Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Zoals de titel al aangeeft, fluo vest (met CE markering) verplicht mee te hebben, zoals voor de auto's, vanaf januari 2016. Was hier al eens in een ander draadje aangehaald ergens in mei maar wou het toch nog even in de aandacht brengen. Beter voorbereid dan een boete betalen. Enige verschil met de auto's is dat je deze bij slechte zichtbaarheid (mist of regen bv) en tijdens de nacht WEL moet dragen buiten de bebouwde kom (zowel de piloot als de passagier)


http://www.moto.be/nl/news/frankrijk-ve ... -2016/1553

De officiële tekst, geverifieerd op 01/01/2016

En circulation, le conducteur doit disposer, sur lui ou dans un rangement de son véhicule, d'un gilet de haute visibilité homologué avec un marquage CE apposé dessus.

Lorsqu'il est amené à quitter son véhicule immobilisé sur la chaussée ou ses abords à la suite d'un arrêt d'urgence, le conducteur doit le revêtir.

Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et son passager doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité.

Le non-respect de cette obligation est passible d'une amende pouvant aller jusqu'à 38 € en cas non-détention et jusqu'à 750 € en cas de non port du gilet à la suite d'un arrêt d'urgence.
Inspector Gadget

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

kantzeetje schreef:.. (zowel de piloot als de ..)
Laagvlieger? ;)
Maar ik begrijp dat er de bestuurder bedoelt bedoelt wordt. _004

Hoe effectief het zal zijn, naast de (wettelijk verplichte) reflectie-strepen op de helm, is weer een aparte discussie. :$
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door aantzeetje »

wou het maar meegeven ter informatie. Wij rijden hier constant in "la douce France" daar op een boogscheut van de deur. 'k Moet dus zelf zien dat ik het niet vergeet lol
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Baird »

aantzeetje schreef:Zoals de titel al aangeeft, fluo vest (met CE markering) verplicht mee te hebben, zoals voor de auto's, vanaf januari 2016. Was hier al eens in een ander draadje aangehaald ergens in mei maar wou het toch nog even in de aandacht brengen. Beter voorbereid dan een boete betalen. Enige verschil met de auto's is dat je deze bij slechte zichtbaarheid (mist of regen bv) en tijdens de nacht WEL moet dragen buiten de bebouwde kom (zowel de piloot als de passagier)


http://www.moto.be/nl/news/frankrijk-ve ... -2016/1553

De officiële tekst, geverifieerd op 01/01/2016

En circulation, le conducteur doit disposer, sur lui ou dans un rangement de son véhicule, d'un gilet de haute visibilité homologué avec un marquage CE apposé dessus.

Lorsqu'il est amené à quitter son véhicule immobilisé sur la chaussée ou ses abords à la suite d'un arrêt d'urgence, le conducteur doit le revêtir.

Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et son passager doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité.

Le non-respect de cette obligation est passible d'une amende pouvant aller jusqu'à 38 € en cas non-détention et jusqu'à 750 € en cas de non port du gilet à la suite d'un arrêt d'urgence.

over het verplicht dragen buiten de bebouwde kom en 's nachts staat niets in het door jou aangehaalde bericht en met Frans is het niet echt gelukt, graag uitleg _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Cowcatcher
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 jul 2012, 12:40
Type: Overig R-serie
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Nijkerk
Locatie: Appel

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Cowcatcher »

Wat ik begreep is dat je het bij je moet hebben...
Ingeval van pech aantrekken.

Zoals overigens ook in Luxemburg!

Dus, hup naar de action(of dergelijke), vestjes scoren en ergens wegstoppen onder de buddyseat en je bent weer klaar _004

Grtzzz,

Han
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et son passager doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité.
vertaald geeft dat dus: wanneer ze 's nachts rijden of met slecht zicht overdag moet elke bestuurder en zijn passagier een fluo vest dragen buiten de bebouwde kom.

