Onderzoek: Motorrijden in de File

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door MofkaP »

De Mat schreef:bij een weg versmalling over het fietspad was mij niet bekend maar met de uitleg er bij wel best begrijpelijk
Over een fietspad dat mag dus niet. Over een fiets/bromfietspad dat mag ook niet. Die weggedeelten zijn aangegeven met een blauw bord met een fiets / bromfiets er op.
Over een fietsstrook (met afbeelding van een fiets er op) met doorgetrokken streep mag ook niet, dat weggedeelte is voorbehouden voor fietsers.

Waar het wel mag dat is over een fietsstrook met een onderbroken streep of over een suggestiestrook (strook zonder afbeelding). Een fietssuggestiestrook bestaat niet.

Verhaal voor aan de koffietafel: Ben gisteren geëvacueerd uit Egypte.
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door FredM »

Tja en dan de motorrijders zelf...

IK hou mezelf aan de gedragsregels omtrent het rijden in de file en beperk het snelheidsverschil tot maximaal 20km per uur (is eigenlijk ook al 10km per uur te hard).
Regelmatig merk ik collega motorrijders die mij opdrukken omdat zij sneller willen dan ik. Dit plaatst mij voor een dilemma. Ik kan ze voorbij laten gaan, zij gaan op hogere snelheid door de file, met als risico schrik en irritatie bij de vierwieligen. Vervolgens kom ik er rustig achteraan en kan hun irritatie op mij botgevierd worden (rijstrook met opzet smaller maken).
Ik kan de collega motorrijders ook achter mij laten rijden, zij gaan dan steeds dichter op mij rijden, ondertussen lustig aan hun gashandels draaien. Dit zorgt voor irritatie en onprettig gevoel bij mij.

Wat doen jullie in dergelijke situaties?

Overigens: bij een onlangs gehouden KNMV training wist de KNMV instructeur vol trots te vertellen dat hij met soms wel 100km/u tussen de files heen reed. Mogelijk dat de 100km/u overdreven is, maar het zal een stuk harder zijn geweest dan de aanbevolen 10km/u. Maar dit ter zijde.
Laatst gewijzigd door FredM op 16 nov 2015, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door AGVerheij »

FredM schreef:Wat doen jullie in dergelijke situaties?.
Over het algemeen laat ik zulke figuren passeren, maar wel op een moment dat er ruimte is om even normaal in de rij te gaan rijden. Vaak is dat dus als de handel ca. 50km/h rijdt, en wij volgens de gedragsregels toch weer zouden moeten invoegen. Die haastrijder mag dan wat mij betreft gerust met 60,80,100km/h doorkachelen, moet hij/zij helemaal zelf weten. Ik ga niet lopen schoolmeesteren, hou me redelijk aan de regels en kan alleen maar hopen dat er geen ongelukken van komen.....

En over 'onverwachte files':
Ik kijk voldoende ver voor me uit om de matrixborden en remlichten aan te zien gaan in de staart van een file, en ga dan van het gas af. Meestal weet ik ook wel waar de file's staan op mijn dagelijkse ritten, maar laatst werd ik toch verrast. Onder de matrixborden met 70 stond het al volledig stil !! Dan kan je alleen maar blij zijn met goede remmen en ABS, ik reed nog net 20km/h toen ik de filestaart bereikte en tussen de auto's door ging rijden. Even een reminder dat ik misschien toch iets eerder al moet remmen ipv alleen gas los :oops:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Baird »

FredM schreef: Wat doen jullie in dergelijke situaties?
Ik laat ze ook gaan, kort geleden stond de berijder van een R1200RT die mij net vlot voorbij gegaan was leuk te discussiëren op de linkerbaan met een automobilist, was blijkbaar toch iets mis gegaan ......Soms creëert een motorrijder toch een file .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door strik »

Als je jezelf gaat irriteren of je opgejaagd voelt......laten passeren. Altijd jezelf blijven en je eigen tempo bepalen.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1
+1
+1

Als ik een dergelijke "boosrijder" tegenkom laat ik die lekker (voorbij) gaan.
Ik zit op de motor om er volop van te genieten, en probeer de slimmere verkeersdeelnemer te zijn.
Of in ieder geval de meer verstandigere verkeersdeelnemer. ;)

Tolerantie is tegenwoordig dunner gezaaid, dus schoolmeesteren is vaak niet echt raadzaam.
Daar komen soms echte ongelukken van.

Ik ben van mening dat ik altijd nog een voorbeeld moet zijn voor de groep motorrijders die wél met het verstand en inzicht rijden.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door EileRT »

Wijze woorden Rob . . . ik sluit mij daar van harte bij aan. Ik denk overigens dat menigeen hier op 't forum een wat meer defensieve en anticiperende manier van rijden heeft. Bij de toertochten en treffens die ik heb meegemaakt, is mij dat in ieder geval opgevallen. ;)

Het neemt niet weg dat we allemaal van elkaar kunnen leren. Ook wat betreft het filerijden. Het is belangrijk dat het "goed zit tussen de oren" en je dus de rust kunt bewaren om verantwoord te rijden! _004
Inspector Gadget schreef:Als ik een dergelijke "boosrijder" tegenkom laat ik die lekker (voorbij) gaan.
Ik zit op de motor om er volop van te genieten, en probeer de slimmere verkeersdeelnemer te zijn.
Of in ieder geval de meer verstandigere verkeersdeelnemer. ;)

Tolerantie is tegenwoordig dunner gezaaid, dus schoolmeesteren is vaak niet echt raadzaam.
Daar komen soms echte ongelukken van.

