R1200R

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

R1200R

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik heb mijn oog laten vallen op deze.
Heb proefgereden, maar komende van eerste een VT1100C (ca 15 jaar) en een FJR (nu 4 jaar) is dit weer iets heel anders. De FJR is me te sportief, en ik denk dat de 2-cilinder beter bij mij past. Wel een gepruts met de knipperlichten als je dat niet gewend bent. Met de duim uitschakelen triggert het geven van gas. Dat is verrassend, waarom maken ze de uitschakelknop nou niet links? Met die hand heb je toch verder niet veel te doen... Big RT Smile

Zijn er speciale dingen om op te letten? Ik heb de draad daarover gelezen. De motor is van 2012 dus de ABS zal een type4 zijn (hoe controleer ik dat?). Er zit wel ESA op en hij heeft net op de 50K gelopen. Met wat pech dus meteen een revisie. Ik kan op de website van JJ niet vinden wat dat kost. Iemand een indicatie?
R1200R_A.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: R1200R

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Hoi Motocon,

Dat zit er een prima fiets uit. Weinig km's. Ik vraag me alleen af in hoeverre je de windbescherming, die je gewend was op je FJR niet gaat missen.
Dat gaat toch wel een verschil maken. Probeer een proefrit te maken op een RT en je komt het meteen te weten.

Succes met de beslissing! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: R1200R

Ongelezen bericht door MotoCon »

PanEuRoel schreef: 22 aug 2021, 21:53... Ik vraag me alleen af in hoeverre je de windbescherming, die je gewend was op je FJR niet gaat missen.
Nou, die windbescherming op de fjr viel me behoorlijk tegen. Ik kon geen ruit vinden die mij zonder turbulentie uit de wind hield. Bovendien heb ik een hekel aan autoweg rijden. Op de shadow had ik een stuur van 105 breed zonder scherm, dus dit overleef ik ook wel :D
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: R1200R

Ongelezen bericht door fransgabler »

MotoCon schreef: 22 aug 2021, 22:15 Nou, die windbescherming op de fjr viel me behoorlijk tegen. Ik kon geen ruit vinden die mij zonder turbulentie uit de wind hield.
Behalve dat PanEuRoel het al aanraadde, lijkt dit een reden temeer om ook een RT uit te proberen. Dat is bepaald geen FJR met een boxermotor eronder maar een comfortabele reisfiets met een uitstekende zitpositie en windbescherming.
.
MotoCon schreef: 22 aug 2021, 21:10 Wel een gepruts met de knipperlichten als je dat niet gewend bent.
Het belangrijkste staat in het tweede deel van je zin en dat gaat wel lukken. Eenmaal eraan gewend wil je niets anders meer. Dat BMW dat systeem verlaten heeft, is te wijten aan de kritieken van journalisten. Die waren gewend aan het Japanse systeem met de gecombineerde knop links en zagen daar aanleiding in het gescheiden drieknops systeem negatief te boordelen. Al die motorblaadjes moeten immers iedere maand opnieuw gevuld worden met kopij.
.
MotoCon schreef: 22 aug 2021, 21:10 Met de duim uitschakelen triggert het geven van gas. Dat is verrassend, waarom maken ze de uitschakelknop nou niet links? Met die hand heb je toch verder niet veel te doen.
De uitschakelknop zit rechts omdat bij het (ont)koppelen een veel grotere kracht nodig is dan bij het gasgeven. Juist bij het Japanse systeem van de combi knop links is richting aangeven en (ont) koppelen voor de bocht een veel voorkomende combi die nauwelijks uit te voeren is. Het ontkoppelen vraagt een grove motoriek, het uitzetten van het schakelaartje een fijne motoriek. Beide vormen van motoriek zijn in één hand tegelijkertijd niet of nauwelijks te combineren.
.
MotoCon schreef: 22 aug 2021, 21:10 Zijn er speciale dingen om op te letten? Ik heb de draad daarover gelezen. De motor is van 2012 dus de ABS zal een type4 zijn (hoe controleer ik dat?).
Als je beide draadjes - de algemene en de aanvullende tips - hebt doorgenomen ben je in beginsel op de hoogte waar je op moet letten. Je kunt je beoogde motor ook laten keuren door Eric van Lent, die een goede naam heeft opgebouwd.
.
MotoCon schreef: 22 aug 2021, 21:10 Er zit wel ESA op en hij heeft net op de 50K gelopen. Met wat pech dus meteen een revisie. Ik kan op de website van JJ niet vinden wat dat kost. Iemand een indicatie?
Onder het kopje van motorvering / vering revisie staan de prijzen van o.a. de ESA revisie helder vermeld op de site van JJ Suspension.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: R1200R

