78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten

Ben je geslaagd voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen?

Ja
37
70%
Nee
16
30%
 
Totaal aantal stemmen: 53

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Die boodschap kregen 10.537 Kampioen-lezers na het maken van het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.
Maar liefst 78% van de deelnemers maakte té veel fouten. Kennen we de verkeersregels echt zo slecht? LEES HIER MEER >>

Is het onder ons Beemers dan ook zo slecht gesteld? Ik zou zeggen maak de test ook en laat anoniem in de poll weten of je wel of niet geslaagd bent.

DOE DE TEST >>

Ik heb de test zojuist gedaan en vond hem eerlijk gezegd niet spannend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Test ook ff snel gedaan, waarschijnlijk daardoor gezakt.

Fout #1:
Stop-verbod versus parkeerverbod, was ik ff te snel mee en niet goed naar gekeken.

Fout#2:
Knipperlicht op rotonde;
Ik ben nog van de generatie die geleerd heeft dat je op een rotonde pas het knipperlicht mag gebruiken als je op het punt staat deze te verlaten. Omdat al het verkeer op de rotonde op een voorrangsweg rijdt.
Desondanks doe ik bij het benaderen van een rotonde het knipperlicht tegenwoordig al uit, al was het om degene op de rotonde aan te geven wat mijn intenties zijn terwijl ik observeer wat zijn/haar intenties zullen zijn.
Niet wetende dat het al een regel of CBR punt is. Ik schatte in dat de Krampioen het toen nog geldende antwoord wilde horen. Dus niet.

Fout #3:
Inhaal-verbod motorvoertuigen;
Inhalen van een tractor terwijl er een inhaalverbod geldt;
Volgens mij staat daar vrijwel altijd het onderbod ‘Inhalen landbouwvoertuigen toegestaan’ op Neerland's 80km/u & 100km/u wegen, maar blijkbaar is dat niet zo.
Om gevaarlijke situaties (groot snelheidsverschil met achterop naderend verkeer) te voorkomen.

Fout #4:
Groene markering dat het een autoweg is waar 100km/uur geldt. Ik dacht 80km/uur. Tja.
Daarom let ik op de borden langs de weg, want die gekleurde strepen zijn verwarrend voor mij als kleurdoof (soms ook rood, geel en wit)

Dus 21 punten van de 25 punten.
Gezakt dus.

Voel mij nu echt een wegpiraat en een gevaar op de weg.
Ik ga tijdens kantooruren gelijk het CBR bellen om mij aan te geven. ;) :lol: Not!
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Bert M »

Gelukkig! Ben geslaagd... De fouten waren:

- de kinderen op de achterbank van de klassieke Benz: als bewust kinderloze kan ik me daar niet heel erg druk om maken.
- het rechts passeren van de file (wat mag) die, als ik het plaatje bekijk gewoon een rits linksrijdende treuzelaars is die een vrachtwagen aan het inhalen is. En dan mag je er niet rechts voorbij.

Ik ben blij dat mijn kennis nog behoorlijk klopt, want op korte termijn mag ik hier in Engeland verkeersles gaan geven aan een 'Learner Driver' (wat vroeger in NL de oefen vergunning was). Ik ben dus nu hard aan het studeren op de Engelse verkeerswetgeving en daar zitten best nog wat verschilletjes in. :O

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Over fout 2 en 4 heb ik de ANWB een e-mail gestuurd. Nooit iets terug ontvangen.

Alleen bij het verlaten van een rotonde is richting aangeven verplicht.
Richting aangeven voor de rotonde is verwarrend en in sommige landen zelfs verboden en beboetbaar (b.v. België en Duitsland).
De verwarring ontstaat aangezien twee voertuigen die dezelfde afslag willen nemen, de één wel richting naar links en de ander geen richting aangeeft, afhankelijk van welke oprit zij vandaan komen. Dat is onlogisch en niet uniform.
De CBR rij-instructie stelt dat richting dient te worden aangegeven voor de rotonde.
Hoe dat dan moet bij een rotonde met drie, vijf, zes, zeven of zelfs acht afslagen, dat wordt niet duidelijk.
VVN adviseert om voor de rotonde geen richting aan te geven.
Het is simpel, een voertuig dat zich op een (mini) rotonde bevindt is voorrangsgerechtigd, of nu richting wordt aangegeven of niet.

