Reis-motor

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jaap54
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2013, 19:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R75/5 1971
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Z-H

Reis-motor

Ongelezen bericht door Jaap54 »

BMW rijders,
Ik rijd nu 34 jaar BMW, waarvan de laatste 29 jaar 75/5, bevalt prima maar ik wil een BMW erbij omdat ik een comfortabelere motor wil voor vakantie. Ik twijfel welk model, R100RT, R850RT / R1150RT of K75RT.
Eis : comfortabele motor, ook voor duopassagier ! en uiteraard betrouwbaar.
Wie heeft ervaring met zowel een /5 als een van genoemde modellen,en maakt mijn keuze makkelijker ?
[groet] , Jaap
perry

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door perry »

Is gevoel, ik heb nu mijn vijfde Boxer heerlijk dat lekkere grote machien.
Maar ik heb ook een k 75 gehad, rijdt geweldig echter was ik verknocht aan de grote Boxer. ( totaal plaatje )

Gr Perry
HansH

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door HansH »

K75 heeft geweldige draaieigenschappen en is een zeer betrouwbare motor maar ook deze is ingehaald door de tijd. Geen ruime motor voor twee personen als de bereider 190plus is en in de zomer zijn ze erg warm achter de kuip.
De nieuwere boxermodellen zulen je zeker niet teleur stellen als het comfort en rijeigenschappen betreft en daar komt bij dat ze qua veiligheid beter bij de tijd zijn.
Maarja, emotie wil ook wat hé.

Succes, _004
Hans
doov650

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door doov650 »

De 850 rt zou ik laten staan. Je mist toch wat vermogen en dat heb je op een motor met vakantiebagage en duo wel nodig. Uit het genoemde rijtje zou ik de 1150 nemen. De meest moderne motor en dat wil je toch als je lange reizen gaat maken.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Wullum »

doov650 schreef:De 850 rt zou ik laten staan. Je mist toch wat vermogen en dat heb je op een motor met vakantiebagage en duo wel nodig.
Met een -850- is verder niks mis zolang je er in je 1tje op zit. Met duo is het idd wat behelpen.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Jaap54
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2013, 19:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R75/5 1971
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Z-H

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Jaap54 »

BMW collega's
Bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels veel gelezen op dit forum, keus wordt wel makkelijker zo, zou zo maar kunnen dat er binnenkort een 2e motor bij komt in de schuur. M'n voorkeur gaat uit naar een R1150RT vanaf 2003.
Jaap
Gebruikersavatar
Baetske
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 nov 2012, 14:49
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Borsbeek

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Baetske »

Jaap54 schreef:BMW collega's
Bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels veel gelezen op dit forum, keus wordt wel makkelijker zo, zou zo maar kunnen dat er binnenkort een 2e motor bij komt in de schuur. M'n voorkeur gaat uit naar een R1150RT vanaf 2003.
Jaap
Goeie keuze. Heb er een van 2003 met Twinspark, maar doe hem nog niet weg. :oops:
Ik kan je alleen maar zeggen dat je er geen spijt van zal hebben.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zou voor een 1200 gaan van na 2007: geen gedoe met de splined shaft van de koppeling en geen rembekrachtiger die ellende en kosten kan geven, verder stuurt de 1150 scherp als een scheermes en heeft een fantastische 'zit'!!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Kweuzel

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Kweuzel »

Ik zat gister zo even tegen het einde van de werktijd op kantoor online te zoeken naar tweedehands BMW motoren en dan natuurlijk de RT's en soms duizelt me wel wat nou de 'betere optie' is zeg maar. Ik heb mijn Suzuki 1100GSX ook tweedehands gekocht, maar dat was via een vriend van mij en dan weet je wel dat het betrouwbaar is (of juist niet :D ). De vraag die bij mij altijd weer terugkomt: welke bouwjaar/km stand combinatie is een beetje acceptabel? Ik wil mijn motor dagelijks gaan gebruiken dus km stand moet niet te hoog zijn maar de prijs moet er ook naar zijn... Iemand hier een idee over?
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Hallo Jaap,

Ik heb 2 R75's gehad die me beiden heel veel plezier en probleemlose km's gaven. Na meer als 20 jaren niet meer te hebben gereden sinds vorig jaar een R1100RT. In het goedkopere segment zou mijn voorkeur uit gaan naar een 1100RT(zonder kat). Deze fiets heeft ABS en qua rijden niet meer te vergelijken met de R75. Zeer handelbaar, comfortabel(handvatverwarming, verstelbare ruit, eventueel radio). Verbruik gemiddeld 1 op 18. Met 5 bak.