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 22 aug 2021, 22:59
MotoCon schreef: 22 aug 2021, 22:15 Nou, die windbescherming op de fjr viel me behoorlijk tegen. Ik kon geen ruit vinden die mij zonder turbulentie uit de wind hield.
Behalve dat PanEuRoel het al aanraadde, lijkt dit een reden temeer om ook een RT uit te proberen. Dat is bepaald geen FJR met een boxermotor eronder maar een comfortabele reisfiets met een uitstekende zitpositie en windbescherming.
Dat is ongetwijfed waar wat je zegt, maar de R1200RT is weer een forse slag groter dan de FJR. Ik vind het teveel motorfiets om me heen.
Ik denk juist dat de naked méér pas bij een fun-rijder als ik. Maar wie weet ga ik nog proefrijden op een RT ook, voor het verschil.
fransgabler schreef: 22 aug 2021, 22:59 Het belangrijkste staat in het tweede deel van je zin en dat gaat wel lukken. Eenmaal eraan gewend wil je niets anders meer. Dat BMW dat systeem verlaten heeft, is te wijten aan de kritieken van journalisten. Die waren gewend aan het Japanse systeem met de gecombineerde knop links en zagen daar aanleiding in het gescheiden drieknops systeem negatief te boordelen. Al die motorblaadjes moeten immers iedere maand opnieuw gevuld worden met kopij.
Linker knop voor links en rechter knop voor rechts kan ik me helemaal in inleven. De uitschakelknop kan om dezelfde reden die jij beschrijft juist beter aan de linkerzijde. Twee gelijktijdige tegenstrijdige fijn-motorische bewegingen met één hand is lastiger dan dan het combineren van een grove motorische handeling met een fijn-motorische handeling die bijna per definitie niet op hetzelfde moment uitgevoerd worden. Ik kom in elk geval niet met de koppeling ingetrokken een bocht uit, terwijl dan juist wèl het knipperlicht uit moet èn er gas gegeven wordt ;) Maar het is net wat je zegt, daar zal goed aan te wennen zijn. De erg dunne handvaten helpen daar overigens ook niet bij. Er zullen voor mij grip-puppies op moeten.
fransgabler schreef: 22 aug 2021, 22:59 Onder het kopje van motorvering / vering revisie staan de prijzen van o.a. de ESA revisie helder vermeld op de site van JJ Suspension.
Meer scrollen, gevonden, thanks!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: R1200R

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Schokbreker revisie bij JJ.in Mill kost ongeveer 330 euro als je zelf de schokbreker er onderuit schroeft..

Kun je dit niet dan kost het flink meer aan arbeidsloon..

Per schokbreker dus...

