R1200RT DOHC keuzes...

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door Wullum »

Over een maand verhuis ik naar Duitsland en overweeg mijn huidige R1150RT TS "das Boot" in Nederland achter te laten en daar een R1200RT DOHC aan te schaffen. Scheelt veel gezeur met import en TÜV...

Nu raak ik een beetje de weg kwijt qua voor- en nadelen en alle opties inzake een R1200RT DOHC...
Bottomline hou ik een aantal vragen voor mezelf over:
- 2010/2011 of beter een 2012/2013?
- Met of zonder ESA, ASC en alle andere afkortingen?
- Standaard ruit of V-stream voor iemand van 188cm en lang bovenlijf?
- Standaard zadel of comfortzadel voor iemand van 120kg met namaak knieën?
- Problemen met tanklint en knoppenwinkel opgelost vanaf bepaald bouwjaar of niet?

Ik heb totaal geen behoefte aan een radio of jogwheel an sich (een BMW Navigator heb ik niet en mijn 590LM doet het niet met dat wiel), maar cruisecontrol (tempomat) zou wel lekker zijn (heb al 10 jaar een travellock op 3 motoren gehad, dus dat is ook een optie).
Mijn R1150RT heeft een V-Stream ruit, maar ik lees dat de DOHC modellen een erg goede standaard ruit hebben, wat is wijsheid? _001

Ik weet dat een R1200RT wat lichter en agieler is dan een R1150RT en dat je er meer òp dan ìn zit...
Ik zal ook aan andere richtingaanwijzerknoppen moeten wennen :cry:

Een 90-Jahre uitvoering is wel gaaf, maar daar zit standaard een radio in en vaak een Navigator op welke ik dus niet wil / nodig heb...

Alle adviezen en ervaringen zijn welkom!
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
beckysmile

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ha Wullem,

ga ook eens rijden met een GS, gaat een wereld voor je open.
Na een winter kan ik eigenlijk wel zeggen dat de bescherming tegen moedertje natuur best wel goed is, scheelt weinig met de RT.
En qua rijgedrag, bijna onvoorstelbaar, maar echt wel fijner (mijn mening uiteraard).

Laat wel even weten waarheen je gaat verhuizen, komen we allemaal daar motorrijden, als remedie tegen jouw heimwee, zit absoluut geen eigenbelang bij
:D

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door Baird »

Als het puur voor het fun rijden is raad ook ik een GS aan, zeker als je van een R1150RT af komt gaat er een wereld voor je open. Ik durfde er pas echt mee te spelen ná de VRO van de KNMV, daarvoor was het ding mij de baas en nu is het andersom.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door RendeRT »

Afgezien van de namaakknieën en een centimeter meer, kunnen wij samen prima door een dubbele deur Big RT Smile .

Ik heb R1200RT uit 2011. Gekocht in 2016. Een prima motor, maar wel twee, in principe dure, reparaties gehad. Vlak na de aanschaf begaf de knoppenwinkel links. Gelukkig zat er nog garantie op de motor, dus daar had ik financieel geen pijn van. De knoppenwinkels zijn zwakke punten bij de "DOHC fietsen".

Wel of geen ESA, is een keuze die je zelf moet maken. Wat ik niet wist was dat de ESA om de 35.000 a 40.000 km gecontroleerd moet worden op de juiste werking. Dit werd mij verteld door een bevriend medeforumlid, bij wie de schokbreker plotseling lekte. Nader onderzoek leerde mij dat mijn achterschokbreker ook lek was. Door verkeerd gebruik van de instellingsmogelijkheden, was het ding helemaal naar de kl.ten. Een nieuwe kost bij JJ Suspension bijna € 1000,00. Op advies van de eigenaar rijd ik nu standaard met de modus bestuurder plus passagier, omdat ik nu eenmaal te klein ben voor mijn gewicht. Desondanks ben ik wel blij met ESA. Op wegen met een hobbelig wegdek gebruik ik de stand comfort en als ik een keer lekker sportief wil rijden gebruik ik de stand sport, voor het overige de stand normaal.

De standaard ruit vind ik over het algemeen net te laag voor mij. Op mijn vorige R1200RT had ik een ztechnik vstream XXL ruit. Op zich een prima ruit, maar naar mijn mening te groot. Ik heb de gulden middenweg gevonden met deze ruit:
https://www.motorparts-online.com/nl/bm ... /201432381.

Op zeer warme dagen, plaats ik het originele scherm er weer op.

Ik rijd met het standaardzadel en dat bevalt mij prima.

