misschien aanschaf R850RT

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik overweeg de aanschaf van R850RTuit 2003 met 63000 km. Betreft geen ex overheidsmotor.
Momenteel rij ik op K75RT. Is er veel verschil in rijgedrag, is de motor veel zwaarder? Ik ben niet zo groot, 1.78 en wil wel de motor makkelijk op de bok kunnen zetten.
Zal gebruikt worden voor toeren in Nederland en woon/werk verkeer en nooit met passagier. Ik ben een rustige rijder en vind groot vermogen in een motor niet belangrijk.
De K75RT uit 1995 rijdt geweldig maar ik wil eens wat moderners met abs.
vioma

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door vioma »

[welkom]
Je lengte is geen enkel probleem , ik ben slechts 1.74 en had bij mijn RT nergens problemen mee door mijn lengte/korte ;)
[groet] Peter
Gebruikersavatar
PD850RT
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door PD850RT »

Hoi Wil51,
Heb ooit zelf ook een K75 ( en o.a. ook een K1100LT en 1200GT) gehad en rijdt nu ook een R850RT. en deze laatste is mijn eerste boxer!
De overgang was even wennen en het zijngewoon hele andere fietsen die boxers en daarom volgens mij totaal niet met elkaar te vergelijken.
Een K75 (en de andere K's) rijden gewoon ontzettend fijn en dat ben ik helemaal met je eens. Mijn K75 was één van mijn fijnste fietsen welke ik ooit gehad heb.
De R850RT heeft om te beginnen al een grote kuip, iets wat hem wat looiiger maakt maar tijdens het rijden veel voordelen en bescherming biedt. Je kent dit al omdat je een nu zelf K75RT hebt en hierop zit een kuip welke ook een hele fijne is maar toch wel een andere bescherming biedt dan een R850RT! Ik vond dat de kuip op mijn K1100LT, deze is iets breder dan die van de K75RT, het heel comfortabel rijden en deze een hele riante bescherming tegen weer en wind bood. De R850RT-kuip is toch wel iets anders maar zeker niet verkeerd! Het sturen met een R is ook totaal anders dan een K en je moet daar in het begin even aan wennen (o.a. het minder induiken van de voorvering bijvoorbeeld, iets wat de K75/1100/1200GT's niet kennen) maar als je eraan gewend bent wil je niet anders meer. Vermogen heeft een R850RT inderdaad genoeg voor gewoon tokkelen op de wegen en met een Recyclizer ertussen (zie elders op het forum onderwerp o.a. KFR) rijdt e.e.a. gewoon veel beter. Minder KFR en meer vermogen onderin, dat is echt een verschil en dat zou ik je zeker aanraden. Enne....niet te vergeten is een boxer behoorlijk breder dan een K. Leuk om te weten als je een schuurtje hebt waar hij ooit in zou moeten voor de winterstop ofzo. Zet hem er maar eens voor de schuurdeur als je die proefrit gaat maken en kijk maar eens hoe breed hij is! Spiegels kunnen er heel makkelijk af gehaald worden (R850RT en R1150RT) maar de cylinders niet! De ABS van een boxer werkt overigens uitstekend en ja dat is een stukje veiligheid waar je niet omheen kunt.
Wat ik je ook zou aanraden is dat je eerst met een RT moet gaan rijden om het verschil te voelen want dat is er gewoon. Een boxer loopt nu eenmaal anders dan een liggende 3 cylinder in lijn. Het kan zo maar zijn dat je een boxer helemaal niet fijn vindt en dan is de keuze snel gemaakt.
Wat ik je ook wil adviseren is om eerst eens( of liever vaker om te vergelijken) ook eens te gaan proefrijden met een R1150RT of 1200RT (afhankelijk wat je wilt spenderen aan zo'n motor) met een twinspark-motor. Deze rijdt nog smeuiger en omdat je van een K75 af komt is dit misschien een betere optie. Ik wil je helemaal niet ontmoedigen want met een boxer kun je heel fijn rijden maar ik spreek ook wel een beetje uit ervaring omdat ik de verschillen ken. Er zijn vele collega motorrijders welke zweren bij een boxer maar ook vele welke hier helemaal niet mee uit de voeten kunnen en het zou jammer zijn dat je zo'n fiets koopt en er niet tevreden mee bent. Toch?
Nou in ieder geval succes bij het uitzoeken en vergelijken.
M.vr. gr.
Peter
Laatst gewijzigd door PD850RT op 25 apr 2011, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Uiteraard koop ik niets zonder proefrijden. :D Dat de R heel anders rijdt weet ik.
Ik moet wel denken aan iemand die ging proefrijden met een K en een R. BMW dealer zei rij niet als laatste op de K want dan wil je de K kopen. :roll:
Ruimte is geen probleem want ik ben de gelukkige bezitter van garage.
Ik ben wat angstig voor het grotere gewicht. Maar als ik zie hoe makkelijk kleine iele vrouwen (ik bedoel dat niet lelijk) op de ambulancemoter rijden moet ik dat toch ook kunnen. En die heeft nog groter gewicht door de apparatuur die er op zit. Klopt het dat de R850RT ongeveer 30 kg zwaarder is dan de K75RT?
Ik stond laatst bij stoplicht naast een R1100RT en die motor stond enorm te trillen en te schudden. Toen hij wegreed sloeg de motor ook nog af midden op het kruispunt. Dus motor was misschien niet goed afgesteld.
Nu ben ik totaal niet technisch, wordt met KFR het heen en weer schudden bedoeld als je stil staat? Dit was toch vroeger het kenmerk van een boxer? En dat de moderne boxers dat niet meer hebben. De R850RT die ik op het oog heb is van 2003. Is daar verschil in met de eerdere types? Omdat ik niet technisch ben koop ik alleen bij goede dealer met garantie en niet van een particulier. K75RT kan ook ingeruild worden. Geen gezeur met mensen aan de deur die gaan afdingen om voor de goedkoopste prijs te gaan.
Bij eerste gesprek met dealer gaf deze aan dat de R850RT anders maar wel beter stuurt dan de K75RT. En door de rondere vorm ziet de R850RT er wel breder en robuuster uit maar is niet veel breder dan de K75RT geloof ik.
Paul cr

