Pagina 3 van 4

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 31 okt 2015, 09:36
door Erteetje
EileRT schreef:Ik heb nu bijna vier jaar mijn -1100- en hij begint steeds beter te rijden. Al vrij snel was ik gewend aan het schakelen. Toch ging het niet altijd even soepel. Uiteraard had ik even contact hierover met Niels van MSA. Hij zei: "Eilert, maak je geen zorgen. Jouw RT moet nog ingereden worden. Het is het "inleren" van de versnellingsbak". En ja, hij heeft gelijk gekregen.
Vorige week was ik weer bij MSA en ik zei tegen hem: "Niels, hij schakelt nu als een warm mes door de boter, soepel en vooral trefzeker met de bekende klak." Mijn -1100- was op dat moment zojuist de 30.000 kilometer op de klok gepasseerd.

Ik hoop nog vele jaren van mijn geliefde RT te genieten . . . ! Big RT Smile

Voor mij is het schakelen van de RT nooit een issue geweest. Het gaat met de befaamde klak gepaard in de 1e 3 versnellingen, maar wat ik veel belangrijker vind is dat beide RT's die ik heb gereden nooit mis schakelden. De klak leer je mee leven.

30.000 km gelopen? Nou Eilert, je mag verwachten dat je daar inderdaad nog lang plezier van gaat hebben.
Luc

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 01 nov 2015, 13:57
door EileRT
Big RT Smile _004
Erteetje schreef:De klak leer je mee leven . . . 30.000 km gelopen? Nou Eilert, je mag verwachten dat je daar inderdaad nog lang plezier van gaat hebben. Luc

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 10 jan 2016, 19:45
door frank1964
Na lange tijd maar weer eens op het forum. Ik ben nog altijd in het bezit van een rt 1150, alhoewel de behoefte om hem ergens een greppel in te rijden en nooit meer om te kijken menig keer de kop opgestoken heeft.
Mijn rt heeft inmiddels 130.000 km op de teller staan en ik kocht hem met 123.000. Inderdaad, dat zijn er maar 7 meer dan bij aanschaf. En wat er allemaal al niet kapot is gegaan Oia !
Kruiskoppeling cardan, koppelingplaten, lager en drukgroep, versnellingsbaklagers. En onlangs, natuurlijk de ABS pomp.
Naast mijn BMW, rijd ik ook een Honda VFR750 en ondanks dat deze ook veel kilometres heeft gemaakt, geen centje pijn en zeker geen dure reparaties,( geen enkele zelfs) naast het gebruikelijke onderhoud.
Jullie zullen begrijpen dat ik ernstige twijfels heb bij de kwaliteit van de RT zeker t.o.v de Honda.

Maar toch..... dit jaar ga ik een reis maken naar de Noord-kaap, via Noorwegen. gezien de afstand twijfel ik toch ernstig of ik de RT wil overwegen, voor het comfort. Maar ik vertrouw hem niet meer eerlijk gezegd.
Wat is wijsheid, wat kan ik nog meer verwachten aan ellende met deze kilometerstand? Inruilen en een betrouwbare Jap aanschaffen? toch maar op mijn VFR gaan, of investeren in deze RT. twijfels, twijfels. Wie heeft er suggesties en advies?

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 10 jan 2016, 20:35
door Markus
Volgens mij heb je alle grote dingen al bijna gehad. Hooguit het normale onderhoud als remschijven/remblokken/banden en normale beurtjes zou je nog kunnen verwachten.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 10 jan 2016, 21:15
door Bert M
Ben je destijds nog voor een algemene check bij MSA geweest? Je was dat na aanschaf in 2013 van plan, omdat de RT duidelijk wat liefde en aandacht tekort gekomen was. Ik zou, voorafgaande aan welke keuze dan ook, toch die controlebeurt laten doen. Dan weet je wat!

[groet]

Bert M

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 12 jan 2016, 21:05
door frank1964
Hoi mannen,

Bedankt voor het antwoord beide! Ik ben voor de aankoop idd bij Kenny langsgeweest en dat leverde destijds het advies van nieuwe remschijven en de kruiskoppeling op. Dit is destijds naar behoren gefixt, dus leek het voor elkaar zo. Het uitvallen van de ABS pomp is m.i gewoon een BMW kwaal, de remolie was netjes ververst, daar heb ik letterlijk bijgestaan. de koppeling en alles daar omheen is natuurlijk niet vreemd met deze kilometerstand. Ik denk dat ik de domme pech heb dat al het grotere onderhoud bij mij terecht is gekomen.
Maar ik lees hier ( veel) meer dingen die kapot kunnen gaan, waarvan ik denk; nooit van gehoord bij Honda of Yamaha zeg maar.
De tip om nog eens langs Kenny te gaan, overweeg ik zeker!