De groene middenvlak-markering tussen de asstrepen van de weg heeft geen enkele juridische status.
Het zegt niets over de toegestane snelheid; het geeft slechts een indicatie.
Het toepassen komt voort uit een convenant tussen een aantal provincies.
Ik ken wegen waar een groen middenvlak is aangebracht en waar een snelheidslimiet geldt. Zelfs één van 50 km/h.

Kennelijk kent de ANWB de verkeersregels niet goed.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Gezakt zeker . . . :shock:
MofkaP schreef:
Kennelijk kent de ANWB de verkeersregels niet goed.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Alle 25 goed. Big RT Smile
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Niet geslaagd, maar dat ik niet weet dat je met een brommobiel BuBeKo op de weg mag als er ook een fietspad naast ligt kan je me niet kwalijk nemen - ik rij auto of motor, zo'n electroscooter wil ik nog even mee wachten. Net als het handsignaal van een agent/verkeersregelaar: in de dik 20 jaar dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit zo iemand op de weg tegen gekomen.
En de discussie over knipperlicht en rotonde's begin ik niet eens meer aan.........
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
FredBurgmans
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 sep 2010, 23:45
Type: R1200RT/LC
Bijz: Carbon schwarz metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hardenberg

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door FredBurgmans »

Geslaagd, score 22 uit 25 en ik had fout:
* oldtimer zonder gordels (de vraagstelling is onduidelijk, een kind van 3 màg immers niet in de gordels en móet in een zitje)
* alarmlichten of gevarendriehoek
* ik probeerde de agent plat te rijden want ik wilde rechtsaf ... :oops:
--------------
Gr. Fred

Afbeelding
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
doov650

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door doov650 »

2 fout.
Inderdaad die van het knipperen op de rotonde.
Wat natuurlijk een rare vraag is, omdat het niet om een verkeersregel gaat. Het is maar wat je duidelijk vindt hé.

En het rechts inhalen van een file.
Dat deed ik toch al, ook al dacht ik dat het niet mocht.

Ergo: gecorrigeerde score:
0 fout _004 -naughty- :lol:
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door R1nus »

image.jpg
Ik ben wel geslaagd maar er zijn wel een aantal suggestieve vragen bij. :cry:

De agent met zijn hand naar rechts.
Daarvoor moet je stoppen maar als hij op een kruising staat moet je rechtsaf.

De fietser vanaf de stoep het zebrapad op.
Over het algemeen rijden de fietser gewoon door en als je ze aanrijd ben je alsnog fout omdat de fietser een zwakke verkeers deelnemer is en ga je voor de bijl op artikel 31

Brommobiel op de rijbaan buiten de bebouwde kom.
Bij deze weg staat geen snelheidsbord dus dan mag je buiten de bebouwde kon 80km/h en een brommobiel mag niet harder dan 45 km/h, dat is bijna de helft en kan dus een gevaarlijke situatie opleveren. Zeker in het donker.

Mag je de file van het plaatje rechts inhalen.
Een file mag je rechts inhalen maar die van het plaatje hebben de auto's zo'n grote onderlinge afstand dat het verkeer over het algemeen een snelheid heeft van 70 km/h tot 100 km/h. Dan kan je weer niet echt spreken van een file.


Ik vind het jammer dat er geen informatiebron (site) is waar je de nieuwe en gewijzigde verkeersregels kan vinden om je kennis op niveau te houden.
Al bij diverse instanties geïnformeerd en krijg als antwoord:
Koop maar een nieuw verkeerstheorie boekje en zoek de verschillen.