Ik ben van mening dat ik altijd nog een voorbeeld moet zijn voor de groep motorrijders die wél met het verstand en inzicht rijden.
Laatst gewijzigd door EileRT op 16 nov 2015, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben het helemaal met je eens, wat ik weet, gezien heb en vele van ken, zijn het echt voorbeeldige rijders hier op het forum. _004
Van degene die ik ken natuurlijk. ;) :lol:
Hoewel ik ook weet dat er uitzonderingen zullen zijn.
Ongetwijfeld!

Maar ik doe vrijwel nooit aan file-rijden op de motor, dat is echt niet mijn "ding".
Maakte ook geen deel uit van mijn rijopleidingen dus heb het ook nooit geleerd of uitgebreide instructies over gehad.
Compleet met analyses wat ik allemaal fout zou doen. :$ :lol:

Zie ik een file of anticipeer ik een file, dan pas ik mijn route daarop aan.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door EileRT »

Me too! Big RT Smile
Inspector Gadget schreef:Zie ik een file of anticipeer ik een file, dan pas ik mijn route daarop aan.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door FredM »

Dank voor al jullie wijze woorden!
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Baird »

EileRT schreef:Me too! Big RT Smile
Inspector Gadget schreef:Zie ik een file of anticipeer ik een file, dan pas ik mijn route daarop aan.
Makkelijker gezegd dan gedaan: er zijn niet zoveel alternatieven tussen Breda en Utrecht voor mensen die van 9 tot 5 werken, ja een hoop dijkjes en pontjes maar dat werkt dus niet, dus gewoon gepland ongeveer 40 km tussen de file doorrijden en s' avonds weer terug .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door EileRT »

Daar heb je gelijk in Bert. Je hebt niet altijd een keuze. Zeker niet in de situatie die jij schetst. In sommige gevallen (elders) zijn er wel alternatieven en die probeer ik dan te benutten.
Laatst gewijzigd door EileRT op 19 nov 2015, 09:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt. je hebt niet altijd een keuze, het is zeker niet altijd helemaal te vermijden.
Maar ik neem aan dat met 40 km file-rijden het wel enigszins gechargeerd is? _001

Desondanks, het helpt door te weten waar de file begint en eindigt en op welk tijdstip.
Ik verlaat de snelweg vóór de staart van de file en kom er na de kop van de file er weer op.
Soms echt letterlijk dat ik de kop van file in mijn spiegels zie. :$

Of ik vertrek eerder, een half uur kán al een enorm verschil maken.
Helaas is dat tegenwoordig vaker meer een uur eerder vertrekken, dat ook dan weer wel.

Maar evenzo kan het wat later vertrekken ook een mogelijke oplossing zijn om het file-rijden te voorkomen.

Daarbij helpt natuurlijk de nodige (al dan niet technische) hulpmiddelen, zoals verkeersinformatie op de navigatie, websites, radio en kennis van de lokale verkeersopstoppingen.

Weet niet of ik zoveel inzicht heb of puur geluk, maar op de motor heb ik sinds 2009 slechts 2x in de file gestaan en gedeeltelijk moeten file rijden.
Of het moet zijn dat ik veel te weinig op de motor rij. -naughty- :lol:
Of ik rij altijd de "goede" richting in, ware het niet dat ik op Neerland's rottigste plek woon, waar de A1 en de A28 elkander kruizen.
Maar dat gaat binnenkort groots aangepakt worden.

Maar ik geef ook grif toe, het is allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan, absoluut.
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door strik »

Wat ik bemerk is dat files niet maar standaard op vaste plekken ontstaan maar in een soort van workvorm op de snelweg voorkomen. Je ziet hele lange rijen vrachtwagens die dan gepasseerd gaan worden door automobilisten met 80 km. Daarachter ontstaat dan een remreactie van al de achterliggende auto's waardoor de auto's uiteindelijk gewoon stilstaan.

Even een andere route kiezen heeft in dat geval dus eigenlijk niet zoveel zin omdat dit iedere keer op een andere plek is.

Met de motor rij je iedere keer door zo'n wolk heen en na de wolk is de weg weer even vrij en rij je weer boven de 120 waarna je de volgende wolk weer gaat tegenkomen.
Zo heb ik afgelopen maandag 110 km dichtbewolkte snelweg gehad met af en toe blauwe lucht..... Noem het file of geen file....vermoeiend is het zeker.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
hv121456

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door hv121456 »

Baird schreef:
EileRT schreef:Me too! Big RT Smile
Inspector Gadget schreef:Zie ik een file of anticipeer ik een file, dan pas ik mijn route daarop aan.
Makkelijker gezegd dan gedaan: er zijn niet zoveel alternatieven tussen Breda en Utrecht voor mensen die van 9 tot 5 werken, ja een hoop dijkjes en pontjes maar dat werkt dus niet, dus gewoon gepland ongeveer 40 km tussen de file doorrijden en s' avonds weer terug .....
+1

Voor mij dan tussen Soest en Alkmaar VV. Daarbij leert de ervaring dat je als motorrijder beter tussen de file door kan rijden dan een alternatieve route via N wegen te pakken. Op snelwegen heb je als motorrijdere meer mogelijkheden terwijl dat op N wegen de doorstroming ook voor motorrijders vaak minder soepel is.