groet,
Frank

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 13 jan 2016, 09:22
door theridingman
Ik kan hier kort en duidelijk in zijn: mijn R1200rt lc is de allerleukste moto die ik ooit gehad heb, nooit nog iets anders voor mij. Dat zijn sterke woorden voor iemand van amper 32jaar (een jonge snotneus in vergelijking met de meer ervaren mensen hier op het forum) maar toch is dat een zekerheid. Eerst en vooral omdat ik zodanig in de wolken ben, vervolgens gebruik ik hem uitsluitend voor plezierritten waardoor ik op jaarbasis slechts een zeer bescheiden kilometeraantal bij elkaar rij. En ik kan zowiezo niet meer veranderen van merk want met al mijn bmw kledij zou ik maar een gek figuur slaan op een Honda :mrgreen:

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 04 feb 2016, 09:24
door Rien
Ik ben nu ruim een jaar in het bezit van een 1100 RT, daarvoor altijd Honda gereden en dat ook met veel plezier.
Deze bRommeRT bevalt echter uitstekend en diep van in mijn hart heb ik er spijt van dat ik er niet eerder aan begonnen ben.
Alleen al het feit dat mijn vrouw 25 jaar met een grote boog om die "rotdingen " heen is gelopen en nu met veel plezier achterop zit.
Ik wil echter wel eens een proefrit maken op een 1200 RT, alleen is de aanschaf financieel niet door de raad van toezicht te krijgen :cry:

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 07 feb 2016, 13:32
door Paultje
Ik vind de RT een klasse op zich, die je niet moet gaan vergelijken met de 1200 Multi, of andere kanonnen.
heb zelf een hand vol Italiaanse "primadonna's" gereden maar dat is echt heel anders rijden.
BMW is wat looïger maar wel net zo stabiel.
als je dan toch een vergelijk wil maken, zet er dan de diavel naast, is ook een pk beul, maar stuurt wat minder flitsend.
Lees ook veel over onderhoud en km standen, ook een duc is heel goed te reviseren, en de materiaalkeuze is prima, maar een italiaan
moet meer vertroeteld worden in vergelijking met een boxer. zeker de koppen, kleppenstellen. de tolerantie's zijn een stuk krapper dan bij een boxer, zeker de "sluiters" de gevorkte slepers die de klep sluiten, daar is de tolerantie dacht ik max 0,05.
Biggelaar zei vroeger al: een duc wordt veel vaker kapotgesleuteld dan kapot gereden. heb na 5 4-kleppers slechts 1x een kapotte spanningsregelaar gehad, achteraf kon deze bij de eerste serie 916 zijn massa niet kwijt (naderhand is deze op een alu plaat gemonteerd ipv in de rubber)
als een desmo goed is afgesteld gaat hij als de brandweer natuurlijk.
de reden waarom ik mn 1200 Multi heb ingeruild op een boxer was omdat ik het karakter te agressief vond voor een allroad, ze lepelen daar een teruggetuned superbike blok in..
ik werd kennelijk te oud voor dat snelle spul haha.
na al die jaren kan een boxer ( gs of rt) me best bekoren, stuurt lekker vlot, accelereert vlot, regulier onderhoud is tegenover de exotische Italianen goedkoop, en hij is nog waardevast ook wat wil je nog meer!
Blijf bij de boxers, en als ik een jaar of 80 ben ga aan Harley denken, makkelijker opstappen hahaha.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 11 apr 2016, 13:06
door Walther
Ik rijd nu ruim 2 jaar op mijn 1150 RT. Dat doe ik 12 maanden per jaar, niet dagelijks maar wel heel regelmatig. Behalve wat banden heb ik nog nooit problemen gehad met deze machine behalve dat ik op een of andere manier steeds ruzie heb met het alarm. Toch betrap ik mij op sommige momenten dat ik de handling, en dan niet tijdens het rijden, steeds zwaarder ga vinden. Dat zal dan mogelijk de reden zijn om naar iets hanteerbaarders uit te gaan kijken. Ik verzeker je dat als ik dat doe dat met pijn in het hart is.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 13 apr 2016, 18:37
door Axolotl
Ja hoor, ik wel. Maandag mijn tweede RT gekocht Big RT Smile. De vorige was uit 2007 en de financien stonden toe om een opvolger aan te schaffen. Het is een 2010 exemplaar geworden met heeel weinig km's van de dealer in Heerenveen (niet om de hoek, maar ach, met een RT is ons landje klein immers...). Voor de vorige RT een K1100RS gehaden een Honda CBF1000A. En in een motorleven van vele jaren terug diverse Honda en Suzuki viercylinders. Het is erg wennen, een boxer, maar nu dat is gebeurd voel ik me er helemaal op thuis. Een rustgevend geluid, maar het komt best van z'n plek. En de ontspannen houding maakt toeren tot een feest, terwijl bochten bepaald niet hoeven te worden gemeden - integendeel. Het zal zeker niet ieders ideaal zijn, maar ik voel me er prima op thuis!
O ja, ik zal mijn profielfoto vernieuwen.....

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 17 apr 2016, 08:10
door ggrassi
Ik heb een maand geleden voor het eerst in mijn leven een BMW gekocht weliswaar een R1100R, maar toch. Ik rij elke dag van Landgraaf naar Maastricht en terug, weer of geen weer.