Dit is erg omslagtig en kost veel tijd, met het gevolg dat mensen dat niet gaan doen. - -naughty-

[groet]
Rinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Je bent verkeersrechtelijk niet fout met die fietser.
Civielrechtelijk ben je wel 100% aansprakelijk en moet je alle schade betalen.
Dat voelt als hetzelfde (is het eigenlijk ook).
Volgens de vigerende rechtspraak moet je er zelfs rekening mee houden dat fietsers de verkeersregels aan hun laars lappen (b.v. door rood rijden of geen voorrang verlenen). Want dat doen fietsers nu eenmaal. Zo lust ik er nog wel een paar. Waar zijn die verkeersregels dan voor? Dat hebben we met zijn allen toch zo afgesproken?

De definitie van file is door de rechtspraak ingevuld. Het is een rij voertuigen die zich door het hoge verkeersaanbod langzamer voortbeweegt dan de ter plaatse toegestane maximum snelheid. Dat betekent een aantal dingen: (1) er moet sprake zijn van een mate van opstopping door congestie; (2) een file kan zich met relatief hoge snelheid voortbewegen (b.v. 110 km/h waar 130 km/h is toegestaan; (3) een rijtje voertuigen dat zich op de linker rijstrook heeft verzameld achter een langzaam inhalende vrachtwagen vormt geen file, de ophoping wordt immers niet veroorzaakt door een hoog verkeersaanbod.

In een verkeerstheorieboekje staan regelmatig fouten. B.v. de afstand van de bebakening bij een spoorwegovergang of een beweegbare brug wordt standaard genoemd als 80 - 160 - 240 meter. Dat laatste is niet juist als er tevens een snelheidsbeperking geldt (bord A1), dan staat de eerste bebakening (drie strepen) op 300 meter.
Het beste blijft toch om af en toe de informatiepage van I&M te lezen of het RVV 1990 in wetten.nl.
Inspector Gadget

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

MofkaP schreef:Over fout 2 en 4 heb ik de ANWB een e-mail gestuurd. Nooit iets terug ontvangen.

Alleen bij het verlaten van een rotonde is richting aangeven verplicht.

De groene middenvlak-markering tussen de asstrepen van de weg heeft geen enkele juridische status.

Kennelijk kent de ANWB de verkeersregels niet goed.
Top, dank je wel! _004
Ik voel mij nu iets minder een verkeerscrimineel, en zal het zwarte balkje voor mijn ogen verwijderen. :lol:
Iemand nog tips hoe je een versnipperd rijbewijs weer netjes in elkaar krijgt? (grapje!)

Weer ff serieus:
Slechte zaak dat de Krampioen wat dat betreft zo onzorgvuldig is. -naughty-

Op die basis ben ik dan dus wel geslaagd, wat dat betreft. :-)
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Had fouten aangaande toegelaten snelheden (80 ipv 100) en ja, wat is in godsnaam een brommobiel en de knipperlichten/gevarendriehoek situatie
Verder met de oldtimer totaal niet akkoord want een degelijk kinderzitje heeft niks te maken met veiligheidsgordels.
En die agent is ook zo dubieus. Zeker omdat hij met 1 hand achter de rug staat.
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door marcel72 »

Geslaagd, maar de agent had vreemd gekeken als ik rechtsaf geslagen was en niet gestopt.....
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

aantzeetje schreef:Had fouten aangaande toegelaten snelheden (80 ipv 100) en ja, wat is in godsnaam een brommobiel en de knipperlichten/gevarendriehoek situatie
Verder met de oldtimer totaal niet akkoord want een degelijk kinderzitje heeft niks te maken met veiligheidsgordels.
En die agent is ook zo dubieus. Zeker omdat hij met 1 hand achter de rug staat.
+ 1 over het kinderzitje
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inspector Gadget schreef:Test ook ff snel gedaan, waarschijnlijk daardoor gezakt.

Fout #1:
Stop-verbod versus parkeerverbod, was ik ff te snel mee en niet goed naar gekeken.

