Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door MofkaP »

Deze informatie ontving ik zojuist van het ministerie; het is goed om er rekening mee te houden:

Volgens de Europese Commissie hebben wij in NL de 3e rijbewijs richtlijn niet goed geïmplementeerd waar het gaat om rijden op de motor met aanhangwagen. De lidstaten, dus ook NL, mogen alleen rijden met aanhangwagen toestaan op het eigen grondgebied, je mag er dus niet de grens mee over. Dat geldt overal in de EU: motorrijders mogen nergens de grens over met aanhangwagen.

IenM is bezig zijn regelgeving hierop aan te passen. Wij hebben daarbij de keuze tussen algeheel verbod op rijden met aanhangwagen of het toestaan op eigen grondgebied. wij zijn van plan voor het laatste te kiezen (iets is beter dan niets) We verwachten dat nieuwe regelgeving in voorjaar 2016 klaar is. Exacte datum van inwerkingtreding wordt t.z.t. nog bekend gemaakt.

IenM heeft overigens bij navraag geen overtuigende verklaring gehoord voor deze interpretatie door de EC. Daarom zal NL voor aanpassing van de 3e rb rl na de evaluatie ( 2e helft 2018) de wens inbrengen om het mogelijk te maken om in heel de EU te rijden met een motor met aanhanger.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door HansD »

Bedankt, maar wie bedenkt zoiets totaal onpraktisch nu weer? _001 Wanneer hang je evt. Een aanhanger achter je motor? Juist, als je een langere toertocht gaat maken. De kans lijkt me bijna 100% dat die zich niet tot Nederland beperkt.

Ambtenarij op het hoogste nivo wat mij betreft :evil:
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Baird »

En voor dit soort flauwekul betalen wij letterlijk de rekening, laten ze eens iets wél regelen i.p.v. beperkingen te verzinnen .............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Vraag van een leek op dit gebied: "is een zijspan ook een aanhanger?'

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door MofkaP »

Nee, een motor al dan niet met zijspan valt onder rijbewijs categorie A. Let je wel even op de melding bij de RDW als je een motor met zijspan hebt.

Nederland (met andere landen) is door de EC gewoon teruggefloten.
Probleem is dat in de derde rijbewijsrichtlijn de motor met aanhanger in het geheel niet wordt genoemd of als rijbewijscategorie wordt vermeld.
De lidstaten van de Europese ruimte erkennen onderling elkaars rijbewijzen, echter alleen voor zover die categorieën rijbewijzen in de richtlijn zijn vermeld. En A met aanhangwagen wordt niet vermeld.
De lidstaten mogen op sommige punten afwijken van de genoemde categorieën of verruimen, onder de beperking dat die afwijking of verruiming dan alleen geldt voor binnen de eigen landsgrenzen. Die afwijkingen of verruimingen betreffen voornamelijk minimum leeftijd voor een bepaalde categorie rijbewijs en de automatische toekenning van een categorie bij het verkrijgen van een andere categorie, bijvoorbeeld automatisch A1 bij B.
In al die jaren dat er over de tekst van die derde rijbewijsrichtlijn is gesteggeld, is er nooit een EC lid of een ambtenaar (ook niet van de lidstaten) op het lumineuze idee gekomen dat er achter een motor ook wel eens een aanhanger kan worden gekoppeld.

OVER MOTOR MET AANHANGER WORDT IN HET GEHEEL NIET GEREPT.

Nu past de EC een analogie toe met de wel genoemde afwijkingen:
Als een afwijking of verruiming niet genoemd wordt, dan is het verboden buiten de eigen landsgrenzen.

Omdat evaluatie van de richtlijn niet voor medio 2018 zal plaatshebben (de eventuele aanpassing volgt dan een paar jaar later), weet ik dat er informeel overleg tussen lidstaten is gepland om te kijken en te onderzoeken of het rijbewijs motor met aanhanger toch buiten de landsgrenzen onderling erkend wordt. Nederland is namelijk niet het enige land dat met die problematiek wordt geconfronteerd. Eventuele wederzijdse erkenning gaat sneller en buiten de richtlijn om.
Maar voor het zover is dient Nederland zich te conformeren aan wat de EC heeft geoordeeld en de wet aan te passen.

