Beantwoord: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Beantwoord: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door head02 »

heren,
momenteel ben ik in het bezit van een 2009 rt. maar soms bekruiptnje het gevoel wel eens.....ik wil wat anders.
wat is jullie ervaring met het verschil tussen het blok na 2010 (dubbele nokkenas) en voor 2010. het schijnt dat met name in het middengebied meer vermogen/ koppel aanwezig is. maar is dit echt merkbaar of gaat het hier om nuances
roffel

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door roffel »

Hallo head02,
ik kan bogen op het feit dat ik beide motoren heb bereden, de laatste RT is nog in mijn bezit. Met name de souplesse waarmee de nieuwste RT van na 2010 in het gehele toeren gebied presteert is een verademing. Verder was wat mij betreft de vorige RT ook een prettige motor. Mijn ervaring is opgebouwd met ritjes van ca 3500km en natuurlijk de rondjes om de kerk. Het is ook weer niet zo dat de verschillen echt groot zijn, maar toch als het gaat om beleving dan heeft de RT van na 2010 + punten vooral zijn mooie klep tuimelaars dragen bij aan deze souplesse. En deze mooie klep techniek hoeft minder gesteld te worden, het zou iets rumoeriger zijn maar in mijn beleving valt dat mee. De kuip ruit houd je beter uit de wind. En de voorvork is door zijn dikkere poten stabieler, dit merk je vooral bij zijwind. De iets kleinere balhoofd hoek draagt bij aan beter bochten werk. Niet te vergeten het beter schakelen door de schuine vertanding, vanuit stilstand gaat dit beter. Per abuis heb ik een keer vergeten te ontkoppelen door het handel te weinig in te knijpen de motor schakelde gewoon zonder pijn naar de volgende versnelling
Vriendelijke groet Roffel
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Waarom schakelt het beter met de schuine vertanding? De tandwielen zijn toch constant met elkaar in verbinding?
Gebruikersavatar
Freddy Kreuger
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2013, 12:25
Type: R1200RT
Bijz: grijs maar niet saai
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door Freddy Kreuger »

Ik heb nadat ik mijn 'nieuwe model' 2012 GS heb verkocht i.v.m. mijn midlife crisis 1.5 jaar later weer een 'oud model' -1200- 2010 gekocht.
Op mijn GS werd ik knettergek :$ van de resonanties in mijn helm van de herrie uitlaat. De oude is veel rustiger en zonder problemen de hele dag te bereiden.
Technisch is de nieuwe wel iets sterker onderin de toeren wat resulteert in minder terugschakelen maar bij 'normaal' recreatief toeren merk je daar niet al te veel van.
Ook vind ik dat het 'oude' model makkelijker is te bedienen. De nieuwe heeft een hele nieuwe generatie bedieningsorganen, en die vind ik minder om mee te rijden. Deze zijn kleiner en gevoeliger in de bediening. Het risico om onbedoeld iets aan of uit te zetten is aanwezig, zeker met handschoenen aan. Denk ook eens aan de bovenop gemonteerde olie reservoirs van de rem en koppeling, deze zijn / lijken iets minder degelijk gemonteerd te zijn den de geïntegreerde reservoirs van de oudere versies. Nu heb ik bewust een 'oude' 2010 met de vertrouwde degelijke knoppenwinkel met de bekende typische BMW bediening van de richtingaanwijzer, dat ben ik al jaren zo gewend.
Ik heb er geen spijt van een 'oude' te hebben gekocht. :D
Als je alleen maar rechtuit gaat ben je er twee keer zo snel, maar is het rijden half zo leuk.
roffel

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door roffel »

Hoi Ton1959 Een schuine vertanding grijpt makkelijker in elkaar tijdens het rijden, het gaat als het ware vloeiender, en een schuine vertanding draagt beter omdat de tand langer wordt dan een rechte tand. Wat Freddy Kreuger opmerkt over de het bedienen van de schakelaars op de handels dat is even wennen maar na een poosje weet je niet beter meer. Ik weet nu niet beter meer en vind het niet vervelend. Reservoirs van de remolie en de koppelingsolie daar kan over gediscuteerd worden. Het voordeel is wel dat je nu niet het hele handel hoeft te vervangen bij een gebrek aan het handvat van je gashandel of handvatverwarming.
Groet Roffel
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Ik ben van een R1100RT overgestapt op een R1200RT en dat is wel een dag en nacht verschil wat je duidelijk merkt.

