Onderzoek: Motorrijden in de File

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Walter »

Onderzoek: tussen de file rijden is veiliger dan in de file rijden

http://www.anwbmotor.nl/nieuws/onderzoe ... c.facebook

Afbeelding
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
hv121456

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door hv121456 »

Ik heb niet het onderzoek gelezen en mij beperkt tot het artikel van de ANWB. Wat opvalt is dat de ANWB in het artikel spreekt van een gedoogbeleid waaronder wij als motorrijders ons tussen de file door mogen verplaatsen. De ANWB notabene. De bond die onze belangen behartigt.

JAMMER!!!! Zeer onzorgvuldig en wakkert de eeuwige discussie weer aan over het door de file rijden van de motorrijder.

Volgens mij en ik denk ook volgens de wet is het niet langer een gedoogbeleid maar is het toegestaan waarbij de motorrijder zich conformeert aan de afgesproken (spel)regels.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Interessant onderzoek.
Maar de stelling: "Tussen de file door rijden is veilig wanneer de file 80 km/u of minder rijdt en wanneer de motorrijder niet harder dan zo’n 25 km/u rijdt dan de file." bevreemd mij. Een file die 80km/u rijdt is volgens onze begrippen geen file. Want een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer.

Overigens:
Er is allang geen sprake van een gedoogbeleid. Sinds 1991 is het niet meer verboden om langzaam tussen de file door te rijden. De overheid heeft samen met een aantal belangenorganisaties op het Motorplatform regels opgesteld. Dit om de veiligheid van de motorrijder te waarborgen. Zo vind o.a. je op dit Motorplatform ‘spelregels’ hoe je in een file auto’s kunt inhalen. >> Ook staan er handige tips over zichtbaarheid in het verkeer en over motorkleding.

De filegedragscode wordt inmiddels door juristen en verzekeraars erkend als een goede richtlijn.
Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Mariecke »

*Off-Topic* De ANWB is er niet voor motorrijders, maar voor automobilisten. Al meerdere vervelende ervaringen mee gehad (zowel tijdens mijn werk als privé). Ik ben geen lid meer, gelukkig.

*On-topic* Tussen auto's is altijd veiliger doorrijden is altijd veiliger dan er tussen stil staan. Ik heb genoeg foto's die ik kan delen wat er van auto's overblijft als ze tussen twee voertuigen worden gedrukt. En dan heb ik het nog niet eens over motoren zonder bescherming.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door HansD »

Interessant onderzoek. Ik denk dat het "Keep your Lane" principe wel degelijk verschil maakt en de resultaten van het onderzoek niet zo maar naar Nederland kunnen worden doorvertaald.
Een van de grootste risico's van het tussen de file doorrijden in NL is in mijn ogen het niet "Lane keepen" van automobilisten: plots en vaak zonder richting aangeven van rijbaan veranderen; en dat zal in USA minder zijn.
Overigens mogen ze van mij "Keep you Lane" in NL invoeren, want niemand gaat toch meer naar rechts tegenwoordig. Dan kan ik legaal rechts er langs.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door MofkaP »

Afbeelding

Laat de ANWB zich met wielrijders bezig houden en niet met gemotoriseerd verkeer.

Wat hierboven staat geldt in de meeste staten van de US. Ook in de staat Californië.
Keep your lane is een uitzondering en meestal alleen op interstates of turnpikes.
Op freeways met meer dan twee rijstroken geldt de regel dat de rechterrijstrook in beginsel wordt vrijgehouden voor in- en uitvoegend verkeer.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door HansD »

MofkaP schreef:Afbeelding

Laat de ANWB zich met wielrijders bezig houden en niet met gemotoriseerd verkeer.

Wat hierboven staat geldt in de meeste staten van de US. Ook in de staat Californië.
Keep your lane is een uitzondering en meestal alleen op interstates of turnpikes.
Op freeways met meer dan twee rijstroken geldt de regel dat de rechterrijstrook in beginsel wordt vrijgehouden voor in- en uitvoegend verkeer.
Wist ik niet, belangrijk detail. Bij nalezen van het Amerikaanse report komt het woord "Keep" er niet in voor (dus: "Keep your lane" ook niet!
De aanvulling in het ANWB artikel:
In veel staten worden automobilisten bijna gedwongen de rijbaan niet te verlaten wanneer de verkeersintensiteit toeneemt (Keep your Lane!).
komt dus van de ANWB en klopt helemaal niet.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mariecke schreef:*Off-Topic* De ANWB is er niet voor motorrijders, maar voor automobilisten. Al meerdere vervelende ervaringen mee gehad (zowel tijdens mijn werk als privé). Ik ben geen lid meer, gelukkig.

*On-topic* Tussen auto's is altijd veiliger doorrijden is altijd veiliger dan er tussen stil staan. Ik heb genoeg foto's die ik kan delen wat er van auto's overblijft als ze tussen twee voertuigen worden gedrukt. En dan heb ik het nog niet eens over motoren zonder bescherming.
Daar ben ik het niet mee eens. Er tussen doorrijden is niet altijd veiliger. Maar voor een bepaalde groep is het veiliger om er wel tussendoor te rijden. Er zijn genoeg mensen die veel te laat zien dat er een file staat en vaak veel te laat dan op de rem gaan en dit zelfs doen als er al zo'n bumperklever achter zit. En dan gaat het vaak fout omdat te laat remmen en iemand die er te dicht achter zit in zo'n geval nogal eens fout gaat. Daarom gebruik ik dan ook mijn alarmlichten en rem ik wel op tijd af. Vaak bewegen auto's nogal in hun baan tijdens een file en een BMW is nou eenmaal niet de smalste. En er zijn er genoeg die ook nog even uit willen stappen of gewoon het gat dicht willen houden.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door MofkaP »

HansD schreef:Bij nalezen van het Amerikaanse report komt het woord "Keep" er niet in voor (dus: "Keep your lane" ook niet!)
Heet in Amerika ook niet zo.
"Keep your lane" is Dunglish.

