Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten

Hoe hard rijd jij als je de koffers op de motor hebt? (in het buitenland)

Ik houd me aan het advies: maximaal 130 km/h
19
20%
Ik rijd iets sneller: tussen 130 kmh en 150 km/h
53
55%
Ik rijd gewoon voluit
25
26%
 
Totaal aantal stemmen: 97

Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

In allerlei documenten en op de stickers in de koffers wordt vermeld dat je niet harder moet rijden dan 130 km/h. Dit schiet natuurlijk niet op als je in Duitsland een grote afstand per snelweg af wil leggen.
Hoe is jullie rijgedrag en hebben jullie vervelende ervaringen met hoge snelheden?
Groet,
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door HansD »

De nieuwe RT LC heeft "Aero" koffers. Ik weet eerlijk gezegd niet wat daar het advies is, maar bij 150-160 km/h voelt de RT met alle koffers (ook topkoffer) nog volkomen solide aan en dat kun je uren volhouden. Ik heb wel eens even 200 km/h met volle bepakking gereden (uiteraard ook in DE) en ook dat was volkomen on-spectaculair; maar toch vond ik dat eng en veel te hard.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Boven de 150 km/u voel ik mij sowieso niet safe, niet op de motor of in de auto. Vandaar mijn keuze voor de optie "iets sneller".
Daarnaast rijd ik in het buitenland meestal in een groep (als voorrijder) en dan rijd ik zeker niet zo hard....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Chris Wils
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Gierle

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik rij in Duitsland altijd tussen 120 en 130km/u. Als je die snelheid aanhoud uren aan een stuk,kom je ook ver op een dag.
Kijk maar eens,als je ver moet,bijvoorbeeld Munchen,hoe vaak je dezelfde vrachtwagen inhaald als je wat veel stopt onderweg.
Dus niet hard maar lang rijden is mijn advies(en het is nog zuiniger ook)
Salu.
Chris.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door wobbert »

Zonder topkoffer eigenlijk geen limiet. Geen negatieve invloed op weggedrag. Topkoffer is onding en vangt veel wind (zeker zonder passagier) dus dan is 140/150 wel max.
doov650

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door doov650 »

Voluit is geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Bert M »

Boven de 150km/h begint mijn partner wat last te krijgen van de rijwind. Dus geen ervaring met hogere snelheden. Denk overigens dat dat best goed zit.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Met zijkoffers voluit, ook wel eens met top koffer. ESA lekker op sport, helpt tegen "deinen".
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Is natuurlijk afhankelijk van het weer. Ik reed wel ooit 190 met koffers met mijn Suzuki GS850. Met de GS550 reden we uren 150 met topkoffer en zijkoffers zwaar beladen. Met mijn R1100R rijd ik wat rustiger maar het verstand komt met de jaren hé. Voluit rijden vind ik niet zo slim omdat er teveel sukkels op de weg rijden en ik nog graag wat langer leef. Wat mogelijk is en wat slim is zijn twee totaal andere dingen.
Inspector Gadget

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Probleem is volgens mij met name het mechanisme waarmee de koffers vastzitten;
De topkoffer-drager is slechts een stukje kunststof, en scheurt vrij gemakkelijk. (gekende issue)
De zijkoffers kunnen, in vergrendelde toestand, soms nog behoorlijk bewegelijk zijn. (gekende issue)

Het mechanisme waarmee de koffers vastzitten is niet bepaald overgedimentioneerd wat dat betreft. En van plastic voor het grootste deel. :$
En ik denk dat daarom Herrn BMW die snelheidsadvies geeft, stabiliteit en mechanische belasting van voorgenoemde mechanisme.

Ikzelf merkte altijd wel als de topkoffer op de motor zat, qua gedrag en "stabiliteit" van de motor bij de hogere snelheden.
Maar er geen vervelende ervaringen mee gehad bij de hogere snelheden.