Big RT Smile

Maar ik denk dat je "kleine" verbeteringen/veranderingen binnen hetzelfde model minder goed merkt.
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door 1-handed »

Alleen maar RT 2012 gereden , kan dus niet vergelijken
Maar wel de beste motor waar ik ooit heb gereden Big RT Smile ( en dat zijn er een paar )
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door Ton1959 »

roffel schreef:Hoi Ton1959 Een schuine vertanding grijpt makkelijker in elkaar tijdens het rijden, het gaat als het ware vloeiender, en een schuine vertanding draagt beter omdat de tand langer wordt dan een rechte tand. Wat Freddy Kreuger opmerkt over de het bedienen van de schakelaars op de handels dat is even wennen maar na een poosje weet je niet beter meer. Ik weet nu niet beter meer en vind het niet vervelend. Reservoirs van de remolie en de koppelingsolie daar kan over gediscuteerd worden. Het voordeel is wel dat je nu niet het hele handel hoeft te vervangen bij een gebrek aan het handvat van je gashandel of handvatverwarming.
Groet Roffel
Volgens mij maakt dat geen verschil omdat de tandwielen constant in elkaar lopen al ze moeten alleen nog gekoppelt worden aan de as.Maar de tandwielen lopen wel geruislozer in elkaar.
hv121456

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door hv121456 »

head02 schreef:heren,
momenteel ben ik in het bezit van een 2009 rt. maar soms bekruiptnje het gevoel wel eens.....ik wil wat anders.
wat is jullie ervaring met het verschil tussen het blok na 2010 (dubbele nokkenas) en voor 2010. het schijnt dat met name in het middengebied meer vermogen/ koppel aanwezig is. maar is dit echt merkbaar of gaat het hier om nuances
Sinds 2011 rij ik op een R1200RT uit 2010 met het nieuwe blok waar de kleppen radiaal geplaatst zijn. Ik kan geen vergelijk maken tussen een eerdere R1200RT en deze. Wel ben ik van mening dat het blok voldoende soepel (koppelrijk) is om schakellui te kunnen rijden. Ik doe dat zelf niet zo snel en schakel terug zodra het toerental beneden de 3000 t/min. komt.

Elektronisch heb ik met deze RT wel wat issue's. Zo is mijn brandstofniveaumeter dat in de tank gemonteerd is, defect geraakt. Dit resulteerde in ongewenst stilvallen van de motor vanwege brandstof gebrek. Ook is er afgelopen vrijdag voor de vierde keer het handvat met knoppen van de linker stuurhelft vervangen omdat een of meerdere knoppen niet meer functioneerde. Alles gelukkig onder garantie geregeld maar BMW heeft met de nieuwe "knoppenwinkel" nog wel wat problemen.

Gr.
Henk
easy_louis

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door easy_louis »

