BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Dingeman »

Hoi,

Volgens het Duitse motorblad MOTORRAD is de Triumph de betere.
Als dit Duitse blad dit al schrijft, dan moet BMW aan de slag.

http://www.motorradonline.de/vergleichs ... ich/437532

Gr. Dingeman
==========================================================


BMW R 1200 RT und Triumph Trophy 1200 SE im Vergleich

Der Plan, in drei Tagen Berge, Meer und eine von Europas Top-Metropolen zu verbinden, führt von den östlichen Pyrenäen nach Barcelona. Der Anspruch, all dies besonders komfortabel auf zwei Rädern zu erleben, treibt in die Sättel der BMW R 1200 RT und ihrer neuen Herausforderin, der Triumph Trophy SE.
In diesem Artikel: BMW R 1200 RT, Triumph Trophy/SE
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door scan »

Als de Trophy 40kg minder zwaar was geweest, dan weet ik het nog niet zo zeker wat ik ging doen.
Weer op een 3 cylinder klinkt toch erg verleidelijk.
Wachten is nu op het antwoordt uit München.
doov650

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik heb meteen mijn abo op de nederlandse versie van dit blad opgezegd.
Dit is al de 2e keer dat een BMW in een vergelijkingstest niet wint.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Baird »

Jolly good!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
lexonwheels

Test Motoplus Triumph Trophy vs. BMW R1200RT

Ongelezen bericht door lexonwheels »

Ik heb de nederlandse Motoplus d.d. 11 jan 2013 vrijdag in de bus ontvangen en voor de fellow-forumleden het artikel zojuist ingescand, er vallen zo nu en dan een paar woorden weg, maar grotendeels verder ok.
Veel leesplezier:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door HansD »

Bedankt 'Lex', ;)

Toch maar eens op de nieuwe Trophy gaan rijden dan maar.
De nieuwe BmW wasserboxer komt geen moment te laat, al is de RT versie nog niet aangekondigd.
lexonwheels

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door lexonwheels »

Graag gedaan HansD! Idd de nieuwe watergekoelde R1200RT boxer mag aangekondigd worden, je zou zeggen dat wordt voorjaar 2014 ofzo.
Als je gaat proefrijden laat het me weten, gaan we samen even kijken bij de dealer. Benieuwd hoe ie er live uit ziet ook.
Wat gewicht betreft en mijn lengte denk ik dat het lastiger manoevreren is, al zit je schijnbaar iets lager.
Kees Jan

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Mooie motor die Trophy met een schitterend blok, maar zoals al eerder genoemd, wat mijn betreft te zwaar voor dagelijks gebruik in de randstad.

Groet,
Kees Jan
Gebruikersavatar
Lexrt
Berichten: 209
Lid geworden op: 15 aug 2009, 17:12
Type: R1200RT/LC
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best
Locatie: Best

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Lexrt »

Ik heb de Triumph in oktober 2012 in Keulen, gezien. Mooie motor, zal ongetwijfeld goed rijden met die drie cylinder, het klokkenwerk en dashboard vind ik persoonlijk erg lomp met heel veel zwart plastic eromheen, hierbij is de BMW veel speelser, doet moderner en eleganter aan, de laatste nieuwe versie bedoel ik dan. Wat me persoonlijk tegenhoud is het manouvreren, ben niet zo groot en dan wordt een Triumph wel erg zwaar. Ik houd het dus maar bij BMW, fijne motor stuurt geweldig en heeft een unieke uitstraling. Ik denk ook dat BMW wat waardevaster is dan Triumph op termijn.

Mijn mening groeten Lexrt -1200- _004 een echte BMW fan
Maarten1985

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Ik heb de Triumph Trophy gisteren mogen aanschouwen tijdens het Autosalon in Brussel.

Menige mensen zullen dit een mooie motor vinden, maar ik absoluut niet. Behalve dat de motor qua uiterlijke gebasseerd is op de BMW R1200RT oogt hij veel lomper. Ook de koplampen, bijvoorbeeld, vind ik niet geslaagd.

