Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door MofkaP »

Registratie kilometerstanden motorfiets vanaf 1 juli 2021 verplicht
10 MEI 2021
MOTORNIEUWS
Om fraude met kilometerstanden aan te pakken, komt er vanaf 1 juli 2021 een kilometerregistratiesysteem voor motorfietsen, zo werd al eerder aangekondigd.
Het registratiesysteem werkt net zoals dat al bij auto's gebeurt en wordt uitgevoerd in het kentekenregister van de RDW.
Men verwacht dat fraude met kilometerstanden hiermee wordt bestreden, de schade die dit consumenten jaarlijks oplevert bedraagt nu naar schatting van de RAI nog zo’n 110 miljoen euro.
Een jaar geleden ontstond er ophef toen AvroTros tv-programma Opgelicht! aantoonde dat er in de motorbranche flink gefraudeerd wordt met kilometerstanden van tweedehands motorfietsen en schademotoren.
Het terugdraaien van kilometerstanden was overigens al lang strafbaar en ook apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren zijn verboden.
De wetgeving voert nu een verplichte kilometerregistratie bij alle reparatie-, onderhouds- en ook bandenwisselbezoeken voor alle bestaande motorfietscategorieën in, maar geldt alleen voor bedrijven die een RDW-erkenning hebben en dus toegang tot het online systeem van de dienst.
Tot nu toe gold die verplichting alleen bij reparaties boven de 150 euro, die ondergrens vervalt nu.
Daarnaast komt er een verplichte tellerstandregistratie voor motorfietsen bij onder andere de overschrijving van het kenteken, al is er daarop bij een particuliere overschrijving geen controle.
De registratie van kilometerstanden zal voorlopig nog niet zo'n grote rol gaan spelen als bij auto's.
Eerste oorzaak daarvoor is dat het nog wel even gaat duren voor het systeem daadwerkelijke informatie kan geven of de tellerstand klopt; nu is de database immers nog bijna leeg.
Tweede struikelblok voor een kloppende administratie is dat een verplicht, regelmatig contactmoment met een RDW-geregistreerd garagebedrijf ontbreekt, zoals er bij auto's -door de APK- wel is.
Overigens lijkt die APK voor motoren nu wel snel dichterbij te komen door Europese wetgeving, die straks niet langer door de Europese landen zelf in te vullen is.
RAI Vereniging stond volgens eigen zeggen samen met BOVAG aan de wieg van deze wetgeving. Kees Pereboom, beleidsadviseur Technische Zaken bij RAI Vereniging over de gevolgen van teruggedraaide kilometertellers:
"Een machine waarbij de teller is teruggedraaid kan immers onveilig zijn, is duurder in aanschaf en zadelt de koper op met hogere onderhoudskosten. Ramingen gaan er van uit dat ongeveer 10 tot 20 procent van de kopers teveel betaalt voor een gebruikte motorfiets."
RDW-ERKEND BEDRIJVEN GAAN TELLERSTANDEN MOTORFIETS (EN DRIEWIELERS/TRIKES) IN DE VOLGENDE GEVALLEN REGISTREREN:​
Opname bedrijfsvoorraad
Tenaamstelling
Elk(e) reparatie, onderhoud en bandenwissel (geen minimumbedrag)
Afmelding voor export
Afmelding voor demontage (niet verplicht)
Er is een uitzondering als er geen teller in de motor zit of als de teller niet is af te lezen, bijvoorbeeld het geval als de teller kapot is en niet eenvoudig te repareren.
Meer informatie is te vinden op de site van de RDW.
fransgabler

Re: Kilometerstandenregistratiesysteemvoortgang (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dat is belangrijke info die Mofkap geeft.

APK voor motoren kan echt geen kwaad. De veronderstelde eigen verantwoordelijkheid van de motorrijder wordt vaak wel door goede wil, maar helaas niet in alle gevallen door voldoende kennis van zaken ondersteund. Kijk alleen maar eens naar het aantal motoren dat met gladde en/of vierkante banden rijdt. Niet iedere motorrijder blijkt de term 'vierkante banden' te kennen, denkt daarbij aan de omtrek van het voor- of achterwiel. Soms beperkt de kennis zich tot: "Er zit nog profiel op en ik rijd toch niet als het regent"

Als de voorgenomen APK gekoppeld wordt aan de voortschrijdende kilometerstanden scheelt dat sowieso een hoop ellende. Geen eigenaar kan zich met een regelmatig vastgestelde km stand meer verschuilen achter het argument de km stand niet te kunnen overleggen omdat het onderhoud zelf wordt uitgevoerd. Ook de andere zijde van die medaille doet opgeld: Ondanks dat ik het onderhoud en voorkomende reparaties zoveel mogelijk zelf uitvoer, kan op die manier ook een valide km stand worden opgebouwd.

