Graag advies voor aankoop van een R1200ST

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Tspider
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2021, 13:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Graag advies voor aankoop van een R1200ST

Ongelezen bericht door Tspider »

Hallo na jaren van HD rijden wil ik overstappen op bmw
Ben opzoek naar een tweedehands R1200ST (kon geen speciale groep vinden vandaar hier) Big RT Smile
Waar moet ik opletten?
Hoe staat het met de km stand.
Wat kan een bmw hebben qua kilometers?
Wat zijn de onderliggende gebreken?
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Graag advies voor aankoop van een R1200ST

Ongelezen bericht door EileRT »

Lees, in het algemeen voor de aankoop van een BMW motor, ook dit topic even door:

viewtopic.php?f=63&t=5366 _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Graag advies voor aankoop van een R1200ST

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Kilometers zegt bij een BMW niet zoveel (mijn -1200- heeft er inmiddels ruim 140.000 km opzitten). Goed onderhoud des te meer. Als de volledige onderhoudshistorie er bijzit, is dat een goed teken.
fransgabler

Re: Graag advies voor aankoop van een R1200ST

Ongelezen bericht door fransgabler »

Tspider schreef: 02 apr 2021, 14:00 Hallo na jaren van HD rijden wil ik overstappen op bmw
Ben opzoek naar een tweedehands R1200ST (kon geen speciale groep vinden vandaar hier) Big RT Smile
Waar moet ik op letten?
Dat er geen aparte groep van is, heeft een reden.
Het is een type BMW uit het beperkte BMW rariteiten-kabinet met de R1200 C, de R1100 S en binnenkort aangevuld met de R1800. Om in Harley termen te blijven dringt de vergelijking zich op met de Vrod in diverse uitvoeringen.

Realiseer je dat een R1200 ST een weinig regulier BMW boxertype is. Je zult echt moeten zoeken om er eentje te vinden die ook nog naar je zin is. Het gevolg daarvan is, dat als je de motor weer eens kwijt wilt, de restwaarde door de smalle markt - weinig aanbod en weinig vraag - beperkt is.

Het type ST zie je zelden, is ook maar gedurende een beperkte periode van 2005 tot 2007 geproduceerd, maar als je ze tegenkomt dan kunnen ze al een tijdje als winkeldochter staan. Los van het ontwerp: Een ST is voorzien van het I-ABS of ABS 3 systeem. In deze rubriek kun je voldoende informatie vinden wat dat systeem inhoudt en in deze rubriek wat de consequenties daarvan kunnen zijn.

Rijd vooral eens proef op verschillende types BMW - in het geval je dat nog niet gedaan hebt - en maak dan nog eens je keuze voor een type.
Een ST is niet het meest voor de hand liggende type BMW, tenzij je juist naar een minder reguliere BMW boxer op zoek bent.

Dan zit je goed met dit type.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 03 apr 2021, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Graag advies voor aankoop van een R1200ST

Ongelezen bericht door fschuurman »

Er staan er 3 op AutoScout24. Hier een complete uit 2009.

Afbeelding
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”