Tijdens het Autosalon heb ik de Truimph Trophy ook van dichtbij bekeken en erop gezeten. Wat me opvalt is vooral een erg outdated dashboard (lijkt net iets van de jaren '80), een overkill aan knoppen op het stuur en een breemde plaatsing van de knoppen. Zo zijn enkele niet-essentiële maar toch interessante knoppen net buiten bereik, zoals de knop om de voorruit in hoogte te verplaatsen. Bij het filerijden zet ik mijn voorruit graag eens wat lager zonder daarbij mijn linker hand van het stuur te halen. Dit is bij de Trophy niet mogelijk.

Wat ik me ook herinner, maar nu weet ik niet meer zeker of het de Trophy was, was een breed zadel. Naar mijn mening iets té breed waardoor ik niet meer het gevoel had om op een motorzadel te zitten, maar wel het gevoel van in een zadel op een paard te zitten met de beentjes open.

Over de prestaties kan ik niets zeggen. Misschien zal de Trophy wel beter presteren en een beter gevoel teweegbrengen, maar all-around vind ik de R1200RT (hetzijde model 2005 of model 2010) prettiger rijden. Vooral hebben BMW motoren van ongeveer 2010 en later betere en duidelijkere knoppen. En dat de waarschuwingslampjes op het dashboard bij een RT apart staan, dat vind ik niet eens zo erg maar eerder duidelijker.

Ik heb te horen gekregen dat de BMW R1200RT model 2013 ten vroegste eind dit jaar gepresenteerd zou worden. Dus verkoop zal wel ergens in 2014 beginnen.
perry

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door perry »

De Trophy is best aardig om te zien, maar persoonlijk vind ik de RT mooier qua afwerking en materiaal keuze.
Wat wel goed is op de Trophy, de tank loopt smaller uit zodat je benen echt ruim achter/ in de kuip vallen.
Verder zijn de spiegels goed geplaatst en breder dan van de RT.

Maar als ik dan weer naar het cardanhuis kijk vind ik dit zeer lomp en hoekig.
Achter de voetrusten voor de berijder zit gewoon een dun plastic plaatje ipv de schetsplaat zoals bij BMW.
Hier zal dus veel vuil en water op de kleding en schoenen komen.

Verder klaagt met over de drogeplaatkoppeling van de RT, dit zal gaan veranderen omdat men bij de nieuwe watergekoelde GS de koppeling in een oliebad huist.
Wel roemt men de RT omdat deze al zeven jaar op de markt is, en nog bij blijft.

Men schrijft zelfs in de laatste regel dat je niet dichter bij de motorhemel kan komen als met deze toermachines.

Al met al zal het een kwestie van smaak blijven, maar dankzij de Trophy zal de RT wel weer naar een hoger niveau groeien.


Enne Hans niet te veel vreemd gaan he :D

Gr Per.
Beamietoo

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen. !!!!
Ik ben benieuwd hoe die door de lange duur test heen komt ???
Ook heb ik een probleem met de BT021's op de Beemer. Eigenlijk niet fair tegen Pirelli Angel ST's. Maar tja dat is een ander verhaal.

De klanten binding bij BMW is zeer goed en BMW rijders zijn zeer loyaal.
Het is toch wel een verleiding in de toer segment van de markt en er zal zeker wat RT en FJR klanten wereldwijd afgesnoept worden.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door scan »

Wishful Thinking.. misschien haalt BMW de drie cylinder ook weer uit de mottenballen. Ik ben er klaar voor...
Beamietoo

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Beamietoo »

scan schreef:Wishful Thinking.. misschien haalt BMW de drie cylinder ook weer uit de mottenballen. Ik ben er klaar voor...
Nog steeds rijden vele K75's rond. Het was toen een geweldige motorfiets en nu een fijne klassieker _004
HansH

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door HansH »