Gezien de grote hoeveelheid grijs geïmporteerde motoren - In Nederland is de vraag naar occasions nu eenmaal groter dan het nationale aanbod - is de invoering op Europees niveau ook een goede zaak. Zo'n grijze geïmporteerde motor begint bij de kentekenregistratie hier vrolijk opnieuw ten aanzien van bijvoorbeeld het aantal voorgaande eigenaren. Dan is er in tenminste - naast soms wat bonnetjes onder de buddy - een sluitende km registratie op Europees niveau. Zo'n motor met een reëele maar hoge km stand kan nog steeds aangeboden worden, maar tegen een andere prijs en de koper weet beter waar hij/zij aan toe is.

Erik van Lent - die op het RT forum terecht wordt aangeraden als een voorbeeld van een betrouwbare keurmeester ​- was degeen die vorig jaar april via 'Opgelicht' in het nieuws kwam toen hij vanuit frauduleuze Duitse auto km standen stelde dat er ook allerlei bedrijven in Nederland - en niet alleen bij Pietje Penoze van de hoek - motoren worden aangeboden waarvan de km standen direct of indirect gemanipuleerd zijn. Dat percentage overstijgt de genoemde 10 a 20 procent maar liefst met de factor 3!

Voor de consument is het een goede zaak dat met de APK in ieder geval iets van een km registratie wordt opgetuigd, al zal voor velen van ons de APK inhoudelijk overbodig zijn.

De bewuste uitzending van Opgelicht is op youtube terug te zien en het begeleidende artikel is hier terug te lezen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door Baird »

Even een zijsprong hier :
De commerciële lobby voor een motor-APK gaat het weer proberen en mogelijk winnen deze keer, het is één grote geldklopperij met een vals gevoel van veiligheid als resultaat, lees de data/informatie over de werkelijke oorzaken van ongevallen met motorrijders! Laat je niet foppen, wees kritisch!

Einde zijsprong, nu weer over de kilometerstanden .
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
kaaskop

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door kaaskop »

Baird schreef: 26 mei 2021, 23:38 Even een zijsprong hier :
De commerciële lobby voor een motor-APK gaat het weer proberen en mogelijk winnen deze keer, het is één grote geldklopperij met een vals gevoel van veiligheid als resultaat, lees de data/informatie over de werkelijke oorzaken van ongevallen met motorrijders! Laat je niet foppen, wees kritisch!

Einde zijsprong, nu weer over de kilometerstanden .
Ik denk dat je hier 2 dingen door elkaar haalt:
1) het zgn. "geldklopperij" vanuit de commercie
2) menen dat de technische staat van een motor debiet staat aan de vele ongelukken met motoren op de openbare weg


Dat wat jij geldklopperij noemt, zal de overheden het zien als het verkrijgen van een technisch betrouwbaar voertuig. Kijk eerst maar eens naar de situatie voor de invoering van APK voor auto's en de situatie na de invoering van APK voor auto's. Voordat de APK werd ingevoerd reden er auto's rond die het predicaat "wrak van de week" ten volste en meer dan dubbel en dwars verdiende! Na de invoering van de APK werd de technische staat van voertuigen verbetert en werden al deze technisch onveilige "wrakken van de week" van de weg gehaald en/of linea recta naar de sloop gebracht. Van begin af aan werd de jaarlijkse APK-regime door de fervente en zelfbenoemde meestermonteurs/keurmeesters verguist omdat ze, denken en menen, niet meer zelf straffeloos van alles en nog wat aan hun eigen voertuig konden doen met het risico dat hun meesterwerk absoluut niet door de APK kwam en ze dan met extra kosten opgescheept zitten. Het resultaat is nu dat we in Nederland nu wel rondrijden in autovoertuigen die in een goede dan wel zeer goede technische staat verkeren. Een grote (technische en verkeersveilige) vooruitgang ten opzichte van de pre-APK periode.