Conclusie: Elke werkdag op de motor tussen de file door.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door HansD »

Als ik de tijd heb, vermijd ik de files en probeer bekende sluiproutes te rijden, of zelfs nieuwe te vinden (wat een leuke hobby is). Dit kost in ieder geval veel meer tijd, tot 2x zo lang, omdat je veel meer door dorpjes en 60km zones rijdt, en het daar ook vaak druk is. Vaak heb ik die tijd niet en rijd ik tussen de files door. Ik herken zowel de vaste files, als het wolkpatroon. ik vind het jammer dat de extra linkerbanen die er her en der zijn bijgekomen zo smal zijn, dat maak het tussen-de-file-doorrijden een stuk moeilijker, soms zelfs onmogelijk.
Ik heb weer wat geleerd door dit topic. Bedankt iedereen die heeft bijgedragen - nuttig en belangrijke info om te delen _004
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door AGVerheij »

HansD schreef:ik vind het jammer dat de extra linkerbanen die er her en der zijn bijgekomen zo smal zijn, dat maak het tussen-de-file-doorrijden een stuk moeilijker, soms zelfs onmogelijk.
Helemaal mee eens. Soms vraag ik me af of de wegontwerper (Rijkswaterstaat, gemeente, provincie) wel weet dat er andere weggebruikers zijn dan (vracht-)autos. Je ziet tegenwoordig ook regelmatig een doorgetrokken streep ter hoogte van een oprit, wordt ik ook niet blij van in regen in de file op mijn tweewieler........
Of zo'n plusstrook waarvan iemand heeft bedacht dat de belijning andersom moet zijn, dus lange lijnen met korte tussenstukken (A12 Woerden ri Gouda, maar komt op meer plaatsen voor)
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door FredM »

zie ook deze link:

http://motor.nl/nieuws/wij-gevoel/

Groet, Fred
Mike73

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Mike73 »

Ik rijd elke dag op de heen en terug reis in de file (A15 Deil - Rotterdam) en het lijkt wel of de automobilisten en chauffeurs gewend zijn aan motorrijders maar het blijft wel opletten.

Wat ik wel steeds vervelender / gevaarlijker vind zijn de "voegen" in de weg.
Deze voegen zijn naden tussen 2 nieuwe asfaltstroken, ze maken deze naden zo'n 30 cm naast rijstrook 1en2 of 2en3 en gieten deze vol met een laag glad teer. Als je in de file rijdt en komt op deze streep "glijdt de motor of links of rechts van de streep. Het rijden wordt hier erg onrustig van je slingert nogal en ben je net van de voeg af kom je de witte strepen weer tegen en daar wil je ook niet oprijden.

Groet,
Michael
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door EileRT »

Zeker . . . en het is niet alleen oppassen bij alleen filerijden. Bij mijn woon-werk verkeer (snelweg A7 tussen Drachten-Heerenveen) is er onlangs een weggedeelte vernieuwd met zo'n vervelende voeg. Deze ligt op de rechter weghelft, links van het midden. Het is elke keer weer goed uitkijken om daar zo weinig mogelijk met je motor op terecht te komen.
Mike73 schreef:Wat ik wel steeds vervelender / gevaarlijker vind zijn de "voegen" in de weg.
Laatst gewijzigd door EileRT op 11 dec 2015, 22:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Mike73 schreef:Ik rijd elke dag op de heen en terug reis in de file (A15 Deil - Rotterdam) en het lijkt wel of de automobilisten en chauffeurs gewend zijn aan motorrijders maar het blijft wel opletten.

Wat ik wel steeds vervelender / gevaarlijker vind zijn de "voegen" in de weg.
Deze voegen zijn naden tussen 2 nieuwe asfaltstroken, ze maken deze naden zo'n 30 cm naast rijstrook 1en2 of 2en3 en gieten deze vol met een laag glad teer. Als je in de file rijdt en komt op deze streep "glijdt de motor of links of rechts van de streep. Het rijden wordt hier erg onrustig van je slingert nogal en ben je net van de voeg af kom je de witte strepen weer tegen en daar wil je ook niet oprijden.

Groet,
Michael
Voor het melden van gevaarlijke situaties: http://www.mag-nl.org/cms/index.php?pag ... egsituatie
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Bert M »

De teerstrepen had ik met name last van met de Bridgestones onder de motor. Sinds ik Metzelers heb, heb ik er weinig last meer van.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Bert M schreef:De teerstrepen had ik met name last van met de Bridgestones onder de motor. Sinds ik Metzelers heb, heb ik er weinig last meer van.

[groet]

Bert M
De Michelins zijn ook gevoelig. Het is ook vaak wennen en ervaring. In belgie met name komt dit ook vaker voor.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Mike73

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Mike73 »

WaltzingMatilda schreef:
Bert M schreef:De teerstrepen had ik met name last van met de Bridgestones onder de motor. Sinds ik Metzelers heb, heb ik er weinig last meer van.

[groet]

Bert M
De Michelins zijn ook gevoelig. Het is ook vaak wennen en ervaring. In belgie met name komt dit ook vaker voor.