Of de 2010/2011 serie beter of slechter is dan de 2012/2013, weet ik niet.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door Wullum »

Dank allen!
de probleempjes ken ik inderdaad, de knoppenwinkel, de ESA, mogelijk de ruit welke nèt te kort is...
Om de technische issues te tackelen neig ik daarom toch naar een exemplaar van een motorboer vanwege garantie en niet van een particulier (al zijn die vaak een stuk goedkoper). Speaking of which, het valt mij op dat een goede RT in Duitsland niet echt goedkoper is dan eentje in Nederland, vaak wel met lagere km-standen. Ik zoek een exemplaar met zo min mogelijk toeters of bellen, maar je weet maar nooit...

Rij nu met een "medium" Vstream, ik vermoed dat dat wel gaat meevallen, anders is die snel genoeg te vervangen.
Het standaard zadel ga ik gewoon proberen, mocht dat "doorzitten" dan is er genoeg mogelijk met schuim en nieuw dek...

En wat betreft een GS, ik zie mezelf daar toch niet echt op. Ik zou mezelf dan constant kwalijk nemen dat ik òp de weg rij en niet ernáást...
Voordeel is weer wel dat je een GS(A) véél verder kunt personaliseren, dat spreekt mij dan weer wèl aan...
Met mijn leeftijd en bodysize past een GS niet vind ik.

Enne, Aad,
beckysmile schreef: 25 mei 2020, 10:59 Laat wel even weten waarheen je gaat verhuizen, komen we allemaal daar motorrijden, als remedie tegen jouw heimwee, zit absoluut geen eigenbelang bij
Plaats delict gaat de omgeving Heilbronn/Neckarsulm worden, is erg fraai rondrijden daar (Württembergische Weinstrasse!). Probleempje wordt binnenkort de felheid waarmee de Baden-Württembergische Landesregierung nu wetgeving probeert op te tuigen om het motorrijden op zon- en feestdagen te gaan verbieden op landschappelijk mooie (= bochtige motor-)wegen... Motorrijders maken allemaal zo'n herrie hè, dat moet uitgeroeid worden!
Moar ich denk dat dat waal good kump 8)_
Is wel 380km rijden vanaf Landgraaf...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door siebke »

Wullem, die 380 km loopt dan gewoon uit op een midweekje _005, dank de overheid. In Neckarsulm enkele jaren geleden op de camping gestaan aan de Neckar, totdat de eigenaar (n.b. oeht Arcen) met mentale problematieken opgenomen moest worden en de camping op slot ging. Machtig mooie toeromgeving, maar kan me die weekendregeling wél voorstellen......geen 5 minuten zonder een motor te zien.... .
Maar... ik heb een V-stream ruit. is niet groter dan de standaardruit maar ze is bolrond van boven (de standaardruit juist daar holrond) en met mijn 1.90 lengte en zadel in de onderste stand/ruit in de hoogste stand kijk ik nét tegen die rand aan. Wat bescherming betreft lang niet het comfort zoals op de -1100- / -1150- met middelste grootte V-stream. De standaardruit voldoet daar naar mijn ervaring net zo goed.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
beckysmile

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door beckysmile »

Wullem, mooie omgeving, ik ben er wel een beetje bekend.

Enne wat betreft
Is wel 380km rijden vanaf Landgraaf..
daar draait een beetje BMW-rijder alleen maar zijn pols voor om (behalve als je tempomat hebt natuurlijk :D )

Wie weet organiseer je nog wel eens een RT-treffen, animo genoeg denk ik.

Ik ben in elk geval waanzinnig blij met mijn 2017 Adventure.

En wat betreft de combinatie van jouw postuur en GS, ik zie op Chemelot genoeg van die combinaties rondrijden, zo gek is dat dus niet.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door Wullum »

Leuke reacties gentlepeople!

Inmiddels is de R1150RT verkocht... Eens gaan kijken naar een DOHC RT...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door EileRT »

Veel plezier en succes met je zoektocht naar een andere RT Wullum! Big RT Smile _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door Wullum »

EileRT schreef: 29 mei 2020, 08:05 Veel plezier en succes met je zoektocht naar een andere RT Wullum! Big RT Smile _004
Zoektocht is al klaar :D
Als de nieuwe (okee, 8 jaar oud) geleverd is komt er wel een fotootje...
Het gaat er tòch een met ESA en radio worden...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door EileRT »

SUPER Wullum! _004 _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: R1200RT DOHC keuzes...

Ongelezen bericht door RendeRT »

En dan "eindeloos" wachten tot de dag dat de machine wordt geleverd..... Het is nu eenmaal wel "a toy for boys (and girls)". Ik ben benieuwd naar de foto"s. _004
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”