PS: Ik hou mij aan de geldende maximum snelheden met een klein beetje meer, nooit met het verkeer meegaande..
En een dringende "verzoek tot donatie" (lees: bekeuring) neem ik soms met een paar welgemeende Oia voor lief, hoewel NL daarin kleinzielig is, in mijn optiek. :evil:
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 26 jan 2016, 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Met mijn F650 waren de koffers gevaarlijk als het hard waaide. Dan durfde je niet eens boven de 100 meer. Ik werd dan met de motor gewoon de vluchtstrook op geduwt door de wind.
Krauser gaf ook altijd deze adviessnelheid aan als ik me goed herinner. Bij motor zonder kuip is het effect van een topkoffer erger omdat daar nog minder druk op het voorwiel komt. De sloten van zijkoffers gingen meer kapot van het rijden over slechte wegen denk ik. Ik zette vroeger de topkoffer altijd vast met extra boutjes.
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door JC1150 »

Ik rijd altijd met topkoffer (want ingebouwd remlicht) en regelmatig met zijkoffers erbij. Met drie koffers en vol bepakt kruis ik over het algemeen 150 maar 200 heb ik ook regelmatig geprobeerd. Geen problemen tegengekomen. Is op een R1150RS overigens ;)
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Lemoi »

.. ook hier gewoon voluit, zo af en toe. Maar met een beetje wind merk je de topkoffer wel op hoge snelheden. Ik rij meestal 160 a 170 Km/h in D
En ik haal die vrachtwagen maar 1 keer in , max 2 als ik net naar de pomp moet, ik stop dan ook alleen maar om te tanken, en soms een snelle hap en drankje ;-)
Gebruikersavatar
BéRTke
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 feb 2013, 22:45
Type: R1200RT
Bijz: Ostra Grey
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kempen

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door BéRTke »

Eric r1200rt schreef:Met zijkoffers voluit, ook wel eens met top koffer. ESA lekker op sport, helpt tegen "deinen".
Eric.

Dat heb ik pas sinds kort (dankzij tip van forumlid aan'tzeetje) ontdekt...
Vond na de overstap van 1150RT naar 1200RT deze laatste bij snelheden boven 120/uur minder stabiel sturen, vooral dan met tegenwind.
Met de ESA op sport op de snelweg gaat het prima tegen 130 - 140..
R1150RT - 2004 - Biarritz Blue
R1200RT - 2011 - Ostra Grey
R1200RT - 2017 - Platina Bronze
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door mikanos »

Ik gebruik altijd de topkoffer en merk eigenlijk geen verschil als ik wat harder rijd.
Met de zijkoffers merkte ik dat overigens wel.
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
theridingman

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door theridingman »

Ik heb mijn R1200RT LC sinds vorig jaar maar heb nog maar uitsluitend met topkoffer gereden. Die is er nog nooit afgeweest, en de zijkoffers heb ik er na thuiskomst toen ik hem bij de dealer was gaan halen onmiddellijk afgehaald en nooit weer terug opgezet. Ook zo een week in vakantie geweest, alles gaat prima in de topkoffer en heb toen ook en zadeltasje op de passagierszit gebonden. Meer bagage heb ik niet nodig voor een week motorvakantie (en langer dan een week doe ik niet, vrouw en kindjes willen ook nog eens samen vakantie).

Zo heb ik in Duitsland voor het eerst in mijn leven effectief de 200km/u aangetikt (op gps gemeten, dus echte snelheid) en ook voelde de motor volledig stabiel zonder enig protest, voelde ik mezelf gewoon niet goed bij zulke hoge snelheden en ben ik weer afgezakt naar 160km/u, daar voelde ik me het meest comfortabel bij en die snelheid heb ik lange tijd aangehouden zonder enig probleem, de bmw reed alsof op rails zo stabiel.

De opmerkzame lezer herinnert zich ongetwijfeld dat ik ook circuit gereden heb, dat is tot hiertoe uitsluitend op Mettet geweest welk een zeer technisch circuit is. Op het rechte stuk Mettet heb ik maximaal 185km/u er uitgesleurd vooraleer je weer in de remmen moet gaan voor de volgende bocht in te sturen (meer ervaren rijders halen daar iets meer maar ook niet extreem veel sneller, Mettet staat bekend voor lagere snelheden wegens zeer technisch ontwerp). Met de RT op de Duitse snelweg was dus echt de allereerste keer van mijn leven dat ik 200km/u met een voertuig gereden heb.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door zadkine »

Ik heb me nooit verdiept in het effect van koffers.
Ik rij nooit voluit omdat ik meer toeren wil.
En woon werk in Nederland zou erg duur worden voluit....mijn rijbewijs is me lief.

