Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
taal

Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door taal »

Hallo,
Na 30 jaar trouwe dienst van mijn R 100 RT van heb ik toch besloten om een andere BMW aan te schaffen.
Het zal weer een RT worden maar word het een 850 , 1100 of een 1150.
Wat mij opvalt is dat een R 850 RT een zeldzame verschijning is en dan reken ik de ex overheids motoren niet mee, en het aanbod van de R1100RT en R1150RT is ruim voldoende.
Graag wou ik wat advies van de forum gebruikers omtrend mijn keuze.
Een 850 heeft 70 PK en een 1100 90 pk terwijl biede motoren ongeveer even zwaar zijn, is dat verschil van 20 PK minder bij de 850 dat hij toch te licht gemotoriseerd is of valt het in de praktijk wel mee?
Wat zijn de zwakke punten waar op gelet moet worden bij aanschaf?Ik kan mij nog herinderen toen de R1100RS in 1993 uitkwam dat iedereen klaagde over de versnellingsbak. Vanaf welk bouwjaar zijn deze problemen opgelost?
Wat zijn de verschillen tussen de R1100RT en de R 1150 RT? Zijn deze motoren identiek met alleen het verschil van 50 CC extra en een andere koplamp of zijn er toch grote verschillen tussen beide?
En bij welke KM standen kan men reparaties verwachten zoals bijv. koppelingsplaten en remmerij.
Er worden veel motoren aangeboden met 100.000 of meer kilometers, zijn dit echt hoge kilometer standen of zijn de motoren dan zoals er wel eens gezegd wordt net ingelopen.
Zijn er in de productie periode nog wijzigingen en/of modificaties uitgevoerd waar op gelet moet worden?
Nou, tot zover was ik er wel zo"n beetje.
Alvast bedankt allemaal.
Mvg. Leo
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

taal schreef:....Wat zijn de verschillen tussen de R1100RT en de R 1150 RT? Zijn deze motoren identiek met alleen het verschil van 50 CC extra en een andere koplamp of zijn er toch grote verschillen tussen beide?...
Leo, bij deze een linkje naar een aantal artikelen toen de -1150- net op de markt kwam....en in de meesten worden de veranderingen /verbeteringen ten opzichte van de -1100- beschreven... 8-) http://www.vanollefen.nl/download.htm
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4369
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

De R1150rt heeft in 2003 een belangrijke modificatie ondergaan. Van single spark naar twin spark.
Lees: viewtopic.php?f=1&t=1193

Lees ook dit eens: viewtopic.php?f=1&t=2127&start=0
taal schreef:Zijn er in de productie periode nog wijzigingen en/of modificaties uitgevoerd waar op gelet moet worden?
Nou, tot zover was ik er wel zo"n beetje.
Alvast bedankt allemaal.
Mvg. Leo
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
perry

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door perry »

Jos WRSM schreef:De R1150rt heeft in 2003 een belangrijke modificatie ondergaan. Van single spark naar twin spark.
Lees: viewtopic.php?f=1&t=1193

Lees ook dit eens: viewtopic.php?f=1&t=2127&start=0
taal schreef:Zijn er in de productie periode nog wijzigingen en/of modificaties uitgevoerd waar op gelet moet worden?
Nou, tot zover was ik er wel zo"n beetje.
Alvast bedankt allemaal.
Mvg. Leo
Inderdaad Jos, dit lijkt me dan gelijk de beste keuze. loopt mooi. Ik heb zelf ook een 1100 gehad en heb nu een 1150 bouwjaar 2004 je merkt het verschil wel.
Verder even goed kijken of het cardan -achter de rubberhoes - niet lekt en of de ABS lampjes uitgaan als je gaat rijden.
Er staat trouwens een 2005 model bij Arie Molenaar Ijsselsteijn te koop. Zilver van kleur komt mijn RT ook vandaan goede ervaring met dit bedrijf, in mijn geval teminste.

Suc6 met je beslissing Perry
Mike Philippens

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

taal schreef:Een 850 heeft 70 PK en een 1100 90 pk terwijl biede motoren ongeveer even zwaar zijn, is dat verschil van 20 PK minder bij de 850 dat hij toch te licht gemotoriseerd is of valt het in de praktijk wel mee?
Ik heb geen moment 'last' gehad van enig gebrek aan vermogen. De 850 is daarentegen de zuunigste RT en heeft nauwelijks last van het onregelmatige lopen dat de RT's zo kenmerkt. Die van mijn is in ieder geval een probleemloze machine. Het is een ex-overheidsfiets (ik denk dat je ze nauwelijks anders tegenkomt) en hij is blijkbaar goed verzorgd, want hij valt niet uit elkaar en lust nauwelijks olie.

