Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het onderwerp is al eens ter sprake geweest, de overheid haakt in met een voorlichtingscampagne.
Met wat filmpjes en een app die je kunt downloaden om je kennis te testen;
http://www.zwaailichtensirene.nl
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 07 jun 2015, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
doov650

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door doov650 »

Sorry hoor, maar kunnen ze nog meer opendeuren verzinnen.
Voor wie zou zo'n vid nu bedoeld zijn?
Inspector Gadget

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Voor de mensen die horensdoof en ziendeblind achter het stuur zitten? _001
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Bert M »

doov650 schreef:Sorry hoor, maar kunnen ze nog meer opendeuren verzinnen.
Voor wie zou zo'n vid nu bedoeld zijn?
Kijk voor de aardigheid eens om je heen, wanneer er een voorrangsvoertuig met toeters en bellen in de buurt is... Het is werkelijk om te huilen hoe de gemiddelde weggebruiker er mee om gaat. Dus ik denk dat het juist een hele nuttige campagne is en zeker voor vele weggebruikers (anders dan voor jou natuurlijk) erg goed is om eens kennis van te nemen.

Goed om dit onder de aandacht te brengen, Inspector Gadget _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het grootste probleem is dat er tijdens een rijopleiding hieraan weinig tot geen aandacht aan werd/word gegeven.
In ieder geval ruim onvoldoende, in tegenstelling tot, bijvoorbeeld Duitsland.
Daar is het echt top, weet ik uit eigen ervaringen.

Daarnaast is het gros van de gemiddelde verkeersdeelnemer met van alles bezig, behalve volledige aandacht voor het verkeer.
Het door een rood verkeerslicht rijden lijkt een nationale sport
(wat mij betreft mag op elke, zonder uitzondering, verkeerslicht een roodlichtcamera)
En ondanks de "handhaving" zitten hele volksstammen nog steeds met die Oia telefoon in hun handen, aan het oor, of op schoot.
Kortom, de wegen zitten vol gekken en dwazen, lijkt het wel.

Daarom zie je de hulpdiensten met de regelmaat van de klok zich door het verkeer worstelen, letterlijk.
Op YT staan daar de nodige voorbeelden over hoe het *niet* moet.
Ook op de TV zie je regelmatig tranentrekkende voorbeelden.

Het moge iedereen ongetwijfeld als reeds bekend zijn en zo-doe-ik-het-niet et cetera, ik schat het IQ & EQ van de gemiddelde motorrijder ook vele malen hoger in.
Maar het kan nooit kwaad hieraan eens te denken en vooral over na te denken.
Het is bijzonder respectloos dat je "gewoon" dommig & halsstarrig voor je uit gaat zitten staren en niet de juiste technieken gebruikt & om het inzicht te hebben hoe het beste ruimte te geven aan de hulpdiensten.
Gisteren heb ik met eigen ogen wederom mogen aanschouwen op de A28, je staat versteld van de dommigheid.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door zadkine »

Wetende dat je gewoon een boete krijgt voor door rood licht rijden als je ruimte wilt maken voor een voorrangs voertuig , een snelheidsboete als je even extra gas geeft om sneller naar rechts te kunnen voor een paar vrachtauto's (remmen is sowieso nooit een zinvolle optie als er achter je een voorrangs voertuig zit tenzij je tevens de berm in kan om ruimte te maken) kan ik me zo voorstellen dat menig verkeersdeelnemer weigert om een verkeers overtreding te maken ook al zit er een voorrangs voertuig achter je.
Per slot kan het je honderden euro's kosten en de meeste Nederlanders kunnen niet zo maar die week (of zelfs maand) salaris missen om even ruimte te maken.

Voorrangsvoertuigen hebben per slot alleen voorrang als ze tegemoetkomend voor je langs linksaf willen en als ze uit een zijweg komen.