Afbeelding

PS. Ooit nog mijn rijbewijs daar gehaald.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door HansD »

All the same: het woord "stay" komt ook niet in het Amerikaanse rapport voor, zoals je zelf had kunnen controleren.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door MofkaP »

Heb ik ook nooit beweerd.

ANWB voegt een eigen conclusie (veronderstelling) toe - zoals je zelf al aangeeft - en gebruikt dan ook nog eens een verkeerde terminologie.

Mijn eigen ervaring is dat in de US automobilisten veel meer rekening houden met motorrijders.
Misschien omdat er in verhouding meer motorrijders op de weg zijn.
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

*Off-Topic*
De ANWB, daar heb ik, ook op basis van eigen Oia ervaringen, geen enkel goed woord voor over, die moeten terug naar de trapfietsen.
*On-Topic*

Het verbaasd mij weinig meer dat de ANWB de plank misslaat, niet slim.

Zelf ook een tijdje in het mooie US of A vertoeft te hebben, ook ik heb enkele van mijn rijbewijzen daar gehaald, kan ik ook inderdaad bevestigen dat er veel meer rekening gehouden wordt met de motorrijders.
Daarnaast werken dit soort regels zeer redelijk tot goed.
Net zoals het rechtsaf mogen doorrijden, mits voorrang verleend wordt aan het kruisende verkeer.

Het enige nadeel is dat de verschillende (verkeers)regels per staat (vergelijkbaar met provincie maar dan maatje Nederland keer X) nogal wel eens flink willen verschillen.
Het lijkt soms net Europa. :lol:

Wat de waarde van het onderzoek is voor de daadwerkelijke situatie in Nederland, naast de reeds gemaakte kanttekeningen, valt m.i. nog te bezien.

Elke motorrijder in Nederland wordt geleerd dat het niet verstandig is als laatste in een file te rijden, maar er zijn ook zekere risico's voor het file-rijden.
Ik kies liefst voor de rechterbaan als er file is, dan heb ik, als de nood echt aan de man is, nog de vluchtstrook om uit te wijken.
En dan bedoel ik niet als zijnde een "verlenging" van een aankomende uitvoegstrook maar echt als het voor mij gigantisch mis gaat en ik veiligheidsruimte moet zoeken.
Gelukkig nog nooit nodig geweest.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inspector Gadget schreef:


Elke motorrijder in Nederland wordt geleerd dat het niet verstandig is als laatste in een file te rijden, maar er zijn ook zekere risico's voor het file-rijden.
Ik kies liefst voor de rechterbaan als er file is, dan heb ik, als de nood echt aan de man is, nog de vluchtstrook om uit te wijken.
En dan bedoel ik niet als zijnde een "verlenging" van een aankomende uitvoegstrook maar echt als het voor mij gigantisch mis gaat en ik veiligheidsruimte moet zoeken.
Gelukkig nog nooit nodig geweest.

Helemaal mee eens _004
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het Amerikaanse rapport is alleen daarom al niet één op één toepasbaar, omdat de rijstrookbreedte van autosnelwegen in Nederland standaard 3,50m bedraagt. Voor stedelijke ringwegen geldt een standaard rijstrookbreedte van slechts 3,25m; spitsstroken zijn meestal nog smaller.
In de US geldt voor interstates een minimum rijstrookbreedte van 12ft = 3,66m; meestal zijn de rijstroken nog iets breder.
Het is niet veel, maar ruim 30cm meer ruimte is toch wel veel als je er met de motor tussendoor gaat.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door zadkine »

MofkaP schreef:Het Amerikaanse rapport is alleen daarom al niet één op één toepasbaar, omdat de rijstrookbreedte van autosnelwegen in Nederland standaard 3,50m bedraagt. Voor stedelijke ringwegen geldt een standaard rijstrookbreedte van slechts 3,25m; spitsstroken zijn meestal nog smaller.
In de US geldt voor interstates een minimum rijstrookbreedte van 12ft = 3,66m; meestal zijn de rijstroken nog iets breder.
Het is niet veel, maar ruim 30cm meer ruimte is toch wel veel als je er met de motor tussendoor gaat.
Zit wel wat in. Maar ik wel er wel de kanttekening bij maken dat de gemiddelde auto in de states ook weer breder is als in europa...en dat gaat weer af van die 30 cm extra.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Blik op de Weg OFFICIAL

Met je motor kan je makkelijk rechts langs een vluchtheuvel bij een tegenligger. En tussen twee rijen auto's door in een file. Maar mag dit eigenlijk?
[youtube]Hdb9cYy6v7M[/youtube]
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door strik »

Goed om dit nog eens te horen _004
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Is al sinds jaar en dag toegestaan tijden het Motor praktijkexamen (AVD)
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Harro »