Bij mij zit er Dunlop onder.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Bert M »

WaltzingMatilda schreef:
Bert M schreef:De teerstrepen had ik met name last van met de Bridgestones onder de motor. Sinds ik Metzelers heb, heb ik er weinig last meer van.

[groet]

Bert M
De Michelins zijn ook gevoelig. Het is ook vaak wennen en ervaring. In belgie met name komt dit ook vaker voor.
Nou, ik moet zeggen dat een K1600GT waarvan je voelt dat het achterwiel bij een gangetje van 130 km/h, een stapje van 10 a 15 centimeter opzij zet, nooit echt zal wennen. Het is wel zo, dat hoe verkrampter je op de motor zit (omdat je het aan ziet komen bijvoorbeeld) hoe 'harder' het nare gevoel door komt.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Bert M schreef:
WaltzingMatilda schreef:
Bert M schreef:De teerstrepen had ik met name last van met de Bridgestones onder de motor. Sinds ik Metzelers heb, heb ik er weinig last meer van.

[groet]

Bert M
De Michelins zijn ook gevoelig. Het is ook vaak wennen en ervaring. In België met name komt dit ook vaker voor.
Nou, ik moet zeggen dat een K1600GT waarvan je voelt dat het achterwiel bij een gangetje van 130 km/h, een stapje van 10 a 15 centimeter opzij zet, nooit echt zal wennen. Het is wel zo, dat hoe verkrampter je op de motor zit (omdat je het aan ziet komen bijvoorbeeld) hoe 'harder' het nare gevoel door komt.

[groet]

Bert M
Met de RT m.i. nog nooit last van gehad op de snelweg.
Het zijn bij mij eerder de bochten op binnendoorwegen die de motor wat gevoeliger maken, zeker in de regen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Harro »

Bert M schreef: .... is wel zo, dat hoe verkrampter je op de motor zit (omdat je het aan ziet komen bijvoorbeeld) hoe 'harder' het nare gevoel door komt.

Herkenbaar. Ik moet wel zeggen dat ik bij de 1200 RT aangenaam verrast werd door het gevoel dat die motor ook op dit soort wegdek geeft. Op de 1100 en K75 brak het klamme zweet wat vaker uit. Zeker op asfalt met lengteriggels (kom je nog wel eens tegen als ze de asfaltlaag gaan vernieuwen en vroeger lag dat ook in de IJ-tunnel ).
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Erwan »

Tussen de file door rijden is leuk. Big RT Smile
20 jaar geleden al geleerd van mijn instructeur. Inderdaad van te voren positie innemen, alarm lichten aan en NOOIT de laatste in de rij zijn. De meest linkse lijn aanhouden en tussen de auto's door, altijd +/- 20 km sneller dan het overige vertraagde verkeer. Soms kruipen auto's te dicht tegen elkaar aan maar met wat groot lichtsignalen begrijpen ze heel goed dat ik er aan kom ;) . Het valt me de laatste jaren wel op dat er steeds meer motor broeders bijkomen. Echter een hoop komen onzeker over waarmee ik bedoel dat ze tussen auto's blijven inhangen wat voor gevaarlijke situaties zorgt voor het overige verkeer en vooral mede motor rijders :O . Mijn trage mede motor rijder, is vaak zo bezig met zichzelf dat hij niet in de gaten heeft dat er inmiddels al een rij aan mede motor broeders hangend tussen de auto"s achter zich heeft hangen. Even aan de kant is er vaak niet bij. Toch adviseer ik dit wel te doen. Als je dagelijks in de file rijd haal je de ervaren jongens er zo uit. Het zou goed zijn als dit een vast onderdeel op het examen zou gaan worden. Goed file rijden is een kunst maar goed te leren.
[groet]
Laatst gewijzigd door Erwan op 16 dec 2015, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Lemoi »

Erwan schreef: 20 jaar geleden al geleerd van mijn instructeur. Inderdaad van te voren positie innemen, alarm lichten aan en NOOIT de laatste in de rij zijn. De meest linkse lijn aanhouden en tussen de auto's door, altijd +/- 20 km sneller dan het overige vertraagde verkeer. Soms kruipen auto's te dicht tegen elkaar aan maar met wat groot lichtsignalen begrijpen ze heel goed dat ik er aan kom . Het valt me de laatste jaren wel op dat er steeds meer motor broeders bijkomen. Echter een hoop komen onzeker over waarmee ik bedoel dat ze tussen auto's blijven inhangen wat voor gevaarlijke situaties zorgt voor het overige verkeer en vooral mede motor rijders :O . Tenenkrommend vindt ik dit :evil: . Mijn trage mede motor rijder, is vaak zo bezig met zichzelf dat hij niet in de gaten heeft dat er inmiddels al een rij aan mede motor broeders hangend tussen de auto"s achter zich heeft hangen. Even aan de kant is er vaak niet bij. Toch adviseer ik dit wel te doen, je kan een hoop leren van je mee motor weg gebruikers. Als je dagelijks in de file rijd haal je de ervaren jongens er zo uit. Het zou goed zijn als dit een vast onderdeel op het examen zou gaan worden. Goed file rijden is een kunst maar goed te leren.
[groet]
Nou ik rij toch al heel wat km per jaar (tussen de file door). En ik ga zeker niet snel tussen de auto's door. Ze hoeven niet te schikken van mij. Ik zie vaak gasten die veel te snel tussen de auto's doorgaan. En toeteren enzo als de ruimte te krap is. Ik wacht geduldig tot ik de ruimte krijg. We zitten samen op de weg. De weg is niet alleen van motorrijders.
En als er mede motorrijders achter mij zitten zullen ze toch even moeten wachten tot ik plek heb zodat ze er voorbij kunnen. Ik vind het nl niet gepast om te snel tussen de auto's door te rijden wat sommige andere rijders wel nodig vinden. En dit heeft niets met onervaren te maken (want ik zie vaak zat motorrijders niet tussen auto's doorgaan waarvan ik denk dat er zelfs twee motoren tussen passen).