Ik heb Triumph altijd een prachtig merk gevonden maar zijn nu voor mij echt door het ijs gezakt. Eerst de GSA en nu onze RT gekopieert, lekker makkelijk. Waar de britten vaak uitblinken in orginaliteit hebben ze het nu echt laten liggen. Op een of andere manier vind de GSA en de RT alles behalve gedateert t.o.v. de Triumph. En dat 3 cilinder blok, ja dat is echt fantastisch maar dat wisten we al.
Ik heb alle vertrouwen in de watergeuzen waar BMW mee komt en weiger op namaak te gaan rijden ;)

Groet,
Hans
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Jekihero »

HansH schreef:Ik heb Triumph altijd een prachtig merk gevonden maar zijn nu voor mij echt door het ijs gezakt. Eerst de GSA en nu onze RT gekopieert, lekker makkelijk. Waar de britten vaak uitblinken in orginaliteit hebben ze het nu echt laten liggen. Op een of andere manier vind de GSA en de RT alles behalve gedateert t.o.v. de Triumph. En dat 3 cilinder blok, ja dat is echt fantastisch maar dat wisten we al.
Ik heb alle vertrouwen in de watergeuzen waar BMW mee komt en weiger op namaak te gaan rijden ;)

Groet,
Hans
Grappig, zo sta ik er ook in. _004
Ik blijf de innovator trouw zodat die kan blijven innoveren.
Kopieeren is toch zoiets als afkijken.........................toch ?!

Ronald
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door HansD »

scan schreef:Wishful Thinking.. misschien haalt BMW de drie cylinder ook weer uit de mottenballen. Ik ben er klaar voor...
Waarom zouden ze als ze een 6 cilinder hebben die de Trophy op alle punten verslaat? ( en ook nog een nieuwe boxer op komst)
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Bert M »

HansD schreef:
scan schreef:Wishful Thinking.. misschien haalt BMW de drie cylinder ook weer uit de mottenballen. Ik ben er klaar voor...
Waarom zouden ze als ze een 6 cilinder hebben die de Trophy op alle punten verslaat? ( en ook nog een nieuwe boxer op komst)
Ik hoor het al: het wordt wachten op de 3-cilinder boxer. Dat zou pas echt innovatie zijn...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Baird »

Ben blij dat ik voorlopig geen centen voor een nieuwe heb, de keuze zou vreselijk moeilijk zijn: ben gek op 3-cilinder motoren, heb op de Triumph gezeten en met mijn lijf zit dat prima dit in tegenstelling tot de 1200RT, heb toch al de nodige keren een boxer blok open moeten peuteren om reparaties uit te voeren, mijn 1150RT stuurt messcherp dus waarom wil je wat anders, de Trophy ziet er van de zijkant behoorlijk oubollig uit, enfin ga zo maar door, laat mij nog maar even sparen totdat er genoeg Trophy's en Wasser-RT's rondrijden zodat duidelijk is waar de technische ellende zit bij beiden! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door scan »

HansD schreef:
scan schreef:Wishful Thinking.. misschien haalt BMW de drie cylinder ook weer uit de mottenballen. Ik ben er klaar voor...
Waarom zouden ze als ze een 6 cilinder hebben die de Trophy op alle punten verslaat? ( en ook nog een nieuwe boxer op komst)
Bij de Trophy speelt het extra gewicht een rol en dat is bij de 6-cylinder nog meer het geval. Geen keuze voor mij dus.
Afgezien van het feit dat je nu apples en peren aan het vergelijken bent. 6 tegen 3 of 3 tegen 6?
perry

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door perry »

Baird schreef:Ben blij dat ik voorlopig geen centen voor een nieuwe heb, de keuze zou vreselijk moeilijk zijn: ben gek op 3-cilinder motoren, heb op de Triumph gezeten en met mijn lijf zit dat prima dit in tegenstelling tot de 1200RT, heb toch al de nodige keren een boxer blok open moeten peuteren om reparaties uit te voeren, mijn 1150RT stuurt messcherp dus waarom wil je wat anders, de Trophy ziet er van de zijkant behoorlijk oubollig uit, enfin ga zo maar door, laat mij nog maar even sparen totdat er genoeg Trophy's en Wasser-RT's rondrijden zodat duidelijk is waar de technische ellende zit bij beiden! _004