Standaard rij ik op de snelweg in Nederland de toegestane snelheid + 5 maximaal als er ruimte is.
Hoogst gereden snelheid 145 @GPS.

Niets gemerkt van onstabiliteit.
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Harro »

Ik heb geen topkoffer, maar rij altijd wel met zijkoffers. Ik heb me er nog nooit zorgen over gemaakt. Ik rij regelmatig 170, vorige maand nog 210 aangetikt.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door WernerB »

Met zijkoffers heb ik 130 km/uur gestemd. Maar meestal een paar streepjes sneller. Ik laat me niet door jakkeraars verleiden. En het verbruik blijft bij 130/135 nog binnen de perken.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

theridingman schreef:Ik heb mijn R1200RT LC sinds vorig jaar maar heb nog maar uitsluitend met topkoffer gereden. Die is er nog nooit afgeweest, en de zijkoffers heb ik er na thuiskomst toen ik hem bij de dealer was gaan halen onmiddellijk afgehaald en nooit weer terug opgezet. Ook zo een week in vakantie geweest, alles gaat prima in de topkoffer en heb toen ook en zadeltasje op de passagierszit gebonden. Meer bagage heb ik niet nodig voor een week motorvakantie (en langer dan een week doe ik niet, vrouw en kindjes willen ook nog eens samen vakantie).

Zo heb ik in Duitsland voor het eerst in mijn leven effectief de 200km/u aangetikt (op gps gemeten, dus echte snelheid) en ook voelde de motor volledig stabiel zonder enig protest, voelde ik mezelf gewoon niet goed bij zulke hoge snelheden en ben ik weer afgezakt naar 160km/u, daar voelde ik me het meest comfortabel bij en die snelheid heb ik lange tijd aangehouden zonder enig probleem, de bmw reed alsof op rails zo stabiel.

De opmerkzame lezer herinnert zich ongetwijfeld dat ik ook circuit gereden heb, dat is tot hiertoe uitsluitend op Mettet geweest welk een zeer technisch circuit is. Op het rechte stuk Mettet heb ik maximaal 185km/u er uitgesleurd vooraleer je weer in de remmen moet gaan voor de volgende bocht in te sturen (meer ervaren rijders halen daar iets meer maar ook niet extreem veel sneller, Mettet staat bekend voor lagere snelheden wegens zeer technisch ontwerp). Met de RT op de Duitse snelweg was dus echt de allereerste keer van mijn leven dat ik 200km/u met een voertuig gereden heb.
Dat gevoel alsof je motor op een rail rijd dat is net wat mij tegenviel bij 190. Je motor wil dan wel graag rechtuit maar niet van zijn lijn af. En dat is okay totdat iemand ineens in je lijn komt.
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Harro »

zadkine schreef:.....
Ik rij nooit voluit omdat ik meer toeren wil.
....
Hoe sneller hoe meer toeren Big RT Smile
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Gas vol erop...nu guts no glory :$ :)
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
PaulSolleveld
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:17
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door PaulSolleveld »

RT staat toch voor "rustig toeren".
Voor mij hoeft het niet hard te gaan, ook met rustig rijden kom je er wel.
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Viaantje »

Toch wel apart als er waarschuwingsymbooltjes zijn vanuit BMW, dat men toch gewoon de max. gaat opzoeken _001 :$
Ben geen bejaarde, houdt me ook niet altijd aan de snelheid maar wel aan bepaalde waarschuwingen.
Maar goed, als men zich daarop vertrouwt dat de boel blijft zitten, tja, waarom niet Big RT Smile
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je het gevoel hebt dat je niks kan verliezen in het leven kan je zo hard als je wil Big RT Smile . Daarom doe ik het wat rustiger aan. En denk dan ook even aan het reactievermogen dat elk jaar dat je ouder bent een stukje achteruit gaat . En dat geld ook voor die automobilist die jou waarschijnlijk niet op tijd ziet en toch nog even besluit om ook in te gaan halen. Dan weet je meteen of je motor ook 5 sterren haalde bij de botsproef als het een keer misgaat. Onze snelwegen zijn al zeker niet geschikt om 200km per uur op te rijden al neem ik aan dat er genoeg zijn die het hier niet mee eens zijn.
Zelfs zonder koffers vind ik 200km behoorlijk link zeker op onze snelwegen. En ik denk dat mijn leeftijd nog behoorlijk onder het gemiddelde ligt van veel RT Rijders op dit forum.
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Viaantje »