en ja je kan een hoop leren van mede motorgebruikers die ook aan medeweggebruikers denken.

my 2 cents en frustratie _004
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Bert M »

Erwan schreef:...Soms kruipen auto's te dicht tegen elkaar aan maar met wat groot lichtsignalen begrijpen ze heel goed dat ik er aan kom ;) ....
Dat wekt een hoop sympathie bij je medeweggebruikers... Niet dus. Echt heel erg bijdehand! Dan weten we tenminste zeker dat we als motorrijders nog lang bestempeld zullen blijven worden als Aso's.


[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Erwan schreef:. . . maar met wat groot lichtsignalen begrijpen ze heel goed dat ik er aan kom ;) . . .
-naughty-
Ik sluit me aan bij Bert, dit is precies waarom motorrijders in de file een slechte naam krijgen. Als er te weinig ruimte is blijf ik er rustig achter hangen tot er wel voldoende ruimte is. Meestal gebeurt dat als iemand in zijn spiegel kijkt, of als er in één van de twee rijen een gaatje valt. Groot licht en/of toeteren zijn misschien volgens sommigen de juiste middelen om ruimte op te eisen, maar je hebt nergens recht op. Dat je met de motor tussen de file mág rijden verplicht niemand tot het geven van ruimte (bewust hinderen is een ander verhaal, maar dat is gelukkig zeldzaam)
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Erwan »

Gelukkig komt groot licht zelden voor maar ik kan niet ontkennen dat ik hier wel gebruik van maak. Ik rij dagelijks in de file naar Amsterdam A7 (lange files van 10 kilometer tot voor kort)en het laatste stuk op de A10. Op de A7 is er altijd voldoende ruimte en houden automobilisten veel rekening met motorrijders. Op de A 10 voor de zeeburgertunnel is dit anders. Het helpt dan wel om aan te geven dat je er ook bent en het is effectief.Ggelukkig is dit niet dagelijks en staat daar meestal geen file. Om nou meteen met de termen ASO te gaan gooien vindt ikzelf onnodig. Ik hou wel degelijk rekening met mede weggebruikers en laat ook dagelijks motor rijders voorbij gaan die harder dan 20 km per uur gaan. Ik ben me dan ook erg bewust van wat er voor en achter me gebeurd. Over een verplicht onderdeel op het examen hoor ik jullie niet? Maar wat vinden jullie daarvan nu er zoveel verschillende motorijders zijn en er alleen maar meer bij lijken te komen.
Nog steeds met vriendelijke groet Erwan
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik vind dat filerijden met de motor geen verplicht onderdeel hoeft te zijn van het rijexamen. File rijden is niet een verplichte bezigheid; het is een eigen keuze om het wel of het niet te doen. Als je er voor kiest om het wel te doen, dan is het jeceigen afweging hoe je dat doet en vooral met welke snelheid. Dat rijscholen wat tips en tricks meegeven tijdens de lessen is prima maar daar houdt het, wat mij betreft, volledig op.

Voor wat betreft het gebruik van de term Aso, denk ik dat het goed zou zijn om eens met de auto dezelfde route op hetzelfde tijdstip te rijden. Ik heb een deel van de route zelf langdurig met zowel de auto als motor gereden. Als je als onwetende automobilist, terwijl je jezelf wederom kapot staat te ergeren aan wéér in die file te staan, en vervolgens ook toeterconcerten en lichtshows krijgt van voorbij jakkerende motorrijders (zelfs 20km/h lijkt voor een stilstaande automobilist heel erg hard als hij/zij je niet aan ziet komen en je passeert op een centimetertje of 10 zijn/haar spiegel), dan is het begrip Aso vermoedelijk nog heel vriendelijk gekozen door die onwetende automobilist. Je kweekt er in elk geval geen extra goodwill mee. Daar waar ik woon kost het misbruik van toeter en grootlicht je overigens 3 van je 12 punten én een prent van rond de 200 pond (en je verzekeringspremie verdubbelt wegens puntenverlies).

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

File rijden kan natuurlijk ook geen onderdeel zijn van het rijexamen simpelweg omdat de tijd alleen al ontoereikend is.
Hoe kun je nu een kandidaat beoordelen op zijn rijvaardigheid door een kwartier (of langer, dit heb je immers niet in de hand) in een file te gaan staan?

Ik denk dat Erwan dit ook niet zo bedoeld heeft dat grootlicht en zo. Tenminste, ik ga ervan uit dat hij dit niet ieder dag doet.
En dat hij dit alleen doet ter afwending van een dreigend gevaar, toch? :$ ;)
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik onderschrijf volledig de visie c.q. het gevoel van Bert.