In het begin had ik spijt van daar ik m niet echt lekker vond rijden en dacht dat dit typisch bmw gedrag was. Nu heb ik in de afgelopen maand alle vloeistoffen verwisseld. Carburateurs gesynchroniseerd, kleppen gesteld en de keerring van het cardan vernieuw, deze lekte namelijk. Nu rijdt ie als een tierelier maar nog steeds spijt. Namelijk dat ik niet meteen een RT heb gekocht _001 . Wie weet. Ik ben op dat gebied nogal impulsief. Het zou zo maar kunnen gebeuren.

Het enige nadeel van de R vind ik de turbulentie boven het scherm. Daar hadden onze oosterburen iets beter hun best op mogen doen :evil:

Daar ik niet vaak meer motor reed heb ik me ingeschreven voor een antislip, bochten cursus. Deze vindt plaats op 21 mei. Een week later ga ik een weekendje weg met een vijftal vrienden. Misschien nog op een RT. Afhankelijk van de pecunia

Groet,

Gilbert

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 07 jun 2016, 17:57
door Perry
Zeker weten juist een R1200 RT DOHC aangeschaft heerlijke fiets. Big RT Smile

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 07 jun 2016, 18:19
door Tommeke
Ik ga niet meer voor een RT en dit wegens te veel windbescherming. Warm in de winter, maar te warm vanaf de lente tot de herfst ;)


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 07 jun 2016, 19:33
door Ton1959
Tommeke schreef:Ik ga niet meer voor een RT en dit wegens te veel windbescherming. Warm in de winter, maar te warm vanaf de lente tot de herfst ;)


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Zo zie ik het ook. Ik rijd puur voor mijn plezier met lekker weer dan wil je de wind voelen.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 07 jun 2016, 20:21
door WaltzingMatilda
RT bevalt nog steeds maar wil volgend jaar wel een LC hebben.
Eigenlijk wacht ik nog op een facelift van het huidige model.
Daarnaast voor erbij een F700 GS

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 08 okt 2016, 16:44
door WaltzingMatilda
Aangezien de facelift er dit jaar al gekomen is ben ik nu al een week of 4 een zeer tevreden RT/LC 2017 rijder.
Inmiddels al 4356 km onder de wielen door laten gaan..

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 09 okt 2016, 00:34
door EileRT
Ik rij nu al bijna vijf jaren een -1100- van het bouwjaar 2000. Deze is en wordt zeer goed onderhouden door MSA en loopt als het spreekwoordelijke klokje. De RT is nu dus inmiddels 16 jaren oud en heeft met de kilometerstand van ongeveer 35k hopelijk nog een leven met mij voor de boeg. Ik pieker er niet over om over te stappen op een andere motor. Ook niet in een vernieuwde of laatste RT uitvoering. De laatste RT LC uitvoering rijdt ongetwijfeld anders of (wellicht) beter dan de mijne, maar ik ben een tevreden en blij mensch.

[groet] Eilert

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 09 okt 2016, 10:14
door ruudRTlc
Blijft een prachtige machine, maar als het even kan ga ik toch voor de nieuwe K1600GT... even afwachten of het financieel haalbaar is, zal voor groot deel afhankelijk zijn van de inruil

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 09 okt 2016, 10:34
door blackers
Ben nog zeer te spreken over mijn R1200RT van 2009. Net 55K op de teller gezet. Sinds Rutte cs de mening is toegedaan dat ondergetekende 2,5 jaar langer moet werken - en deze dat niet van plan is - ligt de financiële prioriteit bij pre pensioen op 65 en niet bij een nieuwe motor. 5 Years to go and counting. _004

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 25 nov 2016, 07:49
door Bert M
Willempie1 schreef:Heb nu 4 weken de rt1150 ,maar deze motor heb ik vlug ingeruild vandaag voor een r 1150 r zonder abs. Na al die verhalen en ellende over de abs pomp en elk jaar doorspoelen ben ik er klaar mee. Dat integraal remsysteem vind ik niets, beide remmen die aanspreken en nog hard ook is te veel van t goede.lekker slepend keren met je achterrem is er ook niet bij. Dit is een echte toerfiets voor lange rijders. Als je 176 ben ,net als ik kom je maar net aan de grond met je punten v je voet wat ik door zijn gewicht veilig aanvoel. Nee lekker naked bike waar je overal bijkunt zonder al dat tupperware er af te moeten halen. Maar dit is dus mijn persoonlijke mening.
Nou ja, je hebt het in elk geval geprobeerd... Veel plezier met jouw R1100R. Als ik een aantal van jouw posts van de afgelopen tijd terug lees, is dat een verstandig besluit denk ik. Niet getreurd, ook met een R1100R ben en blijf je natuurlijk van harte welkom op ons mooie RT-forum _004

[groet]

