Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Almere RT1150

Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Almere RT1150 »

Beste forumleden,

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren over een RT1150 en ben tegen een RT 1200 aangelopen het is een 1200 RT uit 2006 met 21000 km op teller compleet met historie voor 10750 euro, is dit een goede prijs en waar moet ik nog opletten als ik deze aanschaf.

Hoor graag wat jullie ervan vinden.

[groet],

Gerard
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4367
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Beste Gerard,

het bedrag dat je noemt voor een -1200- uit 2006 is wel een "dealerprijs". Bij een goede dealer mag je er wel vanuit gaan dat je een betrouwbare fiets koopt. Daarbij zul je ook garantie krijgen en loop je weinig risico.
Koop je particulier dan zou ik allert zijn en zeker een keuring laten uitvoeren door een onafhankelijke partij zoals Erik van Lent (http://www.erikvanlent.nl)
Vraag ook naar de onderhoudsboekjes en/of factuurgeschiedenis.

Algemene tips staan hier >> viewtopic.php?f=63&t=5366

om zo maar iets op te noemen.

succes
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
RhanRT

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door RhanRT »

Natuurlijk is een R1200RT met maar 21000 km van het bouwjaar 2006 verleidelijk.
Maar naar mijn idee gewoon veel te duur voor die 10750€
Bij een dealer hier staat ook een zelfde motor van 2005 voor 10450€ met 45000 km, voor mijn gevoel ook veel te duur.
Bovendien een motor met wat meer kilometers van die bouwjaren heb ik persoonlijk veel liever als ook de onderhoudshistorie bekend is.
Modificaties en verbeteringen hebben dan vaak al plaatsgevonden, dat is maar zeer de vraag bij motoren die zo weinig hebben gelopen.
Moet je dan bang zijn voor wat hogere kilometerstanden?
Nee hoor, zoek maar eens op ons forum en je gaat duurtesten vinden tot aan 200.000 km waarbij de R1200RT zeer goed uit de bus komt!

Een lage kilometerstand is zeker niet zaligmakend.

met vriendelijke groet,

RhanRT
Almere RT1150

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Almere RT1150 »

Mannen,

Bedankt voor de informatie.

Gr.
Gerard
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4367
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

We horen wel van je wat het geworden is :?:
Almere RT1150 schreef:Mannen,

Bedankt voor de informatie.

Gr.
Gerard
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
HansH

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door HansH »

Is het niet zo dat, wanneer je een motor bij een erkende dealer koopt, hij moet controleren of alle modificaties zijn uitgevoerd en zoniet hij dit alsnog moet doen?
Wat is anders de echte meerwaarde om een (bv BMW) motor bij een erkende dealer te kopen?

Groet,
Hans
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door wil51 »

HansH schreef:Is het niet zo dat, wanneer je een motor bij een erkende dealer koopt, hij moet controleren of alle modificaties zijn uitgevoerd en zoniet hij dit alsnog moet doen?
Wat is anders de echte meerwaarde om een (bv BMW) motor bij een erkende dealer te kopen?

Groet,
Hans
Ik heb mijn motor niet bij een dealer gekocht. Maar bij de eerste servicebeurt die ik wel bij een dealer liet uitvoeren werden de modificaties gratis uitgevoerd.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

HansH schreef:Is het niet zo dat, wanneer je een motor bij een erkende dealer koopt, hij moet controleren of alle modificaties zijn uitgevoerd en zoniet hij dit alsnog moet doen?
Wat is anders de echte meerwaarde om een (bv BMW) motor bij een erkende dealer te kopen?

Groet,
Hans
100 Punten. _004
doov650

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door doov650 »

Persoonlijk zou ik ook een fiets kiezen met een lage km stand, al betaal je daar wel wat meer voor. Die dingen slijten toch door gebruik.
Prijs lijkt me redelijk, gezien de km stand.

Blijft de vraag over: klopt die stand ??
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door HansD »

doov650 schreef:Persoonlijk zou ik ook een fiets kiezen met een lage km stand, al betaal je daar wel wat meer voor. Die dingen slijten toch door gebruik.
Prijs lijkt me redelijk, gezien de km stand.

Blijft de vraag over: klopt die stand ??
Wat doe je dan als je kunt kiezen tussen een twijfelachtig onderhouden motor met weinig kms en en aantoonbaar goed onderhouden motor met meer kms?
HansH

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door HansH »

HansD schreef:
doov650 schreef:Persoonlijk zou ik ook een fiets kiezen met een lage km stand, al betaal je daar wel wat meer voor. Die dingen slijten toch door gebruik.
Prijs lijkt me redelijk, gezien de km stand.