Europa, dat hebben we met zijn allen per referendum toch met elkaar afgesproken?
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Dat maakt het duidelijk, had al medelijden met al die zijspan liefhebbers :D

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door blackers »

Kunnen ze zich niet gaan bezig houden met nuttigere zaken?

Ik weet er wel een paar (crisis en brandhaarden in de wereld)

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

MofkaP schreef:In al die jaren dat er over de tekst van die derde rijbewijsrichtlijn is gesteggeld, is er nooit een EC lid of een ambtenaar (ook niet van de lidstaten) op het lumineuze idee gekomen dat er achter een motor ook wel eens een aanhanger kan worden gekoppeld.
Dan is het dus niet de 'schuld' van "Europa", maar van een stel ambtenaren en wetgevers die collectief hebben zitten slapen!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Welkom in Nederland! :(

Het is af en toe echt gênant. :shock:

Saillant detail;
Voor de aanhanger achter de motor geldt geen toonplicht van het kentekenbewijs.
Gebruikersavatar
JM1100RT
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 aug 2013, 19:28
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door JM1100RT »

Laten we dan maar hopen dat er een verschil zal zijn tussen deze krankjorume regelgeving en de handhaving daarvan op de weg zolang de de ambtenarij zijn realiteit nog niet aan de echte wereld heeft aangepast.

Ik fantaseer verder: komt er een rijbewijs A-E waarvoor je dan weer apart examen moet gaan doen?!

:lol: :lol: [groet] JM -1100-
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Baird »

JM1100RT schreef:Laten we dan maar hopen dat er een verschil zal zijn tussen deze krankjorume regelgeving en de handhaving daarvan op de weg zolang de de ambtenarij zijn realiteit nog niet aan de echte wereld heeft aangepast.

Ik fantaseer verder: komt er een rijbewijs A-E waarvoor je dan weer apart examen moet gaan doen?!

:lol: :lol: [groet] JM -1100-
Belangrijke exameneis zal het achteruit inparkeren worden Oia , ik ga met Blackers mee: laten ze alsjeblieft wat nuttigs gaan doen i.p.v deze flauwekul; anders wil ik wel een baantje bij die club, dat wordt lachen: wat zullen we nu weer eens verzinnen ......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Bert M »

De wegen van de EU zijn ondoorgrondelijk. Gelukkig is dit geneuzel blijkbaar het belangrijkste issue waar Europa op dit moment mee te kampen heeft... Hier in Engeland wachten wij ondertussen met veel belangstelling op het grote 'Europa-referendum'. Ben benieuwd wat daar straks uit komt.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Erteetje

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Erteetje »

Over een ding kunnen we het wel eens zijn: we zijn het niet ermee eens
Big RT Smile Big RT Smile Big RT Smile
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Blijkt een hoop gedoe om niks te zijn geweest
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/bericht- ... schrik-aan
Oftewel de regels zijn niet veranderd, je mag gewoon met je motor met aanhangwagen de grens over mits je je maar aan de regels houdt die in dat betreffende land gelden, duh!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door HansD »

Niet alleen nutteloos, maar ook nog foutief. Lekker bezig daar -top-
Als het geen oktober was, zou ik denken aan een 1 april grap.
Inspector Gadget

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Eenvoudiger kunnen ze het niet maken, gênanter wel. :lol:
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door MofkaP »

PaPinkelman schreef: Oftewel de regels zijn niet veranderd, je mag gewoon met je motor met aanhangwagen de grens over mits je je maar aan de regels houdt die in dat betreffende land gelden, duh!
De informatie die de ANWB in dit laatste bericht verstrekt is onjuist of in ieder geval voorbarig.
Het komt volledig voor rekening van de ANWB die hiermee aantoont niet over de juiste kennis te beschikken.

Er is zeker wat aan de hand.
Al sinds 1980 (1ste rijbewijsrichtlijn) wordt de mogelijkheid van aanhanger in de definitie van rijbewijs categorie A niet genoemd.
Die definitie is in de 2de en 3de rijbewijsrichtlijn overgenomen.