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door Paul cr »

De 850 schijnt een stuk minder KFR-gevoelig te zijn.
Reinier L

Ongelezen bericht door Reinier L »

Ben zelf van k75s afgelopen oktober overgegaan naar een r1150rt 2003 dus twinspark. En heb ook een proefrit gemaakt met 850. Beide vond ik direct heerlijk. Ook allebei geen kfr. Geen enkel probleem met gewicht integendeel. De 1150 was nog goedkoper ook maar wel meer km,s. Wel een hogere ruit en ander zadel gekocht. Succes! Reinier.
Nieuwenhuizen

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door Nieuwenhuizen »

Ik rijdt ook een 850RT ben 1,76 ongeveer. Qua gewicht is het na even wennen geen probleem. Gewoon aanwennen om wanneer je de motor wil verplaatsen er altijd op te gaan zitten, dan is het geen kunst om de motor overeind te houden. Bij het stoplicht ook geen enkele moeite, dus wat dat betreft zou ik je niet tegen laten houden. Wat het vermogen betreft overigens ook niet wat mij betreft!
Gebruikersavatar
PD850RT
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door PD850RT »

De mijne is ook van 2003 (zie de link bij mijn onderschrift welke nu wel werkt...deze verwijst naar enkele foto's hiervan) en ik ben echt héél tevreden met deze 850 en ja KFR heeft deze veel minder last van dan bijvoorbeeld een R100RT waarop ik wel eens meerdere keren proefgereden heb. Deze schudde voor mijn gevoel veel meer en liep ook veel rauwer, vond ik toen
echt niet fijn! De 1150RT Twinspark loopt overigens voor mijn gevoel het mooiste (de R1200RT heb ik geen ervaring mee maar deze schijnt nog fijner te lopen als hij niet té strak is afgesteld zo ik hoorde).
KFR; dit fenomeen moet je maar eens op dit forum zoeken dan wordt daarover alles uit de doeken gedaan en ben je helemaal op de hoogte. Een boxer kan wat schudden ja maar een goede afstelling kan helpen van de andere kant hoort dat ook weer bij het "karakter" van deze motor. Daarnaast is en blijft het een tweecylinder en dus niet te vergelijken met een 3 of 4 cylinder in lijn......
Volgens mij is de 850RT ruim 20 kg meer in gewicht dan een K75RT en wat jij aangeeft over die "kleine iele" dames van de ambulancedienst.....rijden is zeker een kunst zeker voor mensen in overheidsdienst want die rijden wel even anders dan wij gemiddeld doen en een rijopleiding welke zij krijgen doet ook wonderen (een goede motorbeheersing bijv.) maar ze moeten toch ooit eens stilstaan en met die fiets manouvreren ook vanuit stilstand en tja....dan kan dat wel eens wat lastiger worden. Maar ook ik heb een R850RT gekocht omdat ik zag dat mijn collegamotorrijders zo makkelijk met deze fiets konden manouvreren dus laat je zeker niet ontmoedigen want zoals met alles moet je eraan wennen en een bepaalde ervaring ermee opbouwen.
Even nog over jouw lengte, bij een RT is het voorste gedeelte van de buddy in 3 standen in te stellen van laag, midden tot hoog dus het moet altijd lukken om een goede zitpositie te krijgen!
Ik wens je in ieder geval, als je tot aanschaf besluit, heel veel veilige kilometers op de 850 toe!
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Morgen proefrit. _004 . Zijn al meer mensen die ook willen proefrijden.
Wat is een redelijke inruilprijs voor in uitstekende staat verkerende K75RT uit 1995 met zijkoffers en topkoffer (22L), 85000 km, alarm, electrische ruit. Altijd binnen gestald. Onderhouden door BMW dealer.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Proefrit gemaakt. Motor rijdt geweldig. Ik was verbaasd dat de R850RT veel lichter aan voelt bij het rijden dan mijn K75RT. Probleem was vinden van de jiffy als je op de motor zit. Ik heb geleerd om eerst jiffy uit te klappen en dan pas afstappen. Ik heb alleen een vraag over het remsysteem. Ik dacht dat bij de R850RT van 2003 standaard het abs-evo systeem zit. Dat is toch dat automatisch op voor en achterrem geremd wordt ook als je alleen de handrem gebruikt? Verkoper zegt dat er alleen abs op zit. Is abs-evo een optie die niet standaard op de R850RT zit?