Gelukkig kunnen wij motorrijders wel veel makkelijker aan de kant gaan zonder overtreding te maken als er achter ons iets met toeters en bellen rijdt.
Inspector Gadget

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

zadkine schreef:Wetende dat je gewoon een boete krijgt voor door rood licht rijden als je ruimte wilt maken voor een voorrangs voertuig
Inderdaad, je mag geen overtredingen plegen ook al komt er een voorrangsvoertuig aan.
Probeer wel, als het kan, ruimte te maken, dus een stuk oprijden.
Want de roodlicht-camera-detectie is vaak een lus die toch een flink aantal meters na het verkeerslicht zit.
Maar als het niet kan, kan het niet.
zadkine schreef:Voorrangsvoertuigen hebben per slot alleen voorrang als ze tegemoetkomend voor je langs linksaf willen en als ze uit een zijweg komen.
Ok, en wat als er een voorrangsvoertuig je tegemoet komt op dezelfde weghelft, het zogenoemde tegenstrooms rijden?
Wat we in de volksmond ook wel "spookrijden" noemen?
Als de verkeersdrukte dusdanig is, zal een hulpverleningsvoertuig dat soms doen, bijvoorbeeld in stadscentra.
Ik heb geleerd dat dan ook een voorrangsvoertuig voorrang heeft.

Of een bus/tram-baan, ook dan heeft een voorrangsvoertuig voorrang.
Of een fietsstrook, voetpad, redresseer-strook, vluchtstrook, een voorrangsvoertuig heeft altijd voorrang.

De korte & eenvoudige versie is, denk ik, hoor je & zie je een voorrangsvoertuig ga je aan de kant en eventueel stop je daar waar het veilig kan voor jezelf.
Maak ruimte voor het voorrangsvoertuig, kort en simpel.
doov650

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door doov650 »

Bert M schreef:
doov650 schreef:Sorry hoor, maar kunnen ze nog meer opendeuren verzinnen.
Voor wie zou zo'n vid nu bedoeld zijn?
Kijk voor de aardigheid eens om je heen, wanneer er een voorrangsvoertuig met toeters en bellen in de buurt is... Het is werkelijk om te huilen hoe de gemiddelde weggebruiker er mee om gaat. Dus ik denk dat het juist een hele nuttige campagne is en zeker voor vele weggebruikers (anders dan voor jou natuurlijk) erg goed is om eens kennis van te nemen.

Goed om dit onder de aandacht te brengen, Inspector Gadget _004

[groet]

Bert M
Dan heb jij meer vertrouwen dan ik.
Als je dit niet zelf kunt bedenken, dan schat ik in dat zo'n filmpje ook niet aan komt.
Pure geldverspilling.
Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Andrew »

De vele YT filmpjes geven een aardig beeld hoe het is om je met een voorrangsvoertuig door het verkeer te moeten worstelen.
Echter de frustratie van de bestuurder van het voorrangsvoertuig is niet te filmen.
Deze hulpverleners zijn onderweg naar een vaak levensbedreigende situatie waar iedere seconde telt.
Zij doen er alles voor om tijdig terplaatse te komen zodat er nog levens gered kunnen worden.
Als je dan keer op keer weggebruikers voor je hebt die niet weten wat ze moeten doen dan kun je je voorstellen dat er een behoorlijke frustratie gaat ontstaan.
Ik weet dat het niet kan maar je zou het zelf eens moeten meemaken.
Ik denk dat een campagne mensen duidelijk moet kunnen maken wat ze moeten doen.
Uiteraard zou hier tijdens de rijlessen ook meer aandacht aan gegeven kunnen worden.
In het steeds drukker wordende verkeer is dit echt wel een serieus probleem.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door white »

Indien je (zoals ondergetekende) als eens in een ambulance gelegen hebt waarbij je leven aan een zijden draadje hing, ga je toch heel anders met dit soort situatie's om.
Van mij er ook meer aandacht komen voor dit soort zaken.

Tuurlijk, de filmpjes zijn wel erg simpel opgezet.
De ervaring leert echter dat veel mensen schrikken van blauw licht, of een sirene.
Domweg omdat ze niet opletten achter het stuur, en erdoor verrast worden als het voertuig al bijna bovenop ze zit...