Fout#2:
Knipperlicht op rotonde;
Ik ben nog van de generatie die geleerd heeft dat je op een rotonde pas het knipperlicht mag gebruiken als je op het punt staat deze te verlaten. Omdat al het verkeer op de rotonde op een voorrangsweg rijdt.
Desondanks doe ik bij het benaderen van een rotonde het knipperlicht tegenwoordig al uit, al was het om degene op de rotonde aan te geven wat mijn intenties zijn terwijl ik observeer wat zijn/haar intenties zullen zijn.
Niet wetende dat het al een regel of CBR punt is. Ik schatte in dat de Krampioen het toen nog geldende antwoord wilde horen. Dus niet.

Fout #3:
Inhaal-verbod motorvoertuigen;
Inhalen van een tractor terwijl er een inhaalverbod geldt;
Volgens mij staat daar vrijwel altijd het onderbod ‘Inhalen landbouwvoertuigen toegestaan’ op Neerland's 80km/u & 100km/u wegen, maar blijkbaar is dat niet zo.
Om gevaarlijke situaties (groot snelheidsverschil met achterop naderend verkeer) te voorkomen.

Fout #4:
Groene markering dat het een autoweg is waar 100km/uur geldt. Ik dacht 80km/uur. Tja.
Daarom let ik op de borden langs de weg, want die gekleurde strepen zijn verwarrend voor mij als kleurdoof (soms ook rood, geel en wit)

Dus 21 punten van de 25 punten.
Gezakt dus.

Voel mij nu echt een wegpiraat en een gevaar op de weg.
Ik ga tijdens kantooruren gelijk het CBR bellen om mij aan te geven. ;) :lol: Not!
Had ik ook 21 van 25 maar ik was het niet ewens met de vraag over de oude auto en het kinderzitje. Die bevestig je ook zonder gordel.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Citaat ANWB:
(**)Er werden vragen gesteld die ook op een CBR-examen gesteld kunnen worden(**)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
DickL

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door DickL »

Ook ik behoor tot die 78% gezakten (slechts 19 goed) en ga dan ook een boekje kopen om me wat bij te spijkeren (theorie examen in 1959 gedaan). Jos - bedankt.

gr. Dick
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Dat kan nooit kwaad, Dick.
En als je weer even gestudeerd hebt kan je hier een proefexamen afleggen om jezelf te testen.
NAAR HET MOTOR THEORIE EXAMEN >>
DickL schreef:Ook ik behoor tot die 78% gezakten (slechts 19 goed) en ga dan ook een boekje kopen om me wat bij te spijkeren (theorie examen in 1959 gedaan). Jos - bedankt.

gr. Dick
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
hv121456

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door hv121456 »

Ff snel de test gedaan en geslaagd. Twee fouten.
Eigenlijk mocht ik niet zakken. Enkele maanden terug nog mijn jongste zoon begeleid met het behalen van zijn theorie en praktijk voor rijbewijs B. Hij is ook geslaagd. Hij is 17 jaar oud en mag alleen met coach rijden tot 5-10-2015. Dan is hij 18.Tot die tijd rijd ik met hem mee en coach hem.

En leuk dat ik dat vind (hij ook... denk ik).

Op deze manier hoop ik hem beter voor te bereiden op het verkeer en het veilig deelnemen daar aan.
Gebruikersavatar
clonestar
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:26
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door clonestar »

1 foutje, viel gelukkig mee naar al die jaren dat ik me er niet meer mee bezig heb gehouden!
Ging fout op het stop/parkeer verbodsbord... Die heb ik door elkaar gehaald.
De fietser bij het zebrapad had ik mogelijk ook fout gehad, echter deze had ik toevallig hier al gelezen :oops: :roll:

Ik vind het erg vreemd dat wanneer je je examen hebt gehaald (theorie) dat je dan er zelf blijkbaar maar achteraan moet gaan wat de nieuwe borden/regels of afgeschafte regels/borden zijn... Hoe kom je daar normaal achter, google? :$ _001
They made me an offer I couldn't refuse...
Either my brain or my signature on paper.
So I used my brain to sign the paper!
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Gezakt, 20 goed, viel me nog niet tegen, maar kan natuurlijk wel beter ...
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Er zijn wel heel onzinnige examen vragen vind ik. Een vraag over hoe "een route te plannen" is er zo een, dat gaat de wetgever toch geen moer aan hoe ik een route plan, dat is privé, heeft dus niets met rijvaardigheid te maken en zo zijn er nog wel een paar! Leuk verzonnen door iemand bij het CBR maar niet ter zake doende, geen wonder dat mensen die vraag fout hebben!