De K75 is kwalitatief het beste en goedkoopste in onderhoud en aanschaf, maar qua power net als 850RT valt voor mij af.

De R100 is een goeie fiets die je net als de K75 voor weinig kunt kopen.

De 1150 valt voor mij af. Reden het storingsgevoelige servogestuurde remsysteem is nogal kostbaar als het kapot gaat. Maximaal onderhoud hierop is een must, maar is nog steeds geen garantie om ellende te voorkomen. Wel een hele fijne fiets met 6 bak.

De 1200 tot 2007; deze heeft het soortgelijke maar wel verbeterde servogestuurde remsysteem als de 1150. Vanaf 2007 zijn ze weer vanaf gestapt(mijn voorkeur) en is de meest geavanceerde en fijnste fiets. Zuinig met gemak 1 op 20 en op afstand zelfs 1 op 23 mogelijk. Qua comfort en sturen de fijnste motor. Kost minstens het dubbele van een goeie 1100, maar zeker het overwegen waard als je portemonnee het toelaat. Tip: koop alleen een fiets met onderhoud historie. Achterstallig onderhoud en dat geldt voor alle fietsen kan nogal in de papieren lopen, vooral als je zelf niet handig bent.

fyi en succes en ga niet over 1 nacht ijs....
Joop
Jaap54
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2013, 19:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R75/5 1971
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Z-H

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Jaap54 »

Collega BMW rijders,

Ik heb nog geen keuze gemaakt welk type het gaat worden, de R 1200 RT zal best geweldig zijn, maar ik vind hem niet zo mooi.
De R1150 RT vind ik wel mooi qua vorm, koplamp en voorspatbord vind ik mooier dan bij de R 1100 RT, die dan wel weer goedkoper is en waarvan misschien ook hier of daar een mooi exemplaar te vinden is. Zijn er inderdaad meer problemen te verwachten bij een R 1150 RT dan bij een R 1100 RT ?
Is er onder de lezers iemand die in het verleden een R 80 RT of een R 100 RT heeft gereden en nu een modernere 4-kleps boxer rijdt ? , dat verschil ben ik nl. erg benieuwd naar, ik weet wel dat je gaat proefrijden voor je koopt maar dat is niet de indruk die je hebt na een jaar waarin je ook langere ritten hebt gereden. Het gaat mij dan dus vooral om het verschil in comfort met duo tijdens vakantieritten.

Als het verschil niet al te groot is blijf ik misschien wel bij de 2-kleppers......

De voorpret van een andere motor kopen is ook al leuk, is alweer 29 jaar geleden voor mij, wat het ook gaat worden in ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.

Jaap _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Baird »

Komende van een R80 ST met Schurgers kuip overgestapt naar een van de eerste R1100RT's destijds: Wat een wereld van verschil: het stuurt en rijdt zoveel anders en beter: de telelever, paralever, ABS, het vermogen, de instelbare ruit, de koffers.
Later naar de R1150RT overgestapt: Stuurt nog scherper dan de R1100RT, de zes-bak had voor mij niet gehoeven maar ziet er weer zoveel mooier uit dan de R1100RT, de rembekrachtiging is wennen maar heerlijk, betere zit door de betere zadels.

Kort antwoord: DOEN!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
J vd B te V

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Inderdaad gewoon doen. Ik ging van een R80R via R1100R naar 1150RT.
Elke "upgrade" was een wereld van verschil.