Meer aandacht hiervoor tijdens de rijlessen is zeker niet verkeerd.
Het zal maar eens om je kind, vader, moeder, etc gaan, waarvoor dat voertuig met spoed onderweg is.....
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door zadkine »

Inspector Gadget schreef:....
Ok, en wat als er een voorrangsvoertuig je tegemoet komt op dezelfde weghelft, het zogenoemde tegenstrooms rijden?
Wat we in de volksmond ook wel "spookrijden" noemen?
..
Ik ben ook gewend in Polen te rijden, met auto overigens.
Pools inhalen is een begrip, gewoon op wegen met tegenliggers gaan inhalen dus. De weg is per slot breed genoeg voor 3 voertuigen naast elkaar. Als tegemoetkomende auto wordt je verondersteld dan uiterst rechts te gaan rijden.

Ik heb nog nooit moeite gehad tijdig opzij te gaan voor een voorrangs voertuig dat (tijdig) geluids en licht signaal voert.
Maar ja, als je eega arts is hou je sowieso meer rekening met mensen die kennelijk haast hebben, ook als ze geen blauw licht hebben en 2 tonige hoorn.
Per slot mag een arts in Nederland GEEN zwaailicht en hoorn voeren.
De arts mag WEL sneller rijden dan toegestaan (jurisprudentie) mits geen directe gevaarzetting (waarmee de rechters inderdaad aangeven dat onder omstandigheden de toegestane vmax ruim lager is dan wat als veilig mag worden verondersteld...vooral op 80 wegen bubeko)
Die is normaal gesproken sneller ter plaatse dan een ambulance (wettelijke termijn voor thuisarts is maximaal 10 minuten naar een patiënt). De ambulance behoort er in 15 minuten te zijn, maar dat lukt niet altijd, bovendien komt die vaak pas als de arts hem inroept, alleen bij ongeval op straat hoeft er niet eerst een huisarts bij te komen.

Als iemands leven werkelijk aan een zijden draadje hangt kan je ook als burger de patiënt in de auto zetten en gas geven....de 15 minuten aanrijd tijd van de ambulance betekent dat je 30 km verderop een EHBO bij het ziekenhuis kunt bereiken. Mits er geen "schoolmeesters" in de weg komen.
Dit soort situaties is vrij zelden, ook voor artsen komt het tijdens leven maar een paar keer voor dat echt elke seconde telt als je ergens op huisbezoek gaat.Maar ja, bij de 7000 artsen in Nederland is ook dit al enkele van dit soort spoed gevallen per dag in heel Nederland.
Denk hierbij vooral aan vergiftigingen en/of allergische reacties op bv wespensteken, of bij voedsel allergie.
Dit zijn situaties waarin je 10 minuten hebt tot toediening tegengif (evt tussendoor adrenaline voor verdubbeling van deze 10 minuten). Wachten op de ambulance is dan een doodsvonnis, een kennis van mijn broers schoonmoeder heeft daardoor haar man verloren....gelijk gas geven en die man was in leven gebleven.

moraal: Komt er iemand als een gek langs scheuren over vluchtstrook etc....GEEF RUIMTE, je weet de reden niet. Desnoods informeer je per mobiel dan ook de politie.
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Viaantje »

Indien nodig mag je door rood rijden voor hulpdiensten, want die rijden na jou nl. dan ook door rood.
Zodra dit het geval is, worden de foto's gescreend en bekeken. Als er een hulpdienst op de foto staat zal je boeten kwijtgescholden worden.

Maar let op, dit is geen garantie. Eventueel een bezwaarschrift kan helpen.
Inspector Gadget