Jos WRSM schreef:...Zo vind o.a. je op dit Motorplatform ‘spelregels’ hoe je in een file auto’s kunt inhalen. >>
In de gedragsregels wordt aangegeven dat je zonder alarmlichten moet rijden. Ik merk echter dat met alarmlichten de automobilisten je eerder opmerken en al wat ruimte maken. Dat lijkt me voor hen prettiger (schrikken niet meer van je) en voor motorrijders (meer ruimte) uiteraard ook. Wat doen jullie, met alarmlichten of zonder?
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik gebruik mijn alarmlichten wel bij het filerijden. Je kunt niet zichtbaar genoeg zijn.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door RToon »

nu ik het zo allemaal lees en via het filmpje zie
lijkt mij ten eerste in de file de alarm verlichting aan een stuk veiliger al is het maar voor je eigen gevoel en je denkt dat je beter gezien wordt
bij een weg versmalling over het fietspad was mij niet bekend maar met de uitleg er bij wel best begrijpelijk
als nu autorijdend Nederland dit nu ook is inziet wordt het alleen maar beter op de weg
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Baird »

Alles brandt wat kan branden aan de voorkant: stadslicht, 3 x Xenon, 2x alarmlichten en LED's om de A-vorm te maken, alleen het ongedimd licht staat uit. Bekeuringen hiervoor worden als een man gedragen, worden betaald en zodra we de hoek zijn worden alle lampen weer aangezet en gaan we over tot de orde van de dag. Als ze mij niet zien hebben ze niet gekeken of niet waargenomen.

Offtopic:
pas navraag gedaan naar de gezondheidsrisico's voor mij als motorrijder bij het tussen de files doorrijden, zowel Astmafonds als Milieudefensie kunnen me niet echt helpen. Ik probeer meestal bovenwinds langs de file te rijden, wordt vervolgd.......

Ontopic
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door CCvW »

Ik sta zelf vaak in de file met de motor. Ik voel mij niet veilig als ik in de file aansluit. Het is erg eng om steeds de auto achter je groter te zien worden. Je denkt steeds, heeft hij mij wel gezien? Tussen de auto's door voelt ook niet veilig. Mensen zitten te bellen, en te whatsappen, en kunnen voor je gevoel zo van links naar recht gaan. Daarom probeer ik altijd een luchtkussen tussen mij en de auto te houden. Ik rijd altijd tussen twee auto's door. Nooit langs een enkele omdat deze van rijstrook kan wisselen. Met twee auto's kan dit niet.

Interessant om te lezen over het feit dat het keep your lane principe niet klopt!

Naar mijn idee is het kiezen tussen twee kwaden, aansluiten of tussendoor rijden. Het een voelt niet veel veiliger dan het ander.

Is het veilig om met een paar motorrijders treintje te rijden tussen de file door?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
hv121456

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door hv121456 »

Harro schreef:
Jos WRSM schreef:...Zo vind o.a. je op dit Motorplatform ‘spelregels’ hoe je in een file auto’s kunt inhalen. >>
In de gedragsregels wordt aangegeven dat je zonder alarmlichten moet rijden. Ik merk echter dat met alarmlichten de automobilisten je eerder opmerken en al wat ruimte maken. Dat lijkt me voor hen prettiger (schrikken niet meer van je) en voor motorrijders (meer ruimte) uiteraard ook. Wat doen jullie, met alarmlichten of zonder?
Mij is opgevallen, meerdere keren, dat een motoragent wanneer hij/zij de file op een snelweg in rijdt ook de alarmlichten aan doet.

Nu deed dat eerder niet maar nu wel. Vooral in het donker 's-morgens en 's-avonds.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door zadkine »

CCvW schreef:Ik sta zelf vaak in de file met de motor. Ik voel mij niet veilig als ik in de file aansluit. Het is erg eng om steeds de auto achter je groter te zien worden. Je denkt steeds, heeft hij mij wel gezien? Tussen de auto's door voelt ook niet veilig. Mensen zitten te bellen, en te whatsappen, en kunnen voor je gevoel zo van links naar recht gaan. Daarom probeer ik altijd een luchtkussen tussen mij en de auto te houden. Ik rijd altijd tussen twee auto's door. Nooit langs een enkele omdat deze van rijstrook kan wisselen. Met twee auto's kan dit niet.

Interessant om te lezen over het feit dat het keep your lane principe niet klopt!

Naar mijn idee is het kiezen tussen twee kwaden, aansluiten of tussendoor rijden. Het een voelt niet veel veiliger dan het ander.

Is het veilig om met een paar motorrijders treintje te rijden tussen de file door?
Ik zal nooit achteraan een file aansluiten zonder escape route als ik het ook maar enigszins kan vermijden. Geldt ook bij stoplichten.
Dus desnoods zodanig links of rechts op mijn rijstrook staan dat ik als een auto te groot wordt in mijn spiegel alsnog gas kan geven tussen wat auto's door. (Of er langs over een redresseerstrook). Bij verkeerslichten ga ik eigenlijk niet tussen de auto's door zolang de file maximaal 1 stoplichtfase lang is en er dus niemand dreigt achterop te klappen.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file en zet je waarschuwingslampen aan.
Blijf je spiegels in de gaten houden en als het voertuig achter jou ook de waarschuwingslampen aan zet (en je dus gezien heeft) begin dan langzaam naar voren te rijden.
Doe dat ook voor een onoverzichtelijke bocht als je moet stoppen,een tunnel etc. etc.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Bert M »

