Motor naast een lease auto

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
robvanrooijen
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:54
Type: R1100RT
Bijz: Yamaha XJ550 1991-1993
BMW R1100RT 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Woerden

Motor naast een lease auto

Ongelezen bericht door robvanrooijen »

Stel ik heb een lease auto, en daarnaast een privé motor waarmee ik ook geregeld zakelijke kilometers maak. Is het dan toegestaan om de zakelijke kilometers gemaakt met de motor weg te strepen tegen de privé kilometers die gemaakt worden met de lease auto? Met als uiteindelijke resultaat geen bijtelling te hoeven betalen voor de auto. Uiteraard worden de zakelijke kilometers goed bijgehouden en overstijgen de privé kilomters met de auto niet de zakelijke kilometers met de motor. Ik ben erg benieuwd of er mensen gebruik maken van deze constructie of er over nagedacht hebben.
sanderh

Re: Motor naast een lease auto

Ongelezen bericht door sanderh »

Mijn inziens mag dat niet.
Ik neem aan dat je baas deze km op de motor ook niet vergoed? (anders heb jij wel een hele goede baas)
In de regeling op de site van de belasting dienst staat bij uitzonderingen daarover ook niets vermeld.

De bijtellingsregeling is er voor de prive gereden km die met een lease auto worden gemaakt. Deze regeling kijkt dus ook niet naar de hoeveelheid km die je prive rijd. (alles boven de 500km kost je hetzelfde aan bijtelling)

'T is overigens wel mooi bedacht.
Gebruikersavatar
robvanrooijen
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:54
Type: R1100RT
Bijz: Yamaha XJ550 1991-1993
BMW R1100RT 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Woerden

Re: Motor naast een lease auto

Ongelezen bericht door robvanrooijen »

Dank voor je snelle reactie. Op dit moment heb ik geen lease-auto, en krijg ik een km vergoeding. Omdat ik graag op de motor naar mijn werk en af en toe ook naar klanten ga, is dat op zich niet verkeerd. Echter de vergoeding die mijn baas geeft is afhankelijk of het woon-werk of woon-klanten km betreft, en gedeeltelijk belast omdat de vergoeding woon-klanten hoger dan 19 cent/km is. Doordat ik >40000 km per jaar maak, en de verhouding woon-werk / woon-klanten nogal varieert zijn er perioden waarin de km vergoeding niet kostendekkend is. Ik ben dus op zoek naar alternatieve manieren, waarin zowel een motor als een auto passen en dit vond ik een heel mooie, waarin mijns inziens geen belastingontduiking plaats vind. Zijn er overigens meer mensen die in deze situatie zitten? Dus een auto van de zaak / motor combineren?
Gebruikersavatar
boetsch1
2024
2024
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 jul 2009, 10:59
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leiden
Locatie: Leiden

Re: Motor naast een lease auto

Ongelezen bericht door boetsch1 »

Hallo Rob,

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, ik rij momenteel niet prive met een auto van de zaak maar wil eventueel met deze auto op vakantie en om kilometers bij elkaar te sparen een aantal weken met mijn eigen motor naar de zaak rijden. Ik ben ook benieuwd of dit binnen de huidige belastingwetgeving in te passen is. Wie is er bekend met deze materie?
Groet Peter.
Geniet nu, het is later dan je denkt.

Honda 500four, Honda 550four, Honda GL1000, BMW K1200RS, BMW 1150RT, BMW K1300GT, R1200GS LC, R1200R LC, K1300GT, K1600GT, R1250RT, R1250GS.

Groet Peter den Hollander
Gebruikersavatar
Ares
Berichten: 166
Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe
Locatie: Westerbork

Motor naast een lease auto

Ongelezen bericht door Ares »

Op een legale manier is dit niet mogelijk. Er wordt door de fiscus gekeken naar het aantal privé km's, per voertuig dat dan weer wel. Er kan geen verrekening tussen voertuigen onderling plaats vinden.
Gebruikersavatar
robvanrooijen
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:54
Type: R1100RT
Bijz: Yamaha XJ550 1991-1993
BMW R1100RT 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Woerden

Re: Motor naast een lease auto

Ongelezen bericht door robvanrooijen »

Ares schreef:Op een legale manier is dit niet mogelijk. Er wordt door de fiscus gekeken naar het aantal privé km's, per voertuig dat dan weer wel. Er kan geen verrekening tussen voertuigen onderling plaats vinden.
Duidelijk, jammer maar helaas dus....
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Motor naast een lease auto

Ongelezen bericht door mveenstra »

Hoi Rob en Peter,

Ik heb dit vrij recent voor een collega van mij uitgezocht en helaas is het niet mogelijk om onderling van km te wisselen. Het is wel mogelijk om de motor op te voeren als werk vervoer. Nadeel daar van is dat een 2e voertuig extra belast word. Zo wel voor jou als voor de baas. Wel bleek dat mijn collega beter zijn motor kon opvoeren dan zijn auto. Omdat hij daar veel meer km op maakte. Vervolgens hebben wij de auto van het werk opgevoerd als algemene auto (zo dat iedereen er in theorie mee kan rijden) en de motor als zijn eigen voertuig. Hierdoor was het een win win situatie voor de baas en mijn collega. In de praktijk was hij wel de enige die in die auto reed. Op onze secretaresse na. (maar goed dat was ook zijn vriendin) Kortom als je baas wilt mee werken zijn er wel mogelijkheden die voor beide gunstig zijn. Maar niet elke baas is hier zo soepel in. HELAAS.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gebruikersavatar
robvanrooijen
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:54
Type: R1100RT
Bijz: Yamaha XJ550 1991-1993
BMW R1100RT 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Woerden

Re: Motor naast een lease auto

Ongelezen bericht door robvanrooijen »

Mike, Super bedankt voor je reactie, een duidelijk verhaal. in principe komt het er voor je collega dus op neer dat hij een auto en een motor van de zaak heeft. Ik denk niet dat er veel werkgevers geneigd zijn dit te willen vergoeden, tenzij de werkgever misschien zelf een fanatiek motorrijder is of de motor moet duidelijk voordeel bieden voor het werk (veel klanten in de binnenstad ofzo). Maar ik denk dat een reële optie is te rijden op een motor van de zaak en kijken of er nog een km vergoeding voor de autokilometers uit gesleept kan worden of gewoon zelf de auto en motor te behouden en alles te doen via km vergoeding (zoals ik nu dus al doe)...
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Motor naast een lease auto

Ongelezen bericht door mveenstra »

Beste Rob,

Nee inderdaad veel werkgevers zouden dit niet doen. Maar bij ons was het vooral doorslag gevent dat de benzinekosten en het onderhoud veel lager lagen. Voordeel hiervan is weer dat de leasemaatschappij je een goedkoper contract kan geven voor die auto. Zo als ik al zei voor de werkgever was het ook een win situatie. Het was voor hem goedkoper om beide te vergoeden dan alleen de auto. Maar ik moet dan wel zeggen dat mijn collega echt ongelofelijk veel km per jaar reed en dat de auto die hij reed een dikke audie was die (tja was zou het zijn) 1 op 9 1 op 10 reed. (zeker zo als mijn collega reed)
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”