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Viaantje schreef:Indien nodig mag je door rood rijden voor hulpdiensten, want die rijden na jou nl. dan ook door rood.
Aanvulling daarop;
Als het veilig kan voor jou en het verkeer, mag je oprijden, danwel uitwijken, zodat het voorrangsvoertuig doorgang kan vinden.
Maar je mag zeker nooit "gewoon" een rood verkeerslicht negeren en door (blijven) rijden en de kruising over steken!
Tenzij je daar gerichte (!) aanwijzingen krijgt van een daartoe gerechtigd persoon, zoals politie, brandweer of verkeersregelaar.
Maar je bent zeker niet verplicht door rood te rijden of op te rijden, tenzij je daartoe aanwijzingen krijgt.
VOOR HET VERKEERSLICHT
Staat u voor het rode verkeerslicht en een hulpverleningsdienst nadert, rij dan voorzichtig door rood totdat er genoeg ruimte is voor een hulpverleningsdienst om te passeren.
Steek de kruising niet over.
Houd rekening met het andere kruisende verkeer dat groen heeft.
En anticiperend: kruip bij opstellen voor een verkeerslicht niet de dicht op uw voorganger.
Zo blijft er altijd bewegingsvrijheid over om te manoeuvreren als dat nodig is.
Houd het kruisingsvlak ook vrij.
Ook al heeft u groen en ziet u dat er een zich een file vormt op het kruisingsvlak, wacht dan totdat u bij de volgende cyclus wel de ruimte krijgt om uw weg te vervolgen.
Bron: http://www.rovl.nl/over-rovl/nieuws-ver ... zwaailicht

Kort en bondig:
In principe mag jij geen overtreding begaan om een hulpdienst te "helpen".
Wet Mulder (verkeersovertredingen) sluit ook verdere strafuitsluitingen of andere gronden wettelijk uit, kortom, jij maakt je schuldig (het door rood licht rijden) en daarom krijg je een bekeuring.
Dat je dat deed om een voorrangsvoertuig voorrang te verlenen voorziet die wet Mulder niet in, hoe krom dat ook klinkt.

Er is de nodige jurisprudentie waarin de rechter al meerdere keren bepaald heeft dat een voorrangsvoertuig geen bijzondere rechten verleend aan de overige weggebruikers.
En dan in het bijzonder geen rechten aan die overige weggebruikers om verkeersregels te overtreden of verkeerstekens te negeren, want jij bent niet het voorrangsvoertuig met bijzondere bepalingen. Punt.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Geheel mee eensch. _004
Gebruikersavatar
Rhonus
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Rhonus »

Na weer een dagje gewerkt te hebben op zo'n geel busje, lijkt me dit een mooi topic om mij eens in te mengen...
zadkine schreef: Voorrangsvoertuigen hebben per slot alleen voorrang als ze tegemoetkomend voor je langs linksaf willen en als ze uit een zijweg komen.
Met alle respect, maar hier sla je de plank behoorlijk mis... Wat je moet doen bij een voorrangsvoertuig staat zeer eenvoudig omschreven in de wet:
RVV 1990 schreef: Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Je moet hem dus te allen tijde voor laten gaan. Dat gaat dus véél verder dan alleen een zijweg of voor je neus linksaf slaan!

Helaas levert dit soms wel een tweestrijd op: Je moet het voorrangsvoertuig voor laten gaan, maar je mag (bijvoorbeeld) niet door rood. Dit geeft dan weer onrust bij overige weggebruikers en dus soms vervelende situaties. Belangrijk is dat je blijft nadenken bij wat je doet. Hiervoor is voor het voorbeeld van een rood licht al een goede oplossing gegeven: Rijd rustig een klein stukje over de stopstreep, en maak daarmee ruimte. Zolang je niet als een dwaas over de kruising vliegt, kan je bij een eventuele bekeuring een goed verweer schrijven en je beroepen op overmacht. Als je hierbij voor de zekerheid het nummer/kenteken van het voorrangsvoertuig kunt noteren, heb je zal een bekeuring in veel gevallen worden vernietigd. Let wel: dit geld niet voor situaties waarbij op de foto te zien is dat je voor de ambu uit over de gehele kruising rijdt, het gaat echt alleen om ruimte maken!

Een andere goede tip is om bij een rood verkeerslicht voldoende ruimte op je voorligger over te laten. veiliger voor jezelf, handig bij plotselinge pech van je voorganger en biedt jezelf de kans om eenvoudig ruimte te maken als er achter je een voorrangsvoertuig opdoemt.

