De Waarde van een RDW keuring..

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

De Waarde van een RDW keuring..

Ongelezen bericht door fransgabler »

Van de RDW heb ik de indruk dat zij heel precies te werk gaan als het gaat om de aanpassing van geïmporteerde motoren aan de Nederlandse wet- en regelgeving, wok beschikking, check van het framenummer, controle op gestolen motorfietsen en dat soort zaken. De RDW gaat natuurlijk niet over het met plamuur verbergen van gebreken en motorische onvolkomenheden.

Uit dit filmpje van september 2021, blijkt echter dat het eerste deel van die aanname niet juist is. Centraal in het filmpje staat een grijs geïmporteerde HD, die vanuit Polen geëxporteerd is. Van de bakermat van de HD is bekend dat bij een ernstig ongeval de motor niet meer de weg op mag, hooguit mogen de onderdelen los verkocht worden.

Handige Harry's - varianten op Dirty Harry - zien daar brood in exporteren de motor uit de USA naar Litouwen en Polen om daar een cosmetische upgrade te krijgen. Vervolgens worden de motoren o.a. in Nederland weer geïmporteerd om verkocht te worden. Binnen die procedure worden de voertuigen eerst gekeurd door de RDW, waarna een nieuw Nederlands kenteken wordt afgegeven.

Eric van Lent - zijn naam komt vaker op dit forum voor in positieve zin - keurt deze HD, nadat de vriend van de eigenaresse bij de eerste de beste rotonde onderuit gegaan is met de motor, ondanks jarenlange rij-ervaring. Het resultaat van die keuring is huiveringwekkend en niet alleen in technische zin.

Waar Eric van Lent al meteen ziet dat er geknoeid is met het framenummer, heeft de RDW dat in het geheel niet opgemerkt. Als het framenummer wordt nagetrokken blijkt het zelfs nooit door HD te zijn afgegeven of ingeslagen in enig frame dat de fabriek heeft verlaten. De vraag doet dan wel opgeld wat de RDW bij een keuring dan wel uitvoert, behalve of de knipperlichtjes op de goede plaats zitten en of het remlicht werkt.

Eind goed, al goed. Onder druk van de camera wordt de koop uiteindelijk ongedaan gemaakt met de handelaar en opvallend genoeg betaalt ook de RDW mee aan een tegemoetkoming van de aankoopprijs. De RDW verschuilt zich overigens achter het aantal keuringen per jaar. "Dat zijn er zo'n 2 miljoen" aldus de woordvoerder van de Rijks Dienst voor het Wegverkeer.
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: De Waarde van een RDW keuring..

Ongelezen bericht door bratus »

Niet dat ik de RDW vrij wil pleiten (want in het verleden heb ik bij het importeren van een motor ook wel een issue met hen gehad) maar zij voeren alleen de regels uit ivm vrij verkeer in de EU.

De RDW voert bij import niet echt een keuring uit maar checkt alleen of de documenten kloppen en is dit het geval dan neemt men de gegevens over in het kenteken register. Dat zij niet een technische keuring uitvoeren staat ook gewoon aangegeven op hun website. (Dat staat ook aangegeven bij goed om te weten: Wij kijken tijdens de keuring niet naar de technische staat van het voertuig. Voert u een voertuig met schade in en/of zien wij dat het voertuig een gevaar is voor de verkeersveiligheid? Dan geven we wel een kenteken af, maar verklaren dit direct ongeldig. Ook nemen we een foto van het voertuig en registreren we in welke staat het voertuig in Nederland is ingevoerd. U mag niet meer met het voertuig op de openbare weg rijden. Na herstel laat u het voertuig opnieuw keuren. )

Ja en dan het chassisnummer dat niet deugt. Indien een een vergelijkbare instantie met de RDW binnen Europa een kenteken afgeeft met chassisnummer dan moet de RDW dit overnemen. Er kan van alles aan de hand zijn maar men moet er op vertrouwen dat de collega instanties dit binnen de geldende regels heeft gedaan. Waarschijnlijk een een nieuwe inslag van een chassisnummer voor een samengesteld voertuig. De Poolse RDW hoort dan te checken of het niet van gestolen goederen afkomstig is en of het voertuig veilig genoeg is.

Datzelfde geldt voor de overname van de buitenlandse APK bij auto's. Die moet men overnemen als de klant dat wil. Ik kan mij echter voorstellen dat de RDW regelmatig een auto ziet langskomen die niet door de Nederlandse APK heen zou komen.

Ik zeg echter niet dat ik het eens ben met bovenstaande handelswijze. Het is raar dat men binnen Europa (met name de politiek) een systeem heeft opgetuigd waarin men dus gewoon met voertuigen kan schuiven waarmee in ieder geval de veiligheid niet is gediend. Datzelfde geldt voor het feit dat het raar is dat de RDW voertuigen niet mag afkeuren van voor 2018 waarbij het lampje brand dat dit veiligheidssysteem niet werkt (ABS, ESP gordelspanners etc.). Kortom bij een BMW motorfiets met ABS ESP oid moet de RDW ook hierbij bij import gewoon een kenteken verschaffen mocht bv je ABS van je import R1200RT uit 2016 niet werken.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”