Dat is inderdaad het woord waar ik even niet opkwam Baird, oubollig. Het enigste wat ik beter vind is de bescherming van de kuip en de spiegels.
De rest weten we natuurlijk niet. Maar als bepaalde merken een model gaan na bouwen ( in dit geval de RT ) dan wil dat toch wel wat zeggen lijkt me........
Gebruikersavatar
Ares
Berichten: 166
Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe
Locatie: Westerbork

BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Ares »

Bert M schreef:
HansD schreef:
scan schreef:Wishful Thinking.. misschien haalt BMW de drie cylinder ook weer uit de mottenballen. Ik ben er klaar voor...
Waarom zouden ze als ze een 6 cilinder hebben die de Trophy op alle punten verslaat? ( en ook nog een nieuwe boxer op komst)
Ik hoor het al: het wordt wachten op de 3-cilinder boxer. Dat zou pas echt innovatie zijn...

[groet]

Bert M
Ik opteer voor de 4 cilinder boxer ;)
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door scan »

Dan wordt het wel een 3-cylinder ster motor.
Daar waren ze vroeger toch ook zo goed in!
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Jekihero »

Het wordt geen ster maar een drie in lijn............. Big RT Smile

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... -1070676W/

Ronald
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door HansD »

Jekihero schreef:Het wordt geen ster maar een drie in lijn............. Big RT Smile

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... -1070676W/

Ronald
En dan gelijk een diesel turbo (als we dan toch bezig zijn).
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

HansD schreef:
Jekihero schreef:Het wordt geen ster maar een drie in lijn............. Big RT Smile

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... -1070676W/

Ronald
En dan gelijk een diesel turbo (als we dan toch bezig zijn).
Is er al....... :D ;)
http://motorzine.nl/motor-van-de-dag/de ... -k100-tdi/
Zo klinkt het
[youtube]3Z4L6cftx5o[/youtube]
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door HansD »

JDoubleOP schreef:
HansD schreef:
Jekihero schreef:Het wordt geen ster maar een drie in lijn............. Big RT Smile
Ronald
En dan gelijk een diesel turbo (als we dan toch bezig zijn).
Is er al.......
Zo klinkt het
Knap gedaan, ziet er perfect uit! _004 maar van het geluid word ik niet blij _002
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Baird »

Wat hangt dat carter laag bij de grond !
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door scan »

Dat is handig bij stoplichten dan hoef je de voeten niet van de steps te halen _004
Gebruikersavatar
Freddy Kreuger
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2013, 12:25
Type: R1200RT
Bijz: grijs maar niet saai
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Freddy Kreuger »

Beste Forum lezers,

Ik vind het eigenlijk geen eerlijk vergelijk anders dan dat het allebei toerfietsen betreft die nu beschikbaar zijn.
De R 1200RT is een motor met een ontwerp van 2004 en de Triumph mocht helemaal vanaf nieuw opgebouwd worden. Het rijwielgedeelte van de RT is aan de andere kant zo doordacht dat het enkel in detail nog verbeterd kan worden in mijn optiek. Triumph heeft voor een ouderwets rijwiel gedeelte gekozen wat goedkoper is in de productiekosten maar minder vertrouwen geeft in de bochten (in mijn optiek) De keuze voor een drie cilinder kan ik mijn voorstellen omdat ze er al een aantal hebben rijden en ik moet zeggen ik heb een jaar of 10 op mijn trouwe K 75 RT gereden met zijn silky smooth drie cilinder motortje maar ben nu gewent aan het motorkarakter van een twee cilinder boxer en dat scheelt zeker omdat deze luchtkoeling heeft een behoorlijk gewicht. Als we straks gaan kijken naar de nieuwste editie van de (watergekoelde) boxer zulllen we er aan moeten wennen dat dit wel wat meer gewicht in de schaal brengt wat weer een beetje harder werken in de bochten met zich mee brengt.
Ik heb bewust gekozen voor de motor die ik nu heb en zit niet te wachten op "het nieuwste van het nieuwste". Er zitten mogelijk nog wat kinderziektes in een nieuw consept en dat wacht ik wel even af.
Ik heb ook wat bedenkingen bij alle knopjes van de 2010 RT die steeds kleiner lijken te worden. Met je handschoen zo een klein knopje bedienen kan voor verrassingen zorgen.
Als je alleen maar rechtuit gaat ben je er twee keer zo snel, maar is het rijden half zo leuk.
Inspector Gadget