Onder motorrijders heerst dezelfde instelling en kritiek: als er een APK komt kunnen en mogen we niet meer zelf sleutelen en kunnen en mogen we onze motor niet meer zelf onderhouden. Als er APK komt dan kost ons dat handenvol geld. Alleen maar negatieve weerklanken en niks meer. Als je het mij vraagt een compleet verkeerde instelling en onderbouwing. Tuurlijk mag je nog wel zelf sleutelen aan je motor en tuurlijk mag je je motor nog wel zelf onderhouden, alleen de technische staat van jouw motor zal jaarlijks gekeurd worden adhv. een keuringslijst waar de motor technisch aan moet voldoen! Precies zoals bij een APK voor autovoertuigen. Je mag nog steeds jouw eigen auto en/of motor onderhouden en eraan sleutelen, alleen zal je je auto en/of motor wel jaarlijks aan een technische keuring moeten laten onderwerpen. En dat een APK niet gratis is weten we nu al jaaaaaaaaaaaaaaaaren, dus om hier nu nog steeds over blijven te zeuren en te zeiken is gewoon puur azijn pissen en niks meer. En wat kost een APK vandaag de dag??? Ik zie prijzen van €20 tot €50 waarmee garages stunten. Toegegeven, wel in combinatie met een beurt maar toch. Sommige garages geven de APK gratis weg als je die tezamen met een kleine beurt laat uitvoeren. Dat is dan wel weer een verdienmodel voor hen maar dat geeft ook aan dat de marges op een APK gewoon nihil zijn vanwege het enorme aanbod van garage bedrijven die APK’s mogen uitvoeren. En wees hier blij om! Zouden er maar enkele garages APK’s mogen uitvoeren, dan zou je geen €20 of €30 of €40 betalen of gratis krijgen bij een kleine/grote beurt, maar zou je een behoorlijk groot meervoud hiervan betalen als er maar enkele garagebedrijven zouden zijn die een APK mogen uitvoeren!

Wil je het hebben over verkeersveiligheid? Prima! Verkeersveiligheid heeft meer te maken met het (weg)gedrag van de bestuurders dan met de technische staat van een auto. Om het zo stellen, je kan met een kapotte koplamp nog steeds veilig deelnemen aan het verkeer zolang je je aan de verkeersregels houdt ondanks dat jouw auto eigenlijk niet meer technisch in goede staat is (kapot lampje). Een verstandige bestuurder zal zijn/haar auto laten repareren als de remmen niet werken of het lampje direct vervangen bij de eerste de beste gelegenheid. Dat is geen verkeersveiligheid, dat is bewust zijn van de risico’s die je loopt met een mankement aan jouw auto. En daarnaast, in Nederland gebeuren alle ongelukken, aanrijdingen en verkeersruzies met voertuigen die APK gekeurd zijn!!! Dus waar blijf je met jouw statement van vals gevoel van veiligheid??? Elke voertuig die betrokken is bij een ongeluk is APK gekeurd. APK heeft niets te maken met verkeersveiligheid, APK gaat over de technische staat van jouw automobiel! Het zegt niets over hoe een bestuurder zich op de openbare weg gedraagt. Want let wel, een autovoertuig of motorvoertuig heeft nog nooit uit zichzelf en uit eigen beweegreden een ongeluk veroorzaakt, het zijn de bestuurders die het doen! Daar doet een APK niks van af!

Wil je het hebben over schijnveiligheid??? Kijk dan eens naar alle hulpmiddelen en opties die je vandaag de dag in een auto hebt zitten, airbags, antislip control, distance-control, brake-assistant, lane driving assistent, etc., etc., etc. Allemaal hulpmiddelen om een automobilist lui te maken in een auto en hun een permanente staat van veiligheid en veilig gevoel te geven. Alsof ze zelf nergens meer op moeten en hoeven te letten tijdens het autorijden. Dat vind ik schijnveiligheid!!!