Wederzijdse erkenning van rijbewijzen geldt alleen voor de categorieën voor zover de definitie die noemt.
Het staat de lidstaten vrij om de categorieën uit te breiden, aan te passen, aan te vullen of te wijzigen, maar dan geldt die uitbreiding, aanpassing, aanvulling of wijziging van het rijbewijs alleen binnen de eigen landsgrenzen van die betreffende lidstaat.

De tekst die de ANWB schrijft, die "er had bij moeten staan" komt zeker niet uit de bronnen van het ministerie.
Het ministerie is verbaasd over die tekst die de ANWB schrijft en begrijpt niet waarom de ANWB deze misinformatie verspreidt.
Het is juist de EC die het ministerie op de vingers heeft getikt omdat het ministerie ervan uitging dat een aanhanger achter de motor binnen het rijbewijs categorie A viel en geldig was binnen de EU. En dat is dus niet zo (volgens de EC).
Het gaat er niet om of je je wel of niet aan de regels van het buitenland houdt als je met zo'n aanhanger rijdt; het gaat er om dat je rijdt met een aanhanger terwijl dat niet in de definitie van categorie A is begrepen en om die reden niet valt binnen de wederzijdse erkenning van rijbewijzen en daarom alleen geldig is binnen de eigen landsgrenzen.
Op de keper beschouwd rijd je in het buitenland dan met een ongeldig rijbewijs.
Feitelijk rijd je als sinds 1980 illegaal met een aanhanger in het buitenland, maar eerst onlangs is dat door iemand in de EC opgemerkt.
Dat is voer voor verzekeraars als je in een ongevalssituatie belandt.

Op dit moment wordt naarstig gewerkt en naar een oplossing gezocht om deze lacune in de richtlijn zo snel mogelijk te herstellen. In ieder geval eerder dan eind 2018 wanneer de eerste evaluatie van de 3de rijbewijsrichtlijn plaats heeft. Op welke wijze dat precies vorm zal gaan krijgen is op dit moment nog niet duidelijk.

Tot op dat moment dat er meer duidelijkheid is, zou ik het risico niet lopen om met een aanhanger in het buitenland te gaan rijden.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door white »

In beide verzekerings-polissen (ik heb 2 motoren met trekhaak), staat mijn aanhanger genoemd als verzekerd indien gekoppeld aan mijn motorfiets.
De groene kaart, wederom gekoppeld aan mijn polis, geeft de landen aan waar dekking word gegeven.
Ik ben heel benieuwd hoe er zou worden omgegeaan met een eventueel ongeval in het buitenland, indien rijdend met de aanhanger.

Lijkt mij dat een verzekeraar in mijn geval dus nu een wijziging van de polis zou moeten doorvoeren.
Gezien de commotie in de media mag je ervan uit gaan dat zij ook op de hoogte zijn.
Lijkt mij dat bij uitblijven van die wijziging, zij gebonden zijn aan de dekking.

Bovenstaande even los van het feit dat je dan zonder geldig rijbewijs op pad bent.
En ja: ik ben ervan op de hoogte dat je verzekering niet geldig is indien je zonder geldig rijbewijs op pad bent.
Toch maakt dit het een ingewikkeld iets, daar de verzekeraar mij specifiek en letterlijk in de polis aangeeft inclusief aanhanger verzekerd te zijn.

Enfin, laten we hopen dat dit snel op de juiste manier word opgelost..
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door MofkaP »

white schreef:Ik ben heel benieuwd hoe er zou worden omgegeaan met een eventueel ongeval in het buitenland, indien rijdend met de aanhanger.
Ik ook.