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: R1200R

Ongelezen bericht door MotoCon »

Henk7777 schreef: 23 aug 2021, 17:52 Schokbreker revisie bij JJ.in Mill kost ongeveer 330 euro als je zelf de schokbreker er onderuit schroeft..
Kun je dit niet dan kost het flink meer aan arbeidsloon..
Per schokbreker dus...
Op hun website staat dit:
- ESA revisie; ; olie, stikstof shimstack controle / glijbus en keerring vervangen €250,-
- ESA stappenmotor controle op werking €15,-
- ESA Elektronische hoogte verstelling controle op werking €15,-
En doet ESA ook iets op de voorzijde eigenlijk? Goed dat je dat zegt, had ik niet eens bij stilgestaan...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: R1200R

Ongelezen bericht door jbazelmans »

fransgabler schreef: 22 aug 2021, 22:59
Het belangrijkste staat in het tweede deel van je zin en dat gaat wel lukken. Eenmaal eraan gewend wil je niets anders meer. Dat BMW dat systeem verlaten heeft, is te wijten aan de kritieken van journalisten. Die waren gewend aan het Japanse systeem met de gecombineerde knop links en zagen daar aanleiding in het gescheiden drieknops systeem negatief te boordelen. Al die motorblaadjes moeten immers iedere maand opnieuw gevuld worden met kopij.
Dat is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht en met een BMW-pet op geschreven. Je zou naturlijk ook kunnen zien dat BMW de enige was die systeem tot lang heeft volgehouden (2012 als ik me niet vergis) en zich toen toch maar aangepast heeft aan de standaard in de markt en die ook door het grootste deel van de markt gevraagd werd.
.
De uitschakelknop zit rechts omdat bij het (ont)koppelen een veel grotere kracht nodig is dan bij het gasgeven. Juist bij het Japanse systeem van de combi knop links is richting aangeven en (ont) koppelen voor de bocht een veel voorkomende combi die nauwelijks uit te voeren is. Het ontkoppelen vraagt een grove motoriek, het uitzetten van het schakelaartje een fijne motoriek. Beide vormen van motoriek zijn in één hand tegelijkertijd niet of nauwelijks te combineren.
Als je je linkerknipperlicht aan moet zetten terwijl je ontkoppelt voor een bocht dan ben je rijkelijk laat met het aanzetten van je knipperlicht (of heel vroeg met ontkoppelen)

Ik kan me wel vinden in de opmerking van MotoCon. Alleen heb ik af en toe het probleem niet bij het uitzetten van mijn knipperlicht, maar bij het aanzetten van mijn knipperlicht naar rechts als ik een rotonde verlaat. Dan komt het af en toe nog wel eens voor dat ik hierdoor per ongeluk een beetje gas geef.

Ik kan eerlijk gezegd ook geen nadeel benoemen aan een complete unit voor het bedienen van je knipperlichten aan de linkerkant. Zowel aan als uitzetten van een knipperlicht doe ik niet tijdens het ontkoppelen. Mocht het wel voorkomen dan kan de handeling om het knipperlicht uit te zetten wel een halve seconde wachten.

Maar zoals MotoCon zelf al zegt. Je went er aan
fransgabler

Re: R1200R

Ongelezen bericht door fransgabler »

jbazelmans schreef: 24 aug 2021, 14:52 Dat is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht en met een BMW-pet op geschreven.
JBaselmans, daar heb je wel een punt op dit BMW forum. :D

Ik rijd decennia BMW, maar ben een kritische gebruiker. Zie mijn posts over o.a. de toepassingen van het ABS3/I-ABS systeem, de klakkende en krakende primitief aandoende versnellingsbakken en de toepassing van een bijna onbereikbare enkelvoudige droge platenkoppeling.

Met het knipperlichtensysteem onderscheidt BMW zich juist in positieve zin tov van wat op de overige markt gebruikelijk is. Mijn DOHC uit bj 2010 heeft het Japanse systeem en ik was er betrekkelijk snel aangewend, had er vaak een Japannertje naast. Dat laat onverlet dat het veel minder handig in het gebruik is dan het traditonele BMW drieknoppensysteem, in het bijzonder bij lage temperaturen en dikke handschoenen. Ik heb de mazzel gehad tijdens m'n woon- werkverkeer periode over het drieknoppensysteem te kunnen beschikken. Met wat recreatief rijden in de zomermaanden zal het verschil wellicht kleiner zijn en/of wegvallen.