Welke motor je neemt is uiteraard een geheel persoonlijke keuze. Wel heb ik vaker gehoord dat die overheidsmachines elke modificatie krijgen die er is en ook heel goed onderhouden worden. Wat niets zegt over de berijder ervan, want die kan bij wijze van spreken elke ochtend met koude motor op het achterwiel vertrokken zijn. Maar die van mijn heeft 0 problemen gekend, anders dan dingen die door normale slijtage te verwachten zijn, zoals lampjes, dode accu, tellerkabel enzo. Geen rammelende koppeling of lekkende kardan tot nu toe (156k op de klok).
Inspector Gadget

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben het helemaal met Mike eens;
De R850RT is wat dat aan gaat, een prima machine.

De R850RT is als "niet ex-overheid" versie vaak wel wat lastiger te vinden.
Of best wel aan de prijs, zoals een 1998, met 30.000 km, die zie ik staan voor 6300 euro.

Voordat ik 2 jaar terug uiteindelijk mijn motor kocht, was ik eigenlijk op zoek was naar een "niet ex-overheid" R850RT.

Er zijn in motor-land hele volkstammen die *niet* met een 1100, 1150 of 1200cc motor rijden, en die prima genieten van hun motor.
Mike Philippens

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Hmmm...dan was die van mij voor €2400 wel een koopje denk ik dan 8)_ Ok, hij is uit '97 en had 135k op de klok. Inmiddels ook eea aan verbouwd, maar hij is het waard: in de basis is het een goede motor. Zolang de motor goed is en er geen dure reparaties komen is het nog steeds de moeite waard om in te investeren. Er rijden tenslotte ook nog BMW's rond uit 1923... Het gros van wat ik eraan gedaan heb is pure pimping en was niet nodig om 'm op de weg te houden. Hooguit de revisie van de vering.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

Waarom geen 1200? Een hele mooie overgang toch? Overigens staat er bij mofra in rijen een hele mooie r100rt van '93 of '94 te koop!

SUcces met de keuze,en geen 1150 monospark kopen indien je van kfr houd!

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door Benji »

Als je niet naar je portemene moet kijken, koop een twin spark R1150RT, indien je budjet beperkt is zou ik voor een R1100RT vanaf bwj.97 gaan, i.v.m. slechtere versnellingsbakken.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
taal

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door taal »

Bedankt tot zover voor alle nuttige adviezen.
Als ik van de reacties uitga is een twin spart r1150 rt de beste keuze, het is ook eigelijk een door ontwikkelde r1100rt.
Een r850rt is moeilijker te vinden en voor het zelfde geld heb je een r1100rt of zelf een r1150rt.
Gelukkig heb ik alle tijd om een geschikte rt te zoeken want ik heb hem niet nodig voor woon werk verkeer (daar heb ik mijn batavus voor) maar puur om weer wat vaker van het motorrijden te genieten.
Eigelijk is een r1150 rt net iets boven mijn budget maar met wat door sparen en een beetje geluk zal het mischien toch lukken.
Mvg. Leo
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

Kijk eens op de site van Jensen motors in Nijmegen! Beauties van -1150- te koop! En in verschillende klassen. _004 Goede service en aardige mensen die de tijd voor je nemen.

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik dacht dat je minimaal een 98 of 99 er moet hebben om van de versnellingsbakproblemen af te zijn.

Ton _004
taal

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door taal »

Vandaag was ik weer even aan het rondneuzen op het forum en de term KFR trok mijn aandacht.
Ik heb het een en ander er over gelezen maar hoe erg is het KFR probleem onder het rijden? Is het echt zo irritant of valt het in de regel wel mee?
En waarom is de fabrikant nooit met een oplossing gekomen? O.k nu heb je de twin spark,maar die schijnen het probleen ook nog wel eens te hebben.
En hoe zit het met trekkracht bij lage toeren? Ik lees dat je toch snel even terug moet schakelen omdat er onderin weinig trekkracht ( koppel ) is.
Met mijn oude R 100 RT kan ik heerlijk schakel lui rijden. Als ik in de bebouwde kom rij kan ik zonder problemen in zijn 3 blijven rijden en hoef zelden terug naar zijn 2. Hoe zit dat bij een 1100 of 1150?

