R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Tomix
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2019, 21:27
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door Tomix »

Hallo,

Ik kan een 1200 rt kopen van 2017 met 5000 km op de teller. Ik heb telefonisch contact gehad met de verkoper en hij vertelde me uit zichzelf dat hij met de motor in een ongeval betrokken was en dat de motor als gevolg bijna twee jaar had stil gestaan omdat hij geen centen had voor de herstelling (Voorvork, balhoofd, plastiek). De motor had toen 1800 km.

Nu heeft hij er zoals gezegd 5000. Hij vertelde me dat sinds de stilstand de motor heel af en toe afslaat wanneer hij moet remmen voor een rood licht. Nu heb ik hier al gelezen dat dit bij de oudere rt modellen wel eens voorkomt en dat de oplossing voor sommigen al een lange en prijzige lijdensweg is geweest.

Dit wil ik uiteraard voorkomen en speelt mee in de keuze om de motor al dan niet te kopen. Daarom de vraag of dit bij ook bij de 1200 lc een gekend probleem is en of er ervaringsdeskundigen zijn die me kunnen zeggen wat het probleem was en het bijhorende kostenplaatje.

Voor de volledigheid vermeld ik ook dat hij al eens een reinigingsadditief bij de benzine had gedaan en toen was het wel beter maar niet gedaan.

Het feit dat hij dit allemaal uit zichzelf vertelt boezemt me wel vertrouwen in maar.... better safe than sorry.

Als dit maar een klein euvel is vormt dit voor mij niet per se een struikelblok en kan het nog handig zijn bij de prijsonderhandeling.

Alvast bedankt!
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door Isaac »

Een nieuwe motor (in 2017) dan een aanrijding gehad en heeft 2 jaar stil gestaan. Het is nu 2020. Als ik dan even simpel reken dan is de motor dus in het eerste jaar betrokken geweest bij een aanrijding. Geen geld voor reparatie en ook niet All-Risk verzekerd in de eerste jaren?
Het is dus, gezien de reparatie kosten waar geen geld voor was, een redelijk zwaar ongeluk geweest.
Wat heeft de motor hier alsnog aan over gehouden?
Waarom gaat deze motor met zo weinig kilometers, nu hij eindelijk weer rijdt, de deur uit.
Buiten het feit van de storing die er nu in zit zou ik hier niet op in gaan.
Ik vind dit een verhaal wat rammelt.
Tomix
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2019, 21:27
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door Tomix »

Bedankt om te reageren Isaac. Het is een leasingmotor. Die kerel had inderdaad geen all risk verzekering ( Wat hij zich al beklaagd heeft uiteraard). Hij wil nu overstappen op een 1250 (ook leasing). Hij werkt zelf bij bmw in de dienst na verkoop.

Hij gaat de motor wel nog laten nakijken bij hem op het werk maar heet zou makkelijk zijn als er al een richting is waarin gedacht moet worden ;-)

Uiteraard staat een doorgedreven testrit op het menu incl. zonder handen zien of de motor wel rechtdoor bolt.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door EileRT »

Mijn advies: altijd een (onafhankelijke) motorkeuring laten doen.

1. Het gaat om de veiligheid van jou en die van anderen.
2. Het gaat (doorgaans) om een behoorlijk aankoopbedrag.
3. De keuringskosten zijn een fractie van de kosten van de (mogelijk) verborgen gebreken.

Adressen welke zeer goed bekend staan in NLD: https://www.erikvanlent.nl en https://motorserviceamersfoort.com (uiteraard zijn er meerdere onafhankelijke bedrijven die een motorkeuring kunnen doen maar de genoemde adressen zijn zeer gerenommeerd).

En als je gevoel vooraf al niet goed is per definitie afzien van de aankoop.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door ciske »

Een BMW op basis van een leasecontract heeft voor zover ik weet immer een volledige casco verzekering.
Misschien dat onze zuiderburen daar anders mee om gaan (of een andere definitie van "Lease" hanteren) maar voor mij heeft het wel enige logica dat de eigenaar zo'n soort verzekeringspolis eist of zelfs in het leasecontract mee levert.

Van deze technische klacht heb ik bij de LC's nog nimmer last gehad. Bij de oliekoelers kwam dat wel voor.
Wel heeft een LC soms last van een koppeling met telkens een ander aangrijppunt en is elke LC een mechanische herriebak. Dat laatste went moet ik erbij zeggen.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door joekes »

Ik zou zeggen een keuring door een onafhankelijke garage laten uitvoeren. Dan weet je waar je aan toe bent.

Groet,
Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Tomix
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2019, 21:27
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door Tomix »

ciske schreef: 21 mei 2020, 10:41 Een BMW op basis van een leasecontract heeft voor zover ik weet immer een volledige casco verzekering.
Misschien dat onze zuiderburen daar anders mee om gaan (of een andere definitie van "Lease" hanteren) maar voor mij heeft het wel enige logica dat de eigenaar zo'n soort verzekeringspolis eist of zelfs in het leasecontract mee levert.

Van deze technische klacht heb ik bij de LC's nog nimmer last gehad. Bij de oliekoelers kwam dat wel voor.
Wel heeft een LC soms last van een koppeling met telkens een ander aangrijppunt en is elke LC een mechanische herriebak. Dat laatste went moet ik erbij zeggen.

gr v Ciske
Of de verzekering inbegrepen is hangt af van hoeveel je per maand betaalt aan leasingkosten.

Thnx voor de technische info inzake de lc want dat was de kern van de vraag.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door EileRT »

Pardon? Je geeft aan dat de motor betrokken is geweest bij een ongeval en wat wordt aangegeven aan zichtbare schade (en dan met name de voorvork en het balhoofd) is dat nogal wat. Dit wordt je telefonisch op voorhand alvast meegedeeld. De motor kan een frontale klapper hebben gemaakt. Daarbij is de mogelijk niet zichtbare schade nog niet benoemd of duidelijk gemaakt. :O

Hoe dan ook, succes er mee. :$
Tomix schreef: 21 mei 2020, 18:21Thnx voor de technische info inzake de lc want dat was de kern van de vraag.
Tomix schreef: 21 mei 2020, 08:19Ik kan een 1200 rt kopen van 2017 met 5000 km op de teller. Ik heb telefonisch contact gehad met de verkoper en hij vertelde me uit zichzelf dat hij met de motor in een ongeval betrokken was en dat de motor als gevolg bijna twee jaar had stil gestaan omdat hij geen centen had voor de herstelling (Voorvork, balhoofd, plastiek). De motor had toen 1800 km.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Tomix
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2019, 21:27
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door Tomix »

Ik ga het niet doen. Ondanks de verkoper zijn eerlijkheid is het risico te groot op (dure) problemen.

Bedankt voor jullie tijd en advies! _004
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door Isaac »

Verstandige keuze. _004
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT/LC (2017) kopen ja of nee?

Ongelezen bericht door EileRT »

Graag gedaan. We proberen vanuit een positief opbouwende kant met je mee te denken. Uiteraard maak je je eigen keuze. En ja, het afzien van deze aankoop is zeker een verstandige keuze. Bij zo’n (schade)omschrijving aan een motor gaan bij mij allerlei (alarm)belletjes rinkelen . . .
Tomix schreef: 22 mei 2020, 09:59 Ik ga het niet doen. Ondanks de verkoper zijn eerlijkheid is het risico te groot op (dure) problemen.

Bedankt voor jullie tijd en advies! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”