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is inderdaad niet helemaal een eerlijk vergelijk, maar als ik de diverse vergelijken in mijn verzameling zo doorlees, komt de 1200RT er toch heel vaak beter vanaf dan de Trophy.

Triumph is wat mij betreft enorm door de mand gevallen door wederom een slechte kopie van een goed ontwerp.
Ja, de motor van de Trophy is moderner en wellicht "beter", maar ik lees inderdaad problemen met wegligging/weggedrag wat het relaxte toeren geen sinecure maakt.

Mijn mening heb ik in een ander draadje al gepost, maar zoals het laatst in een blad geschreven werd:
De BMW heeft karakter, iets wat de Trophy mist.

Uiteindelijk is er geen goed of slecht, of beter, dan wat je er zelf van maakt, wenst en/of verwacht.
En dan kan het geen kwaad om af-en-toe over de schutting te kijken om waardering te hebben en te houden voor wat je op dat moment hebt.
Voor mij is de 1200RT top.
En de Trophy wat mij betreft een flop, dat had veel beter gekund.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 26 mar 2013, 07:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Dingeman »

Hoi,

Jullie kunnen schrijven wat je wilt, maar er kan toch niet voorbij gegaan worden aan het feit dat een DUITS motorblad als MOTORRAD schrijft dat de Triumph de betere is. Ik ben er daarbij nagenoeg van overtuigd dat zij met hun kwaliteit, deskundigheid en ervaring meer specifike kennis in huis hebben dan menig individueel forumlid op dit forum.

Dit laat echter voor mij onverlet dat ik heel graag rij op en veel plezier beleef aan, mijn R1200RT.

Gr. Dingeman.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
RhanRT

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door RhanRT »

Dingeman schreef:Hoi,

Jullie kunnen schrijven wat je wilt, maar er kan toch niet voorbij gegaan worden aan het feit dat een DUITS motorblad als MOTORRAD schrijft dat de Triumph de betere is. Ik ben er daarbij nagenoeg van overtuigd dat zij met hun kwaliteit, deskundigheid en ervaring meer specifike kennis in huis hebben dan menig individueel forumlid op dit forum.

Gr. Dingeman.
met een ;)
grote dank voor jouw overtuiging _002 stop jij dan nu met het posten op dit draadje? :lol:

_oo_
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dingeman schreef:Hoi,

Jullie kunnen schrijven wat je wilt, maar er kan toch niet voorbij gegaan worden aan het feit dat een DUITS motorblad als MOTORRAD schrijft dat de Triumph de betere is. Ik ben er daarbij nagenoeg van overtuigd dat zij met hun kwaliteit, deskundigheid en ervaring meer specifike kennis in huis hebben dan menig individueel forumlid op dit forum.

Dit laat echter voor mij onverlet dat ik heel graag rij op en veel plezier beleef aan, mijn R1200RT.

Gr. Dingeman.
Ik zie dat toch weer iets anders. Als er gepraat word over het beste dan blijft dat natuurlijk altijd een kwestie van smaak. En aangezien elk individu toch weer een andere smaak heeft is voor iedereen het beste weer iets anders. Mijn R1100R is daarom door mijn ogen bekeken beter dan beide geteste motoren hierboven.
Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur en wensen toch en daar valt niet over te twisten volgens mij. En een Duitser zelfs als hij voor Motorrad werkt of welk blad dan ook kan dus nooit bepalen wat het beste is voor jou of voor mij.Mijn antwoord zou nog langer kunnen worden maar ik hoef niemand te overtuigen.