Het met geluids- en/of lichtsignalen laten merken dat je er met een redelijke snelheid aankomt (lees: er tussendoor wil) in de file draagt bij tot een negatieve beeldvorming van "de" motorrijder. Ook als je deze signalen incidenteel toepast. Als we dat allemaal doen, dan zijn dat toch een behoorlijk aantal motorrijders bij elkaar. Niet doen dus.

Op welke manier je je ook verplaatst, het is een samenspel binnen de geldende verkeersregels en verkeersvoorschriften. Het is vooral het rekening houden met elkaar.

[groet] Eilert
Bert M schreef:Ik vind dat filerijden met de motor geen verplicht onderdeel hoeft te zijn van het rijexamen. File rijden is niet een verplichte bezigheid; het is een eigen keuze om het wel of het niet te doen. Als je er voor kiest om het wel te doen, dan is het jeceigen afweging hoe je dat doet en vooral met welke snelheid. Dat rijscholen wat tips en tricks meegeven tijdens de lessen is prima maar daar houdt het, wat mij betreft, volledig op.

Voor wat betreft het gebruik van de term Aso, denk ik dat het goed zou zijn om eens met de auto dezelfde route op hetzelfde tijdstip te rijden. Ik heb een deel van de route zelf langdurig met zowel de auto als motor gereden. Als je als onwetende automobilist, terwijl je jezelf wederom kapot staat te ergeren aan wéér in die file te staan, en vervolgens ook toeterconcerten en lichtshows krijgt van voorbij jakkerende motorrijders (zelfs 20km/h lijkt voor een stilstaande automobilist heel erg hard als hij/zij je niet aan ziet komen en je passeert op een centimetertje of 10 zijn/haar spiegel), dan is het begrip Aso vermoedelijk nog heel vriendelijk gekozen door die onwetende automobilist. Je kweekt er in elk geval geen extra goodwill mee. Daar waar ik woon kost het misbruik van toeter en grootlicht je overigens 3 van je 12 punten én een prent van rond de 200 pond (en je verzekeringspremie verdubbelt wegens puntenverlies).

[groet]

Bert M
Laatst gewijzigd door EileRT op 17 dec 2015, 01:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Mike73

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Mike73 »

Ik rij af en toe ook nog eens in de auto en ik moet toegeven dat ik ook niet altijd alleen maar in de linker of rechter spiegel zit te kijken of er misschien een motorrijder aankomt. Ik kan het een ander dan ook niet kwalijk nemen dat deze mij niet altijd opmerkt wanneer ik er langs wil. Ik wacht dan gewoon even, duurt nooit lang voordat de linker of rechter rij weer in beweging komt. De automobilisten achter je geven je toch wel ruimte om de auto waar je achter staat te passeren. Duurt de reis een minuutje langer, want veel langer duurt het doorgaans niet. En waarom stressen, ik rijd motor o.a. Omdat ik het een omspannen manier van reizen vind. Stressen doe ik wel op mijn werk. ;)
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door EileRT »

En dat bedoel ik met samenspel en dus het rekening houden met elkaar . . . _004
Mike73 schreef:Ik rij af en toe ook nog eens in de auto en ik moet toegeven dat ik ook niet altijd alleen maar in de linker of rechter spiegel zit te kijken of er misschien een motorrijder aankomt. Ik kan het een ander dan ook niet kwalijk nemen dat deze mij niet altijd opmerkt wanneer ik er langs wil. Ik wacht dan gewoon even, duurt nooit lang voordat de linker of rechter rij weer in beweging komt. De automobilisten achter je geven je toch wel ruimte om de auto waar je achter staat te passeren.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Ton1959 »

+1
EileRT schreef:Ik onderschrijf volledig de visie c.q. het gevoel van Bert.

Het met geluids- en/of lichtsignalen laten merken dat je er met een redelijke snelheid aankomt (lees: er tussendoor wil) in de file draagt bij tot een negatieve beeldvorming van "de" motorrijder. Ook als je deze signalen incidenteel toepast. Als we dat allemaal doen, dan zijn dat toch een behoorlijk aantal motorrijders bij elkaar. Niet doen dus.

Op welke manier je je ook verplaatst, het is een samenspel binnen de geldende verkeersregels en verkeersvoorschriften. Het is vooral het rekening houden met elkaar.

[groet] Eilert
Bert M schreef:Ik vind dat filerijden met de motor geen verplicht onderdeel hoeft te zijn van het rijexamen. File rijden is niet een verplichte bezigheid; het is een eigen keuze om het wel of het niet te doen. Als je er voor kiest om het wel te doen, dan is het jeceigen afweging hoe je dat doet en vooral met welke snelheid. Dat rijscholen wat tips en tricks meegeven tijdens de lessen is prima maar daar houdt het, wat mij betreft, volledig op.

Voor wat betreft het gebruik van de term Aso, denk ik dat het goed zou zijn om eens met de auto dezelfde route op hetzelfde tijdstip te rijden. Ik heb een deel van de route zelf langdurig met zowel de auto als motor gereden. Als je als onwetende automobilist, terwijl je jezelf wederom kapot staat te ergeren aan wéér in die file te staan, en vervolgens ook toeterconcerten en lichtshows krijgt van voorbij jakkerende motorrijders (zelfs 20km/h lijkt voor een stilstaande automobilist heel erg hard als hij/zij je niet aan ziet komen en je passeert op een centimetertje of 10 zijn/haar spiegel), dan is het begrip Aso vermoedelijk nog heel vriendelijk gekozen door die onwetende automobilist. Je kweekt er in elk geval geen extra goodwill mee. Daar waar ik woon kost het misbruik van toeter en grootlicht je overigens 3 van je 12 punten én een prent van rond de 200 pond (en je verzekeringspremie verdubbelt wegens puntenverlies).