Blijft de vraag over: klopt die stand ??
Wat doe je dan als je kunt kiezen tussen een twijfelachtig onderhouden motor met weinig kms en en aantoonbaar goed onderhouden motor met meer kms?


Bij twijfel nooit inhalen. Ik denk dat je nog alle tijd hebt en midden in de winter niet uit twee minst slechte moet kiezen. Ik vind 10000 euro een hoop centen en wil dan alleen kiezen tussen de twee besten.
Maar ja, ik heb makkelijk 'kjbsfdlklkw' , ik hoef niet te kiezen.

Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Ares
Berichten: 166
Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe
Locatie: Westerbork

Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Ares »

Slecht onderhoud bij 20.000 km? Die motor heeft amper gereden. Zorg voor een grote beurt voor zover die niet is gedaan "and Bob 's your uncle"
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Die motor uit 2006 heb ik laatst zien staan in Almere. Ziet er erg goed uit maar ik vind 'm veel te duur. Die lage km-stand klinkt leuk maar ik vraag me af hoe er mee gereden is. Alleen maar van huis mee naar de AH twee straten verderop of af en toe van Almere mee naar Den Haag gereden om maar wat te noemen? In het eerste geval is de motor nooit op bedrijfstemperatuur gekomen en dat zou voor mij een reden zijn om de motor, hoe mooi ook voor het oog, te laten staan.

Succes met de zoektocht. Ben zelf ook druk aan het rondkijken 8)_
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Bert M »

Als er sprake is van een aantoonbare onderhoudsdiscipline, zou ik meer trek hebben in de motor met iets meer vlieguren. Mijn ervaring is dat voertuigen harder slijten van stilstaan dan van normaal en goed gebruik.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
doov650

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door doov650 »

HansD schreef:
doov650 schreef:Persoonlijk zou ik ook een fiets kiezen met een lage km stand, al betaal je daar wel wat meer voor. Die dingen slijten toch door gebruik.
Prijs lijkt me redelijk, gezien de km stand.

Blijft de vraag over: klopt die stand ??
Wat doe je dan als je kunt kiezen tussen een twijfelachtig onderhouden motor met weinig kms en en aantoonbaar goed onderhouden motor met meer kms?
Scherp onderhandelen over de prijs van de twijfelachtig onderhouden motor met de goed onderhouden fiets als benchmark.
Gebruikersavatar
Ares
Berichten: 166
Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe
Locatie: Westerbork

Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Ares »

Wolfs RT schreef:Die motor uit 2006 heb ik laatst zien staan in Almere. Ziet er erg goed uit maar ik vind 'm veel te duur. Die lage km-stand klinkt leuk maar ik vraag me af hoe er mee gereden is. Alleen maar van huis mee naar de AH twee straten verderop of af en toe van Almere mee naar Den Haag gereden om maar wat te noemen? In het eerste geval is de motor nooit op bedrijfstemperatuur gekomen en dat zou voor mij een reden zijn om de motor, hoe mooi ook voor het oog, te laten staan.

Succes met de zoektocht. Ben zelf ook druk aan het rondkijken 8)_
Ik geloof niet dat iemand twee straten verderop rijdt op de motor. En van Almere naar Den Haag is 'ie echt wel op bedrijfstemperatuur. Dat zijn niet de beste argumenten om een motor niet te kopen. Ga af op wat je ziet en wat je kan herleiden. Klinkt anders allemaal als koudwatervrees. Volg je hart maar neem je hoofd mee.
Succes met het vinden van een motor die je blij maakt.
Gebruikersavatar
Ares
Berichten: 166
Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe
Locatie: Westerbork

Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Ares »

Bert M schreef:Als er sprake is van een aantoonbare onderhoudsdiscipline, zou ik meer trek hebben in de motor met iets meer vlieguren. Mijn ervaring is dat voertuigen harder slijten van stilstaan dan van normaal en goed gebruik.

[groet]

Bert M
Waarom denk jij dat een motor meer slijt van stilstaan dan van rijden? Als ze ergens achter in de fabriek nog een "vergeten" BMW vinden van 7 jaar oud en je mag deze kopen voor €5000 minder, dan laat je die ook niet staan toch?
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Bert M »

Ares schreef:
Bert M schreef:Als er sprake is van een aantoonbare onderhoudsdiscipline, zou ik meer trek hebben in de motor met iets meer vlieguren. Mijn ervaring is dat voertuigen harder slijten van stilstaan dan van normaal en goed gebruik.