Het eerste wat onderzocht moet worden is of het werkelijk een omissie betreft of dat de aanhangwagen bij de categorie A destijds bewust is weggelaten.
Misschien is het wel met opzet niet in de definitie van categorie A opgenomen, juist omdat het rijden met een aanhanger achter de motor in sommige landen niet is toegestaan.
De verplichte wederzijdse erkenning van het rijbewijs zou anders betekenen dat die landen (waar het verboden is) wel buitenlandse motorrijders met aanhanger zouden moeten toelaten, terwijl de eigen lokale wetgeving het rijden met aanhanger verbiedt.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ik denk dat het heel simpel is en dat je gewoon met je aanhanger de grens over mag maar alleen naar die landen waar het rijden met een aanhanger aan de motor toegestaan is.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is ook ongeveer wat ik er zoal van begrepen heb;

Europa liet vorige week aan Nederland weten dat grensoverschrijdend verkeer met een motoraanhanger niet langer is toegestaan.
Inmiddels is er vanuit onze overheid een nuancering gekomen: je mag de grens over, mits in het aangrenzende land het rijden met een motoraanhanger ook is toegestaan.
Van de Europese Commissie heeft de Nederlandse overheid te horen gekregen dat de 3e Europese Rijbewijsrichtlijn in Nederland niet goed geïmplementeerd is, waar het gaat om rijden op de motor met een aanhanger. Volgens ‘Brussel’ is grensoverschrijdend verkeer niet toegestaan en mag je op een motor met aanhanger alleen in eigen land rijden.

Deze regels voortvloeiend uit de ‘3e Rijbewijsrichtlijn’ gelden overal in Europa: officieel nergens mag je de grens over op een motor met een aanhangwagen. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu is het niet eens met deze uitleg van deze Europese regels, maar zal onder druk van Europa de regelgeving wel moeten aanpassen. In 2018 wordt de richtlijn geëvalueerd en kan Nederland voorstellen om het motorrijden met aanhanger door geheel Europa wel weer mogelijk te maken.

Tot die tijd heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de keuze tussen het invoeren van een algeheel verbod op het motorrijden met een aanhangwagen of het in ieder geval nog in eigen land toe te staan. Via het Motorplatform heeft ministerie laten weten dat het van plan is om voor het laatste te kiezen en dat het verwacht dat de nieuwe regelgeving in het voorjaar van 2016 klaar is. De exacte datum van de inwerkingtreding van de nieuwe regels wordt te zijner tijd nog bekend gemaakt. Het is onduidelijk of Nederlandse motorrijders tot die tijd nog wel de grens over mogen met een aanhangwagen.

KNMV Hoofd Verkeer en Opleidingen Arjan Everink is verbijsterd over de opstelling van de Europese Commissie: “Waarom mag je wel zonder een E-rijbewijs een lichte aanhanger achter een auto trekken en niet achter de motor? De lobby om dit wel te mogen is al ingezet door het ministerie, maar wanneer Nederland de wetgeving uit Brussel niet volgt dan krijgen we een boete.” Overigens is Nederland dit keer volgens Everink niet het ‘braafste jongetje van de klas’: “Er zijn zelfs al een aantal landen waar je helemaal niet meer met een aanhanger achter de motor mag rijden”. Op het vroegst kan Nederland het pas in 2018 weer mogelijk maken om wel op de motor met aanhanger de grens over te mogen. De KNMV blijft de ontwikkelingen op de voet volgen.
Bron: http://www.knmv.nl/Nieuws-motorrijden/2 ... aanhanger/
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 28 jun 2016, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door MofkaP »

WaltzingMatilda schreef:Ik denk dat het heel simpel is en dat je gewoon met je aanhanger de grens over mag maar alleen naar die landen waar het rijden met een aanhanger aan de motor toegestaan is.
Nou nee. De ANWB (promotor) heeft inmiddels de misinformatie in haar eerste berichtgeving aangepast en verbeterd, nu ongeveer dezelfde informatie als ik geef.

Grensoverschrijdend rijd je zonder geldig rijbewijs. Met een bon zal het wel loslopen, maar je loopt wel risico. Zowel verkeerstechnisch als verzekeringstechnisch.

Dat de KNMV "verbijsterd" is dat is een gotspe; ze waren nota bene betrokken bij de totstandkoming van de Europese richtlijn en hadden het zo kunnen lezen in de begripsomschrijving van rijbewijs A. Bij B staat inclusief lichte aanhangwagen genoemd, bij A niet.
Ik ben verbijsterd dat ze hebben zitten slapen.