Laat die snelheden boven de 200 wel schieten met mijn huidige motor, doe het wel met mijn koekblik (zit ik "redelijk" veilig itt. op de motor).
Voel mij niet geroepen als Dummy te fungeren -naughty-
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Viaantje schreef:Laat die snelheden boven de 200 wel schieten met mijn huidige motor, doe het wel met mijn koekblik (zit ik "redelijk" veilig itt. op de motor).
Voel mij niet geroepen als Dummy te fungeren -naughty-

Nou bij 200 km kom je er over het algemeen ook in de auto slechter af als de dummy tenzij je veel geluk hebt.Ik wil bij die snelheid met geen een voertuig botsen. Heb er genoeg gezien die het wel deden . Nou ja meer de auto na het ongeluk dan. Ik zit gewoon niet zo graag in de kreukels.
doov650

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door doov650 »

Viaantje schreef:Toch wel apart als er waarschuwingsymbooltjes zijn vanuit BMW, dat men toch gewoon de max. gaat opzoeken _001 :$
Ben geen bejaarde, houdt me ook niet altijd aan de snelheid maar wel aan bepaalde waarschuwingen.
Maar goed, als men zich daarop vertrouwt dat de boel blijft zitten, tja, waarom niet Big RT Smile

Die waarschuwingen slaan dus nergens op zoals velen al hebben ervaren.
Met een skikoffer op de 4 wieler kan je ook gewoon 200+ , terwijl het voorschift max 130 is.
Zorg wel voor een berg PK's, want je CW waarde is die van een tuinhuisje met zo'n ding op dak.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

doov650 schreef:
Viaantje schreef:Toch wel apart als er waarschuwingsymbooltjes zijn vanuit BMW, dat men toch gewoon de max. gaat opzoeken _001 :$
Ben geen bejaarde, houdt me ook niet altijd aan de snelheid maar wel aan bepaalde waarschuwingen.
Maar goed, als men zich daarop vertrouwt dat de boel blijft zitten, tja, waarom niet Big RT Smile

Die waarschuwingen slaan dus nergens op zoals velen al hebben ervaren.
Met een skikoffer op de 4 wieler kan je ook gewoon 200+ , terwijl het voorschift max 130 is.
Zorg wel voor een berg PK's, want je CW waarde is die van een tuinhuisje met zo'n ding op dak.
Het heeft te maken met veiligheidsmarges maar niet iedereen is daar mee bezig.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Bert M »

Het gaat net zo lang goed totdat het goed fout gaat...

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
doov650

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door doov650 »

Ton1959 schreef:
doov650 schreef:
Viaantje schreef:Toch wel apart als er waarschuwingsymbooltjes zijn vanuit BMW, dat men toch gewoon de max. gaat opzoeken _001 :$
Ben geen bejaarde, houdt me ook niet altijd aan de snelheid maar wel aan bepaalde waarschuwingen.
Maar goed, als men zich daarop vertrouwt dat de boel blijft zitten, tja, waarom niet Big RT Smile

Die waarschuwingen slaan dus nergens op zoals velen al hebben ervaren.
Met een skikoffer op de 4 wieler kan je ook gewoon 200+ , terwijl het voorschift max 130 is.
Zorg wel voor een berg PK's, want je CW waarde is die van een tuinhuisje met zo'n ding op dak.
Het heeft te maken met veiligheidsmarges maar niet iedereen is daar mee bezig.
Zo lang die mensen op de rechterbaan blijven, dan is er niet zo veel aan de hand 1
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Viaantje »

Bert M schreef:Het gaat net zo lang goed totdat het goed fout gaat...