[groet]

Bert M
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Erwan »

Als automobilist ken ik het traject A7 A10 net zo goed. Anderhalf tot twee uur in de file was(sinds de spitsstrook twee weken geleden open ging) dan ook geen uitzondering. Met een heerlijke kop koffie en een leuke radio zender, warme kachel en stoelverwarming, word het leed dan ook wel verzacht. Door het monotone rijden schuif ik zelf dan ook wel eens op naar het midden. Gevarenlichten helpen om wat beter zichtbaar te zijn naar mijn idee. Als dat zo nu en dan gepaard gaat met een lichtflits om een duttende Erwan wakker te krijgen vindt ik dat best attent. Maar ja we zijn niet allemaal het zelfde en ik heb er nooit aan gedacht dat er iemand een hartverzakking zou kunnen krijgen, of denkt daar heb je weer zo'n aso. Dus Bert ik neem je mening ter harte. Neemt niet weg dat ik het erg gevaarlijk vindt dat je als motor rijder tussen de auto's blijft hangen. Als automobilist denk ik dan ook al snel, "ga er langs of blijf er achter" als motor rijder denk ik," rij even door". In de winter vindt ik het trouwens een stuk prettiger om file te rijden. Naar mijn idee blijft er dan toch een select groepje motor rijders over en rij je regelmatig met elkaar in hetzelfde tempo op. Opvallend veel BMW rijders trouwens. Misschien dat die op een ander forum zitten ;) .
[groet]
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Erwan schreef:AMisschien dat die op een ander forum zitten ;)
Nee hoor: hetzelfde forum, andere file (A2, A27)
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Lemoi »

ook hier zelfde forum en andere files (NL hoofdzakelijk: A2, A50, A59, A28, D hoofdzakelijk: A3, A8, A61, A40, A6, A9,... B voornamelijk: Brussel centrum :evil: (te vaak), Irng antwerpen, ring Brussel, E19, A12. F voornamleijk: A1 en A2. A eigenlijk 99% voor plezier dus geen file (in de andere landen ook wel eens voor plezier).

En ja het hele jaar door
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Baird »

Weer even live van het front:
Op de dagelijkse rit terug van Utrecht naar Breda over de A27, ik rij rustig tussen de file door, meestal tussen de buitenste twee rijen en soms gewoon via de rechter baan die soms om onverklaarbare reden helemaal leeg is ....Bij Houten begint de spitsstrook links en dus wordt de ruimte tussen de buitenste twee rijen beduidend minder. Al die tijd rijdt er rondom mij een Pan European en vaak redelijk dicht achter mij. Op een gegeven moment wordt het mij te smal tussen de auto's door met de spitsstrook, voeg in op de middelste strook en de Honda rijdt mij vlot links voorbij. Hij komt ongeveer 2 auto's ver voordat hij eerst met zijn rechter koffer tegen een auto rechts aankomt om vervolgens met zijn linker tegen een auto links aan te stuiteren, hij ging gelukkig niet onderuit. Hij is gestopt en heeft zijn motor schuin op de spitsstrook geparkeerd om waarschijnlijk een goed gesprek met zijn beide slachtoffers aan te gaan. Ongetwijfeld is hij één van de weinige motorrijders die wel een file veroorzaakt hebben.
Wat ik zeggen wil met dit getuigenverslag is dat tussen de file doorrijden een manier van verplaatsen is maar je moet ook weten wanneer het even niet gaat, daarnaast is het redelijk opportuun om met grote koffers dit kunstje te doen bij versmalde rijstroken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door strik »

Je zou dan eens de Kisan SignalMinder SM5 moeten overwegen;
http://kisantech.com/mag/index.php/sign ... /sm-5.html
Alarm-lichten aan is eenvoudig; zowel links- als rechts-af knipperlicht-knoppen gelijktijdig indrukken.
En daarnaast ook nog een inhaal-stand, de knipperlicht knop even iets langer ingedrukt houden doet het knipperlicht ff sneller knipperen.
+1
Supertip en superhandig ! (wel nog een beetje kostbaar)
Ik gebruik door dit ongemak op de 1100 vaak de linker richtingaanwijzer. Beter iets dan niets
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Baird schreef:daarnaast is het redelijk opportuun om met grote koffers dit kunstje te doen bij versmalde rijstroken.
Voor mij een reden om de Nedplex Citydeksels aan te schaffen, wordt de achterkant zo'n 30cm smaller door !
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Lemoi »

AGVerheij schreef:
Baird schreef:daarnaast is het redelijk opportuun om met grote koffers dit kunstje te doen bij versmalde rijstroken.
Voor mij een reden om de Nedplex Citydeksels aan te schaffen, wordt de achterkant zo'n 30cm smaller door !
Tja de motor is over de spiegels gemeten bijna 1 meter en over de koffers ook. Dus smalle koffers helpen niet echt...of je moet echt gaan sla-ommen..maar we zijn niet in oostenrijk op de piste :D
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door zadkine »

Lemoi schreef:....