Het eerste wat onderzocht moet worden is of het werkelijk een omissie betreft of dat de aanhangwagen bij de categorie A destijds bewust is weggelaten. (Dat is al in gang gezet.)
Misschien is het wel met opzet niet in de definitie van categorie A opgenomen, juist omdat het rijden met een aanhanger achter de motor in sommige landen niet is toegestaan.
De verplichte wederzijdse erkenning van het rijbewijs die voor alle lidstaten geldt, zou anders betekenen dat die landen (waar het verboden is) wel buitenlandse motorrijders met aanhanger zouden moeten toelaten, terwijl de eigen lokale wetgeving het rijden met aanhanger verbiedt.

Dat laatste heb ik wel een voorbeeld van.
Volgens de regels van de Europese richtlijn geldt voor rijbewijs A1 een minimumleeftijd van 16 jaar. Die leeftijdsgrens is opgenomen in de definitie en begripsomschrijving van categorie A1.
Nederland heeft gekozen voor een afwijking, de minimumleeftijd voor rijbewijs A1 is hier gesteld op 18 jaar.
In Duitsland echter is aangesloten bij de in de richtlijndefinitie genoemde minimumleeftijd van 16 jaar voor A1.
Vanwege de verplichting voor wederzijdse erkenning van rijbewijzen mag een Duitser van 16 jaar hier in Nederland met A1 rijden.

Daar zijn toch al wat (onterechte) bekeuringen voor uitgedeeld: "Nein, Sie sind noch kein 18 jaar. Und in Nederland geldt ein minimum leebzeit van 18 jaar. Sie mogen hier nicht reiten. Wissen Sie wool wie gefährlich das ist. Sie mogen nicht weiter reiten. Sie kunnen iemand bellen om das motorrad auf zu holen"
Probleem daarbij is, dat je als buitenlander direct het boetebedrag mag aftikken.

Al sinds 1980 (1ste rijbewijsrichtlijn) wordt de mogelijkheid van aanhanger in de definitie van rijbewijs categorie A niet genoemd.
Die definitie is in de 2de en 3de rijbewijsrichtlijn overgenomen.
Op de keper beschouwd rijd je in het buitenland dan met een ongeldig rijbewijs.
Feitelijk rijd je als sinds 1980 illegaal met een aanhanger in het buitenland, maar eerst onlangs is dat door iemand in de EC opgemerkt.
Dat is voer voor verzekeraars als je in een ongevalssituatie belandt.

Op dit moment wordt naarstig gewerkt en naar een oplossing gezocht om deze lacune in de richtlijn zo snel mogelijk te herstellen. In ieder geval eerder dan eind 2018 wanneer de eerste evaluatie van de 3de rijbewijsrichtlijn plaats heeft. Op welke wijze dat precies vorm zal gaan krijgen is op dit moment nog niet duidelijk.

Tot op dat moment dat er meer duidelijkheid is, zou ik het risico niet lopen om met een aanhanger in het buitenland te gaan rijden.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door white »

Aangezien het seizoen er weer aankomt word dit onderwerp natuurlijk weer meer actueel.

Is er inmiddels meer bekend?
Onlangs heb ik ergens gelezen dat grensoverschrijdend verkeer inderdaad zou worden toegestaan in die landen die het rijden met een aanhanger toestaan.
Je diende volgens dat artikel zelf uit te zoeken in welke landen het rijden met aanhanger dan wel is toegestaan.
Ik heb dat artikel blijkbaar niet goed opgeslagen, ik weet wel dat het niet om de bijdrage van WaltzingMatilda ging, al is de context inderdaad exact hetzelfde.

Ik zal ook mijn verzekeringsmaatschappij gaan benaderen, eens kijken wat hun standpunt is over deze kwestie.
Zeker gezien het feit dat mijn aanhanger in de polis staat vermeld.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door MofkaP »

Zoek even op www.loot.nl. Ik dacht in de loot-infowijzer van februari.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door white »

Bedankt voor de link.
Inderdaad de versie van Februari, en meteen bovenaan in de infowijzer.

Alleerst dus feitelijk een opsomming van de oorzaak van de situatie, en daarna de constatering dat de soep niet zo heet gegeten word als ie word opgedient.
Wel met de kanttekening dat je dus feitelijk geen geldig rijbewijs hebt/kunt hebben voor die combinatie.