Bert M
Big RT Smile
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Arjan W »

Ik rijd altijd net iets harder, meestal tussen de 130 & 140. Met name de lange stukken langs de dijk tussen emmeloord en almere is een einde & je mag hier ook 130 rijden. Ik houd wel altijd rekening met wat ik aan boord heb. en pas mijn koffergebruik aan waar ik rijd. Bijvoorbeeld als ik naar schiphol moet rijd ik met de topkoffer. Moet ik naar wolvega bijvoorbeeld, rijd ik alleen met de zijkoffers. Op vakantie, als ik toch meer tour, dan kom ik meestal niet boven de toegestaande snelheid uit. De motor is dan toch zwaarder beladen.

[groet]
Arjan W
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door siebke »

Op de Duitse autobahn rijd ik niet zo vaak met de motor. Als het is, is het om uit de grensstreek weg te komen en dat te verruilen voor het landelijk schoon. Merk wel dat de 1200 mét (grote) topkoffer bij zij- en/of tegenwind of achter een vrachtauto, op zich al instabieler aanvoelt dan de -1100- met topkoffer . Vooral tank- als ook autotransporters vind ik echte ondingen.
Op de Nederlandse (snel)wegen hou ik me over het algemeen keurig aan de snelheid. Ik wil de staatskas niet méér spekken dat echt noodzakelijk is :mrgreen: . Op de Duitse snelwegen kijk ik wat minder vaak naar de snelheidsmeter en, als de omstandigheden het toelaten, af en toe de rechterhandle wat verder doordraai. Meestal met alle (vrijwel lege) koffers maar zonder eega achterop -naughty- . Onveilig voelt het overigens niet aan met koffers in combinatie met hogere snelheden.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

In de zomer heb ik de RT getest, met zij- en topkoffers. Niets gemerkt van rammelen of instabiliteit.

Afbeelding
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Marcel 1200rt schreef:In de zomer heb ik de RT getest, met zij- en topkoffers. Niets gemerkt van rammelen of instabiliteit.

Afbeelding

Je hebt die hoge snelheid ook maar heel kort gereden :D
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Ton1959 schreef:Je hebt die hoge snelheid ook maar heel kort gereden :D
Hoi Ton,
Ja dat klopt. Even de naald de 200 km/h laten aantikken. Dat was bij Aachen Brand, geen rustige en brede weg. Daar is dat geen prettige snelheid. Maar 170 met alle koffers erop rij ik in Duitsland wel vaak en langdurig. Zonder problemen.
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Gebruikersavatar
clonestar
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:26
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door clonestar »

Ik reed de eerste paar maanden dat ik mijn r1150rt had aangeschaft met alle koffers erop, en daarbij wel eens vaker de naald hoger dan 130 laten komen. Nergens geen problemen mee gehad.
Nu heb ik alleen steeds de topkoffer erop aangezien ik niet zo heel vaak zoveel ruimte nodig heb, en ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat dit fijner rijd w.b. de rijwind en zijwind die je anders met de zijkoffers meeneemt. Dus zonder de zijkoffers gaat de snelheid ook wel wat vaker omhoog.
Nu ben ik een redelijke zuinigheids rijder... dus probeer ik me redelijk in te houden... Maar zo nu en dan als ik dan de snelweg op ga dan laat ik me wel eens verleiden tot snelheden richting de 150 en heel af en toe wel eens hoger. Geen probleem wat koffers betreft en ik vermoed dat vooral met de topkoffer erop dat dit ook geen probleem is met de lucht die via het scherm wordt weggedrukt. Ik vermoed dat die lucht niet nogmaals tegen de topkoffer aan zal knallen maar er eerder achter weer langs zal gaan. Tenzij je misschien op de tank gaat liggen, maar dat vind ik bij de 1150 niet echt een fijne manier van rijden.
Voor zover mijn 2cent.
They made me an offer I couldn't refuse...
Either my brain or my signature on paper.
So I used my brain to sign the paper!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De wind van voor heeft ook zonder scherm niet zoveel effect op de topkoffer. Het get meer om de wind van de zijkant. Dus als het hard waait. Maar zelfs zonder wind heeft het wel effect op de gewichtsverdeling. . En vooral gewicht in de topkoffer heeft effect. Maar dit zal minder zijn bij de Rt's omdat die ook extra gewicht hebben aan de voorkant. Ik weet zeker dat je op een dag als we vandaag hebben het verschil met of zonder koffers duidelijk merkt. Hier waait het flink nu. Als ik op een dag met weinig wind rijsd merk ik ook weinig van de koffers.
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Ik hou het rustig. Af en toe 130 in Nederland, in de omringende landen niet veel harder. Mijn probleem is dat ik vrachtwagenchauffeur ben en mijn hele leven al rond de 83 rijd. Alles wat harder gaat voelt toch iets vreemder. Daarbij verbruikt mijn R1100RT uit 1999 navenant meer benzine zodra ik boven de 125 kom. NU gemiddeld 1: 16.5, boven de 125 loopt dat gauw terug naar 1:14.Kilometerstand van de RT is rond de 170000 km. En in Duitsland kom ik om te toeren, dus zo min mogelijk snelweg en zoveel mogelijk binnendoor. Tijd is dan minder belangrijk, genieten des te meer