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Kom op mensen, doe ook deze test en laat zien dat wij, RT'ers, het er beter vanaf brengen dan de gemiddelde bestuurder.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1
Ik denk dat gemiddeld genomen elke motorrijder die serieus is met zijn verkeersdeelneming bovengemiddeld scored.

Maar het is ook typisch Nederlands om wat zout op de slak te leggen. ;)
Ik doe het (ook) bijna dagelijks en die balen zout is elke dag een heel gesleep. :lol:

Op de koffietafel ligt een stapel (onderhand ietwat verouderde) boeken van de rijopleidingen waar ik zo af en toe 1tje meeneem om weer eens door te nemen.
Learning by doing, remembering by repeating.
PieterHJ
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 jun 2014, 20:03
Type: R1200RT/LC
Bijz: Water gekoeld
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door PieterHJ »

Helaas ben ook ik gezakt. 20 vragen goed. Soms een kwestie van de vraag niet goed gelezen, soms een vraag zoooooo 1960 ( stopteken agent, had hem wel goed ). Vragen moeten helder en duidelijk zijn en niet afhankelijk zijn van de vriendelijkheid van een mede weggebruiker. De vraag over richting aangeven voor een verkeerscirculatieplein ( rotonde ) is er één die niet verplicht is en in Duitsland zelfs verboden. Alleen bij het verlaten van de rotonde richting aangeven is verplicht.
John Beemer

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door John Beemer »

24 van de 25 vragen goed. De vraag over richting aangeven op rotonde had ik fout. Big RT Smile
Pieter58

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Pieter58 »

25 uit 25
Maar ik moet toegeven dat het vooral komt door de vraag stelling waarbij je op 1 vraag na de rotonde vraag gewoon de regelgeving op los kon laten op wat wel of niet mag .
Als het nu inschatingsvragen waren zoals men bij de huidige examens hanteren dan kan ik het zakkingspercentage wel begrijpen, want maar dat zal wel aan mezelf liggen, daar kan ik geen logica in zien.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door MofkaP »

De ANWB pretendeert dat het vragen zijn die eventueel misschien mogelijk ook wel eens door het CBR gesteld hadden kunnen worden.

Het CBR kennende zijn die toch wat zorgvuldiger en nauwkeuriger in hun vraagstelling.
Een vraag waarop meer dan een bepaald percentage foute antwoorden wordt gegeven, die wordt vervangen.

Het lage slagingspercentage bij het CBR komt meestal door te weinig voorbereiding of een Jantje van Leiden houding.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

En voor een goede PR moet je norm natuurlijk een beetje hoog leggen, je krijgt veel meer aandacht met een kop als "75% gezakt" als met een positief statement .....
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
michaelb
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
Type: R1100RT
Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
Locatie: Hoevelaken

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door michaelb »

-top- Geslaagd

Foute antwoorden:
- Aangaande brommobiel (16). Daar ben ik gelukkig nog niet aan toe. Zal tzt wel bij de soos een rijvaardigheidstraining doen :lol:
- Rare politiebeambte (20): Heeft sowieso het verkeerde uniform (zonder de gele strepen) aan...
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door zadkine »

24 goed van de 25, had deze test al eerder gemaakt overigens.
Niet vreemd omdat ik ook moeiteloos de theorie voor mijn A gehaald heb, ca 3 jaar geleden.
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

gezakt :cry: Met de laagste score tot nu toe, denk ik (18 goed = 7 fout) _001
trekker inhalen zou ik zo doen, kind in de oldtimer geen probleem, brommobiel (wtf) , rotonde dan weer wel goed evenals de arm van de politieagent ;)
Dus sorry dat ik het gemiddelde naar beneden haal (mea culpa) :oops:

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Soms raak ik de weg in het oerwoud van strepen en regels toch wel wat kwijt.