Als ze bij de Action een CE goedgekeurde fluo vest verkopen is dat geen enkel probleem. Andere fluo vestjes - zonder CE keuring dus - kunnen door de verzekering een hoop gelul en miserie opleveren bij eventueel ongeval.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Bert M »

Le non-respect de cette obligation est passible d'une amende pouvant aller jusqu'à 38 € en cas non-détention et jusqu'à 750 € en cas de non port du gilet à la suite d'un arrêt d'urgence.

Vert.: Het niet naleven van de verplichting wordt bestraft met een boete vanaf 38 euro in het geval van het niet bij zich hebben tot 750 euro indien het vest niet gedragen wordt bij een noodgeval.
Het gaat er weer op z'n Frans kostbaar aan toe. Ik dacht dat we in Europa er naar streefden om de regelgeving een beetje te synchroniseren, maar dit lijkt in dat kader al weer nergens naar...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Net als toen die blaaspijpjes..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door aantzeetje »

he Ce keurmerk is trouwens: EN 471 dacht ik

voor wat betreft Luxemburg is het enkel verplicht voor fietsers en voertuigen die in het GD de Luxembourg ingeschreven zijn.
PaulSolleveld
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:17
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door PaulSolleveld »

Ik ben net terug uit Franrijk, (wintersport) onderweg kwam ik een paar motorrijders tegen, zonder fluo vestje aan.
De regel zal wel zijn, bij je hebben voor noodgevallen.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door aantzeetje »

:mrgreen: eerst lezen, dan becommentariëren graag.
Gebruikersavatar
michaelb
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
Type: R1100RT
Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
Locatie: Hoevelaken

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door michaelb »

Hoe zit het met gele refelecterende jassen in deze discussie? Maken die het dragen van een vestje overbodig of moet er alsnog een vest overheen. En hoe wordt de CE-keur van zo'n jas beoordeeld/vastgesteld? Ik rijd in een jas van een motor-ambulancier dus ga ervan uit dat aan alle (NL-)normen wordt voldaan...

Daarnaast zie ik wel problemen met de wettelijk verplichte reflectiestrepen op de helm. Het zelf modificeren van een helm (geen goedkope C3) kan bij schade wel eens tot verzekerings-/aansprakelijkheidsproblemen leiden...

[groet] Michael
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door aantzeetje »

In Frankrijk kennen ze blijkbaar geen jassen met fluorescerend materiaal er in verwerkt. Hoofdreden is hoogstwaarschijnlijk dat je er enkel verplicht bent om een helm te dragen (sic). Dus naar de letter dien je alsnog een fluo jasje bij je te hebben en te dragen bij nacht of slecht zicht buiten de bebouwde kom.

Inderdaad, een helm aanpassen of het nu herspuiten is of reflectiemateriaal aanbrengen , mag eigenlijk niet omdat deze de intrinsieke eigenschappen van de helm kunnen beïnvloeden (bv de lijm van reflectiestrip kan de verf aantasten, daarna de helmschaal waardoor je bij een ongeval toch ernstig letsel zou kunnen oplopen).

In de norm EN471 (EN 1ISO 20471 van 2013) spreken ze over fluorescerende kleding ([url]http://www.iso.orgisocatalogue_detail.htm?csnumber=42816[/url]). Dus in principe moeten de fluo delen in je jas daar dan aan voldoen. Een keuring voor je jas zelf? Die is er niet, enkel voor de naden (ISO 4916:1991) en de schuurvastheid van het gebruikte materiaal.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Wullum »

Wellicht een goede vraag voor onze inhuis-Gendarmerie-Colonel Dominique?

Sent from my ONE A2003 aan alle forumleden
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
doov650

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door doov650 »

Bedenk dat Frankrijk kampioen "onzinnige wetten verzinnen" is. En ook kampioen " niet handhaven onzinnige wetten".
Kijk maar wat er terecht is gekomen van de verplichting om alcoholtesters bij je te dragen.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Bert M »

Wullum schreef:Wellicht een goede vraag voor onze inhuis-Gendarmerie-Colonel Dominique?