Groeten van Jan via Tapatalk
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wat een upgrade is voor de ene is downgrading voor de andere. Ik wil best terug naar die oude boxers. Er is maar één ding wat ik echt beter vind aan moderne motoren en dat is de achtervering. Geen dubbele schokbrekers meer met korte veerwegen. Maar verder laat die R90S of R100 maar komen . Voor de kilometers die ik rijd hoeft het niet de modernste te zijn maar gewoon betrouwbaar mooi en comfortabel. Toch leuk dat iedereen iets anders leuk vind. Maar ik vind de R1200R en de F types of ook de grote GS ook wel mooi. Voor mij geen kuip.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Hallo Jaap,

Ik ken de 100RT heel goed en heel wat km's op gereden. M'n broer had vroeger een donkergroene(met aanhanger freebird). Ik vond het altijd geweldig rijden op deze motor. Zeer comfortabel, maar het rammelt en pruttelt allemaal wat meer dan de 1100 en je hebt maar 70 pk. Super motor voor weinig geld. Look is wat gedateerd. Zeer betrouwbare techniek die simpel te onderhouden is.
In het groen vond ik hem erg mooi. http://vintagemotorcycles.wordpress.com/tag/bmw-r100rt/
Jaap54 schreef:Collega BMW rijders,

Ik heb nog geen keuze gemaakt welk type het gaat worden, de R 1200 RT zal best geweldig zijn, maar ik vind hem niet zo mooi.
De R1150 RT vind ik wel mooi qua vorm, koplamp en voorspatbord vind ik mooier dan bij de R 1100 RT, die dan wel weer goedkoper is en waarvan misschien ook hier of daar een mooi exemplaar te vinden is. Zijn er inderdaad meer problemen te verwachten bij een R 1150 RT dan bij een R 1100 RT ?
Is er onder de lezers iemand die in het verleden een R 80 RT of een R 100 RT heeft gereden en nu een modernere 4-kleps boxer rijdt ? , dat verschil ben ik nl. erg benieuwd naar, ik weet wel dat je gaat proefrijden voor je koopt maar dat is niet de indruk die je hebt na een jaar waarin je ook langere ritten hebt gereden. Het gaat mij dan dus vooral om het verschil in comfort met duo tijdens vakantieritten.

Als het verschil niet al te groot is blijf ik misschien wel bij de 2-kleppers......

De voorpret van een andere motor kopen is ook al leuk, is alweer 29 jaar geleden voor mij, wat het ook gaat worden in ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.

Jaap _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wel een mooie motor hoor die groene R100RT. Ik vind het mooie van die oude Rt's dat je nog wel steeds heel het blok goed kan zien ondanks dat er een kuip op zit. Maar moet wel toegeven dat de kuip aan de voorzijde bij een R1150RT veel mooier uitziet.
Als ik er zo een vond ging de R1100R er waarschijnlijk weer uit.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Baird »

@Ton:

Wat let je, kijk eens naar deze R100RT als voorbeeld?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
J vd B te V

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door J vd B te V »

De Jong in Alphen had ook nog een R100RT staan, de laatste keer dat ik daar was. ( maand geleden ongeveer)
Advies van Jantje: een R100 is zuiniger dan een R80!!!!!!

Groeten van Jan via Tapatalk
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vond deze ook wel mooi maar ik ken degene niet die al deze mooie BMW's verkoopt.

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/mot ... ousPage=lr
DickL

Re: Reis-motor

Ongelezen bericht door DickL »

Tien jaar lang heb ik op een R 80 RT gereden, en ik moet zeggen dat achteraf gezien dit voor mij de fijnste toermotor is geweest. Door het veel lagere gewicht (in vergelijking met de 1100RT) vond ik vooral de handelbaarheid op binnenwegen veel prettiger dan de 1100 RT. Ook de grote kuip vond ik wel een pluspunt. Punt is natuurlijk wel, dat ik 95% van mijn km's in Nederland afleg, waardoor ik aan die 50 PK genoeg had. Wanneer ik van plan zou zijn lange afstanden over de Autobahn te gaan rijden, en ik wat jaartjes jonger zou zijn, zou ik toch wel weer voor een 1100, 1150 of 1200 RT kiezen.

groeten Dick
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”