Bert M

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 25 nov 2016, 14:07
door jaapwess
Willempie1 schreef:lekker slepend keren met je achterrem is er ook niet bij.
Misschien dat het tegenwoordig anders is, maar op mijn R1200RT (LC) is dit prima te doen hoor.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 25 nov 2016, 17:17
door EileRT
Dit is alleen het geval met bij de -1150- met het deel-integraal remsysteem. Met mijn -1100- kan ik ook met een slepende achterrem korte bochtjes draaien. Dat zal bij de -1200- en de laatste LC uitvoering niet anders zijn.
jaapwess schreef:
Willempie1 schreef:lekker slepend keren met je achterrem is er ook niet bij.
Misschien dat het tegenwoordig anders is, maar op mijn R1200RT (LC) is dit prima te doen hoor.
Overigens sluit ik mij aan bij de opmerking van Bert M over het inruilen van een RT voor een R door forumlid Willempie1. Ook ik wens hem veel plezier op zijn nieuwe motor! _004

[groet] Eilert

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 26 nov 2016, 13:34
door WaltzingMatilda
Uit ervaring weet ik dat keren (RT/LC) met gas én achterrem geen enkel probleem is.
Zelfs niet in een ("oefen-")garage met een breedte van ongeveer 4,5 meter mits goed onder je vandaan weggedrukt...

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 05 dec 2016, 20:37
door ElsPeet
Ik stop met de 1200rt. Ik heb hem ingeruild voor een Triumph Trophy SE. Kreeg steeds vaker kleine pechgevalletjes met de rt. Heeft er ook al 140.000 km opzitten. De Triumph was een tref. De motor is verkocht en onderhouden door Bruurs motoren in Langedijk, waar ik de RT in onderhoud heb. Bij toeval bespraken we deze motor, die te koop stond bij Motoport Wormerveer en kreeg zo een mooi aankoopadvies. De motor is van 2013 en heeft alle opties. Het zal wel tegen het zere been zijn, maar toen ik van de zomer proefreed op de Trophy was ik eigenlijk al meteen verkocht. Rijdt heerlijk. Weinig kilometers en vergeleken met een evenjonge RT voor mij zeer aantrekkelijk geprijsd. 15 december mag ik hem ophalen. Wel hoop ik nog mee te mogen doen aan het volgende RT-treffen. Of wordt ik dan weggekeken? Ik blijf dit forum volgen natuurlijk.

Peter


Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 05 dec 2016, 21:49
door EileRT
Beste Peter, ik neem bij deze maar even de vrijheid om op je bericht te reageren . . .

Van harte gefeliciteerd met de aankoop van een Triumph Trophy SE en nee het is niet tegen het zere been! Sterker nog, ik hoop deze schitterende motor samen met jou en vele andere forumvrienden te zien op een volgend treffen en blijf vooral actief lid van ons mooie en unieke forum! _004

[groet] Eilert
ElsPeet schreef:Ik stop met de 1200rt. Ik heb hem ingeruild voor een Triumph Trophy SE. Kreeg steeds vaker kleine pechgevalletjes met de rt. Heeft er ook al 140.000 km opzitten. De Triumph was een tref. De motor is verkocht en onderhouden door Bruurs motoren in Langedijk, waar ik de RT in onderhoud heb. Bij toeval bespraken we deze motor, die te koop stond bij Motoport Wormerveer en kreeg zo een mooi aankoopadvies. De motor is van 2013 en heeft alle opties. Het zal wel tegen het zere been zijn, maar toen ik van de zomer proefreed op de Trophy was ik eigenlijk al meteen verkocht. Rijdt heerlijk. Weinig kilometers en vergeleken met een evenjonge RT voor mij zeer aantrekkelijk geprijsd. 15 december mag ik hem ophalen. Wel hoop ik nog mee te mogen doen aan het volgende RT-treffen. Of wordt ik dan weggekeken? Ik blijf dit forum volgen natuurlijk.

Peter


Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 05 dec 2016, 22:01
door Bert M
Beste Peter,

Ook van mij uit van harte gefeliciteerd met de aankoop van jouw Triumph. Een mooie motor met een fantastisch flexibel motorblok: 'sophisticated' is een mooi Engels woord wat op het draaikarakter zonder meer van toepassing is. Het RT-forum staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in de RT. Dat kunnen eigenaren zijn, mensen die ooit eigenaar willen worden en (zoals al een paar jaar mijn eigen situatie) mensen die eigenaar geweest zijn... Dus wat ons betreft blijf je van harte welkom op het forum en eventuele forum-gerelateerde bijeenkomsten _004

[groet]

Bert M

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 07 dec 2016, 19:42
door ElsPeet
Dat doet me deugd. Want het RT-treffen heb ik al die jaren als zeer prettig ervaren. Ik zou daar graag weer aan meedoen.

Peter


Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 10 dec 2016, 15:53
door Peek66
Ik wil over een paar jaar toch een K1600 hebben. Door mijn hobby rijden we een aantal keren met de LE en die rijden K1600, die fluiten als ze weg rijden. Geweldig wat een bakbeest.
-1200- Jan

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 13 jan 2017, 10:46
door Bluert1200
Ik ben overgestapt naar een Yamaha FJR1300AE. Helaas heb ik het met 3 BMWs niet getroffen en begonnen de voortdurende kwaliteits problemen mijn motorvreugde te verpesten. Ik keer het merk de rug toe. Helaas.