Dezelfde strekking geld bijvoorbeeld bij busbanen: Als er aan jouw rechterkant zich een busbaan bevindt, en een ambulance komt je tegemoet, rijdt dan rustig even de busbaan op zodat de ambulance over jouw rijstrook kan inhalen (indien noodzakelijk). Je mag niet rijden op de busbaan, maar je moet de ambulance voor laten gaan (dit geld dus ook in deze situatie!). Soms is het gewoon even een kwestie van nadenken..


Het allerbelangrijkste is dat je rustig blijft. "We" verwachten echt niet dat je opeens van de aardbodem verdwijnt. De optische en geluidssignalen geven aan dat we een dringende taak hebben, we zijn ergens hard nodig. Dan is het dus belangrijk dat we daar komen, beter 5 seconden later dan dat we een weggebruiker uit een greppel moeten takelen omdat hij voor ons opzij wilde. Blijf rustig, geef richting aan naar rechts zodat we weten dat je ons hebt gezien, blijf met normale snelheid doorrijden en maak ruimte wanneer dat kan. Dan ben ik tevreden! _004
Ohja, en kijk goed naar de richtingaanwijzers van een voorrangsvoertuig! Hier geven we mee aan welke kant we op willen, en houd die dan ook vrij. Soms rijden we over een baan voor linksaf om rechtsaf te gaan, maar dan zal de richtingaanwijzer duidelijk maken dat we rechtsaf willen. Houd deze weg dan ook vrij en begin niet met oprijden bijvoorbeeld..
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Volgens het gerechtshof te Leeuwarden is de verkeersrechtelijke betekenis van "voor laten gaan" hetzelfde als die van "voorrang verlenen."
Het verschil in tekstueel gebruik is alleen te verklaren vanuit historisch perspectief; het geeft geen inhoudelijk verschil aan.

Bij het voor laten gaan van een voorrangsvoertuig mag een weggebruiker (formeel) zelf geen verkeersovertredingen begaan.
Zoals de rechter meermalen heeft uitgesproken is de weggebruiker zelf geen voorrangsvoertuig, noch verlenen voorrangsvoertuigen hem bijzondere rechten.
Het niet stoppen voor de stopstreep bij rood licht is een overtreding, evenals het onrechtmatig gebruik van de doelstrook (busbaan).

"Ruimte maken" maakt geen deel uit van het begrip "voor laten gaan."
Voor een OGS voertuig is ruimte maken wel gewenst, echter alleen - en alleen dan - indien daarmee geen verkeersovertreding wordt begaan.
Dat is slechts dan anders indien de in art. 82 RVV genoemde personen aanwijzingen geven (mondeling of door duidelijk gebaar) om de algemeen geldende verkeersregels te overtreden.

Het nadeel van de wet Mulder is dat de verkeersdeelnemer moet aantonen dat een OGS voertuig de reden is geweest dat hij een verkeersregel heeft overtreden.
Kan hij dat niet, dan is hij de administratiefrechtelijke sigaar. Immers je bent schuldig totdat het tegendeel wordt bewezen.
Het overtreden van een verkeersregel t.b.v. een voorrangsvoertuig is zeker geen overmacht, de verkeersdeelnemer had immers de vrije en rechtmatige keus om zich wel aan de verkeersregel te houden.
De wet Mulder kent geen rechtvaardigingsgronden of strafuitsluitingsgronden; de overtreding is gepleegd of niet.
Dat in die omstandigheden een opgelegde sanctie soms wordt vernietigd omdat die omstandigheden het opleggen van een sanctie niet billijken, dat is een andere zaak.

Ambulancepersoneel behoort niet tot de categorie van personen genoemd in art. 82 RVV; vandaar dat ik bereid ben om daarvoor een uitzondering te maken.
Het kenteken van een OGS voertuig noteren is een illusie, niemand doet dat; voorzover het al leesbaar is.
Gebruikersavatar
Rhonus
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Rhonus »