Sent from my ONE A2003 aan alle forumleden
Mee eens!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Georgio »

Bij de Lidl voor 2 euro

Schermafbeelding 2016-01-25 om 22.45.07.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

One size, fits all en flappert lekker...
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb 'vroeger' ook met zo'n hesje gereden, was geen success.
Met een klein beetje regen werkt die klittenband voor geen meter meer, en dan heb je op de snelweg al snel een wapperende gele vlag achter je rug. Hesjes met rits zijn iets duurder, maar véél beter geschikt voor gebruik op de motor.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik sluit mij geheel bij GerbeRT aan! Perfecte oplossing. Ik rij al twee jaar met zo'n ritsvest en je merkt er niets van.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Georgio »

Niet om te dragen OP de motor, maar om bij je te hebben.
Ik rij nooit in het donker in FR (want dan ben ik op vakantie en in de zomer is het lang licht)
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Bert M »

Georgio schreef:Niet om te dragen OP de motor, maar om bij je te hebben.
Ik rij nooit in het donker in FR (want dan ben ik op vakantie en in de zomer is het lang licht)
Ook handig bij plotseling optredende weersveranderingen zoals mist of zware regenval. Want daar schrijft de Franse wet ook wat over.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Arjan W »

michaelb schreef:Hoe zit het met gele refelecterende jassen in deze discussie? Maken die het dragen van een vestje overbodig of moet er alsnog een vest overheen. En hoe wordt de CE-keur van zo'n jas beoordeeld/vastgesteld? Ik rijd in een jas van een motor-ambulancier dus ga ervan uit dat aan alle (NL-)normen wordt voldaan...[groet] Michael
Het kan zijn dat een jas wordt beschouwd als hesje met lange mouwen. Ik heb zelf ook een gele zomerjas met reflectie erop. Ik heb altijd wel mijn reflectieves onder de buddy in de zomer bij naar het buitenland gaan. Voorkomen is beter dan... Maar point taken en bedankt voor het attent maken.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door siebke »

Weer een reden méér voor mij om dat land te mijden sinds de diverse negatieve ervaringen toen het een populair vakantieland werd. Maar dat is dan mijn éigen gedachte ;) .
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door aantzeetje »

jammer voor je want het is een pracht land om in te rijden: weinig of geen radars (hou je wel aan de 50km grens in de bebouwde kom), geen vertragingsheuvels waar ondertussen bijna heel NLen B mee bezaaid zijn, heel veel kleine baantjes zonder verkeer, altijd wel ergens een terrasje, lekker en goedkoop eten, als motard altijd goed ontvangen, .... maar ja, voor mij is dit men achtertuin bij manier van spreken lol

Hier dus ook een oranje fluo met rits
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door siebke »

aantzeetje schreef:jammer voor je want het is een pracht land om in te rijden: weinig of geen radars (hou je wel aan de 50km grens in de bebouwde kom), geen vertragingsheuvels waar ondertussen bijna heel NLen B mee bezaaid zijn, heel veel kleine baantjes zonder verkeer, altijd wel ergens een terrasje, lekker en goedkoop eten, als motard altijd goed ontvangen, .... maar ja, voor mij is dit men achtertuin bij manier van spreken lol

Hier dus ook een oranje fluo met rits
Ik zal de laatste zijn die ontkent dat Frankrijk mooie landschappen kent. Heb dit in een heel erg grijs verleden met eigen ogen (en jarenlang :D ) gezien. Ik bedoelde eigenlijk ook meer om er mijn vakantie in door te brengen, ongeacht met welk vervoermiddel. Maar ook Nederland kent heel mooie toerplekken. En met Duitsland in de achtertuin...... _005 . Maar ook België is voor mij geen Roomse reis.
En de fluo hesjes gaan al jaren standaard in het koffer mee. Helaas ooit eens 1x moeten gebruiken, gelukkig niks ernstigs toen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

siebke schreef:Weer een reden méér voor mij om dat land te mijden sinds de diverse negatieve ervaringen toen het een populair vakantieland werd. Maar dat is dan mijn éigen gedachte ;) .
Een hesje van een paar euro kan toch nooit de bedoeling zijn om dat land te mijden?
Je hebt Frankrijk er niet mee maar je doet jezelf toch erg veel te kort.
Frankrijk (of eventueel België/Luxemburg) met Duitsland vergelijken is appels met peren vergelijken.
Duitsland, hoe mooi het ook is, is heel veel van hetzelfde. Rij de Eifel in en rij door 10 dorpjes en ze lijken allemaal op elkaar.
Zelfde huisjes, zelfde kerkje, zelfde cafeetjes en zelfs het gras staat overal even hoog ;)
Doe dat zelfde in Frankrijk, België en Luxemburg en het is overal anders.
Niet voor mij hoor, maar ik zou mijn besluit nog wel eens heroverwegen als ik jou was :D
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door MofkaP »