Daar houden we het bij want ik wens all RT rijders hier vele veilige en plezierige kilometers! Een ieder nog bedankt voor hun bijdrage aan dit forum.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 13 jan 2017, 18:25
door EileRT
Beste Albert,

Jammer dat het niet boterde tussen jou en BMW. Ik wens ook jou vele veilige en plezierige kilometers toe op de Yamaha.

[groet] Eilert
Bluert1200 schreef:Ik ben overgestapt naar een Yamaha FJR1300AE. Helaas heb ik het met 3 BMWs niet getroffen en begonnen de voortdurende kwaliteits problemen mijn motorvreugde te verpesten. Ik keer het merk de rug toe. Helaas.

Daar houden we het bij want ik wens all RT rijders hier vele veilige en plezierige kilometers! Een ieder nog bedankt voor hun bijdrage aan dit forum.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 19 jan 2017, 14:44
door ElsPeet
Ik had deze......

Afbeelding

Maar heb nu deze......

Afbeelding

Elspeet


Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 19 jan 2017, 18:04
door HansD
Ik ben wel benieuwd hoe dat rijdt zo'n Triumph Copy?

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 19 jan 2017, 18:53
door ElsPeet
HansD schreef:Ik ben wel benieuwd hoe dat rijdt zo'n Triumph Copy?
Ja, lijkt wel in de verte op BMW. Triumph heeft wel heel goed naar de 1200 RT en K 1600 gekeken.
Rijdt erg soepel moet ik zeggen. Je kunt heerlijk schakellui rijden. Heeft een geweldig koppel. Als ik rij voel ik weinig verschil. Heel stabiel. Alleen geen boxer. Ben zeer tevreden.

Peter

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 19 jan 2017, 19:17
door Inspector Gadget
In de verte? :$
Ik moest een 2e keer kijken bijna, het is gewoon vrijwel een kopie. :$
Maar verder niet belangrijk, als het jou maar gaat bevallen, dat telt.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 19 jan 2017, 20:39
door Benji
Bestaat er niet een gezegde "beter een goede kopie, dan een slecht origineel" ;)

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 19 jan 2017, 21:38
door HansD
ElsPeet schreef:
HansD schreef:Ik ben wel benieuwd hoe dat rijdt zo'n Triumph Copy?
Ja, lijkt wel in de verte op BMW. Triumph heeft wel heel goed naar de 1200 RT en K 1600 gekeken.
Rijdt erg soepel moet ik zeggen. Je kunt heerlijk schakellui rijden. Heeft een geweldig koppel. Als ik rij voel ik weinig verschil. Heel stabiel. Alleen geen boxer. Ben zeer tevreden.

Peter
Goed om te horen. Ik vond het in het begin nogal schaamteloos van Triumph maar hoorde daarna wel goede berichten over de rij-eigenschappen en de motor. Op een of andere manier is het bij mij nooit tot een proefrit gekomen.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 20 jan 2017, 10:21
door Dingeman
Inspector Gadget schreef:In de verte? :$
Ik moest een 2e keer kijken bijna, het is gewoon vrijwel een kopie. :$
Maar verder niet belangrijk, als het jou maar gaat bevallen, dat telt.
Ik dacht in eerste instantie dat het alleen een andere kleur was.
Maar inderdaad, het is toch ook een ander merk.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 20 jan 2017, 22:20
door StefanNotenboom
Zeker wil ik dat wel ja! _004

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 06 feb 2017, 12:45
door Cabroof61
Hallo RT-rijders,

sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een R1100RT uit 1997 nadat ik 4 jaar geleden gestopt ben met motorrijden en dat was toen op een R1100GS. Dat was mijn eerste BMW motor überhaupt, nadat ik daarvoor alle Goldwingmodellen t/m de GL1500 gereden had. Ik rij al vanaf mijn 19e motor en altijd met de motor op vakantie geweest. Vooral het rijden in de bergen van Zwitserland en Oostenrijk, Dolomieten, Alpen en Z-Frankrijk waren mijn favoriete vakanties en ook de weekendritten hier in de buurt door de bochtige Eifel en Ardennen. Ik wist daardoor van mezelf dat ik, zelfs met de toch wel logge zware Goldwings, na al die jaren ervaring, aardig snel en gecontroleerd door de bochten kon sturen.

Bij de overstap daarna naar de GS merkte ik dat ik niet alleen qua uiterlijk van de motorfiets, maar zeker ook met een heel ander rijgedrag te maken had. De zitpositie was een stuk hoger en het was heel ‘leeg’ om me heen: geen kuip niets meer, alleen een klein windscherm en een ,naar mijn gevoel, enorm grote benzinetank tussen mijn benen. Ook de onbalans van de motor bij het gasgeven, het was allemaal erg wennen, evenals het ‘omstandige’ richting aangeven op een BMW. Maar, meteen had ik in de gaten dat de GS een veel betere motor was om door de bochten te gaan, al was het alleen al door zijn grondspeling.