Juridisch inderdaad geen speld tussen te krijgen, echter in de praktijk zie je gelukkig dat e.e.a. wel kan worden "opgelost". Bij fotografische vastlegging van de overtreding (is het niet een gedraging bij WAHV?) is de bewijsvoering wellicht nog lastig, maar ik moet de eerste agent nog tegenkomen die gaat schrijven als je op normale en veilige wijze ruimte maakt. Een kenteken is inderdaad soms lastig, maar bij de gele en rode wagens is het roepnummer voldoende..
Ik ben oprecht benieuwd naar de aantallen van mensen die een bekeuring hebben gekregen voor het maken van ruimte op veilige wijze. En dan bedoel ik dus inderdaad niet gewoon dwars de kruising oversteken voor het voorrangsvoertuig uit. Ik denk namelijk dat dat echt heel erg meevalt. :roll:
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Walter »

Dit filmpje geeft een goed beeld hoe de motordiender de Blauw-blauw rit ervaart:
[youtube]x9Ygqwm6GxM[/youtube]
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Nu wil in niet altijd kritiek hebben, maar deze motoragent moet nodig de instructies over snelheden met OGS in bepaalde verkeerssituaties nog maar eens goed doorlezen.
Want komt het tot een ongeval dan is het eerste waar de rechter naar kijkt of de bestuurder wel de OGS instructie heeft gevolgd b.v. bij het oversteken van kruispunten of het rijden door rood licht.
Is dat niet het geval dan is de OGS bestuurder juridisch, strafrechtelijk de pineut.
Dat is al meermalen gebeurd. OGS is geen vrijbrief om je als cowboy in het verkeer te gedragen.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb het filmpje bekeken, maar ik zie een motoragent die op overtuigende wijze zijn werk doet. Nergens een cowboy te bekennen...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Wellicht ken je de rij-instructie OGS niet.
Gebruikersavatar
Rhonus
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Rhonus »

MofkaP schreef:Wellicht ken je de rij-instructie OGS niet.
"De rij-instructie OGS" bestaat niet. Volledig terecht verwijs je naar de branchrichtlijnen en regeling OGS, dit zijn inderdaad de kaders waaraan getoetst wordt als er iets mis gaat. Maar om vervolgens iedereen die deze regelingen overtreedt af te schilderen als "cowboy" gaat mij te ver. Dan denk ik dat je geheel hulpverlenend Nederland (of tenminste de chauffeurs onder hen) kunt bestempelen als cowboy.

Voor mij is dat hetzelfde als alle weggebruikers "wegpiraat" noemen, immers gelden er voor hun ook regels, en die worden ook overtreden.

Zij die zonder zonde zijn, werpe den eerste steen... :roll:
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het is met veel zaken zo dat berouw na de zonde komt.
Dat het met de richtlijn in de praktijk niet zo nauw wordt genomen, dat weet ik ook wel.
Een waardeoordeel daarover laat ik in een voorkomend geval graag aan de OvJ en de rechter over.
Maar om een (promotie-)filmpje op internet te plaatsen waarbij de instructies van de richtlijn duidelijk worden overschreden, dat doet mij de wenkbrauwen fronsen.

In vergelijking, als het een nukubu betreft dan worden daar hele TV-programma's mee gevuld.
"Weet u wel hoe gevaarlijk dat is? Stel je toch eens voor dat een moeder met kinderwagen de autosnelweg oversteekt!"
Inspector Gadget

Re: Wat doe jij bij zwaailicht & sirene?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk dat het meeste wel zo'n beetje is gezegd.
Ook kan je voorzichtig concluderen dat het niet bij iedereen even duidelijk op het netvlies stond.

Ik zie verkeer als het samenwerken van iedere verkeersdeelnemer, waarbij de verkeersregels zo goed mogelijk moeten worden toegepast.
Maar, zie mijn onderschrift, je moet ook rekening houden met het onverwachte, een fout. Van jezelf of van een andere verkeersdeelnemer.
Zoals altijd is het niet zwart-wit maar ontelbare tinten grijs.

Met dank aan een ieder voor hun bijdrage, op- en aanmerkingen, ik zie het allemaal als zinvol.
Natuurlijk ook respect voor ieder z'n mening en opinie, daar wil ik niets aan af doen.

Met name wil ik MofkaP langs deze weg heel hartelijk danken.

Ik heb er in ieder geval wederom iets van opgestoken. _004
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”