Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Marc H
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door Marc H »

Hai allen,

Ik heb me inmiddels voorgesteld maar mijn post moet nog worden goedgekeurd door een moderator. In de tussentijd heb ik wel alvast een vraag. Ik ben voornemens om zaterdag naar een gebruikte R1200RT te gaan kijken. Het bouwjaar is 2009 en de motor heeft 36634 KM op de teller. Aangezien ik niet goed bekend ben met deze motor vroeg ik me af waarmee ik rekening moet/kan houden bij het kopen. Ik doel hierbij op zwakke plekken in/op de motor etc. Roestvorming op bekende plaatsen, geluiden die ik niet moet horen of juist wel. Kortom alle informatie waarmee ik de kans op een maandagochtend motor zo klein mogelijk kan maken.

Jullie info wordt gewaardeerd! _004
Een vader is iemand die foto's heeft waar ooit zijn geld heeft gezeten.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door scan »

Het ligt er aan of het een in 2009 model is of al een model 2010.
Waarom?
In de vesie 2010 is de laatste grote update van het luchtgekoelde motorblok geplaatst voorzien van een andere nokkenas trein.
Blok pakt mooier op bij lage snelheden, denk aan file-verkeer of rijden in de stad, zonder te gaan bokken en je snel de koppeling erbij moet pakken.
Als laatste; het draait mooier rond (minder geschut heen en weer) dan de vorige versies.
My 2cts.
Succes bij de aankoop.
Gebruikersavatar
Marc H
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door Marc H »

Kijk daar heb ik wat aan. Ben meteen eens gaan googlen over die verschillen. Ik lees verschillende verhalen. Sommige pro 2010, sommige contra. Globaal gezien zijn de mensen inderdaad blij met de motorwijzigingen. Goed om mee te wegen! Dank je wel scan _004

Zijn er nog mensen die wat weten te vertellen over de zwakke plekken?
Een vader is iemand die foto's heeft waar ooit zijn geld heeft gezeten.
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Ik ga uiteraard niet over jouw budget maar zou zeker gaan voor eentje uit de modelreeks 2010-2013, dus de DOHC-versie.

Ik hanteer altijd zelf het principe dat ik nooit het eerste modeljaar wil rijden i.v.m. uitsluiten kinderziektes.
Ook productie aan het einde van het laatste jaar in de modelreeks wil wel eens problemen opleveren i.v.m. tekort aan parts en gebruik van mindere alternatieven (al schat ik dat risico bij ''ons'' merk niet zo hoog in).

Denk echter dat staat en (aantoonbaar) onderhoud belangrijker criteria zouden moeten zijn.

Succes komende zaterdag; 36k km. zeker niet verkeerd !
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Gebruikersavatar
Marc H
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door Marc H »

Ik heb ook nog een versie 2010 gezien die net niet in het budget past. Die heeft zo mogelijk nog minder kilometers op de teller. Zit te denken om daar als eerste naartoe te rijden. Kijken hoe de machine is en of ik tot een acceptabele prijs voor m'n Pan kan komen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Een vader is iemand die foto's heeft waar ooit zijn geld heeft gezeten.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Een versie van 2009 heeft in elk geval niet meer het bekrachtigd remsysteem. Dat scheelt een hoop geld als de ABS storing mocht krijgen. De 2010 versie heeft de bovenliggende nokkenassen en andere knoppen. De duimflippers voor de richtingaanwijzers zijn vervangen voor een "normaal" knopje op de linker stuurhelft.
Of je het verschil tussen de blokken gaat merken weet ik niet. Een RT rijdt sowieso heerlijk.
Ik zou ook even kijken welke uitrusting je belangrijk vindt.
Ik heb zadelverwarming en cruise control en dat is best aardig. Verder heb ik bij aanschaf een grote topkoffer laten plaatsen. Veel ruimte voor spulletjes en een helm past er dan nog naast.
Kijk ook of je meteen een navigatie houder laat monteren. Dat is best een gepruts als je dat achteraf wilt doen.
Verder even navragen of alle modificaties zijn uitgevoerd. Als je bij een dealer koopt gebeurt dat bij aflevering.
Voor de R1200RT was dat o.a. iets met de brandstofpomp en de krans waar het achterwiel op is gemonteerd.

Veel plezier met de keuze!
Gebruikersavatar
Marc H
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door Marc H »

Dank je wel. Goede suggesties. Ik voeg je opmerkingen toe aan mijn vragenlijstje _004
Een vader is iemand die foto's heeft waar ooit zijn geld heeft gezeten.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door siebke »

Het type van vóór model 2010 had een tanklint om het brandstofniveau op het display te toveren. Het was/is niet de vraag óf het defect raakt, maar wanneer. Bij mijn motor (bj. feb. 2009) vorig jaar bij plm. 90.000 km. Blijkt wel zelf eenvoudig (tijdelijk) te repareren. Bij de iets latere uitvoeringen kan blijkbaar het tanklint vervangen worden door een vlotter vanwege bevestigingsmogelijkheden in de tank, die bij de vroegere bouwjaren er niet zijn.
Vanaf model 2010 (DOHC) is het tanklint vervangen door een vlotter. Alleen zijn er diverse problemen bekend met de knoppenwinkel op het stuur.
Correct me if I'm wrong
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Vanaf modeljaar 2012 is knoppenwinkel verbeterd.
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Gebruikersavatar
Marc H
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door Marc H »

Is de knoppenwinkel vocht gevoelig? Is daar een callback voor geweest misschien? Ik ga nog eens even googlen. Het budget is denk ik niet toereikend voor een 2014+ machine.

