Verkeersregelaarshesjes met rits.

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door white »

Daar wij sinds jaren mee mogen rijden als verkeersregelaar bij grote evenmenten, en de oude hesjes echt niet meer kunnen, ben ik op zoek naar nieuwe verkeersregelaarshesjes volgens de huidige normering.

Enige eis is dat er een rits in zit volgens voorschrift: dus met een stormflap erover zodat de reflectie doorloopt en de rits niet zichtbaar is.
Het gaat om de goedkope hesjes die over de motorjas te dragen zijn.
De gewone zonder rits zijn overal te krijgen, maar dat zijn ondingen om aan te doen, en je komt niet meer bij je jaszakken wat redelijk frustrerend is.

Ik heb er mensen mee zien lopen, maar kan ze nergens vinden online.
Wellicht dat er hier iemand weet waar ze te krijgen zijn :roll:
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door Beamer63 »

De BMW dealer kan ze leveren , zitten volgens mij in kledinglijn van BMW.

Succes Peter
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door aantzeetje »

en rits, en stormflap, dan zit je in het hogere segment en die zijn niet goedkoop. Mijn hesje is volgens een militaire standaard en dat koste een paar jaar geleden net geen 50€.
Inspector Gadget

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Sinds 2009 zijn de regels voor verkeersregelaars aangescherpt, inclusief de kleding.

Als het een eenmalig iets is, kan je eventueel ook overwegen de kleding te huren.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door white »

Bij BMW heb ik ze nog niet gezien, maar ik ga er eens een telefoontje aan wagen.
Is natuurlijk ook niet iets wat je gewoon in het rek hangt tussen de gewone motorkleding in.

Die "stomflap" is een gevolg van de overheidseis dat de reflectie niet onderbroken mag zijn.
Vreemd genoeg rijdt vrijwel iedereen met de hesjes zonder rits, ik vind dat echt ondingen.
Daar we jaarlijks meerdere ritten rijden, mag het best iets meer kosten.

Ik zal ook eens bij Damen Leathers informeren, daar komen onze pakken ook vandaan.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door white »

Damen Leathers levert de VKR Vesten a 120 Euro.
BMW verwijst me naar Damen Leathers :mrgreen:

Ik zoek nog even verder.
faith1072
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 feb 2015, 18:26
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Aalten

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door faith1072 »

Bmw heeft ze. Weliswaar op de internationale site, maar daar zou je ze kunnen bestellen of je dealer vragen om het te bestellen.
De rits is ook fluorescerend.

http://showroom.bmw-motorrad.com/-/High ... J78rTWEu0=
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door white »

Als je verwijst naar de "HighViz vest" zoals zichtbaar in de link, dat is geen verkeersregelaars vest. Helaas...

Het verkeersregaalrshesje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
JanS
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 feb 2011, 10:09
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door JanS »

Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door white »

Dat is inderdaad wat ik zoek.
Deze word wel aangeboden, maar voldoet naar mijn mening niet aan de nieuwe normering doordat je de rits kunt zien.
De reflectiestrepen mogen niet onderbroken worden, indien dit wel zo is sta je niet als rechtsgeldig regelaar met alle eventuele gevolgen ..

De correcte versie is deze: (maar die kost voor particulier gebruik dan ook wel gelijk de hoofdprijs)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet.
Nooit geweten dat een vest voor begeleiding aan zoveel eisen moest voldoen !
Ik had inderdaad het Highviz vest ( met rits) in gedachte van BMW en dit is gewoon bij de dealer te bestellen.

Succes

Peter
doov650

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door doov650 »

white schreef:Dat is inderdaad wat ik zoek.
Deze word wel aangeboden, maar voldoet naar mijn mening niet aan de nieuwe normering doordat je de rits kunt zien.
De reflectiestrepen mogen niet onderbroken worden, indien dit wel zo is sta je niet als rechtsgeldig regelaar met alle eventuele gevolgen ..