Daarom ben ik bij de ADAC in Grevenbroich (D) de ‘Motorrad-Kurventraining’ 1 en 2 en de ‘Motorrad-Intensivtraining’ gaan volgen (een échte aanrader overigens!!!!) om zo nóg meer het gevoel van het rijden op een totaal andere motor onder de knie te krijgen. Zoals gezegd vond ik van mezelf dat ik een aardig stukje kon sturen door de bochten op een motor, maar door deze training in combinatie met de GS ging, na dik 20 jaar, een andere wereld van motorrijden voor me open. Tevens was voor mij ook duidelijk; ik blijf BMW rijden! Helaas, door onvoorziene omstandigheden, moest ik een aantal jaren later afscheid nemen van mijn GS en was het motorrijden na bijna 25 jaar even op een andere plaats op de ranglijst gekomen.

Nu staat er gelukkig weer een R-BMW motorfiets in de schuur en ondanks dat hij 20 jaar oud is en al 97.000 km op de teller heeft ben ik super blij met hem. Ik heb er pas 500km mee gereden en het was weer behoorlijk wennen na zoveel jaren; het bekende ‘her-opstapper’ gevoel dus. De motor is de zelfde als de GS, maar de RT geeft naar mijn gevoel toch meer rijplezier door de windbescherming van de kuip, maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen inmiddels….. :(

Ik ben wel een behoorlijk geschrokken van de opmerkingen hier op het forum van de toch veelal technische problemen van de RT en dat deze dan ook nog vaak heel kostbaar zijn!!! Ik hoop dat dit niet op mijn RT van toepassing is gezien zijn toch hoge leeftijd en km-stand. Ik heb de complete bekleding er af gehad Incl. de koplampkuip en ontdekte dat behoorlijk veel rubberen slangen en beschermende omhulsels geheel uitgedroogd en zelfs gescheurd waren. Ook veel inbusschroeven waren ‘dol gedraaid’ en moeilijk eruit te krijgen. Het zwarte plastic gedeelte van het ‘dashboard’ is ook erg fragile geworden door de jaren en gevoelig voor breken. Ik heb zo veel als mogelijk rubberen slangen vervangen en gescheurde hulzen opnieuw in krimpkous ingepakt en hoop dat dit afdoende is. Alle inbusschroeven door nieuwe vervangen en ook meteen een grote beurt gegeven.

En nu wachten op mooi motor weer, ik zie er echt al naar uit om met de RT langer op pad te gaan. Dus conclusie na 500 km: JA, ik blijf voorlopig zeker RT rijden!!!

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 06 feb 2017, 20:57
door Exgoldwing
Heb mijn R1200RT sinds begin december in bezit inmiddels een hele grote beurt achter de rug.
Nu al 50 km erop gereden, maar k kan nu al zeggen dat het uitstekend stuurt.
Ik kom van een Goldwing 1800 en wilde wat lichter (in gewicht) gaan rijden.
Uiteraard komen dan de Pan de Triumph en Kawasaki langs, maar het gewichtverschil met de R1200RT was het grootst.
Nu nog even wennen aan het trillen van de 2 cilinder en het geluid hiervan en alles is weer prima.
De beurt heeft in ieder geal al wonderen gedaan.
Dus voorlopig blijf ik bij mjn RT.
Huib exgoldwing

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 03 feb 2018, 19:00
door Dominique
Ik heb ingevuld een nieuwer type , na mijn ongeval van 6 oktober 2017 , is mijn -1150- total loss verklaard , na onderhandelingen met de garage , was het eigenlijk te kostelijk om deze te herstellen . Ik had zo iets van ga niet meer met motor rijden , maar ja .... .
Had eigenlijk mijn oog laten vallen op honda pan european , of fjr 1300 of kawasaki gtr 1400, voor de honda kreeg ik van een collega motard de tip ze zijn toch wat windgevoelig en wobbelen wat , de fjr vindt ik te smal , en de gtr vond ik de max op de lelijke uitlaat na ,maar had dan iets van zoveel pk hoeft voor mij ook niet.
Dus ben vandaag naar een -1200- van 2010 gaan kijken en eigenlijk , het is mijn goesting dus Big RT Smile .

groeten Dominique

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 03 feb 2018, 19:45
door EileRT
Gelukkig kán en wil je weer rijden Dominique. En ja, je bent vanuit je verlangen weer uitgekomen bij een RT. Volg vooral je wens in deze . . . _004
Dominique schreef: 03 feb 2018, 19:00 Ik heb ingevuld een nieuwer type , na mijn ongeval van 6 oktober 2017 , is mijn -1150- total loss verklaard , na onderhandelingen met de garage , was het eigenlijk te kostelijk om deze te herstellen . Ik had zo iets van ga niet meer met motor rijden , maar ja .... knipperdeknip .... Dus ben vandaag naar een -1200- van 2010 gaan kijken en eigenlijk , het is mijn goesting dus Big RT Smile .