Ik heb gisteren een email gestuurd naar de Rijksoverheid (zij hebben hem doorgezet naar Consuwijzer), en naar mijn verzekeraar.
Maar eens kijken wat daar uit komt.

Misschien is het wel zo dat je niet direct word aangehouden in het buitenland.
Ik kan me zo voorstellen dat menig handhaver daar ook niet exact weet wat de stand van zaken is.
Toch vind ik het risico dat de verzekeraar een beroep doet op het niet hebben van een geldig rijbewijs voor de combinatie bij schade te groot.
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door 1-handed »

Het zelfde geld voor een normale aanhanger achter de auto/motoraanhanger
Vorig jaar een klein ongeval gehad met de aanhanger waar de motor op stond
Polizei erbij, moest papieren verlegen van de aanhanger, maar die heb ik niet :cry:
Na veel overleg mocht ik verder rijden omdat de man zelf ook een BMW motor bestuurde denk ik :D
Normaal moet die blijven staan tot je papieren hebt of anders
Zorg dus dat je bij elke aanhanger papieren hebt
Doe er je voordeel mee Big RT Smile
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door white »

Hmm, ik heb hier twee aanhangers die in combinatie met de motor/motoren gebruikt worden.

1 Trailer specifiek om motoren op te zetten, en een California trailer voor achter de motor.

De California word verkocht zonder type/chassisnr, daar heb ik dus ook geen papieren van.
De Trailer heeft het onderstel van een (vroegere) vouwwagen. Daar staat wel een nummer in, maar dus ook geen papieren.

Nu vallen me 2 dingen in:

Is de buitenlandse politie niet verplicht zich aan de wet te houden van waar het betreffende voertuig komt (althans voor wat betreft de papieren)
Ze kunnen moeilijk papieren eisen, als die in het land van herkomst niet waorden afgegeven bij eerste verkoop.


Is het mogelijk bij de RDW papieren te laten opmaken, in ieder geval voor de trailer waar een nummer in staat?
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door 1-handed »

Mij werd verteld dan de Duitse politie hou zich aan hun regels
Voertuigen die zich op de Duitse weg bevinden horen zich aan de Duitse wetgeving te voldoen :evil:

Wat de papieren aangaat zou je contact op kunnen nemen met de leverancier
Type en verdere info volstaat
Ik heb contact gehad met de RDW en ANWB ook zij hadden geen passend antwoord _001

Het blijft vreemd , maarja dat was mijn xenon verhaal ook :cry:
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door white »

Mooi he, die EU :twisted:
Ik zal eens gaan rondvragen.

Van de rijksoverheid, en mijn verzekeraar overigens nog geen nieuws.
Lastige vraag gesteld blijkbaar... :lol:
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door BlackBull »

Buiten alle (on)wettelijke bepalingen om ben ik nog nergens de reden tegengekomen waarom er geen aanhanger achter de motorfiets zou mogen hangen....
- Te lang....?
- Te gevaarlijk..?
- Een belangrijke oorzaak van ongelukken.....?
- Te zwaar......?
- Te drie/vier wielerig....?
- Te hondehokkerig....?
- Te mooi....?
- Te praktisch.....?

_001 _001 _001

Ik denk dat als je het percentage ongevallen van motorfietsen met aanhanger afzet tegen diegene zonder aanhanger dan praat je over promilles......

Kortom: De moeite van de (europese) wetgever niet waard.....

Bovenstaande is een mening..... :)
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door white »

Tja, het heeft ook altijd gemogen..
Niet alleen dat, de Rijksoverheid heeft keurig omschreven waaraan de combinatie dan dient te voldoen.
Ik rij al sinds bijna 30 jaar met een aanhanger, en heb nog nooit problemen ondervonden, niet in Nederland, en ook niet erbuiten.

Maar goed, ik wil ook niet het risico lopen dat de verzekeraar dadelijk bij schade in het buitenland aangeeft dat ik niet verzekerd ben ondanks mijn polis.