De meeste motorrijders die betrokken zijn bij ongelukken zijn betrokken omdat ze over het hoofd gezien worden. Hier zijn ze zelf ook debiet aan, denk bv. aan een verminderde zichtbaarheid. Maar de meeste worden domweg over het hoofd gezien. Ik rij dagelijks motor (jaarlijks rond de 15000km) En nog steeds heb ik haast dagelijks te maken met automobilisten die je afsnijden of gewoon niet zien. Vanochtend nog eentje gehad bij afslag Rijswijk/Delft op de A4. Ik voeg in op de snelweg (oprit bij Plaspoelpolder) en kom half achter/naast een automobilist te rijden omdat de situatie op de weg op dat moment zo uitkwam, niks ernstigs dus (ik rechterbaan/automobilist middelste baan van de 3 banen). Als deze persoon, behalve in spiegel kijken ook zijn kop had omgedraaid en over zijn rechterschouder had gekeken had ie me zien rijden en erop geanticipeerd. Maar nee, ik zie in mijn linkerooghoek ineens een knipperlicht en meneer in de auto stuurt ineens naar rechts om de afslag Rijswijk/Delft te nemen. Op het moment dat ie met zijn rechterwiel op mijn rijbaan beland moet ie mijn koplamp van de motor hebben gezien in de rechterspiegel want hij schoot met eenzelfde vaart terug naar de middelste baan. Daar ik dit al voorzag toen ik ineens het knipperlicht aan zag gaan had ik al wat gas losgelaten en wat ruimte gecreëerd. Dit laat maar weer zien dat, juist door niet goed te kijken van de automobilist, ik volledig over het hoofd werd gezien. En dit gebeurt haast dagelijks. de afstand verkeerd inschatten, niet goed kijken, gaatje zien tussen 2 auto’s en dan erachter komen dat er een motor rijdt in dat gaatje. Allerlei idiote capriolen, vaak en alleen maar haantjesgedrag (ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke), ongeduld, haast, asociaal gedrag op de weg. Wat heeft dit met APK te maken? Totaal niets!

Er zou eens een APK voor bestuurders moeten komen, moet je dan es zien hoeveel er afgekeurd word…….
Laatst gewijzigd door kaaskop op 27 mei 2021, 11:10, 4 keer totaal gewijzigd.
kaaskop

Re: Kilometerstandenregistratiesysteemvoortgang (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door kaaskop »

fransgabler schreef: 11 mei 2021, 20:34 APK voor motoren kan echt geen kwaad. De veronderstelde eigen verantwoordelijkheid van de motorrijder wordt vaak wel door goede wil, maar helaas niet in alle gevallen door voldoende kennis van zaken ondersteund. Kijk alleen maar eens naar het aantal motoren dat met gladde en/of vierkante banden rijdt. Niet iedere motorrijder blijkt de term 'vierkante banden' te kennen, denkt daarbij aan de omtrek van het voor- of achterwiel. Soms beperkt de kennis zich tot: "Er zit nog profiel op en ik rijd toch niet als het regent"
En zo is het!
MaartenGS-R-RT

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Kilometerstandregistratie gekoppeld aan een centrale databank vind ik geen slecht idee. Een bandenboer of mecanieker kan dan je km-stand inbrengen. Verplichten hoeft niet vind ik, maar het zou voor mij een meerwaarde zijn als ik een motorfiets koop waarvan ik de km-historiek kan verifiëren.
Wat betreft keuring gaan er in Be stemmen op om die verplicht te maken bij opnieuwinverkeerstelling na een ongeval en bij verkoop. Degelijke tussenoplossing, vind ik.
kaaskop

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door kaaskop »

MaartenGS-R-RT schreef: 27 mei 2021, 14:31 Kilometerstandregistratie gekoppeld aan een centrale databank vind ik geen slecht idee. Een bandenboer of mecanieker kan dan je km-stand inbrengen. Verplichten hoeft niet vind ik, maar het zou voor mij een meerwaarde zijn als ik een motorfiets koop waarvan ik de km-historiek kan verifiëren.
Wat betreft keuring gaan er in Be stemmen op om die verplicht te maken bij opnieuwinverkeerstelling na een ongeval en bij verkoop. Degelijke tussenoplossing, vind ik.
Geen idee of dat bij auto's wel verplicht is, maar geen verplichting betekend uiteindelijk verslonzing wat resulteert in een niet goed bijgehouden kilometer database.

Wacht, kom net dit tegen:

Je vraagt je misschien wel eens af wanneer dat de km stand wordt geregistreerd. Er zijn een aantal verplichte registratiemomenten van de km stand. De eerste is bij de APK. Het gaat dan over de registratie van de afgelezen tellerstand bij afmelding van APK keuring van een voertuig. Dit wordt gedaan door een APK erkend bedrijf of een RDW keuringsstation. Bij de inbouw en bij export moet de km stand ook worden geregistreerd. Bij demontage is dit ook verplicht maar ook bij het tenaamstelling van een voertuig en bij de opname van het voertuig in bedrijfsvoorraad moet de km stand worden vastgesteld en worden geregistreerd. Bij registratie, onderhoud en banden (ROB) moet ook een bedrijf met enige RDW erkenning de km stand registreren.


En de site van RDW: https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dos ... terstanden
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door MofkaP »

kaaskop schreef: 27 mei 2021, 09:39 Er zou eens een APK moeten komen.
Goed, gedegen stuk, kaaskop.