Ik ga in ieder geval morgen naar een paar motoren kijken. Of ik morgen ga slagen? Wie weet.
Een vader is iemand die foto's heeft waar ooit zijn geld heeft gezeten.
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Waarom laat je geen aankoopkeuring doen ?
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door EileRT »

+1

Erik van Lent in Alphen of MSA in Ede zijn absoluut gerenommeerde adressen. Dan weet je wat je van plan bent te gaan kopen (of juist niet) . . .

Doe dus altijd vooraf de aankoopkeuring. Mochten er (verborgen) gebreken zijn en deze zijn voor jou acceptabel, dan kun je deze met de verkopende partij uit onderhandelen. En ja, je kunt ook afzien van een aankoop. Je bent dan wel een relatief klein bedrag aan keuringskosten en tijd kwijt, maar dat weegt bij lange na niet op tegen alle ellende die je achteraf krijgt met een (schade) motor met (ernstige) gebreken. Je banksaldo en je plezier gaan daar fors onder lijden. En dan heb ik het nog niet eens over de veiligheid in het verkeer voor jou en ook voor anderen met een motor die niet deugdelijk blijkt. Dat laatste argument is in mijn ogen nog het belangrijkste.

Verder: als verkopende dealers, handelaren of particulieren een onafhankelijke aankoopkeuring weigeren, gewoon afzien van de aankoop.

bmw-fan schreef: 24 jan 2020, 22:50 Waarom laat je geen aankoopkeuring doen ?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door Dingeman »

bmw-fan schreef: 24 jan 2020, 15:50 Vanaf modeljaar 2012 is knoppenwinkel verbeterd.
De "knoppenwinkel" van mijn RT 2012 werd (na een fikse storing rechts) bij de BMW-Dealer aan beide zijden onder coulance vervangen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Marc H
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door Marc H »

Heren,

De kogel is door de kerk. Ik heb een RT gekocht uit 2011 met 36K op de teller. Er zitten een paar krasjes op de rechterkoffer. Kennelijk een muurtje geraakt of zo. Met de inruil van mijn Pan pastte deze net binnen het budget. Ik heb hem gekocht bij een goede BMW dealer in Zwolle, is voorzien van alle modificaties en krijgt nog een 40K beurt. De proefrit verliep vlekkeloos. Het bewegen van de fiets bij het stationair draaien en het plotseling gas geven. Inderdaad karakter. Nog even met een flinke gang over een slecht wegdek. Kuilen en klinkers. Dat veersysteem is toch echt een stuk beter dan die van de Pan. Moet wel even wennen aan de plaatsing van de richtingaanwijzerschakelaar. Die is op de Pan toch echt ergonomischer geplaatst. De RT is best wel een maatje groter dan de Pan. Bevalt goed aangezien ik zelf ook wat groter en langer ben.

Nu nog even wachten tot ik haar mag ophalen.

Dank jullie voor het meedenken. Zonder jullie adviezen had ik waarschijnlijk een verkeerde aankoop gedaan.
Een vader is iemand die foto's heeft waar ooit zijn geld heeft gezeten.
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Gefeliciteerd !

Ik begrijp een 2011 i.p.v. jouw oorspronkelijke 2009'er maar wel met dezelfde lage 36k op de teller dus...
Denk betere koop qua modelreeks (DOHC).

Koffer(s) kun je laten spuiten (even zoeken op dit forum) - is'ie weer helemaal als nieuw.

Zie de foto's hier graag tegemoet.
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door EileRT »

Foto's mag je plaatsen in volgende topic: viewforum.php?f=16. Veel plezier toegewenst met je -1200- ! _004
bmw-fan schreef: 25 jan 2020, 14:51Zie de foto's hier graag tegemoet.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marc H
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Re: Gebruikte R1200RT kopen. Waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door Marc H »

Vandaag mocht ik mijn -1200- vanuit Zwolle ophalen. Wederom deskundig geholpen. Een paar bakken koffie verder was het papierwerk afgerond en kreeg ik een geweldige uitleg van mijn motor. Inmiddels was het al erg grijs geworden buiten toen het moment kwam en ik op mijn RT huiswaarts ging. Ondanks de hagel en regenbuien en kou heb ik erg genoten op de terugweg. Voorlopig blijven mijn mondhoeken vlakbij m'n oren. Big RT Smile

Foto's komen vrijdag.
Een vader is iemand die foto's heeft waar ooit zijn geld heeft gezeten.
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”