Laten we het er maar op houden dat het een kwestie is met welk systeem je grootgebracht bent. _004

Terug naar the topic starter :
In de 'aanvullende tips enz' post voor aspirant kopers wat er allemaal stuk kán gaan, staat een niet onbelangrijke zin:
.
' Don't fix it if it's not broke'
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: R1200R

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 24 aug 2021, 17:11
' Don't fix it if it's not broke'
Een cliché dat ook mijn motto is. Maar dan is het wel handig om te weten of er iets broke is. Ik heb nooit een ESA in werking gezien, en jouw aankooptips zijn een goede waarschuwing en reden tot controle.

Doet het ESA ook iets aan de voordemper trouwens? Ik vraag dat omdat Henk het heeft over "per schokbreker".
Laatst gewijzigd door MotoCon op 25 aug 2021, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: R1200R

Ongelezen bericht door fransgabler »

MotoCon schreef: 24 aug 2021, 20:35 Doet het ESA ook iets aan de voordemper trouwens? Ik vraag dat omdat Henk het heeft over "per schokbreker".
Henk heeft twee motoren in zijn garage, waarvan één klassieker..
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: R1200R

Ongelezen bericht door tamme »

MotoCon schreef: 22 aug 2021, 21:10 Ik heb mijn oog laten vallen op deze.
Heb proefgereden, maar komende van eerste een VT1100C (ca 15 jaar) en een FJR (nu 4 jaar) is dit weer iets heel anders. De FJR is me te sportief, en ik denk dat de 2-cilinder beter bij mij past. Wel een gepruts met de knipperlichten als je dat niet gewend bent. Met de duim uitschakelen triggert het geven van gas. Dat is verrassend, waarom maken ze de uitschakelknop nou niet links? Met die hand heb je toch verder niet veel te doen... Big RT Smile

Zijn er speciale dingen om op te letten? Ik heb de draad daarover gelezen. De motor is van 2012 dus de ABS zal een type4 zijn (hoe controleer ik dat?). Er zit wel ESA op en hij heeft net op de 50K gelopen. Met wat pech dus meteen een revisie. Ik kan op de website van JJ niet vinden wat dat kost. Iemand een indicatie?

R1200R_A.jpg
Ik kan de R1200R warm aanbevelen, rij al een aantal jaren op het model van 2011, heb er we een andere ,iets hogere ruit op gezet, geen problemen met de ESA. Een probleem loze motor, goed onderhoud is belangrijk, maar dat geld voor alle motoren.ik wilde toch even een positief geluid laten horen na al dat minder positieve nieuws wat er allemaal stuk aan kan gaan
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: R1200R

Ongelezen bericht door MotoCon »

tamme schreef: 25 aug 2021, 09:03 Ik kan de R1200R warm aanbevelen, rij al een aantal jaren op het model van 2011, heb er we een andere ,iets hogere ruit op gezet, geen problemen met de ESA. Een probleem loze motor, goed onderhoud is belangrijk, maar dat geld voor alle motoren.ik wilde toch even een positief geluid laten horen na al dat minder positieve nieuws wat er allemaal stuk aan kan gaan
Dank voor je positieve bericht!
Ik lees dit nèt ná dat ik de motor heb gekocht :D
Tja, waar veel op zit kan veel stuk gaan. Ik heb in elk geval met de garagist afgesproken dat de ESA even gecontroleerd wordt bij een BMW dealer in de buurt. Met wat geluk kan ik hem zaterdag al halen, anders volgende week.

Ik denk dat voor mij ook een hoger ruitje zinvol is, en ook een hoger zadel.
Dus als iemand nog wat ongebruikt heeft liggen... :D
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: R1200R

Ongelezen bericht door tamme »

gefeliciteerd, hopelijk heb je er veel plezier van
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”