Wat betekent die groene streep ook al weer?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Geslaagd met 24 goed. Alleen het rechts inhalen van de file (welke file...) had ik fout...
Inspector Gadget

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

MofkaP schreef:Soms raak ik de weg in het oerwoud van strepen en regels toch wel wat kwijt.

Wat betekent die groene streep ook al weer?
Zelf gaf de beroeps-gedeformeerde Koos Spee ooit eens aan dat het inderdaad een oerwoud aan verkeerd geïmplementeerde regels zou zijn.
Zover zijn mening er überhaupt iets toe doet. :$

Maar, eerlijkheidshalve het maakt wél deel uit van het examen!
Ik heb het nagekeken in mijn examen-boek, pagina 89, 100 km/uur.
(En het meer recente ANWB-boek, pagina 51)
Maar er staat ook aangegeven;
..Het zal enige jaren duren voordat alle wegen in Nederland aan de nieuwe richtlijn zijn aangepast..
In mijn beleving een typisch voorbeeld hoe we zo kunnen doorslaan in onze intenties. :(
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Enige jaren duren?

Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.

Zoals eerder geschreven, die groene en rode strepen komen voort uit een convenant tussen een aantal provincies.
Op zich al merkwaardig dat provincies hun eigen verkeersregels maken terwijl ze daartoe in het geheel niet bevoegd of gerechtigd zijn.
De meeste provincies doen niet eens mee en wel hier om:
Ten eerste hebben die strepen geen enkele wettelijke basis of verkeersrechtelijke betekenis.
Ten tweede komen die strepen in geen enkel verkeersverdrag, Europees of UN, voor.
Het is louter juridisch niets meer dan wegversiering.

Ik vrees dat diegenen die het convenant hebben gesloten niet goed op de hoogte waren van de voorgeschreven wettelijke bepalingen, met name het BABW.
Artikel 2
Het is verboden voorwerpen, inrichtingen of borden, van welke aard ook, die het verkeer in verwarring zouden kunnen brengen op, langs of boven de wegen aan te brengen, te doen aanbrengen, of aangebracht te houden.
Artikel 6
1.De verkeerstekens op het wegdek die een gebod of verbod betreffen zijn de verkeerstekens genoemd in artikel 10, tweede lid, artikel 23, eerste lid, onderdeel e en g, artikel 24, eerste lid, onderdeel e, artikel 25, eerste lid, artikel 46, eerste lid, artikel 49, tweede lid en de artikelen 76 tot en met 81 van het RVV 1990.
Artikel 7
Andere verkeerstekens dan de in dit hoofdstuk genoemde worden niet geplaatst.
Inspector Gadget

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

MofkaP schreef: .. knip ..
Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
.. knip ..
Het is louter juridisch niets meer dan wegversiering.
:lol: _004
Mooi gesteld!

En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.
Ik zou bijna gaan schaterlachen als het niet zo triest gesteld was met wel meer tegenstrijdigheden.

PS: Ik gok dat ze dergelijke wegversiering gebruiken om daardoor minder verkeersborden volgens de regels (zoals kruispunten, verkeerspleinen e.d) te hoeven plaatsen.
Scheelt weer geld. :(
PieterHJ
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 jun 2014, 20:03
Type: R1200RT/LC
Bijz: Water gekoeld
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door PieterHJ »

Niet alleen provincies stellen hun eigen regels. In Ommen heeft jaren lang op de Stationsweg/Hammerweg binnen de bebouwde kom z'n groene streep gelegen. Inmiddels is deze weggesleten door het drukke verkeer.
Inspector Gadget

