Tol op autostrade

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
le gendarme
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2012, 09:48
Type: R1100RT
Bijz: Franse politiemotor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leusden

Tol op autostrade

Ongelezen bericht door le gendarme »

Met enig regelmaat begeef ik mij op de Italiaanse autostrade.
Zoals jullie wel bekend zal zijn is dit tussen de Italiaanse steden allemaal tolweg. Toch zijn er bij heel veel tolstations speciale rijbanen voor motorfiets met daarna een halve slagboom.

Mijn conclusie is dan :mrgreen: doorrijden!
Maar wanneer ik op de site van de tolwegen lees dan zie ik -naughty- , er moet wel degelijk betaald worden.

De laatste keer wilde ik een tolweg oprijden (ook via de motorfiets rijbaan) en daar stond ik voor een volledig gesloten slagboom. Dus had ik de keuze: een kaartje trekken of op de groene knop drukken om een vriendelijke medewerker te spreken. Ik ging voor de laatste optie en stelde mijn vraag in keurig Engels, het was even stil en vervolgens ging de haalboom omhoog. :evil: wist ik het nog niet....

Wie weet hier meer van????
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Tol op autostrade

Ongelezen bericht door japachap »

Luiheid van de Toll medewerker- hun doel is geld te krijgen, maar miet ter koste van een file bij de tol. Moeilijk te verstand klnat- laat hun gewoon door...?!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Edvard
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
Type: R1200RT
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort - Schothorst

Re: Tol op autostrade

Ongelezen bericht door Edvard »

Voor zover ik weet zijn er in mijn vaderland geen speciale rijbanen voor motorrijders bij de tol.
Wel zijn er speciale banen voor 'telepass' die inderdaad geen of een kleinere snelle boom hebben omdat de voertuigen die daar door mogen een apparatje hebben waarbij de tol direct van hun rekening wordt gehaald.
Ook zijn er nog speciale banen voor 'viacard' en voor creditcards.

Let wel dat bij alle poorten ook camera's staan en er is veel 'polizia stradale' daar op de autobanen. Bij doorrijden riskeer je een achtervolging en in ieder geval een naheffing+boete.

Tot een 5-tal jaar geleden kwam de bekeuring in de meeste gevallen nooit aan bij buitenlanders maar, en ik spreek uit eigen ervaring, word je nu via een Zwitsers incasso bedrijf wel degelijk achterna gezeten.

Mijn advies dus, gebruik geen autostrade maar superstrade en strade statali want die zijn gratis. Doe je het toch, trek een kaartje en betaal gewoon bij uitrijden.

...advies van een ingeburgerde italiaan :mrgreen:
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Tol op autostrade

Ongelezen bericht door Bert M »

Eén blik op de website van de ANWB is voldoende om te weten dat je in Italië ook met de motor gewoon tolplichtig bent... Als je in de toekomst een keer staande gehouden wordt (snelheid, algemene controle etc), loop je de kans dat je met terugwerkende kracht de hele waslijst plus naheffing alsnog mag aftikken... Ze vergeten namelijk niets! Succes bij je volgende verblijf in Bella Italia!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
le gendarme
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2012, 09:48
Type: R1100RT
Bijz: Franse politiemotor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leusden

Re: Tol op autostrade

Ongelezen bericht door le gendarme »

Even een foto (klik even op de foto om ook de afbeelding van de motor te zien) van een rijstrook zoals ik deze heel veel tegenkom. Soms gecombineerd met de telepass strook maar ook separaat.

Erg verwarrend wanneer je geen betaalmogelijkheden hebt maar toch verplicht bent om te betalen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”