Verder verbaasd dat jiffy niet inklapt bij gebruik koppeling. Dat is een veiligheid die mijn K75RT uit 1995 al wel heeft.
Inspector Gadget

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mij is dezelfde procedure aangeleerd wat betreft de jiffy.
Hoewel een keer een zeer gewaardeerd persoon van het RT-forum mij "voor de gek hield" en zonder dat ik het in de gaten had, ik zo van de motor afstapte zonder jiffy (ik hou hem wel vast werd aangegeven) en ik de motor op de middenbok zette.
De motor was blijkbaar in perfecte balans dat, als ik het goed doe, ook zonder jiffy van de motor kan afstappen. :$
Maar, eerlijkheidshalve, ik ben gewend eerst de motor op de jiffy te zetten en pas dan af te stappen.
Daarna de motor op de middenbok zetten. Ik ben wat dat betreft een gewoonte-dier. ;)

Zover mij bekend zou de R850RT ook (wellicht alleen optioneel?) de ABS-EVO moeten hebben.
Maar, hoewel het qua remvermogen fenomenaal is (weet ik ook uit eigen ervaringen), is het niet altijd handig om zo'n (sterk) gekoppeld systeem te hebben.
Vandaar dat BMW daar ook weer vanaf gestapt is. ;)

Tja, het automatisch inklappen van de jiffy;
Ervaringen van BMW uit het verleden zijn geen garantie voor een zelfde oplossing in de toekomst. :lol:
Naar wat ik begrepen heb, als je jiffy nog uitgeplakt is, zodra je de motor in de versnelling zet, slaat de motor automatisch af.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door wil51 »

dutchmidiman schreef: Naar wat ik begrepen heb, als je jiffy nog uitgeplakt is, zodra je de motor in de versnelling zet, slaat de motor automatisch af.
Daar kwam ik tijdens de proefrit ook al achter. :D

Wat betreft het remsysteem heb ik begrepen dat je beter niet zo'n evo integraal systeem kan hebben. Ik gebruik bij de korte scherpe bochten toch liefst de achterrem, zoals ik bij de bijzondere verrichtingen heb geleerd.
Inspector Gadget

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

wil51 schreef:Wat betreft het remsysteem heb ik begrepen dat je beter niet zo'n EVO integraal systeem kan hebben. Ik gebruik bij de korte scherpe bochten toch liefst de achterrem, zoals ik bij de bijzondere verrichtingen heb geleerd.
Klopt, dat was, tot mijn zeer grote spijt, waarom de 1150 voor mij afviel. Bijna letterlijk. _002
Het is een systeem wat een geweldige remkracht, dus ook aanmerkelijke remvertraging en remwegverkorting, kan geven, en daarin kan het op een cruciaal moment de redding zijn. Dat zondermeer, in mijn optiek.
(de discussie dat een motor vaak een langere remweg heeft versus een auto hebben we hier op het RT-forum gevoerd).