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PieterHJ schreef:..In Ommen heeft jaren lang op de Stationsweg/Hammerweg binnen de bebouwde kom z'n groene streep gelegen. Inmiddels is deze weggesleten door het drukke verkeer.
Dat lijkt mij al helemaal "fout" want die groene streep was toch echt bedoelt voor buiten de bebouwde kom om "in 1 oogopslag" te kunnen zien wat de geldende maximum snelheid is/was.
Binnen de bebouwde kom heb ik geleerd dat de maximum snelheid 50km/uur is. Of lager. _001
DickL

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door DickL »

Inmiddels heb ik de 2 boekjes (Theorie voor A en B) doorgeworsteld. Het is gebleken dat ik na 56 jaar toch wel het één en ander bij te leren had, en de proefexamentjes gaan nu wel goed. Ik heb één ding gevonden waar ik niet uitkom. De vraag was wat de maximum kogeldruk mocht zijn van een aanhanger achter de motor. Dit staat in geen van de boekjes vermeld (alleen dat het wagengewicht maximaal de helft mag zijn van het motorgewicht), en hetgeen ik op internet kan vinden duidt er alleen maar op dat iedereen daarover een eigen mening heeft. Dit is niet onlogisch gezien het grote aantal parameters - totaal gewicht motor, totaal gewicht wagentje, gewichtsverdeling enz.
Het goede antwoord wordt opgegeven als 20 kg maximaal opwaarts en 40 kg maximaal neerwaarts. Ik heb geen behoefte aan een ellenlange discussie over de "ideale" kogeldruk - ik wil alleen weten of dit een logisch(e) vraag of antwoord is, resp. of er überhaupt een wettelijke bepaling hierover bestaat.

gr. Dick
Inspector Gadget

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mijn informatie en zover ik weet, staat de kogeldruk aangegeven op de type-goedkeuringplaatje van het getrokken last.
En anders in de kentekenregistratie van de RDW.

En qua wets-tekst/bepaling heb ik gevonden:
Artikel 5.18.17f

1. De in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling van een aanhangwagen mag niet worden overschreden.
2. Indien van een middenasaanhangwagen in het kentekenregister de in het eerste lid bedoelde waarde niet is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd mag de toegestane last onder de koppeling:
a. alleen in neerwaartse richting zijn gericht;
b. niet meer bedragen dan voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast onder de koppeling;
c. niet meer bedragen dan 10,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg, en
d. niet minder bedragen dan 1,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg.
En feitcode P172 naar verluid als er een bekeuring uitgeschreven gaat worden. :$
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Die wettelijke regeling bestaat. Het wordt wat technisch.

Indien er geen kenteken voor de aanhangwagen is afgegeven – zoals bij een motoraanhanger -
dan mag de last alleen in neerwaartse richting zijn gericht;
mag de last niet meer bedragen dan de opgegeven technische maximum last;
mag de last niet meer bedragen dan 10% van de technisch toegestane maximum massa van de aanhanger;
mag de last niet minder bedragen dan 1% van die maximum massa, maar hoeft niet meer te zijn dan 50 kg.

De totale massa van de aanhanger mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende motorfiets.
Verder moet de koppeling van de combinatie zo vlak mogelijk zijn.

Er bestaat dus geen exacte wettelijke waarde, het wordt rekenen of nakijken wat de fabrikant meldt als maximum opgegeven last.
Opwaartse druk mag so wie so niet.

Inspector Gadget was weer sneller dan ik; zal de leeftijd zijn. :)
DickL

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door DickL »

Beide heren bedankt voor de snelle reactie. Ik weet nu waar ik aan toe ben, hoewel het gegeven antwoord op de examenvraag (40kg neerwaarts en 20kg opwaarts) natuurlijk dan van geen kant deugde.

gr. Dick
beckysmile

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik had altijd begrepen dat de kogeldruk wordt bepaald door de fabrikant van het trekkende voertuig, of de fabrikant van de betreffende trekhaak?
Bij mijn auto staat dat echt heel duidelijk aangegeven, met de waarschuwing dat afwijken hiervan het weggedrag fors kan beïnvloeden.