Mvg Ton
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Bert M »

Wat een heerlijkheid dat we allemaal de vrijheid hebben om de keuzes te maken die we willen... Mits het banksaldo het toelaat, natuurlijk. Over 15 jaar dus maar eens kijken of ik een 14 jaar oude "water-RT" koop of een Triumph uit 2013... Big RT Smile

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door blackers »

Triumph, een mooi merk en de Trophy 1200SE een mooie motor. Zal die ff net wat beter uit de test komen dan de 1200RT; who cares.
Ben tevreden met mijn 1200RT :!:
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Baird »

Bert M schreef:... Mits het banksaldo het toelaat, natuurlijk. Over 15 jaar dus maar eens kijken of ik een 14 jaar oude "water-RT" koop of een Triumph uit 2013... Big RT Smile

[groet]

Bert M
Me too, maar iets eerder mag ook wel .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
doov650

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door doov650 »

Leuk die testen, moeten de bladen vooral blijven doen.
Ik bepaal gelukkig zelf nog altijd wat ik wel en niet belangrijk vind van de testuitslag/
Het extra gewicht van de Trophy , maar ook van de 1600 GT, ten opzichte van de RT is voor mij een dealbreaker.
Tuurlijk als je eenmaal rijdt, dan merk je er nix van. Maar je zal toch ook met de fiets moeten manouvreren over een vierkante centimeter.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Jekihero »

blackers schreef:Triumph, een mooi merk en de Trophy 1200SE een mooie motor. Zal die ff net wat beter uit de test komen dan de 1200RT; who cares.
Ben tevreden met mijn 1200RT :!:

en
doov650 schreef:Leuk die testen, moeten de bladen vooral blijven doen.
Ik bepaal gelukkig zelf nog altijd wat ik wel en niet belangrijk vind van de testuitslag/
Het extra gewicht van de Trophy , maar ook van de 1600 GT, ten opzichte van de RT is voor mij een dealbreaker.
Tuurlijk als je eenmaal rijdt, dan merk je er nix van. Maar je zal toch ook met de fiets moeten manouvreren over een vierkante centimeter.
Hier kan ik mij helemaal in vinden!
Ik hoef helemaal niet op de "beste" motor te rijden.
Ik rij graag RT _004
Proberen een emotie rationeel te maken lukt toch niet.

Ronald
Inspector Gadget

Re: BMW R1200RT of Triumph Trophy 1200 SE

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Puur ter informatie;

Het Vlaamse blad Motorrijden heeft een "Toeren Special 2013" uitgebracht waar men wederom een head-to-kopf vergelijking doet van de R1200RT versus de Trophy.

In het artikel memoreren zij de Duitse degelijkheid, en dat de 1200RT het ijkpunt, de benchmark is. Hoogstand rijcomfort, opgewekte stuurgedrag,
Maar dat de Trophy prijstechnisch zeker een 2e blik waard is als de prijzen gaat vergelijken van de kostbare optielijst van Herrn. BMW.
De Trophy is budgetvriendelijker, met extra pit (134 pk versus 110 pk). Maar laat zich, althans volgens het artikel, wat minder sportief sturen.
Wellicht dat het wat grotere gewicht (301 kg versus 259 kg) daar aan bijdraagt.
Qua zichthoogte is de Trophy standaard lager.

Verder behandelt het blad ook nog een vergelijk tussen de verschillende navigatie-system, zijnde de Zumo 660, Zumo 310/340/350 en de TomTom Rider (!).

Tevens wordt in het blad heel (erg) kort wat geschreven over de OnRoute motorkaarten.
En een (ook kort) artikel over MapSource vs BaseCamp vs Tyre.

Daarin schiet het blad, wat verder prettig door leest, voor mij iets te kort, dat had best wat uitgebreider mogen zijn.
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”