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 20 sep 2019, 14:23
door bmwron1100
Ja ik heb er onlangs een r1100rt gekocht met abs problemen ,,maar de motor bevalt mij prima ..goede rijeigenschappen ,ik rijd al 12 jaar op bmw .
abs moet ik nog even goed in verdiepen ,,maar komt goed.ik heb een aantal motoren waar ik op rijdt nl

CZ 175 {is te koop} uit 1963 gereviseerd

bmw K1100lt {hou ik}

motor guzzie california 3 injectie 1100 ..Te koop

en dan nu de bmw r1100rt ...blijf ik op rijden
hiervoor altyd yamaha virago.s gereden.maar blijf toch bij de bmw ..prima fietsen.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 20 sep 2019, 14:58
door QuickFix
Wanneer het hier financieel weer wat beter gaat, dan wil ik gaan uitkijken naar een R1150RT: ik vind deze een mooiere voorkant (het lampenwerk) hebben dan de R1100RT die ik nu heb.
Daarnaast ben ik nog steeds niet echt tevreden met mijn koppelingsplaten, ondanks het feit dat ik afgelopen februari een nieuwe koppeling heb laten plaatsen (hij blijft af en toe slippen bij hogere belasting).

De modellen ná de R1150RT (dus R1200RT en verder) vind ik niet mooi; deze zijn mij iets te puntig en "Modern" qua styling.

Maar... ik blijf erg content met de RT, dus daar zal ik nog wel eventjes op door blijven rijden. _004

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 21 sep 2019, 13:31
door Bens
Ben over gestapt naar een 1200 GS uit 2009. Reed op een R1100RT uit 1998 en deze beviel prima. Een motormaat van mij had een 1200rt en ik heb deze geprobeerd, beviel ook goed qua sturen, power en handelbaarheid, toch gekozen voor de GS.

Tegenwoordig rijden we veel routes uit de losse pols (leve kurviger, myrouteapp en myroute navigation). Een voordeel/nadeel daarvan is dat je soms over onverharde landpaadjes wordt geleid. Het kan met de 1200RT maar bij keren en ook rijden op de landweggetjes is de GS toch handiger in handelbaarheid en het rijden, ook minder zwaar. Nadeel GS is de hoeveelheid bagage die je kan meenemen, voor meerdere weken met z'n tweeën, RT is daarin superieur. Rijdt meestal solo en als mijn vrouw meegaat voor langere afstanden/tijd, dan zetten we hem, tegenwoordig, op de aanhanger en maken ritten in de omgeving, bagageprobleem opgelost.
Begin, als ik solo op stap ben, al minder mee te nemen. Laatste grote trip een kleine waterdichte weekendtas met kleren etc en een tanktas met daarin een Camelbag en gereedschap, bedoeling is zo licht mogelijk op stap te gaan.

Dit jaar meerdere langere ritten gemaakt met de GS, een van 4500km in 13 dagen, alles over kleine wegen en veel passen, totaal 12000 km gereden. Gebruik de Gs en voorheen de 1100RT, alleen voor trips in buitenland en niet voor woon-werk verkeer (pensionada) en bijna niet in Nederland. Na 44 jaar ben ik klaar met de drukte van fietsers, voetgangers, auto's op de wegen in Nederland.
1100RT is naar een jongere broer van 61 gegaan die hem gebruikt voor woon-werk verkeer en ook tripjes naar het buitenland.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 04 dec 2019, 16:05
door DuardoS
Ik heb m'n R1100RT uit 1999 bijna een jaar nu, en ik merk dat ik enorm twijfel of ik RT zou willen blijven rijden. Het was m'n droommotor en hij rijdt hartstikke soepel hoor, niets op aan te merken, maar het vervangen van de koppeling (en bijbehorend cardangeneuzel) heeft er financieel dusdanig ingehakt dat ik er niet meer zo vol van ben. Zeker niet nu blijkt dat m'n remschijven voor aan vervanging toe zijn, dus het bloeden gaat nog even door...
Als ik zeker zou weten dat het hierbij blijft, dan zou ik doorrijden, maar de lokroep van Japanse motoren wordt steeds aantrekkelijker.

Ik kijk nu met een schuin oog naar Pans (ST1300 - nog zwaarder dan een RT), Yamaha FJR1300A - (prachtige machine, maar heb ik echt zoveel vermogen nodig? En de windbescherming schijnt mager te zijn) en zelfs naar Honda NT700 Deauville. Haha, ik schaam me een beetje voor die laatste, maar ze zijn bijna onverwoestbaar, zuiniger, lichter en de koppeling (die nooit kapot gaat) kan simpel vervangen worden. En vanaf volgend jaar mogen we toch maar max. 100 km/u rijden, dus vermogen is dan niet meer zo belangrijk.

Maar ja, als ik dan weer een stuk gereden heb op m'n RT, voel ik me toch wel weer King of the Road. Ik weet het dus echt niet...