Mvg. Leo
vioma

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door vioma »

Mijn 1150 GS heeft koppel zat, rustig rijden in de drie is geen probleem , KFR is een kwestie van goed afstellen ik heb er geen last van met m'n mono spark.
[groet] Peter
sanderh

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door sanderh »

helemaal mee eens, mijn 1100rt mono plug is ook goed afgesteld, waardoor geen kfr en ik betrap mijzelf er regelmatig op dat ik binnen de bebouwde kom in zijn 3 blijf rijden zonder problemen (vanaf zo'n 1500 toeren). Je merkt het pas weer als je wat meer gas gaat geven en wilt gaan schakelen dat je al in zijn 3 zat.
doov650

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door doov650 »

De 850 zie je amper omdar het prijsverschil met een 1100 maar 1000 gulden was. 1000 piek en 20 pk meer, dan was de keuze gauw gemaakt.
taal

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door taal »

Hallo allemaal,
Na veel te hebben gelezen over de r1100 en r1150 rt"s en natuurlijk de nuttige reacties van de forum gebruikers ben ik tot de conclusie dat voor mij een r1150rt de motor is die mijn r 100rt mag vervangen.Een r1150rt vind ik ook de mooiste.
Alleen heb ik nog een vraagje over het verschil tussen de mono en twin spark uitvoering. Is het enigste verschil tussen deze twee dat de twin spark 2 bougie"s per cilinder heeft of zijn er nog meer (kleine) verschillen.
Mvg. Leo
Inspector Gadget

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mij is het alleen een extra (aparte) bougie, en geen verdere verschillen. _001
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Sinds gisteren: de monospark van Paul M heeft één claxon in het midden bij het 'balhoofd', mijn beide twinsparks hebben twee claxons, eentje links en eentje rechts; weet niet of alle monosparks één claxon hebben ( voor wat het waard is overigens!!)

Nog een opmerking: de 1150 heeft een andere maat achterwiel waardoor deze veel scherper stuurt dan een 1100; verder een 6-bak i.p.v. een 5-bak. er zijn uiteraard nog veel meer verschillen maar dit zijn de verschillen waar je als berijder het meeste verschil in merkt tussen beide modellen.

succes met sparen, er komt vast een mooie motor bij op het Forum!

Keep Big RT Smile -ing
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
taal

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door taal »

Hallo allemaal,

Mijn keuze is gevallen op een hele mooie rode R 1150 RT uit 2004 met 117.500 km op de klok.
De motor is altijd dealer onderhouden en ziet er optisch en technisch super mooi uit.
Ik heb hem van een particulier gekocht.
Hij is voorzien van een orginele topkoffer en tomtom navigatie, dus verdwalen hoef ik niet meer.
Het rijden is wel even wennen vergeleken met mijn r100rt., hij gaat echt anders de bochten in maar alles moet natuurlijk wennen.
Het wennen aan het remsysteem vind ik reuze meevallen, ik had er al veel over gelezen en dan weet je waar je op moet letten met rijden en remmen, ik vind het in ieder geval de vertraging bij stevig remmen echt gigantisch.
Het schakelen moet ook wennen vergeleken met mijn r100rt, deze schakelde als een warm mes in de slappe boter maar met mijn nieuwe motor moet ik het geluidsloze schakelen nog wat beten onder de knie zien te krijgen.
De slag van het schakelpookje lijkt mij langer dat van mijn r100rt en ja de koppeling is goed hij komt goed vrij en grijpt goed aan en slipt niet in de hoogste versnellingen.
En verder rijd zo"n r1150rt als een trein, super gewoon.
Toen ik mijn r100rt wegbracht naar zijn nieuwe eigenaar had ik toch een brok in mijn keel ,want 29 jaar was hij mijn trouwe metgezel en hebben we samen heel europa doorgekruist maar ja er is een tijd van komen en een tijd van gaan.
Mvg. Leo
Reinier L

Re: Kiezen tussen R 850 RT,R1100Rt of R1150RT

Ongelezen bericht door Reinier L »

van harte met je nieuwe -1150- ! Het schakelen gaat bij mij veel beter sinds ik de tip van dit forum heb opgevolgd namelijk eerst iets druk op de pook uitoefenen, koppeling pakken en dan pas schakelen. Veel mooie en veilige km's met de net ingereden fiets (die van mij heeft er 133.000 op staan).
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”