Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Roberto
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2021, 10:29
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Friesland

Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door Roberto »

Goedemorgen leden,

Ik ben Roberto uit Leeuwarden, ik ben op zoek naar een R1150RT ik twijfel alleen nog of ik voor een model uit 03 of 04 moet gaan. Heeft iemand advies voor mij. Of zit er niet veel verschil tussen deze twee modellen ?

Graag hoor ik van jullie
fransgabler

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Er zit verschil tussen een Monospark - iedere cilinder 1 bougie - of een Twinspark - iedere cilinder 2 bougies - uit die tijd. Op het forum is genoeg te vinden over de wat moeizame afstelling van de monospark om het ongewenste KFR zoveel mogelijk te vermijden. De 1150 RT is een hele fijne machine, met een grote maar...

De 1150 ers en 1200 ers uit die tijd - vanaf 2001 tot en met bouwjaar 2006 - zijn voorzien van het I-abs of ABS 3 systeem, het integraal remsysteem waarbij drie systemen zijn samengebouwd in een en dezelfde kwetsbare module. Ook daar kun je genoeg info over vinden op dit forum. Die modules - ook wel abs pompen genoemd - zijn nu tussen de 15 en 20 jaar oud en als ze het begeven ben je de Sjaak in financiële zin.

Beter doorsparen voor een 1200 met ingang van bouwjaar 2007. Vanaf dat moment zag BMW af van het ingewikkelde I ABS systeem.

Als je niet hecht aan ABS is de 1150RT een uitstekende machine, ook als de module het al opgegeven heeft. Dat is dan in de prijs terug te vinden, in dat geval zijn de remleidingen rechtstreeks doorgetrokken vanaf de remhandles naar de remklauwen en is de electronica aangepast in verband met knipperende foutemeldingen. De motor remt eigenlijk net zo hard zónder als mét module, zonder de elektrische bekrachtiging, evenredige verdeling van de remkracht over voor- en achterwiel en de veiligheidsvoorziening die ABS biedt.

Een 1150 heeft een fantastische zit, veel beter dan de opvolger de 1200, al denkt niet iedereen daar zo over.

Op het forum staat een prima R1150 RT twinspark voor heel weinig te koop. Dan kun je gerust dat risico nemen dat de pomp het een keer opgeeft als je het geen probleem vindt zonder abs module rond te rijden.

Het aangeboden exemplaar is een bijna overcomplete topmachine, duidelijk van een liefhebber (geweest).
Succes!
Laatst gewijzigd door fransgabler op 17 feb 2021, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Roberto
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2021, 10:29
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door Roberto »

Bedankt Frans voor je uitgebreide uitleg en voor de tip van de R1150RT die in de verkoop staat. Ik heb Det een bericht gestuurd, helaas heeft hij al.een bezichtiging aanstaande zaterdag. Weet je misschien ook wat het ongeveer kost als de abs pomp defect is om het dan om te bouwen naar een normaal remsysteem ?
jamar56
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2018, 21:43
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1150R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nieuwegein

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door jamar56 »

Op you tube kun je veel informatie vinden over het verwijderen van de ABS pomp en het omleiden van de remleidingen en de electrische bedrading.
https://youtu.be/mLrn45PJD_c
Succes.
fransgabler

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Roberto schreef: 17 feb 2021, 15:59 Bedankt Frans voor je uitgebreide uitleg en voor de tip van de R1150RT die in de verkoop staat. Ik heb Det een bericht gestuurd, helaas heeft hij al.een bezichtiging aanstaande zaterdag. Weet je misschien ook wat het ongeveer kost als de abs pomp defect is om het dan om te bouwen naar een normaal remsysteem ?
Verbaast me nix, vraagprijs staat niet in verhouding tot het gebodene. Je krijgt er zoveel motor voor.

Ja hoor, dat staat tamelijk precies omschreven in het artikel waar al naar verwezen werd, inclusief de (on)mogelijkheid verder te rijden en de wachttijd in het geval van revisie. (wel even op de blauwe tekst klikken).
Roberto
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2021, 10:29
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door Roberto »

Super Frans, dankjewel ik heb het gelezen.
Roberto
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2021, 10:29
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door Roberto »

Ik heb deze motorfiets gezien https://www.marktplaats.nl/a/motoren/mo ... sPage=home# denkt u dat dit een motorfiets is die goed onderhouden is en waar ik een goede koop aan heb ?
fransgabler

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dat is van een afstandje nooit te zeggen.

Wat valt er aan de advertentie van deze R1150RT op?
- Het is geen grijze import, origineel geleverde Nederlandse motor
- Motor oogt mooi compleet met 3 delige kofferset
- Er lijkt iets van onderhoudshistorie bij te zitten.
- Machine ziet er mooi gepoetst uit.

Wat ook opvalt:
- De motor heeft al 6 (!) eigenaren gehad, bij koop word je eigenaar no 7.
- De laatste eigenaar heeft de motor pas 2 maanden terug gekocht.
- Het merk van de nieuwe bandenset wordt niet vermeld.
- De genoemde opties worden standaard geleverd bij 'n R1150RT
- Er is behoorlijk aan de motor gesleuteld, is dat wel goed uitgevoerd?

Het lijkt er op dat een particulier deze machine heeft aangekocht voor de verkoop.
Ik zou hier niet meteen op af vliegen, er komt van het voorjaar genoeg te koop. Houd ook dit forum goed in de gaten.

Vanwege de problematiek rondom de abs unit van deze serie zijn er nauwelijks motorzaken die er garantie op geven.
Maak in ieder geval een principe afspraak over de R1150RT zoals die op het forum staat in het geval de motor zaterdag niet verkocht wordt.
Je weet maar nooit...
Laatst gewijzigd door fransgabler op 17 feb 2021, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Roberto
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2021, 10:29
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door Roberto »

Erg bedankt voor je reactie ik heb er wat aan, Det die neemt contact met mij op als de motorfiets zaterdag niet verkocht wordt.
fransgabler

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Behalve marktplaats en dit forum staan er hier 37 stuks BMW R1150 RT ees te koop. Dan heb je in ieder geval meer keuze dan de 4 R1150 RT'ees die op marktplaats worden aangeboden.

Ondanks de besproken kwetsbare pomp zijn er ook zaken bij die de motor met garantie afleveren, zij het over het algemeen over een periode van 3 maanden.

Zelfs in de buurt van Leeuwarden.
Roberto
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2021, 10:29
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door Roberto »

Ik zal zaterdag eerst even afwachten, als die verkocht is dan kijk ik wel verder.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Roberto schreef: 17 feb 2021, 11:46 Goedemorgen leden,

Ik ben Roberto uit Leeuwarden, ik ben op zoek naar een R1150RT ik twijfel alleen nog of ik voor een model uit 03 of 04 moet gaan. Heeft iemand advies voor mij. Of zit er niet veel verschil tussen deze twee modellen ?

Graag hoor ik van jullie

Is er een verschil tussen de 2003 en 2004 modellen dan?
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door mkoskamp »

fransgabler schreef: 17 feb 2021, 19:15 [...]

Wat ook opvalt:
- De motor heeft al 6 (!) eigenaren gehad, bij koop word je eigenaar no 7.


[..]

Ik zie maar 3 privé eigenaren bij de RDW
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Zal ik een R1150RT uit '03 of '04 kopen ?

Ongelezen bericht door fschuurman »

In de afgelopen 9 jaar, mogelijk kan Frans verder terugkijken.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”