Dat er evengoed nog geen negatief reisadvies voor Frankrijk geldt.
Er zijn meer aanslagen dan in Egypte, Tunesië en Turkije.
BMWood
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jul 2009, 20:14
Type: R1200RT
Bijz: midnightblue-metallic N87 is beautiful
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Oentsjerk

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door BMWood »

Frankrijk is ook voor mij een kl*te bestemming
Ik ben er beroepsmatig al te veel (op dit moment sta ik in een boeren actie blokkering)
Dus ik wil mijn vakantie niet laten vergallen door dit volk


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Don't follow me, I'm lost too
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door Arjan W »

aantzeetje schreef:Zoals de titel al aangeeft, fluo vest (met CE markering) verplicht mee te hebben, zoals voor de auto's, vanaf januari 2016. Was hier al eens in een ander draadje aangehaald ergens in mei maar wou het toch nog even in de aandacht brengen. Beter voorbereid dan een boete betalen. Enige verschil met de auto's is dat je deze bij slechte zichtbaarheid (mist of regen bv) en tijdens de nacht WEL moet dragen buiten de bebouwde kom (zowel de piloot als de passagier)


http://www.moto.be/nl/news/frankrijk-ve ... -2016/1553

De officiële tekst, geverifieerd op 01/01/2016

En circulation, le conducteur doit disposer, sur lui ou dans un rangement de son véhicule, d'un gilet de haute visibilité homologué avec un marquage CE apposé dessus.

Lorsqu'il est amené à quitter son véhicule immobilisé sur la chaussée ou ses abords à la suite d'un arrêt d'urgence, le conducteur doit le revêtir.

Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et son passager doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité.

Le non-respect de cette obligation est passible d'une amende pouvant aller jusqu'à 38 € en cas non-détention et jusqu'à 750 € en cas de non port du gilet à la suite d'un arrêt d'urgence.
Bedankt voor je opmerking. Houd er wel rekening mee dat je goede kleding heb op je reis door belgië. Daar is het dragen van goede motorkleding namelijk verplicht.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Arjan W schreef:Daar is het dragen van goede motorkleding namelijk verplicht.
Ik neem aan dat je toch wel altijd goede motorkleding draagt, voor je eigen bescherming... _001
Daar moet toch geen wet voor nodig zijn?
Laatst gewijzigd door PaPinkelman op 28 jan 2016, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

PaPinkelman schreef:
Arjan W schreef:Daar is het dragen van goede motorkleding namelijk verplicht.
Ik neem aan dat je toch wel altijd goede motorkleding draag, voor je eigen bescherming... _001
Daar moet toch geen wet voor nodig zijn?

In Nederland blijkbaar wel als ik sommige malloten in korte broek, t-shirt en zonder handschoenen in de zomer voorbij zie komen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Ongelezen bericht door HansD »

PaPinkelman schreef:
Arjan W schreef:Daar is het dragen van goede motorkleding namelijk verplicht.
Ik neem aan dat je toch wel altijd goede motorkleding draag, voor je eigen bescherming... _001
Daar moet toch geen wet voor nodig zijn?
"Goede motorkleding" staat nergens in de Belgische wet. Wat verplicht is zijn handschoenen, een lange broek, en jas met lange mouwen en ook laarzen. Er worden geen eisen gesteld aan deze kleding, wat natuurlijk jammer is. Het verschil tussen een korte broek en een gewone lange broek zal bij een val niet zo groot zijn, en hetzelfde geldt voor het verschil tussen blote armen en een t-shirt met lange mouwen.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”