Tja de motor is over de spiegels gemeten bijna 1 meter en over de koffers ook. Dus smalle koffers helpen niet echt...of je moet echt gaan sla-ommen..maar we zijn niet in oostenrijk op de piste :D
Klopt...alleen 1 verschil. Ter hoogte van mijn stuur en spiegels zijn de meeste auto's wat smaller. Alleen bestelwagens niet eigenlijk.
Dus toch wat meer ruimte voor mijn stuur dan voor de koffers.
Overigens laat ik ze er wel op zitten....ze reflecteren nl. goed mbv de via dit forum aangeschafte koffer stickers. Wordt ik tenminste van achter nog waargenomen.
En dat is echt wel handig, vooral die keer dat ik door een automobilist er op attent gemaakt werd dat mijn achterlicht het niet deed, in het donker.
En aangezien ik zorg dat de verlichting standaard in orde is als ik vertrek moet die dus enkele minuten daarvoor uitgevallen zijn.
PaulSolleveld
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:17
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door PaulSolleveld »

Ik kan mij niet voorstellen dat een instructeur (op een motor of in een auto) tijdens lesgeven, tijd en aandacht heeft om een leerling met geen of weinig motorervaring uitleg kan geven "hoe te handelen en rijden in een file"
Tuurlijk krijgt iedereen vroeg of laat met een file te maken, maar het lijkt mij een verkeerde keuze om dit tijdens een rijopleiding te gaan doen.
Ik kan mij voorstellen dat dit wel onder deskundige begeleiding gegeven kan worden tijdens een vervolg curses na het behalen van het rijbewijs.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door MofkaP »

De filegedragscode behoort tegenwoordig tot de voorgeschreven CBR rij-instructie, zowel voor A als voor B.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

PaulSolleveld schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat een instructeur (op een motor of in een auto) tijdens lesgeven, tijd en aandacht heeft om een leerling met geen of weinig motorervaring uitleg kan geven "hoe te handelen en rijden in een file"
Tuurlijk krijgt iedereen vroeg of laat met een file te maken, maar het lijkt mij een verkeerde keuze om dit tijdens een rijopleiding te gaan doen.
Ik kan mij voorstellen dat dit wel onder deskundige begeleiding gegeven kan worden tijdens een vervolg curses na het behalen van het rijbewijs.

Tijdens de rijopleiding zul je zo veel mogelijk aspecten van het rijden en waar een cursist mee te maken kan krijgen moeten behandelen.
Hij/zij zal zo breed mogelijk opgeleid moeten worden tot een veilige verkeersdeelnemer.
Ook dus het filerijden indien voorhanden. Of het rijden op wegen met modder, met regen en met harde wind etc. etc.
Zo is er vaak ook een verschil tussen mensen die hun (motor) rijbewijs gehaald hebben in de zomer of in de winter.
Ik kom ze in mijn motorclubje allemaal tegen. De ene schuint de motor mooi af in een natte bocht terwijl de ander deze bocht het liefst rechtopzittend neemt.

Het is een misverstand om te praten over onervaren mensen. De meesten brengen toch al de nodige auto ervaring mee, denk hierbij bijvoorbeeld aan een stukje verkeersinzicht. Ook geen of weinig motorervaring is hier niet helemaal van toepassing aangezien het rijden op een autosnelweg pas in het laatste deel van de rijopleiding behandeld zal worden.
Daarnaast zal een ervaren opleider echt niet met een onzekere cursist ff snelweg en filerijden gaan behandelen lijkt mij.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het ligt ook aan de opleider en de cursist;
Als de opleider merkt dat de cursist het snel(ler) oppakt zal er ruimte zijn voor de "extra's".
Maar als de rijvaardigheid het nodige schaafwerk beoogt, zal daarop met name de focus liggen.
Ook is het afhankelijk hoe groot het groepje is die de rijopleiding volgt, denk ik zelf.
Er zijn soms groepen van meer dan 2 cursisten waar ik mij echt afvraag hoeveel effectief dat is die allemaal goede verkeersdeelnemers van te maken.

En ik heb (mede-)cursisten die aanstonds voor hun examen zouden opgaan waar ik mij daadwerkelijk afvroeg hoe vaardig ze daadwerkelijk waren.
Als je bij herhaling (!) niet kans ziet om met slippende/juiste koppeling uit stilstand weg te rijden en, ook bij herhaling, omviel, hield ik echt mijn hart vast.

Niet dat ik nu zo'n goede motorrijder was/ben, zo had ik altijd "diesel-neigingen" (= te laag toerental rijden), veel te veel gespannen en proberen alles in de gaten te houden.
Tevens moest ik sommige gedragingen van autobestuurder afleren en motorrijder aanleren.

Daarom staat absoluut bij mij op m'n agenda de herhalingscursussen en verhoogde rijvaardigheid, ooit.

Tijdens mijn rijopleidingen werd heel duidelijk aangegeven;
De opleiding bouwde aan de basisvaardigheden om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, de examens was een toetsing of je die vaardigheden bezat en na het verkrijgen van het rijbewijs, begon het leren rijden pas echt.
En vandaar ook mijn onderschrift. ;)
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”