschaft met een kleine 40.000km op de teller, en er inmiddels ruim 200.000 probleemloze woon/werk kilometers mee gereden.

Met de aantekening dat ik hem 'braaf' elke 10k (of 12k....) even langs MSA breng voor versie olie, kleppen stellen en synchroniseren. Alleen de te verwachten slijtagedelen zijn vervangen: banden, remschijven en blokken, accu en bij 180k ook de koppeling. Dit is volgens het BMW advies, iets langere intervallen is waarschijnlijk niet direct een probleem, maar ik neem het risico niet. Tussen de beurten door voeg ik soms een scheutje olie toe als het waarschuwingssymbool aan gaat, maar dat is hooguit 100 a 200ml per keer. Ik kan uiteraard alleen voor mijzelf en mijn RT spreken, maar een jerrycan olie is forse overkill.

Echt zwakke punten zijn er niet bij deze serie, maar alles kan stuk gaan bij matig onderhoud.

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 20 jan 2020, 14:54
door sijmenlaag
AGVerheij schreef:
20 jan 2020, 14:45
Hi Sijmen,

ik heb een RT uit 2008, maar dan de civiele versie.
Eind 2011 aangeschaft met een kleine 40.000km op de teller, en er inmiddels ruim 200.000 probleemloze woon/werk kilometers mee gereden.

Met de aantekening dat ik hem 'braaf' elke 10k (of 12k....) even langs MSA breng voor versie olie, kleppen stellen en synchroniseren. Alleen de te verwachten slijtagedelen zijn vervangen: banden, remschijven en blokken, accu en bij 180k ook de koppeling. Dit is volgens het BMW advies, iets langere intervallen is waarschijnlijk niet direct een probleem, maar ik neem het risico niet. Tussen de beurten door voeg ik soms een scheutje olie toe als het waarschuwingssymbool aan gaat, maar dat is hooguit 100 a 200ml per keer. Ik kan uiteraard alleen voor mijzelf en mijn RT spreken, maar een jerrycan olie is forse overkill.

Echt zwakke punten zijn er niet bij deze serie, maar alles kan stuk gaan bij matig onderhoud.
Tx voor je feedback! Gaat de eerste koppeling 180.000 km mee? Heb nog niet gevraagd aan de eigenaar of de koppeling al eens vervangen is, is tot de 80.000 ongeveer bij de overheid geweest. Het vervangen van de koppeling bij deze fiets is niet écht en klein klusje toch? Wat kun je daarvoor rekenen? Wat voor olie gooi je er in? Heb hiervoor een oude honda gehad, daar moest mineraal olie in vanwege de natte koppeling. De RT heeft dat niet toch?

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 21 jan 2020, 01:48
door bmw-fan
Wat ik zo lees en hoor is dat de koppeling van de gemiddelde RT-P na zo'n 100.000 km wel op is, toevallig ook net de km-stand waarop ze worden afgestoten door de Korpsen resp. lease-maatschappijen.

Als je geluk hebt is koppeling rond de 90.000 al een keer vervangen, als je pech hebt nog niet en kom je rond de 110-120k zeker in de problemen.

Voor een niet RT-P denk ik dat de 150.000 km zeker haalbaar moet zijn.

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 21 jan 2020, 07:14
door wobbert
AGVerheij schreef:
20 jan 2020, 14:45
..... en bij 180k ook de koppeling. Dit is volgens het BMW advies, iets langere intervallen is waarschijnlijk niet direct een probleem, maar ik neem het risico niet.
Nog nooit van gehoord. Koppeling is toch gewoon een slijtage onderdeel dus met welke km stand te vervangen valt weinig (zinnigs) over te zeggen.
bmw-fan schreef:
21 jan 2020, 01:48

Voor een niet RT-P denk ik dat de 150.000 km zeker haalbaar moet zijn.
Ik zit met mijn 2011 RT inmiddels op 205.000km en nog steeds met originele koppeling. Niks van slijtage te bekennen dus gewoon lekker doorrijden.

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 21 jan 2020, 08:07
door AGVerheij
wobbert schreef:
21 jan 2020, 07:14
Nog nooit van gehoord. Koppeling is toch gewoon een slijtage onderdeel dus met welke km stand te vervangen valt weinig (zinnigs) over te zeggen.
:oops: Ok, dat had ik anders kunnen opschrijven
De koppeling is inderdaad vervangen toen deze slijtageverschijnselen begon te vertonen, met het BMW advies bedoelde ik het 10.000km interval voor olie, kleppen en syncen. En verder is het net als met brandstofverbuik: YMMV. Rijstijl is de grootste factor.

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 21 jan 2020, 12:48
door sijmenlaag
Helder, niet duidelijk te zeggen dus. Wat zijn grofweg de kosten voor het vervangen van de koppeling bij een RT?

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 21 jan 2020, 15:06
door QuickFix
sijmenlaag schreef:
21 jan 2020, 12:48
Wat zijn grofweg de kosten voor het vervangen van de koppeling bij een RT?
Je moet toch wel rekening houden met zo'n Euro of 1000 als je het laat doen: het meeste geld gaat in de uren zitten (zelfs een geoefende monteur is er al gauw een dag/8 uur mee bezig). :idea:

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 21 jan 2020, 23:26
door Baird
QuickFix schreef:
21 jan 2020, 15:06
sijmenlaag schreef:
21 jan 2020, 12:48
Wat zijn grofweg de kosten voor het vervangen van de koppeling bij een RT?
Je moet toch wel rekening houden met zo'n Euro of 1000 als je het laat doen: het meeste geld gaat in de uren zitten (zelfs een geoefende monteur is er al gauw een dag/8 uur mee bezig). :idea:
Maar er zijn hier op het Forum anderen die het voor minder doen, dealer doet het € 650 aan arbeidsloon, reken globaal op de helft voor de uren, de materialen moeten toch gewoon betaald worden .....

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 23 jan 2020, 01:57
door ArnoR
Heb afgelopen winter preventief mijn koppeling vervangen, DOHC uit 2011, gekocht met 40k, nu 100k en ik dacht een mooi moment om het zelf te doen. Heb er geen spijt van, motor is gelijk helemaal nagekeken, qua werk was het ook goed te doen, maar het bleek achteraf niet nodig te zijn geweest, ik heb zomaar het idee dat het (bij een normale rijstijl) inderdaad pas tussen de 120k en 180k nodig is. Qua kosten is het niks, heb het zelf heel op het gemakje gedaan, en met een gedegen manual is het echt goed te doen ( je word wel verdrietig als je motor in 2 delen in de garage staat, das wel slikken) dus indien je tijd en ruimte hebt is het zeker zelf te doen

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Geplaatst: 30 jan 2020, 18:48
door bmw-fan
Deze R1200 RT heeft na 3 ton nog steeds de eerste koppeling:

https://youtu.be/KZRC3pblUMk

Vanaf 1 min. 46 sec.