TomTom

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
IvoPs
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2014, 00:27
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: gouda

TomTom

Ongelezen bericht door IvoPs »

:shock: Behalve als het glad is, rijd ik woon-werk verkeer op de motor. Ik zit dus bijna dagelijks op de motor (zonder navigatiesysteem) en werk al jaren door het hele land.

Bijna dagelijks heb ik dan ook te maken met automobilisten die, langzamer dan ik wil rijden, op de linker rijstrook blijven hangen. Niet alleen op de snelweg maar ook vaak in de bebouwde kom en op grotere provinciale wegen. Ik vind het prima dat iedereen zijn eigen tempo rijdt, maar liefst wel op de juiste rijstrook.

Gisteren reed ik met een collega mee van Den Haag naar Wassenaar over de N44 in zijn grote bestelbus. De TomTom wees ons de weg. Tot mijn grote verbazing gebood de lieftallige Vlaamse TomTom-dame ons de linker rijstrook aan te houden, terwijl we Den Haag nog niet eens uit waren. Pas bij de vierde verkeerslichten (ruim 4km! verder) moesten we linksaf. Omdat we breekbare lading bij ons hadden reed mijn collega zeer rustig met het gevolg dat er achter ons zich al een aardige rij auto’s had verzameld. Op mijn vraag waarom hij maar op die linker rijstrook bleef hangen, antwoordde hij dat hij niet voor niets de TomTom had aangezet…
De goede man reed die dag voor de derde keer die route.

Ik heb hem uitgelegd dat als ik nu op de motor achter hem zou rijden, ik niet heel erg vrolijk zou worden van zijn rijgedrag. Ik probeerde het ook nog met de opmerking dat hij op deze manier van een vierbaans weg, een driebaans weg maakte. Helaas, we reden de volle 4 km op de linker rijstrook.

Heb ik er iets van geleerd? Jazeker, ik besef dat veel van de links rijders er niets aan kunnen doen, het ligt aan hun navigatie... :$
Inspector Gadget

Re: TomTom

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een navigatie is een hulpmiddel en absoluut niet foutloos.
En zie je op sommige weggedeeltes (in binnen- en buitenland) ook borden langs de weg die aangeven dat je de navigatie moet uitzetten.
Omdat sommige verkeersdeelnemers blijkbaar blind vertrouwen op de navigatie met alle gevolgen van dien.

Omdat er tegenwoordig veel gereden wordt met navigatie maakt het naar verluid ook deel uit van de examens voor vierwielige.

Doet mij denken aan anekdotes zoals een persoon die de navigatie aanwijzingen volgde en zo de kade afreed pardoes de zee in.
En een ander incident waarbij een persoon de heg instuurde omdat de navigatie dat aangaf.

Zoals aangegeven, navigatie is een hulpmiddel, de bestuurder blijft altijd 100% verantwoordelijk om de juiste beslissingen te nemen, vertrouwen dat de navigatie het allemaal wel juist heeft & aangeeft, is niet bepaald slim.
Naast irritatie (van jezelf en/of van het overige verkeer) kan het hele gevaarlijke situaties opleveren en soms zelfs ongevallen.

Ik durf de stelling wel aan, in lijn met een ander draadje dat 78% (of zo) een verkeersexamen niet meer zou halen, dat 78% van de verkeersdeelnemers niet geconcentreerd aan het verkeer deelnemen.
Van navigatie tot smartphone, van scheerapparaat tot optutten, you name it, vele zijn met schrikbarend weinig aandacht met het verkeer bezig.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: TomTom

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Navigatiesystemen zijn handig maar het is inderdaad jammer dat het met de software nog vaak niet goed zit. Daarom zet ik hem soms gewoon uit als hij me weer eens de verkeerde richting in wil sturen. In Engeland gebruik ik hem op de snelweg maar als ik niet op de snelweg rijd dan heb ik er vaak de kaart ook bij. Garmin vind het zo leuk om je wegen op te laten rijden waar de auto eigenlijk niet eens door kan. Leuk die country lanes maar je komt er wel uit met krasjes op de lak vaak.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: TomTom

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:...Garmin vind het zo leuk om je wegen op te laten rijden waar de auto eigenlijk niet eens door kan. Leuk die country lanes maar je komt er wel uit met krasjes op de lak vaak.
Daar hebben ze in Engeland verenigingen voor: die gaan op zondag, gewapend met scheppen, bijlen en zagen, met hun oude Land Rovers de Green Lanes op om ze te 'onderhouden'. En halverwege is er natuurlijk 'time for tea'. Natuurbehoud als 'dekmantel' om de goede oude oer-Land Rovers eens lekker de natuur door te kunnen sleuren...

En dat alles zonder Garmin / TomTom etc maar gewoon met oude stafkaarten :D

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
DickL

Re: TomTom

Ongelezen bericht door DickL »

Ivo,

Blijf maar lekker zonder TomTom rijden - dat doe ik al 56 jaar en ben altijd gekomen waar ik moest zijn.

gr. Dick
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: TomTom

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:
Ton1959 schreef:...Garmin vind het zo leuk om je wegen op te laten rijden waar de auto eigenlijk niet eens door kan. Leuk die country lanes maar je komt er wel uit met krasjes op de lak vaak.
Daar hebben ze in Engeland verenigingen voor: die gaan op zondag, gewapend met scheppen, bijlen en zagen, met hun oude Land Rovers de Green Lanes op om ze te 'onderhouden'. En halverwege is er natuurlijk 'time for tea'. Natuurbehoud als 'dekmantel' om de goede oude oer-Land Rovers eens lekker de natuur door te kunnen sleuren...

En dat alles zonder Garmin / TomTom etc maar gewoon met oude stafkaarten :D

[groet]

Bert M
Misschien dat onze navigatie systeem ze moet aangeven als "GS wegen". Voor onze auto zijn ze in Devon en Cornwall te smal. Wij rijden ze met de spiegels dichtgeklapt.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”