Ik heb dezelfde ervaring als HenkvanR, van een 1100RT van 1997 naar een 1200RT van 2006.
Nu reed die 1100RT op zich probleemloos, goed afgesteld -> geen KFR, Forte in de versnellingsbak -> daarna nagenoeg geen schakelproblemen meer en GEEN lawaaierig klakken meer.
Maar de 1100RT vergelijken met een 1200RT gaat mij wat te ver, de 1200RT is immers een totaal andere motor, zowel uiterlijk als het rijden!
De 1200 beschouw ik (nu 1200 km gereden) als een motor zoals ik die wilde.
Geen enkel probleem met kracht in laag toerengebied, schakelt probleemloos, ik betrap mijzelf erop dat ik wat luier ben met schakelen, de 1200 lost dit n.l. zelf toch wel op!
Wel heb ik de remafstelling wat ruimer gezet, toen ik plotseling met volle kracht kneep kwam het dashboard wel heel erg dichtbij, alsof er een anker werd uitgegooid!
Maar ook het remsysteem, na die ervaring van neus op de tellers, went heel snel en geeft een enorm vertrouwen in de remkracht (EN standvastigheid van je sturen!), ik zou niet anders meer willen.
Dus of een 1200 >2010 nog veel, (MERKBAAR) beter loopt weet ik niet, maar met mijn RT van 2006 heb ik niet het gevoel dat er nog iets beduidend verbeterd zou kunnen worden.
Immers een 2006 of >2010 scheelt best veel in je knip, en of je die Euries gaat terugvinden in verbeteringen, ik vraag het mij echt af _001
Richtingaanwijzers: hij schakelt natuurlijk automatisch uit, maar de knop om eventueel zelf in te grijpen zit prima bereikbaar, absoluut niks mis mee.
Misschien dat ik niet weet wat ik mis aan verbeteringen, maar a. ik ben blij met deze motor, b. ik weet wel hoeveel Euries ik anders nog eens zou moeten bijleggen....

Dus, -1200- 2006, uiterst tevreden Big RT Smile

Groeten,
Easy Louis
Inspector Gadget

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ook ik kom van de 1100RT af en rij op een 1200RT (van 2007).

Ik denk dat de 2010 1200RT meer nuanceverschillen zijn die je pas echt "merkt" als je de motoren (letterlijk) naast elkaar gaat vergelijken.

Wat Easy_Louis exact bedoelt met remafstelling weet ik niet, ik vermoed de 1-2-3 draaiwieltje van de rem- (en evt. koppelings) hendel.
Maar daarin verwacht ik geen verschillen met de 2010 1200RT en de 1200RT modellen van daar voor.
Het is een afstelling van de afstand van die hendels voor je comfort voor wat betreft de grootte van je handen/lengte van je vingers.
En ultimo wellicht inderdaad je remkracht-dosering. _001

Eigenlijk moet je heel eerlijk naar je zelf gaan zijn;
Zijn er zaken waar je niet tevreden over bent, wat je mist met je huidige 1200RT?
Zijn dat punten welke je zou kunnen verbeteren zoals een ander zadel, windscherm, veren?

Want de 2009 1200RT is in principe een prima motor als je zwart-wit kijkt naar de eventuele "kinderziektes", daar ga je weer een nieuwe uitdaging aan met de 2010 1200RT's, in mijn persoonlijke optiek.

Als het je puur om het (verkrijgen van beter) motorvermogen gaat zijn er meer praktische oplossingen zoals weerstandstuning (recyclizer-dinges), andere uitlaatbochten en/of demper, Performance-controler (van Wunderlich/Dobeck) of PowerCommander/RapidBike.
easy_louis

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door easy_louis »

Hoi Dutchmidiman,

Wat Easy_Louis exact bedoelt met remafstelling weet ik niet, ik vermoed de 1-2-3 draaiwieltje van de rem- (en evt. koppelings) hendel.
Ik was inderdaad niet duidelijk, maar waar ik op doelde, het was mijn eerste ervaring als je plotseling hard knijpt in de remhandel, er gebeurde van alles binnen de natuurwetten!
Ik was er niet op voorbereid, dat hij zo hard zou remmen, en dat alles met 3 vingers.
Dus, goed geraden, ik heb het draaiwieltje wat verzet om de voorkomen dat ik onbedoeld nog eens een keer zo fel op de rem zou knijpen, geeft nu wat meer gevoel.
En deze opmerking heeft volgens mij verder niets van doen met verschillen tussen de R1200RT voor of na 2010, ze remmen allemaal ongelooflijk hard!