WaltzingMatilda schreef:Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file...
Ik neem aan dat dit een grapje is?
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Baird »

Bert M schreef:
WaltzingMatilda schreef:Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file...
Ik neem aan dat dit een grapje is?
Dat hoop ik wel want wie ziet nou een enkele motorfiets die 100 m achter een file stilstaat. -naughty- _001

Ik mag iedere dag van Breda naar Utrecht tussen de file doorrijden en zodra ik de staart van een file nader gaan de knipperlichten aan, de ruit naar beneden en het vizier open en rij ik tussen de eerste 10 auto's vlot door zodat ik een kussen achter me heb om de klap op te vangen. Beemer-Tycoon en ik stonden een tijdje terug op de A59 te kijken naar een opgefrommelde Ford C-Max waar de overleden bestuurder nog in zat, hij stond achteraan in de file ......... en de vrachtwagenchauffeur die aan kwam rijden was blijkbaar met iets heel belangrijks bezig.....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Bert M schreef:
WaltzingMatilda schreef:Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file...
Ik neem aan dat dit een grapje is?

Toch echt niet.
Door een eindje achter de file te gaan staan met je waarschuwingslichten aan zorg je wel voor in eerste instantie voor je eigen veiligheid.
Je moet uiteraard wel blijven kijken wat er achter je gebeurt. Als ze je te laat zien ga je naar voren rijden zodat je de remweg voor hun langer gaat worden.
Ik sluit pas aan als ik zie dat er achter mij de waarschuwingslichten aan gaan en er afgeremd wordt.
Zie je dat er doorgereden wordt heb je nog alle tijd en ruimte om te vluchten eventueel via de vluchtstrook.
Ook met de auto.

Ik doe dit ook voor een onoverzichtelijke bocht bij filevorming of voor een tunnel of viaduct bij filevorming.
Achteropkomend verkeer ziet je voor de bocht en voor de tunnel staan en kan zo eerder afremmen..
Maar ook hier kun je er voor kiezen om aan te sluiten en hopen dat ze je op tijd zien..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Baird schreef:
Bert M schreef:
WaltzingMatilda schreef:Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file...
Ik neem aan dat dit een grapje is?
Dat hoop ik wel want wie ziet nou een enkele motorfiets die 100 m achter een file stilstaat. -naughty- _001

Ik mag iedere dag van Breda naar Utrecht tussen de file doorrijden en zodra ik de staart van een file nader gaan de knipperlichten aan, de ruit naar beneden en het vizier open en rij ik tussen de eerste 10 auto's vlot door zodat ik een kussen achter me heb om de klap op te vangen. Beemer-Tycoon en ik stonden een tijdje terug op de A59 te kijken naar een opgefrommelde Ford C-Max waar de overleden bestuurder nog in zat, hij stond achteraan in de file ......... en de vrachtwagenchauffeur die aan kwam rijden was blijkbaar met iets heel belangrijks bezig.....
Als ze jou niet zien staan dan zien ze de file 50 tot 100 meter verder ook niet staan...

Ziet hij jou wel staan dan begint hij 100 meter eerder al te remmen waardoor het verkeer achter hem in principe ook al 100 meter eerder begint met afremmen. Ik blijf ook niet 100 meter achter de file stilstaan maar als ik zie dat ze mij gezien hebben ga ik naar voren rijden om de remweg voor de achteropkomers langer te maken waardoor de kans op een aanrijding kleiner zal worden.
Als de bestuurder van de C-Max dit ook gedaan zou hebben waren de gevolgen, in ieder geval voor hem, minder ernstig geweest..
Maar als ik de kans krijg zal ik ook altijd tussen de file naar voren rijden met mijn waarschuwingslichten aan.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door CCvW »

WaltzingMatilda schreef:
Baird schreef:
Bert M schreef:
WaltzingMatilda schreef:Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file...
Ik neem aan dat dit een grapje is?
Dat hoop ik wel want wie ziet nou een enkele motorfiets die 100 m achter een file stilstaat. -naughty- _001

Ik mag iedere dag van Breda naar Utrecht tussen de file doorrijden en zodra ik de staart van een file nader gaan de knipperlichten aan, de ruit naar beneden en het vizier open en rij ik tussen de eerste 10 auto's vlot door zodat ik een kussen achter me heb om de klap op te vangen. Beemer-Tycoon en ik stonden een tijdje terug op de A59 te kijken naar een opgefrommelde Ford C-Max waar de overleden bestuurder nog in zat, hij stond achteraan in de file ......... en de vrachtwagenchauffeur die aan kwam rijden was blijkbaar met iets heel belangrijks bezig.....
Als ze jou niet zien staan dan zien ze de file 50 tot 100 meter verder ook niet staan...

Ziet hij jou wel staan dan begint hij 100 meter eerder al te remmen waardoor het verkeer achter hem in principe ook al 100 meter eerder begint met afremmen. Ik blijf ook niet 100 meter achter de file stilstaan maar als ik zie dat ze mij gezien hebben ga ik naar voren rijden om de remweg voor de achteropkomers langer te maken waardoor de kans op een aanrijding kleiner zal worden.
Als de bestuurder van de C-Max dit ook gedaan zou hebben waren de gevolgen, in ieder geval voor hem, minder ernstig geweest..
Maar als ik de kans krijg zal ik ook altijd tussen de file naar voren rijden met mijn waarschuwingslichten aan.