Net maar eens contact gezocht met alle instanties waar ik deze vraag heb neerglegt:

Rijksoverheid: dat weten we niet meneer, probeert u het eens bij Consuwijzer.
Consuwijzer: dat soort specifieke zaken behandelen wij niet, probeert u het eens bij de RDW.

De RDW zou mij moeten kunnen vertellen wat de rechtsgeldigheid van mijn Rijbewijs A is, dus daar heb ik net ook een vraag uitgezet.

Mijn verzekeraar (die tot nog toe helemaal niks had laten horen) heb ik net even uitgelegt dat ik niet echt tevreden ben over de service.
Of dat is aangekomen weet ik niet, de dame aan de telefoon wist niet een wat een motorfiets is....
Is dat een scooter meneer? Een Bromfiets, of een fiets met hulpmotor? :roll:
Misschien toch maar weer terug naar de oude verzekeraar van BMW: Turien. Nooit problemen mee gehad -top-

De verzekeraar zou me vandaag iets laten weten..
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door 1-handed »

Ook ik heb de vraag gesteld bij de RDW die wisten zelfs van niets _001

Blijft een vreemd onderwerp blijkbaar
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door white »

1-handed schreef:
Blijft een vreemd onderwerp blijkbaar
Inderdaad, hoewel er veel over te vinden is op internet, is er bij de diverse instanties nog weinig bekend hierover.
Ik heb van de RDW nog geen bericht gehad, dat wacht ik dus nog even af.

Wel heb ik inmiddels van mijn verzekeraar zwart op wit dat mijn verzekering ten alle tijde dekkend is bij een ongeval in het buitenland, ook in die gevallen waar dit eventueel word veroorzaakt door de achter de motorfiets gekoppelde aanhanger.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door R1nus »

Ik lees net in MotoPlus informatie over een aanhanger achter de motor in Europa.
Hierin wordt verwezen naar onderstaande link.

http://www.fema-online.eu/website/index ... a-trailer/

Hierin is een overzicht te zien waar het wel en niet mag en met welke snelheid e.d.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Ton1959 »

R1nus schreef:Ik lees net in MotoPlus informatie over een aanhanger achter de motor in Europa.
Hierin wordt verwezen naar onderstaande link.

http://www.fema-online.eu/website/index ... a-trailer/

Hierin is een overzicht te zien waar het wel en niet mag en met welke snelheid e.d.
Maar voor Nederland staat er zelfs geen vermelding van de bron achter _001 . En bij andere landen vaak de ANWB . Dus hoe betrouwbaar is die info dan?
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Ton1959 schreef:
R1nus schreef:Ik lees net in MotoPlus informatie over een aanhanger achter de motor in Europa.
Hierin wordt verwezen naar onderstaande link.

http://www.fema-online.eu/website/index ... a-trailer/

Hierin is een overzicht te zien waar het wel en niet mag en met welke snelheid e.d.
Maar voor Nederland staat er zelfs geen vermelding van de bron achter _001 . En bij andere landen vaak de ANWB . Dus hoe betrouwbaar is die info dan?

Het is dan weer jammer dat er een Honda staat, had liever een BMW gezien !!!
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door MofkaP »

Ton1959 schreef:Maar voor Nederland staat er zelfs geen vermelding van de bron achter _001 . En bij andere landen vaak de ANWB . Dus hoe betrouwbaar is die info dan?
Die informatie komt van een zeer betrouwbare bron, met onberispelijke levenswandel, van onbesproken gedrag, die integriteit hoog in het vaandel heeft staan. 8)_
En vooral goed op de hoogte is van de Nederlandse verkeers- en voertuigwetgeving.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door Ton1959 »

MofkaP schreef:
Ton1959 schreef:Maar voor Nederland staat er zelfs geen vermelding van de bron achter _001 . En bij andere landen vaak de ANWB . Dus hoe betrouwbaar is die info dan?
Die informatie komt van een zeer betrouwbare bron, met onberispelijke levenswandel, van onbesproken gedrag, die integriteit hoog in het vaandel heeft staan. 8)_
En vooral goed op de hoogte is van de Nederlandse verkeers- en voertuigwetgeving.
En dat is?
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Ongelezen bericht door MofkaP »

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”