Updates binnen de modelserie 2015-2018

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
SanderB
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2020, 21:17
Type: R1200RT
Bijz: 2015, Full options behalve radio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Updates binnen de modelserie 2015-2018

Ongelezen bericht door SanderB »

Hallo,

Ik wil me dit weekend eens gaan oriënteren op een R1200RT en mik vanwege budget op rond bouwjaar 2016.
Ben erg benieuwd of ik van het rijden erop net zo blij wordt als het kijken ernaar. :) (Ik kom nu van een ST1300 (Pan European.)

Ik had al gezien dat er behoorlijk veel opties en pakketten te kiezen zijn bij aanschaf die best wat verschil kunnen maken. Inmiddels een pdfje gevonden met wat de opties waren in 2016 zodat ik daarmee goed het aanbod kan vergelijken.
Zijn er opties waarvan jullie zeggen: Dat moet je er echt op hebben anders krijg je later toch spijt??

Op een youtube filmpje hoorde ik iemand het hebben over dat vanaf model 2017 het schakelen een heel stuk soepeler gaat? Is dat zo?
Wat zijn verder de noemenswaardige verbeteringen tussen 2015-2018?
beckysmile

Re: Updates binnen de modelserie 2015-2018

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hallo Sander,

ik rijd zelf een GS uit 2017.
Een van de dingen die je echt niet mag missen (volgens mij) is cruise control.
Het BMW-alarm is een twijfelaar, op leeftijd zorgen die vaak voor storing.
Dynamic ESA is ook zeer aan te bevelen, zeker als je vaker met iemand achterop rijdt.
Quickshifter heb ik wel, maar gebruik ik vrijwel niet, omdat het zaakje alleen goed werkt bij hogere toerentallen (5000+), en daar kom ik niet zo vaak, zou ik dus nooit voor betalen.
Verwarmd zadel is ook een beetje afhankelijk van het gebruik, bij een zomermotor gewoon onzin.
Bijpassend topkoffer (qua kleur) is ook zeer prettig, want nieuw peperduur, en gebruikt redelijk zeldzaam.
Keyless ride vindt ik ook een van de betere opties, beter voor je sleutels en de kroonplaat blijft onbeschadigd.

Denk er wel over na, dat full-option-motoren later heel goed weer te verkopen zijn.
Vanuit dat oogpunt moet je dus op zoek naar een RT met alles erop en eraan.

Schakelen, doen ze volgens mij allemaal niet zo briljant, de klappen die af en toe uit het blok komen bij schakelen naar de 1 als je stilstaat zijn echt niet grappig, deed de 1150 RT veel minder. Rijdend verloopt het allemaal wel soepel.

Groet, en succes met je zoektocht.

Aad
Gebruikersavatar
BéRTke
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 feb 2013, 22:45
Type: R1200RT
Bijz: Ostra Grey
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kempen

Re: Updates binnen de modelserie 2015-2018

Ongelezen bericht door BéRTke »

Hallo,

Ben net overgestapt op een 1200RT modeljaar 2017...

Twee puntjes tussen de 2016 en modeljaar 2017, en dat zie je meestal ook aan de vraagprijs :
De 2017 heeft de reflectoren op de voorvork, en dat betekent dat hij aan de Euro 4 norm voldoet qua uitstoot, en in principe hebben alle 2017 versies ook de Hill Assist er op zitten, handig als je bergop wil vertrekken.
En het schakelen... laten we zeggen dat de meer recente LC modellen (en ja, dus ook vanaf 2017) iets “minder slecht” schakelen :D :D ... als je de boxers gewoon bent is het niet zo’n ding.. maar je mag het niet met een Jap vergelijken.

Benny
R1150RT - 2004 - Biarritz Blue
R1200RT - 2011 - Ostra Grey
R1200RT - 2017 - Platina Bronze
Gebruikersavatar
SanderB
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2020, 21:17
Type: R1200RT
Bijz: 2015, Full options behalve radio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Updates binnen de modelserie 2015-2018

Ongelezen bericht door SanderB »

Ha,

Bedankt voor jullie reacties...
Nog niet proef kunnen rijden. Wel bij lokale dealer in Elst geweest met mijn Pan en meteen weer vertrokken. Moet nog even een emotioneel verwerkingsproces door nu ik hoorde wat ze er daar voor terug willen geven. :cry:

Wellicht volgend weekend.

Op wiki nog wel iets te lezen over verschil tussen 2016 en 2017.
Ben niet heel technisch maar idd soepeler schakelen en vloeiender begrijp ik eruit. Of dat ook betrekking heeft op motorisch lopen en oppakken gas e.d. of alleen schakelen weet ik niet.
The 2017 R1200RTs are fitted with a judder damper on the transmission output shaft to control rapid and forceful shaking and vibration. New features also include a revised selector drum actuator, transmission shafts, and transmission shaft bearing. As part of the Ride Modes Pro option package, ABS Pro was available, which senses lean angle and adjusts intervention accordingl
Of dit allemaal zo heel belangrijk is begin ik me ook af te vragen. De oudere motoren zijn natuurlijk ook niet voor niets winnaars in diverse testen en in gebruik door diverse hulpdiensten.
Net zo goed een 2015 bijvoorbeeld.
Dan inderdaad zoals hierboven aangegeven wel full options kiezen..
We zoeken verder :D
Gebruikersavatar
SanderB
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2020, 21:17
Type: R1200RT
Bijz: 2015, Full options behalve radio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Updates binnen de modelserie 2015-2018

Ongelezen bericht door SanderB »

Big RT Smile

RT gekocht uit 2015.
Full options muv radio.
Rijdt super! Gear assist werkt eigenlijk zowel omhoog als omlaag best soepel. Gewoon kwestie van gas stabiel houden.

Bedankt voor de tips!
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”