A je kunt in je spiegels niet zien of mensen je gezien hebben. Je kunt er dus van uit gaan dat dit niet zo is.
B autobestuurders zien je niet 100 meter achter de file. Ze verwachten aan te sluiten bij een file. Ze verwachten niet te stoppen voor een motorfiets die zomaar stil staat. Ze zien je niet. Echt niet, ze worden verblind door (xenon) verlichting van de andere rijbaan. Mensen sluiten zich niet aan bij een file auto's maar bij een rij achterlichten.
C sorry dat ik zo emotioneel reageer, maar op mijn werk krijgen we regelmatig motorfietsen binnen die bij een ongeluk betrokken zijn geweest. Meestal heeft de bestuurder dit niet overleefd. Je gaat dan actief nadenken over veiligheid...

P.S kunnen er beroepsrijders misschien hun advies geven? Wat word er geleerd op de politieopleiding?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Bert M »

WaltzingMatilda schreef:
Als ze jou niet zien staan dan zien ze de file 50 tot 100 meter verder ook niet staan...
Ik vind het persoonlijk hele grote dobbelstenen waar je mee gokt! Het grote risico voor de motorrijder achteraan in de file is juist dat de focus van het achterop komend verkeer wél op de file van brede voertuigen gericht is, maar dat daarbij de menselijke geest de smalle motorrijder volledig uitgumt uit het blikveld. En die kans vergroot je juist door die 50 of 100 meter eerder stil te gaan staan!

Hoe los je het op als je daar staat en je ziet een vrachtwagen met 24 meter per seconde of een personenauto met 34 meter per seconde op je afkomen? Volgas op-accelereren heeft geen zin, want de meute voor je staat stil dus daar ben je zo en dan moet je weer terug naar 0.

Dit advies lijkt mij niet erg bijdragen aan een lang en gelukkig leven, als ik zo vrij mag zijn.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mij is geleerd door de beroepsridders dat je als motorrijder echt niets te zoeken hebt bij een file, de risico's dat door alle stress (van .. Oia weer een file) de 4-wielige rijders hun blikveld rapido terug loopt tot enkele meters en langs jou als motorrijder kijken en je dus totaal niet zien. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
De 4-wielige zullen op zoek gaan naar elk gaatje, ook als die er eigenlijk er niet (meer) is, laat staan dat ze opletten wat er allemaal nog meer voorvalt.
Vandaar dat er ook relatief veel ongevallen plaatsvinden bij het ontstaan van een file.

Als motor rijder nooit achter aansluiten op/bij een rij en het is beter een stuk(je) file te rijden, weg van het einde van de rij, vrachtwagens en busjes die jou of je blikveld kunnen afdekken.
Je profiel is immers miniem, zoals mij geleerd is, gas erop, wegwezen. (bij wijze van spreken dan, natuurlijk. ;) )

Als je desondanks niet anders kan dan achter aansluiten, zet je alarmlichten aan en moduleer je remlichten (kort achter elkaar aan en uit, herhaaldelijk).
Positioneer je motor dusdanig dat je, als het echt nodig is, gelijk weg kunt rijden, dus nooit recht staan achter degene voor je,maar je motor "schuin", wijzende naar een plek waar je altijd naar toe kan.
(dat kán de vluchtstrook zijn!)

Als je een file ziet ontstaan, en er komt een afslag, parkeerplaats, tankstation, o.i.d aan, overweeg of het mogelijk & verstandig is de weg te verlaten, je reis tijdelijk te onderbreken (pauze), zonder dat het bij jou mogelijk stress veroorzaakt natuurlijk.
Stress- en boos-rijders zijn de risico's in het verkeer.

Bottom-line;
Vermijd files als het kan.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door CCvW »

Inspector Gadget schreef:Mij is geleerd door de beroepsridders dat je als motorrijder echt niets te zoeken hebt bij een file, de risico's dat door alle stress (van .. Oia weer een file) de 4-wielige rijders hun blikveld rapido terug loopt tot enkele meters en langs jou als motorrijder kijken en je dus totaal niet zien. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
De 4-wielige zullen op zoek gaan naar elk gaatje, ook als die er eigenlijk er niet (meer) is, laat staan dat ze opletten wat er allemaal nog meer voorvalt.
Vandaar dat er ook relatief veel ongevallen plaatsvinden bij het ontstaan van een file.

Als motor rijder nooit achter aansluiten op/bij een rij en het is beter een stuk(je) file te rijden, weg van het einde van de rij, vrachtwagens en busjes die jou of je blikveld kunnen afdekken.
Je profiel is immers miniem, zoals mij geleerd is, gas erop, wegwezen. (bij wijze van spreken dan, natuurlijk. ;) )

Als je desondanks niet anders kan dan achter aansluiten, zet je alarmlichten aan en moduleer je remlichten (kort achter elkaar aan en uit, herhaaldelijk).
Positioneer je motor dusdanig dat je, als het echt nodig is, gelijk weg kunt rijden, dus nooit recht staan achter degene voor je,maar je motor "schuin", wijzende naar een plek waar je altijd naar toe kan.
(dat kán de vluchtstrook zijn!)

Als je een file ziet ontstaan, en er komt een afslag, parkeerplaats, tankstation, o.i.d aan, overweeg of het mogelijk & verstandig is de weg te verlaten, je reis tijdelijk te onderbreken (pauze), zonder dat het bij jou mogelijk stress veroorzaakt natuurlijk.
Stress- en boos-rijders zijn de risico's in het verkeer.