[groet]

Bert M
Waarom denk jij dat een motor meer slijt van stilstaan dan van rijden? Als ze ergens achter in de fabriek nog een "vergeten" BMW vinden van 7 jaar oud en je mag deze kopen voor €5000 minder, dan laat je die ook niet staan toch?
Weet ik zo net nog niet. Uit ervaring weet ik dat je toch wat risico loopt met de keringen en leidingen die droog/poreus geworden zijn, lagers die te lang eenzijdig gewicht gedragen hebben en dat soort 'kleine' ongemakken. Ik ga er van uit dat de 'fabrieksvondst' wel gewoon met volledige garantie verkocht wordt en dan is het risico natuurlijk wat dragelijker. Daarnaast ligt het overigens ook een beetje aan de opslagomstandigheden. In de fabriek uit jouw voorbeeld zullen de omstandigheden wellicht iets beter zijn dan in een vochtige boerenschuur of zelfs buiten in een tuin.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ares
Berichten: 166
Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe
Locatie: Westerbork

Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Ares »

Bert M schreef:
Ares schreef:
Bert M schreef:Als er sprake is van een aantoonbare onderhoudsdiscipline, zou ik meer trek hebben in de motor met iets meer vlieguren. Mijn ervaring is dat voertuigen harder slijten van stilstaan dan van normaal en goed gebruik.

[groet]

Bert M
Waarom denk jij dat een motor meer slijt van stilstaan dan van rijden? Als ze ergens achter in de fabriek nog een "vergeten" BMW vinden van 7 jaar oud en je mag deze kopen voor €5000 minder, dan laat je die ook niet staan toch?
Weet ik zo net nog niet. Uit ervaring weet ik dat je toch wat risico loopt met de keringen en leidingen die droog/poreus geworden zijn, lagers die te lang eenzijdig gewicht gedragen hebben en dat soort 'kleine' ongemakken. Ik ga er van uit dat de 'fabrieksvondst' wel gewoon met volledige garantie verkocht wordt en dan is het risico natuurlijk wat dragelijker. Daarnaast ligt het overigens ook een beetje aan de opslagomstandigheden. In de fabriek uit jouw voorbeeld zullen de omstandigheden wellicht iets beter zijn dan in een vochtige boerenschuur of zelfs buiten in een tuin.

[groet]

Bert M
Je laat me een beetje twijfelen, maar ik denk toch dat ik ervoor zou gaan. :)
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door han62 »

Bert M schreef:Als er sprake is van een aantoonbare onderhoudsdiscipline, zou ik meer trek hebben in de motor met iets meer vlieguren. Mijn ervaring is dat voertuigen harder slijten van stilstaan dan van normaal en goed gebruik.

[groet]

Bert M
Hoi Bert,
je zegt ervaring te hebben hoeveel motoren of auto's heb je dan al gekocht met een lage kilometerstand en later problemen mee hebt gehad.

Ik heb zelf in ider geval meerdere positieve ervaring met oudere auto's of motoren met lage kilometerstand.
de laatste nu ca 2 jaar geleden motor van 1993 met aantoonbaar minder dan 4000km en de eigenaar zelf vond dat ie er best veel mee gereden had. Ik heb wel alle olieën en filter vervangen. verse benzien er in en rijden maar. geen enkel probleem tot nu toe. de dealer zei toen ik aan hem advies vroeg altijd doen is gewoon een nieuwe motor. (ik kocht hem particulier)
Ik kocht ook een DKW meer dan 30 jaar stil gestaan. nieuwe olie en verse benzine kabels gangbaarder gemaakt smeren nieuwe bougies en geen enkel probleem.
Er wordt ook altijd gehamerd op de onderhoudshistorie maar wat dan als je zoals vele motorliefhebbers je motor zelf vertroeteld is ie dan ineens minder waard. Ik denk dat je beter een motor van een bekende doe het zelver kan hebben die jaarlijks/periodiek onderhoud pleegt dan dat de motor naar sommige bedrijven wordt gebracht.

Waaro brengen velen hun motor anders naar Kenny omdat ze daar blijkbaar meer vertrouwen in hebben dan in sommige dealers.
Een motor met veel kilometers heeft nu eenmaal meer slijtage. mijn advies als de prijs niet te veel scheelt en de kleur en alles staat je aan. kopen met minder kilometers. en dan bedoel ik natuurlijk niet een verschil van een paar duizend maar wel van enkele tienduizenden.