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 12 dec 2019, 21:16
door Vacaro
Ik blijf ook nog wel even met mijn vorig jaar op 30 april aangekochte R1150RT bj2002 rijden.
Ondertussen km-stand van 42300km naar 65800km gebracht.
Vele dagtrippen, woonwerk30km/dag en reis naar Slovenie 2018 en Andorra 2019 hebben hiervoor gezorgd.

Ik kom van een Deauville en vond op de RT meer motorbeleving al is de Deauville zeker geen slechte motor!

Heb ook reeds de R1200RT en de R1200RT LC gereden vervangmotor en een switch van enkele kilometers met een maat!
Beide technisch goede motors en sneller, maar op de R1150RT toch meer plezier, iets meer werken maar zalige karakterfiets!

Door aankoop caravan en nieuwe auto(Skoda Kodiaq) dit jaar blijf ik zeker nog met de R1150RT rijden, wat zeker geen straf is.
en 65800km is mijn motor eigenlijk maar juist losgereden!

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 13 dec 2019, 09:34
door BRS07
Blijf jij nog de RT rijden?

Jawel de trouwe 1200 RT

Graag had ik een nieuwe 1250 RT willen kopen en was ik al ver in de onderhandelingen en zelfs de proefrit was gemaakt. Maar helaas loop ik tegen een voor mij onneembare hobbel aan.

Wat is het geval? Vanaf mijn derde jaar ging ik al mee met mijn vader naar het garagebedrijf. Dus al vroeg sleutelen aan brommertjes en daarna was ik bezig met alles wat verbrandingsmotoren had.
Nu na 48 jaar gewerkt te hebben, eerst als technisch specialist, en daarna als aftersales-manager, en als laatste als docent autotechniek ben ik met vroegpensioen gegaan en zou ik nog éénmaal een nieuwe motor willen kopen en wel een 1250 RT.

Niet omdat de huidige 1200 RT op is, zeker niet! ik heb nog heel veel plezier op deze motor en heb hem al die tijd goed vertroeteld door ieder jaar een hele grote onderhoudsbeurt te geven. Hierbij poets ik dan zelfs de binnenzijde van de kuipdelen en spatborden etc. maar ververs ook alle vloeistoffen en alle onderdelen zoals luchtfilter, bougies, en de lampen worden dan ook vervangen. Als laatste word dan de kwikkolom aangesloten en synchroniseer ik heel nauwkeurig waarna hij weer loopt als een naaimachinetje. Ik kocht wel alle onderdelen en ook de banden bij de dealer maar monteerde en balanceerde alles zelf. De service-reset doe ik ook zelf via de mijn systeemtester.

Tijdens de afwegingen wat betreft de 1250 RT is het mij duidelijk geworden dat het vertroetelen niet langer door mijzelf gedaan mag worden. Want dan laat Herr BMW de garantie vervallen!
Na 152.479 carterstoppen te hebben gede-en monteerd in mijn carrière en vele malen meer bougies, ben ik nu blijkbaar niet langer meer bekwaam om dit bij een BMW motorfiets uit te voeren. Dus stel, ik vervang de bougies en twee weken later gaat de startmotor kapot dan heb ik pech want er is geen onderhoudshistorie bij de BMW dealer.

Het is logisch dat er garantieregels zijn en BMW niet hoeft op te draaien voor ondeskundig sleutelen. Maar ik durf te stellen dat mijn CV uitgebreider is dan menig BMW monteur en dat de BMW organisatie mij dan gaat dwingen om extra kosten te maken voor de onderhoudsbeurten dat gaat mij echt te ver.

En deze hobbel kan ik echt niet nemen!

Er is nog ergens een “wet monti” en laten leasemaatschappijen ook het onderhoud van voertuigen door andere garage-formules uitvoeren maar of deze wet ook bij motorfietsen van toepassing is mij niet bekend.
Gelukkig had ik de 1200 nog niet te koop aangeboden want ik twijfelde al om hem erbij te houden. Dus de komende weken ga ik hem weer goed vertroetelen en mag hij het volgend seizoen weer lekker mee. Want het plan is o.a. naar Corsica te gaan en heb ik nog vele andere plannen om me niet te gaan vervelen tijdens het pensioen.

De onderdelen etc. weer ga ik weer als vanouds bij de dealer halen want zij doen altijd hun uiterste best en zij zijn ook opgezadeld met de regeltjes van BMW.
Groet Hans.

Re: POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Geplaatst: 14 dec 2019, 14:05
door ErikS
Ik heb net 3 maanden geleden een nieuwe R1250 RT gekocht. Niet omdat de voorgaande versleten was maar omdat de gelegenheid zich voordeed hem voordelig aan te schaffen. Inmiddels bijna 9000 km er op zitten en ik moet zeggen; nog gene seconde spijt gehad van deze investering.
Binnen afzienbare tijd stop bij mij huidige werkgever om meer van mijn vrije tijd te genieten en dan zal ik beslist gene 25.000 km per jaar meer rijden. IK ga er dan ook vanuit dat ik nog heel wat jaartjes met deze rond kan rijden