Bottom-line;
Vermijd files als het kan.
Hartelijk bedankt !
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Gisteren (noodgedwongen) heel veel file moeten rijden in het donker (A58 Tilburg- Eindhoven v.v.). Ik moet zeggen, ik vond het erg griezelig! Ik ben zo snel mogelijk tussen de rijen gaan rijden met knipperlichten aan.
Ik zou nooit achteraan blijven staan, niet op 100 m afstand, ook niet schuin, want je enkele achterlicht valt echt niet op tegen de veelheid aan rode (rem)lichten voor je! Ik denk dat een modulerend remlicht dan ook niet/nauwelijks helpt.

Zodra de mogeljkheid er was om af te slaan heb ik dat gedaan, dan maar een stuk omrijden....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En voor mogelijke aanvulling van dit draadje;
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/file/

PS: Het zogenoemde fend-off, lees: schuin plaatsen van je voertuig heeft ook als voordeel dat je zijaanzicht meer duidelijker zichtbaar is dan alleen je achterzijde.
Je bent zo dus zo breed mogelijk in de schuine(re) positie.
Ander "voordeel", zou een onverlaat je toch van achteren aanrijden of tikken, knal je niet gelijk in degene voor je, waardoor hopelijk de schade beperkt blijft.
(naast het feit dat je altijd aansprakelijk bent als jij iemand van achteren raakt, ook al werd jij van achteren geraakt, had je maar meer afstand moeten houden is de algemene consensus)

Zoals aangegeven, soms ontkom je er niet aan dat je, al dan niet tijdelijk, achter een file komt te staan.
Bijvoorbeeld (!), twee vrachtwagens die naast elkaar staan, dan moet je niet willen file-rijden.
Of dat ter plaatse er gewoon op dat moment geen ruimte is tussen de verkeersstroken om file te rijden.

Op YT zijn er vele opnames te vinden waarbij een (stilstaande) motorrijder van achteren aangereden werd en daardoor in de voorligger knalt met (nog) meer schade.
(en verzekeringswerk).

Maar kort gesteld;
Gebruik je gezonde verstand.
Files zijn risico-verhogend voor (ook) motorrijders.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Tuurlijk moet je als motorrijder niet achteraan in de file gaan staan maar proberen er tussendoor te gaan.
Maar als het niet anders kan kun je het beste op een ruime afstand erachter staan en blijven controleren wat er gebeurt.

Kijk waar de politie (of ANWB) staat om het achteropkomende verkeer te waarschuwen voor file.
Die staan dus niet in de file of er vlak naast maar een eind vóór de file.
En ja, ik weet het, die staan op de vluchtstrook.
Maar dat heeft als reden dat ze dan achteruit kunnen rijden om de file "vóór" te blijven.

Als je met je auto met pech komt te staan zet je je gevarendriehoek toch ook niet bij je auto maar een eindje ervoor (tegen de rijrichting in)
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Inspector Gadget schreef:En voor mogelijke aanvulling van dit draadje;
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/file/

PS: Het zogenoemde fend-off, lees: schuin plaatsen van je voertuig heeft ook als voordeel dat je zijaanzicht meer duidelijker zichtbaar is dan alleen je achterzijde.
Je bent zo dus zo breed mogelijk in de schuine(re) positie.
Ander "voordeel", zou een onverlaat je toch van achteren aanrijden of tikken, knal je niet gelijk in degene voor je, waardoor hopelijk de schade beperkt blijft.
(naast het feit dat je altijd aansprakelijk bent als jij iemand van achteren raakt, ook al werd jij van achteren geraakt, had je maar meer afstand moeten houden is de algemene consensus)

Zoals aangegeven, soms ontkom je er niet aan dat je, al dan niet tijdelijk, achter een file komt te staan.
Bijvoorbeeld (!), twee vrachtwagens die naast elkaar staan, dan moet je niet willen file-rijden.
Of dat ter plaatse er gewoon op dat moment geen ruimte is tussen de verkeersstroken om file te rijden.

Op YT zijn er vele opnames te vinden waarbij een (stilstaande) motorrijder van achteren aangereden werd en daardoor in de voorligger knalt met (nog) meer schade.
(en verzekeringswerk).

Maar kort gesteld;
Gebruik je gezonde verstand.
Files zijn risico-verhogend voor (ook) motorrijders.

De luie motorfiets...
Ernst Anapool heeft nog bij mij stage gelopen, maar dit terzijde.

Op het moment (ik hoop dat je je auto bedoeld en niet de motor) dat je je auto scheef opstelt ben je in de breedte misschien beter zichtbaar maar je verlichting is wel weer minder zichtbaar. Hier zou ik zelf nooit voor kiezen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Baird »

Als ik bij het naderen van een file er niet tussen door kan ga ik een stuk over de vluchtstrook, zo heet dat ding namelijk: VLUCHT-strook, d.w.z. dat ik om gevaar voor mijzelf te vermijden een stukje daarvan pak, kom maar op met je proces verbaal.