Groeten Ben1100RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Gebruikersavatar
tmolsth
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemstede
Locatie: Heemstede

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door tmolsth »

Ik houd me aan 130-140 op mijn 1100RT. Heb een keer 206 gereden op de Suzuki van mijn zoon, en toen maar gelijk besloten dat nooit meer te doen. Ik rijd altijd met zijkoffers omdat mij gebleken is dat wanneer je onverhoopt omkiept, in stilstand, zoals me tweemaal is gebeurd, je voet niet klem onder de motor komt te zitten. De eerste keer dat ik hem niet kon houden, was zonder zijkoffers, mijn voet zat klem en dat kostte me een gebroken middenvoetsbeentje. De tweede keer, in Schotland, met zijkoffers, was er niets aan de hand, want de zijkoffer tilt het achterwiel zover van de grond als hij om ligt, dat je nooit klem kan komen te zitten. Dus omwille van mijn eigen voetveiligheid houd ik altijd de zijkoffers erop.

Theo Olsthoorn
Heemstede
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

tmolsth schreef:Ik houd me aan 130-140 op mijn 1100RT. Heb een keer 206 gereden op de Suzuki van mijn zoon, en toen maar gelijk besloten dat nooit meer te doen. Ik rijd altijd met zijkoffers omdat mij gebleken is dat wanneer je onverhoopt omkiept, in stilstand, zoals me tweemaal is gebeurd, je voet niet klem onder de motor komt te zitten. De eerste keer dat ik hem niet kon houden, was zonder zijkoffers, mijn voet zat klem en dat kostte me een gebroken middenvoetsbeentje. De tweede keer, in Schotland, met zijkoffers, was er niets aan de hand, want de zijkoffer tilt het achterwiel zover van de grond als hij om ligt, dat je nooit klem kan komen te zitten. Dus omwille van mijn eigen voetveiligheid houd ik altijd de zijkoffers erop.

Theo Olsthoorn
Heemstede
Goeie tip _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ben1100RT schreef:Ik hou het rustig. Af en toe 130 in Nederland, in de omringende landen niet veel harder. Mijn probleem is dat ik vrachtwagenchauffeur ben en mijn hele leven al rond de 83 rijd. Alles wat harder gaat voelt toch iets vreemder. Daarbij verbruikt mijn R1100RT uit 1999 navenant meer benzine zodra ik boven de 125 kom. NU gemiddeld 1: 16.5, boven de 125 loopt dat gauw terug naar 1:14.Kilometerstand van de RT is rond de 170000 km. En in Duitsland kom ik om te toeren, dus zo min mogelijk snelweg en zoveel mogelijk binnendoor. Tijd is dan minder belangrijk, genieten des te meer