Succes met je zoektocht.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Bert M »

han62 schreef:
Bert M schreef: Hoi Bert,
je zegt ervaring te hebben hoeveel motoren of auto's heb je dan al gekocht met een lage kilometerstand en later problemen mee hebt gehad..
Beste Han,

Om je vraag te beantwoorden: ik heb tot nog toe slechts drie stuks (allen auto's) gekocht die aan de genoemde criteria voldoen. De eerste (Mercedes Benz) had aantoonbaar 10 jaar stil gestaan. Geen grote problemen, echter na de eerste twee maanden gebruik alle waterafvoerkanalen moeten ontstoppen (zaten vol met stof dat na de eerste Hollandse regenbui direct in een een soort beton veranderde en een grote verscheidenheid aan lekkages veroorzaakte) en de rubberen brandstofleidingen moeten vervangen. Deze waren uitgedroogd en na plotseling intensief gebruik opeens zo lek als vergietjes. Preventief toen ook maar de originele flexibele remleidingen vervangen voor verse staalomvlochten exemplaren. Dat heb ik overigens bij de volgende twee auto's bij ingebruikname gedaan. De middelste van het drietal (ook een Benz) had nooit veel gereden en de laatste 5 jaar volledig stilgestaan. Helaas in een vochtig én verwarmd onderkomen. Diverse lagers moesten vervangen worden vanwege aantasting door roest en standschade, zoals onze oosterburen dat zo mooi noemen. Het derde exemplaar, een Smart Roadster, was een extreme 'winkeldochter'. Drie jaar in één en dezelfde showroom gestaan. Deze kocht ik bij een gerenommeerde dealer tegen een zeeeeer gereduceerd tarief: ze waren 'm daar zo zat als een aap. Deze heb ik nog steeds in mijn bezit en rij er zelf ook zeer weinig mee (overigens altijd nog 4000 km per jaar om 'm een beetje fit te houden). Ik zou een uitgedroogde kering van de uitgaande as van de motor moeten laten vervangen, maar de lekkage is nog te gering ten opzichte van de kosten, dus wacht ik nog even tot ik de gehele originele koppeling vervang voor een sportkoppeling (de laatste voorgenomen modificatie op mijn hobby karretje)

Voorts heb ik ook nog een levensfase gehad dat ik auto's heb vérkocht bij een keurig autobedrijf. De gemiddelde garantiekosten van verkochte auto's met extreem lage kilometerstanden t.o.v. de leeftijd lagen dus écht aanzienlijk hoger dan auto's die gewoon gebruikt waren om lekker te tokkelen. Eerder in dit topic noemde iemand al het rijden van korte stukjes als bron van ellende. Nou, dat onderschrijf ik van harte.

Daarnaast denk ik dat voertuigen (motorfietsen én auto's) met extreem lage kilometerstanden vaak bereden zijn door mensen die vermoedelijk niet heel erg veel lol aan het rijden beleefd hebben, met daaruit voortvloeiend de kans dat het voertuig met hetzelfde gebrek aan liefde behandeld werd. Ik ga er dus andersom ook vanuit dat mensen die met heel veel liefde zelf onderhoud plegen aan hun RT ook iedere gelegenheid te baat nemen om met hun pareltje te gaan rijden, wat dus automatisch leidt tot hogere kilometerstanden... Daarnaast noemen de VRO-instructeurs de rijders die onder de 2000km per jaar blijven "permanente beginners" en waarschijnlijk niet zonder reden...


[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door Baird »

Mooi han62 hier weer te zien!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
RhanRT

Re: Aanschaf RT 1200 RT 2006

Ongelezen bericht door RhanRT »

Bert M schreef: Daarnaast denk ik dat voertuigen (motorfietsen én auto's) met extreem lage kilometerstanden vaak bereden zijn door mensen die vermoedelijk niet heel erg veel lol aan het rijden beleefd hebben, met daaruit voortvloeiend de kans dat het voertuig met hetzelfde gebrek aan liefde behandeld werd. Ik ga er dus andersom ook vanuit dat mensen die met heel veel liefde zelf onderhoud plegen aan hun RT ook iedere gelegenheid te baat nemen om met hun pareltje te gaan rijden, wat dus automatisch leidt tot hogere kilometerstanden... Daarnaast noemen de VRO-instructeurs de rijders die onder de 2000km per jaar blijven "permanente beginners" en waarschijnlijk niet zonder reden...
[groet]
Bert M
een en ander kun je met elkaar wel verbinden, de opmerking van de VRO-instructeurs is correct, ook in mijn ogen!
Zolang zij rijden met dat besef hoeft dat niet gevaarlijk te zijn, echter zij wijken wel vaak af van het verwachtingspatroon die anderen in het verkeer hebben als die een motorrijder zien. En juist daar zit het gevaar. Je spreekt dan over de kennis, kunde en beheersing. Vandaar de status "permanente beginners", door zo weinig te rijden ................ enfin vul zelf maar in.
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”