Waar gebeurd verhaal in de korte versie: automobilist staat met auto naast een kettingbotsing, zegt agent : meneer wat doet u hier, u staat in de weg. zegt meneer: even kijken agent, ik hoor tussen die twee auto's daar maar heb de vluchtstrook gebruikt. Stilte.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

WaltzingMatilda schreef: Op het moment (ik hoop dat je je auto bedoeld en niet de motor) dat je je auto scheef opstelt ben je in de breedte misschien beter zichtbaar maar je verlichting is wel weer minder zichtbaar. Hier zou ik zelf nooit voor kiezen.
Ik gaf ook aan schuine(re), ik bedoel zeker niet overdwars!
Maar wel zodanig dat je motor dusdanig in een richting wijst dat je met een "simpele beweging van het gas" jezelf uit een mogelijke penibele situatie kunt redden c.q de veiligheidsruimte kunt opzoeken.
Dat is je 1e prioriteit, zorgen dat je (meer) veiligheidsruimte krijgt, hebt & houdt, als je dan (helaas) door omstandigheden niet anders kunt dan "achteraan aansluiten", op dat moment.
Dus vooral niet recht achter een voertuig voor je maar "alvast wijzende" (min-of-meer) naar een plek waar jij de veiligheid kunt opzoeken.
Voor het geval dat je een "blinde" in je spiegels achter jou ziet aan komen "denderen", dat is een zintuig die menig motorrijder weldegelijk leert aanvoelen na de jaren.
En die veiligheidsruimte kán het file-rijden zijn maar als het echt erop aan komt, eventueel, als jou veiligheid mogelijk in het gedrang zou kunnen komen, ook de vluchtstrook.
Maar dat is alleen bij pure nood eventueel de vluchtstrook natuurlijk!
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door strik »

Bairt schreef:

Ik mag iedere dag van Breda naar Utrecht tussen de file doorrijden en zodra ik de staart van een file nader gaan de knipperlichten aan, de ruit naar beneden en het vizier open en rij ik tussen de eerste 10 auto's vlot door zodat ik een kussen achter me heb om de klap op te vangen.
Helemaal mee eens. Vanuit de andere kant (zwolle) benader ik iedere dag Utrecht. Altijd file en altijd er tussendoor en meestal invoegen tussen de rijbanen vanuit de rechterbaan. Daar is de meeste ruimte. Je snelheid aanpassen aan de snelheid van de auto's en rekening houden met je eigen remweg wanneer er iemand toch van baan verwisselt. Hier voel ik me veiliger tussen de auto's dan erachter. Ook slalom ik een beetje om zoveel mogelijk op te vallen met de koplampen.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Inspector Gadget schreef:
WaltzingMatilda schreef: Op het moment (ik hoop dat je je auto bedoeld en niet de motor) dat je je auto scheef opstelt ben je in de breedte misschien beter zichtbaar maar je verlichting is wel weer minder zichtbaar. Hier zou ik zelf nooit voor kiezen.
Ik gaf ook aan schuine(re), ik bedoel zeker niet overdwars!
Maar wel zodanig dat je motor dusdanig in een richting wijst dat je met een "simpele beweging van het gas" jezelf uit een mogelijke penibele situatie kunt redden c.q de veiligheidsruimte kunt opzoeken.
Dat is je 1e prioriteit, zorgen dat je (meer) veiligheidsruimte krijgt, hebt & houdt, als je dan (helaas) door omstandigheden niet anders kunt dan "achteraan aansluiten", op dat moment.
Dus vooral niet recht achter een voertuig voor je maar "alvast wijzende" (min-of-meer) naar een plek waar jij de veiligheid kunt opzoeken.
Voor het geval dat je een "blinde" in je spiegels achter jou ziet aan komen "denderen", dat is een zintuig die menig motorrijder weldegelijk leert aanvoelen na de jaren.
En die veiligheidsruimte kán het file-rijden zijn maar als het echt erop aan komt, eventueel, als jou veiligheid mogelijk in het gedrang zou kunnen komen, ook de vluchtstrook.
Maar dat is alleen bij pure nood eventueel de vluchtstrook natuurlijk!
Dit geef ik toch ook aan...
Afstand houden zowel rijdend in het verkeer als stilstaand achteraan een file.
Maar niet alvast wijzende, ik wil mijn keuze op het juiste moment kunnen bepalen. Links, rechts of in het midden een veilige plek kiezen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

We bedoelde beide dus ongeveer hetzelfde. -top-
Natuurlijk maak je de keuzes dan en daar, afhankelijk van de situatie.

Dat was overigens ook 1 van de dingen die mij al snel ingehamerd werd, motor rijden is constant opletten geblazen en keuzes maken.
Vandaar ook dat ik in den beginne kramp kreeg in de handen en heupen, was veel te gespannen en wilde het té doen. -naughty-
Terwijl het na een tijdje (wel) weer de ontspanning komt en ik eigenlijk niets anders meer wil. _005
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door blackers »

Baird schreef:Als ik bij het naderen van een file er niet tussen door kan ga ik een stuk over de vluchtstrook, zo heet dat ding namelijk: VLUCHT-strook, d.w.z. dat ik om gevaar voor mijzelf te vermijden een stukje daarvan pak, kom maar op met je proces verbaal.