Groeten Ben1100RT
Ik ken dat gevoel. Ik heb zo vaak met de auto van mijn zus met caravan gereden tijdens onze vakantie en dan rond de 80 dat je inderdaad hieraan zo bent gaan wennen dat je niet meer hard wil. Het is comfortabel als je wat langzamer gaat je hebt wat meer de tijd om de weg te bestuderen en als groot voordeel een lager benzineverbruik. Ik zit ook het liefst tegen de 120km aan zo op de snelweg.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:
...Ik ken dat gevoel. Ik heb zo vaak met de auto van mijn zus met caravan gereden tijdens onze vakantie en dan rond de 80 dat je inderdaad hieraan zo bent gaan wennen dat je niet meer hard wil...
Na een jaar Engeland, met een max snelheid van 112 km/h op de snelweg en op de meeste binnenwegen 65km/h, in combinatie met permanente trajectcontrole op beide wegsoorten, is het zover gekomen dat ik tegenwoordig 130 km/h al een enorme snelheid vind. Inderdaad, het 'rustig aan doen' went erg snel!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik rijd met de auto en de motor niet sneller dan de toegestane maximum snelheid. De tijdwinst is bij het overschrijden van die snelheid praktisch gezien te verwaarlozen en de rijbeleving is in mijn optiek vele malen groter. Ik zie meer, kan beter anticiperen op het overige verkeer en anderen op mij. Het voelt veiliger juist door die grotere bewustheid. Een andere prettige bijkomstigheid is dat het CJIB te Leeuwarden niet rijk van mij gaat worden.

[groet] Eilert


Bert M schreef:
Ton1959 schreef:
...Ik ken dat gevoel. Ik heb zo vaak met de auto van mijn zus met caravan gereden tijdens onze vakantie en dan rond de 80 dat je inderdaad hieraan zo bent gaan wennen dat je niet meer hard wil...
Na een jaar Engeland, met een max snelheid van 112 km/h op de snelweg en op de meeste binnenwegen 65km/h, in combinatie met permanente trajectcontrole op beide wegsoorten, is het zover gekomen dat ik tegenwoordig 130 km/h al een enorme snelheid vind. Inderdaad, het 'rustig aan doen' went erg snel!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:
Ton1959 schreef:
...Ik ken dat gevoel. Ik heb zo vaak met de auto van mijn zus met caravan gereden tijdens onze vakantie en dan rond de 80 dat je inderdaad hieraan zo bent gaan wennen dat je niet meer hard wil...
Na een jaar Engeland, met een max snelheid van 112 km/h op de snelweg en op de meeste binnenwegen 65km/h, in combinatie met permanente trajectcontrole op beide wegsoorten, is het zover gekomen dat ik tegenwoordig 130 km/h al een enorme snelheid vind. Inderdaad, het 'rustig aan doen' went erg snel!

[groet]

Bert M
Oops in Engeland rijden we toch meestal wel rond de 120km/h. Sinds wanneer is er trajectcontrole. Maar wij reden altijd de M1 tot Leeds en dan de M62 richting Bury. En dat doen we binnenkort weer.
Rien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 feb 2016, 11:12
Type: R1100RT
Bijz: bouwjaar 1996
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Middelburg

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Rien »

Met de 1100RT laatst met alle koffers en duo 150 gereden, ging prima maar rond 130 is toch rustiger en comfortabeler.
Met 350 gereden kilometers stond de tank op reserve, het was tevens de eerste keer en daarom even testen hoe en wat.
Ooit 250 gereden met een Honda 1100 xx blackbird op zondagochtend van Middelburg naar Utrecht maar dat is niet rustgevend Big RT Smile
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Bedankt voor al jullie reacties en medewerking aan de Poll.
Ik weet nu dat ik veilig met 160 kmh met alle koffers over de duitse snelwegen kan scheuren zonder dat de koffers er af waaien en zonder dat ik zelf van de weg blaas.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ongelezen bericht door Harro »

Overigens: ik lees net in de gebruikershandleiding van de 1200rt 2006 dat met topcase 180 km/u de aangegeven limiet is (dus geen 130) en met zijkoffers dat als max geadviseerd wordt (maar harder dan dat niet per se wordt afgeraden). De letterlijke tekst:

Door de montage van het bagagesysteem veranderen de rijeigenschappen van de motorfiets. Bij het rijden met beladen koffers wordt een snelheidslimiet van 180km/h aanbevolen. Als de grote of kleineTopcase is gemonteerd, mag niet sneller dan 180km/h worden gereden.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”