Groeten,
Easy Louis
Inspector Gadget

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Easy Louis,

Geen probleem hoor, want ik moet zelf ook nog altijd enorm wennen aan het remvermogen van de 1200RT.
Wel een goede tip dat je het daarmee wellicht iets beter kunt leren doseren. _004

Inderdaad, volgens mij geen verschillen in de remmen wat betreft modeljaar 2010 en voorgaande generatie.
Anders dan de 2006 (en daarvoor) die de beroemde/beruchte servo-bekrachtigde versie heeft net als de 1150RT, daarmee rem je zelf je schaduw er mee uit! :$
Het kan dus nog harder wat remmen betreft, maar is het echt wennen dan.
easy_louis

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door easy_louis »

Hoi Dutchmidiman,

Anders dan de 2006 (en daarvoor) die de beroemde/beruchte servo-bekrachtigde versie heeft net als de 1150RT, daarmee rem je zelf je schaduw er mee uit!
Even off-topic: Ik HEB de 2006 versie en ik kneep in een schrik-reactie toen er een auto van links kwam (provinciale weg) even flink door.
Je kan je voorstellen, ik lag zowat met mijn neus op de teller-partij :oops:
Verder gelukkig niets gebeurd, dank zij de remmen ook geen aanrijding.
Daarna toch maar eens even wat gaan uitproberen op een verlaten industrieterrein om dat soort onverwachte reacties te voorkomen!
Het stelknopje wat verdraaien leverde (voor mij) op, dat je dan je schrikreactie beter de baas blijft en daarna heel makkelijker kan doseren, met 2 vingers zelfs.
Nu, een dikke 1.000 km verder, ben ik helemaal gewend aan dit systeem en tot tegenstelling van soms wat negatieve berichten, ik vind het geweldig.
Het geeft je een enorm vertrouwen, zowel in het remvermogen als de koersvastheid.

[groet]
Easy Louis
Inspector Gadget

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Easy Louis;
Ik herken dat van mijn verlengde "proefrit" op de 1150RT, het zal ultimo een kwestie van wennen en leren doseren zijn.
Je hoort bijna het asfalt onder je opkrullen, wat een remvermogen. :O
Dank voor de tip dat je met de 1-2-3 ook de dosering wat kunt verbeteren. _004

Wat mij betreft heeft de 1150RT nog altijd de looks en de 1200RT de techniek.

Terug naar het onderwerp:
Zou ik een 2009 1200RT hebben en het "kriebelen" zou ik gewoon bij een BMW dealeRT een afspraak maken dfat ik een dagje een 2010+ 1200RT mocht gaan proefrijden.
Want ultimo is het datgene wat tussen de oren zit hetgeen wat bepaalt wat jou mening is, ongeacht wat ík er over schrijf. ;) :lol:

PS: Voor de goede orden, ook ik rij nogal schakellui.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door Baird »

dutchmidiman schreef:..........................
Wat mij betreft heeft de 1150RT nog altijd de looks en de 1200RT de techniek.
..........................
Dié zou ik het liefste hebben _004 maar ik ben bang dat het 1200 blok/transmissie niet past in een 1150 _002
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: verschil rt voor 2010 en na 2010

Ongelezen bericht door head02 »

beste mensen,

ik dank jullie voor jullie heldere uiteenzetting en ook over de (off topic) meningen over remmen, reminstelling etc..

Eentje blijft even hangen......en dat is eerlijk naar jezelf zijn. Het probleem is echter, dat als ik eerlijk ben , ik het liefst:
-een KTM 1190 wil hebben om "te rossen"
- BMR R1200RT wil hebben om te toeren
- een harly wil hebben (heb er 4 gehad) om te cruisen
- een nieuwe guzzi california 1400 wil hebben voor de looks.

zucht : wat is het leven toch zwaar : keuzes, keuzes en nog eens keuzes.. ;)
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”