Waar gebeurd verhaal in de korte versie: automobilist staat met auto naast een kettingbotsing, zegt agent : meneer wat doet u hier, u staat in de weg. zegt meneer: even kijken agent, ik hoor tussen die twee auto's daar maar heb de vluchtstrook gebruikt. Stilte.
Vaak wordt dit weggedeelte beschouwd als 'vlugstrook'. Zeker in de file bij op- en afritten, is deze strook som gevaarlijker dan reguliere rijbaan.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door CCvW »

Als je moet aansluiten omdat je er tussen de auto niet door kunt (door bellen, whatsapp) en er komt een grote vrachtwagen van achter, dan vind ik de vluchtstrook een uitvlucht. Alles liever dan een aai van een Scania V8 op mijn bolletje. Die dingen komen hard aan...
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
KeesdW
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 dec 2013, 23:39
Type: R1200RT
Bijz: Grijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Elst
Contacteer:

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door KeesdW »

Ook ik rijd dagelijks tussen verschillende files door op het traject Valburg - Den Bosch en VV. Als eerste valt mij op dat het plaatje van het onderzoek wel heel ruim getekend is. ;)
Ik zet mijn alarmlichten aan zodra ik achterop de file rijd en ga direct in het midden rijden om er tussendoor te gaan. Er zijn maar weinig momenten dat ik er niet tussendoor kan rijden al is het soms wel millimeter werk naar mijn idee.
Soms is het goed even wat extra gas te geven om maar niet naast een twijfelende automobilist te blijven hangen.
Ik vind het irritant als de file te hard rijdt (60 +) om er tussendoor te gaan, ik mijn plaats op bijv de linkerrijstrook weer inneem, maar achter een automoblist kom die naast een vrachtauto blijft hangen.

Tot slot: heerlijk dat de meeste automobilisten allemaal op die linkerrijstrook blijven hangen. Die rechterrijstrook is dan mooi voor mij! Big RT Smile
R1200RT 2006
Garmin Zumo 390
Cardo Q3
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door moh_fan »

... en van mij mogen ze vrachtwagen- en busbanen ook -onder voorwaarden- openen voor motorrijders.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1 !

Zou veel veiliger voor de motorrijders alsook het overige verkeer zijn.

En het is inderdaad nog steeds opvallend dat in Nederland veelvuldig "onnodig" op links gereden wordt.
NL = Nur Links. ;)
IvoPs
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2014, 00:27
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: gouda

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door IvoPs »

Ook ik rij bijna dagelijks door de file.

Het is me nog nooit overkomen dat er 'ineens' een file voor me stil staat, in de zin dat ik flink in de remmen moet. Wanneer je ver voor je uitkijkt zie je een file duidelijk ontstaan. Op zo'n moment laat ik langzaam mijn snelheid terug lopen zonder mijn remlicht aan te spreken. Als de auto achter mij te dicht nadert dan wel even rem aantippen. Alvast mijn positie innemen tussen de rijstroken zodat de bestuurders om mij heen mij al gezien hebben en bij de echte vertraging schiet ik tussen de auto's door.
Op mijn r1100rt zit de alarmlichtschakelaar op zo'n vervelende plek dat ik de tijd die ik kwijt ben om hem te lokaliseren, en met mijn arm onder het stuur door hem aan te zetten, veel te lang vind duren. Dat op een moment waar je zowel ver voor je, direct voor je als achter je het verkeer in de gaten moet houden. Dan liever zonder alarmlichten door de file.

Ik zal nooit, maar dan ook nooit op ruime afstand (100m) van een file stil gaan staan, volgens mij is dat gelijk aan zelfmoord. :$

Natuurlijk is geen enkele situatie gelijk, en de ene keer reageert het verkeer beter dan de andere keer, net als wij zelf.

Sinds de snelheid op de A12 tussen Reeuwijk en Utrecht is verhoogd naar 130 km, vind ik het ontstaan van de files steeds gevaarlijker worden. Geregeld kies ik er dan voor om niet meer inhalend te rijden, maar juist iets langzamer, zodat ik van de meest linker rijstrook af kan. Zelfs bij drukte willen mensen nog steeds die 130 km halen en proberen elkaar van die linkerbaan te drukken, met het gevolg dat er veel en hard wordt geremd.

Om zichtbaar te blijven, en omdat op de middelste rijstrook blijven hangen ook 'links rijden' is, wissel ik vaak van rijstrook, waarbij ik mijn richtingaanwijzers altijd redelijk lang laat knipperen.
Inspector Gadget

Re: Onderzoek: Motorrijden in de File

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

FF heel kort off-topic;
IvoPs schreef:Op mijn r1100rt zit de alarmlichtschakelaar op zo'n vervelende plek dat ik de tijd die ik kwijt ben om hem te lokaliseren, en met mijn arm onder het stuur door hem aan te zetten, veel te lang vind duren. Dat op een moment waar je zowel ver voor je, direct voor je als achter je het verkeer in de gaten moet houden. Dan liever zonder alarmlichten door de file.

Om zichtbaar te blijven, en omdat op de middelste rijstrook blijven hangen ook 'links rijden' is, wissel ik vaak van rijstrook, waarbij ik mijn richtingaanwijzers altijd redelijk lang laat knipperen.
Je zou dan eens de Kisan SignalMinder SM5 moeten overwegen;
http://kisantech.com/mag/index.php/sign ... /sm-5.html
Alarm-lichten aan is eenvoudig; zowel links- als rechts-af knipperlicht-knoppen gelijktijdig indrukken.
En daarnaast ook nog een inhaal-stand, de knipperlicht knop even iets langer ingedrukt houden doet het knipperlicht ff sneller knipperen.

Ik mis wat dat betreft de SM-5-functionaliteiten nog altijd op de 1200RT. :$
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”