Maar, inderdaad, bij de lagere snelheden vergt het behoorlijk wat inzicht, gevoel en oefening om niet onaangenaam verrast te worden door het gekoppelde systeem.
Dus zeker ook een stuk gewenning om er mee te leren omgaan.

Ik denk als je het eenmaal gewend bent, dat je "schrikt" als je op een motor rijdt die dat niet heeft.
Maar als je het niet hebt en niet gewend bent, geen man overboord is.
(saillant detail: bij de overheidsversies van de 850 en 1150 is het EVO systeem weer net iets anders ingericht)

Elk nadeel heeft een voordeel. ;)
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik heb de knoop doorgehakt. R850RT gekocht. :D
Dus nog een weekje met de K.
Inspector Gadget

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gefelicitaart!

Goede keuze, en we zijn natuurlijk benieuwd naar je ervaringen, je vergelijk, en foto's _005
Paul cr

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door Paul cr »

Gefeliciteerd met je koop. Veel mooie kms toegewenst.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik zoek de gebruikershandleiding van de R850RT 2003. Niet te vinden op internet. Alleen een service handleiding van de R1150RT/R850RT heb ik gevonden.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Eerste ritjes vandaag gemaakt. Enorm verschil met de K75RT. Moet echt goed opletten met het remmen. Ook het schakelen maakt meer lawaai. Morgen maar eens naar parkeerplaats om te oefenen met de korte bochtjes, nu ik de achterrem niet kan gebruiken zoals ik gewend was.
Gebruikers handleiding inmiddels toch gevonden op internet. Is wel van de 1150 maar is toch hetzelfde als mijn R850RT.
Stoffel

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door Stoffel »

Het lijkt mij steeds meer over te komen dat de R850RT een vreemde eend in de bijt is. Bij de grotere broer is een duidelijk verschil tussen de R1100 en de R1150 (zoals EVO en hydraulische koppeling bijvoorbeeld). Mijn eigen R850RT is in alles een R1100RT maar zoals hierboven ook lijkt zijn er ook R850RT's die een gelijke zijn aan de R1150RT.

Kloppen mijn vermoedens een beetje?
Stoffel
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Stoffel schreef:Het lijkt mij steeds meer over te komen dat de R850RT een vreemde eend in de bijt is. Bij de grotere broer is een duidelijk verschil tussen de R1100 en de R1150 (zoals EVO en hydraulische koppeling bijvoorbeeld). Mijn eigen R850RT is in alles een R1100RT maar zoals hierboven ook lijkt zijn er ook R850RT's die een gelijke zijn aan de R1150RT.

Kloppen mijn vermoedens een beetje?
Stoffel
Klopt helemaal. Als de R850RT een brede koplamp met de mistlampen heeft, is hij volledig gelijk aan de R1150RT, behalve het aantal cc natuurlijk. ;)
Ik heb nu de handleiding van de R1150RT bekeken en ik zie geen enkel verschil.
Inspector Gadget

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt!

In 1996, het begin van de R850RT, was deze nog gebaseerd op de R1100RT.
En werd geproduceerd tot en met november 2001.

Vanaf juni 2000 is er ook een model gekomen die gebaseerd is op de R1150RT, en werd geproduceerd tot en met februari 2006.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Dit is hem dan.
Afbeelding
Mike Philippens

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Mooie bak! Veel plezier ermee!
Ik heb in ieder geval veel plezier met de mijne; ik wil 'm niet meer kwijt. Ik denk dat ik 'm hou tot ie uit elkaar valt...en dat kan lang duren denk ik.
fotobiker

Re: misschien aanschaf R850RT

Ongelezen bericht door fotobiker »

wil51 schreef:
Stoffel schreef:Het lijkt mij steeds meer over te komen dat de R850RT een vreemde eend in de bijt is. Bij de grotere broer is een duidelijk verschil tussen de R1100 en de R1150 (zoals EVO en hydraulische koppeling bijvoorbeeld). Mijn eigen R850RT is in alles een R1100RT maar zoals hierboven ook lijkt zijn er ook R850RT's die een gelijke zijn aan de R1150RT.

Kloppen mijn vermoedens een beetje?
Stoffel
Klopt helemaal. Als de R850RT een brede koplamp met de mistlampen heeft, is hij volledig gelijk aan de R1150RT, behalve het aantal cc natuurlijk. ;)
Ik heb nu de handleiding van de R1150RT bekeken en ik zie geen enkel verschil.
Dat wist ik ook niet, toch weer leerzaam zo'n forum.
Bedankt!
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”