Wie het zeker weet mag het zeggen. Mij lijkt dat (zoals vrijwel altijd) gezond verstand moet zegevieren. Als het zaakje doorhangt is het niet goed, en als je onder het rijden voelt dat je aanhanger je auto probeert op te tillen dezelfde conclusie, niet goed. Over het algemeen ligt de juiste kogeldruk ergens tussen 25 en 100 kg, afhankelijk van gewicht en opbouwhoogte van de aanhanger.

Ikzelf merk heel duidelijk dat mijn aanhanger met 300 kg grond beduidend beter rijdt dan met de boxer erop, terwijl de kogeldruk gewoon hetzelfde is, luchtweerstand speelt dus ook echt een rol, daarom demonteer ik dus altijd de kofferset, en bij lange afstanden zelfs de ruit, verschil is goed merkbaar bij snelheden ronde 100 km/h.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

beckysmile schreef:
Ikzelf merk heel duidelijk dat mijn aanhanger met 300 kg grond beduidend beter rijdt dan met de boxer erop, terwijl de kogeldruk gewoon hetzelfde is, luchtweerstand speelt dus ook echt een rol, daarom demonteer ik dus altijd de kofferset, en bij lange afstanden zelfs de ruit, verschil is goed merkbaar bij snelheden ronde 100 km/h.

Groet, Aad
Het zwaartepunt ligt met het zand veel lager dan met een motor erop.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door zadkine »

MofkaP schreef:Soms raak ik de weg in het oerwoud van strepen en regels toch wel wat kwijt.

Wat betekent die groene streep ook al weer?
Niks voor zover ik weet.
Althans je kunt er geen rechten (of plichten) aan ontlenen.

Hetzelfde trouwens voor al die andere streperijen op de wegen waarmee ze menen 60 zones te kunnen aanduiden.
Dat A1 bord betekent wel wat.


Neemt niet weg dat je bij het verkeersexamen wel gevraagd wordt met wat er met die streep bedoeld wordt.

Die genoemde streep te Ommen bv. lag daar bij mijn weten voordat al dat convenant gesloten werd tussen die provincies.
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door aartjw »

Gezakt! &%@#*
21 punten, dat is er net één te weinig.
Maar ik moet wel zeggen dat ik sommige regels een beetje vreemd vind.
Mag je bijvoorbeeld met een brommobiel op de weg buiten de bebouwde kom? Kennelijk mag dat, al vind ik het wel zo veilig om met zo'n ding op het fietspad te blijven.
En dan de vraag of je kinderen onder de drie jaar in een klassieker mag vervoeren. Het antwoord is Ja, mits.... Het mág dus wel, maar je moet ze vervoeren in deugdelijk vastgezette kinderstoelen. Het antwoord Nee is dus niet zonder meer goed...
Maar wel een goede testcase; de meeste vragen had ik goed -top-
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Erteetje

Re: 78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ongelezen bericht door Erteetje »

Nipt gezakt.

Natuurlijk kun je weer volop discussieren.

De vraag met de fietser die op de fiets zit en het zebrapad wil oversteken zou ik voorrang geven. Het goede antwoord was Nee. Je mag hem overhoop rijden. Zou mooi zijn maar als je een fietser aanrijd ben je ten alle tijde de lul.
Mijn buurman reed op de motor rechtdoor. Een tegemoet komende fietser sloeg gewoon voor heb af waardoor mijn buurman op zijn snuffel ging, de fietser erbij raakte en ook nog eens de kop van zijn scheenbeen verbrijzelde. Jammer dan. Buurman was het schuld.

De regering wil sms'ssen en appen op de fiets niet verbieden............... Hoe vaak heb ik al niet op de claxon geramd omdat fietsers meer ook hebben voor hun mobieltje dan het verkeer.

We wonen in nederland :$ _001

Zolang ik vragen fout heb m.b.t. alarmlichten ipv gevarendriehoek vind ik het best. Ik zou altijd beide gebruiken dan zit je altijd goed. Voorrangsregels en dergelijke vind ik belangrijker om te kennen.
Laatst gewijzigd door Erteetje op 17 okt 2015, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”