Ik vrees dat je de APK voor motorfietsen niet tegenhoudt, vanwege Europese regels. In de EER zijn er maar vijf landen die geen vorm van periodieke keuring voor motorfietsen kennen. Hoe die APK er precies uit gaat zien en welk periodieken er gaan gelden is nu nog de vraag. De wetgeving is iig klaar voor invoering van een APK voor motorfietsen.
Ik woon vlak tegenover een vestiging van motoport, als ik zie in wat voor (technische) staat motorfietsen af en toe worden binnengebracht, dan schieten de tranen in mijn ogen.

Wat ongevallen betreft een kleine breakdown. Ongeveer de helft van de motorongevallen is enkelzijdig, daar is dus geen ander voertuig bij betrokken. De oorzaken zijn niet helemaal duidelijk en worden meestal niet geregistreerd, komt het door overschatting of gebrek aan ervaring van de bestuurder of komt het door een technisch defect.
Van de meerzijdige ongevallen is ongeveer de helft de schuld van de motorrijder en de andere helft de schuld van de automobilist.
Hoog op de lijst staan ongevallen op kruispunten, bij het voorrang verlenen aan de motorrijder of bij het (links) afslaan van de automobilist.
Vrijwel altijd verklaart de SMIDSY. Zorg er als motorrijder dus zoveel mogelijk voor dat je wel gezien wordt.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door HansD »

SMIDSY? Wat bedoel je?

Waar heb je je cijfers vandaan? Ik ken de Duitse ongevalcijfers vrij goed, en daar wordt de helft van de motorongevallen veroorzaakt door automobilisten die de motor niet hebben gezien.

Over zichtbaarheid: ik sprak laatst een ambulancerijder. Je weet wel met zo’n gele motor met zwaailicht. Hij gaf aan dat het regelmatig voor komt dat hij op de snelweg met zwaailicht aan, sirene aan, en knalgele motor secondenlang achter voorliggers rijdt, die hem dus niet zien.
Als mensen niet kijken, heb je aan een opvallende motor dus ook niks.
Ik kijk op kruisingen altijd of het verkeer van rechts ook echt remt, dat wil zeggen: gaat de neus van de auto naar beneden of niet.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door MofkaP »

SMIDSY is de Engelse term: Sorry Mate I Didn't See You.

Cijfers komen van de SWOV, verkregen toen ik nog in het motorplatform zat.

Er zijn mensen die hele treinen over het hoofd zien. Die zijn vaak met wat anders bezig dan een voertuig besturen.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4478
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door EileRT »

Graag on topic blijven over het kilometerstandenregistratiesysteem . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door MofkaP »

EileRT, ik zou blij zijn met een kilometerregistratie.

Toen ik mijn ingeruilde motor bij toeval een keer tegenkwam, bleek de nieuwe eigenaar 30.000 km te zijn achteruitgereden.
Het was toch een te naam en faam goed bekendstaande (inmiddels lang failliete) motorzaak.
Ik vermoed dat er meer kaf onder het koren is dan algemeen bekend is.
fransgabler

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door fransgabler »

MofkaP schreef: 28 mei 2021, 11:02
Ik vermoed dat er meer kaf onder het koren is dan algemeen bekend is.
Zeker weten, zie hiervoor o.a. het onderstaande citaat uit het interview van motorkeurmeester Eric van Lent:
.
Schermafbeelding 2021-05-28 om 16.03.09.png
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: Kilometerstandenregistratiesysteem (3*woordwaarde)

Ongelezen bericht door fransgabler »

Wat we er op dit forum van vinden, doet er niet meer zo toe.
De APK is weliswaar nog niet in zicht, maar de kilometer-registratie wel en ook nog eens op zeer korte termijn. Mooi zo.

De RAI laat weten dat vanaf 1 juli 2021 de erkende garagebedrijven de kilometerstand van motorfietsen registreren bij de RDW. Met deze centrale registratie krijgt de aspirant koper betrouwbare informatie over de tellerstanden van de aangeboden occasion motoren en wordt de fraude met tellerstanden aanzienlijk teruggedrongen.

Op die manier ontstaat er een tweedeling in geregistreerde en niet-geregistreerde km standen, wat bij een voorgenomen aankoop in ieder geval een indicatie is over de betrouwbaarheid van de getoonde km stand op de teller. Pas bij een verplichte APK keuring verdwijnt deze tweedeling.

Waarvan akte.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”