De correcte versie is deze: (maar die kost voor particulier gebruik dan ook wel gelijk de hoofdprijs)

Afbeelding
Mag je die niet aan als je geen verkeersregelaar bent?
Zo'n feestelijk kleurrijk geheel lijkt mij ook wel wat. En bij gelegenheid koekblikkers op hun onhebbelijkheden wijzen lijkt me ook wel wat. dat hesje kan dan goed van pas komen.
Inspector Gadget

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er staat (op dit moment) niets in de wet- en regelgeving (w.o. Regeling Verkeersregelaars 2009, publicatiereeks 96a/96b "Werk in Uitvoering" et al) over het dragen van dergelijke goedgekeurde kleding tijdens andere activiteiten dan het regelen van het verkeer.
Wettelijk gezien mag iemand dus een goedgekeurde verkeersregelaarkleding dragen zonder het verkeer te regelen.

Echter, door het dragen van die wettelijke kleding ben je wel een verkeersregelaar.
(hoewel je zonder een geldige aanstellingspas of aanstellingsbesluit geen verkeersregelaar bent)
Een onbedoeld of onbewust gegeven aanwijzing (zwaaien, wijzen) kan dus worden opgevat als verkeersteken in de zin van de wet en weggebruikers zijn verplicht om deze op te volgen.
De verkeersregelaar (de drager van de goedgekeurde kleding, zijnde jas of hes) is in dat geval nog steeds verantwoordelijk (en zo nodig aansprakelijk) voor de gevolgen van deze aanwijzing. (!)

Daarom wordt in de instructies en opleidingen aangeleerd om de jas of hes altijd uit te doen als er geen verkeer geregeld wordt. In de formele richtlijnen staat dit ook als voorschrift vermeld.

En daarom trek ik ook altijd die kleding pas aan totdat ik daadwerkelijk die formele taak moet gaan uitvoeren.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Bovendien mag je als verkeersregelaar niet vanaf de motor of fiets e.d. het verkeer regelen.
Inspector Gadget

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, dat was ik inderdaad vergeten te vermelden, dank je voor de aanvulling;

Een verkeersregelaar op de motor is geen wettelijk bevoegde verkeersregelaar, de aanwijzingen aldus gegeven hoeven niet te door weggebruikers te worden opgevolgd.
Dus ook het tegemoet komende verkeer bijvoorbeeld de aanwijzing geven de snelheid te reduceren is niet toegestaan.
Ook het ergens met de motor ff tussendoor knallen, het overtreden van verkeersregels, het kan en mag gewoon niet.
Als je dat wilt kunnen en mogen doen, moet je gaan solliciteren bij de politie, bij wijze van spreken.
Je bent als verkeersregelaar hoofdelijk verantwoordelijk om zorg te dragen voor het goed en vooral veilig uitvoeren van de gestelde taak.
Je bent dus ook aansprakelijk en aanspreekbaar voor alle incidenten, ergo, je moet je koppie er heel goed bijhouden.
En de gemiddelde verkeersregelaar mist nu eenmaal de opleiding/inzicht/ervaring (doorhalen wat niet van toepassing is) die de professionele diensten wel hebben, voertuigbeheersing én het regelen van het verkeer. (et al)

Nu ben ik nog van de voorgaande lichting waarbij je een heel groot & druk kruispunt volledig moest regelen tijdens 1 van de vele examens, en het is mij echt een totaal mysterie hoe je überhaupt veilig én op/in een voertuig duidelijke aanwijzingen én het volledige overzicht kunt houden & doen.

Een verkeersregelaar moet altijd te voet en van het voertuig vandaan, de werkzaamheden & de gestelde taak verrichten.
Duidelijk zichtbaar en waarneembaar voor de overige verkeersdeelnemers.
Daarom sta je als verkeersregelaar ook nooit lang op 1 plek op de weg, je "ontmoet" de verkeersdeelnemers zodat jij voor hen goed zichtbaar bent én de juiste aanwijzingen kan geven.
Bijvoorbeeld, ff naar een verkeersdeelnemer toelopen nadat je (bijvoorbeeld) een stopteken gegeven hebt, dat je kunt aangeven hoelang het wachten zal zijn (als de verwachting is dat het wat langer kan gaan duren) en hen alvast bedanken voor hun geduld.
Maar goed, dat is ervaring en inzicht.

De enige uitzondering geldt voor weginspecteurs van Rijkswaterstaat en voor politie, die mogen wel vanaf de motor aanwijzingen geven.
En weggebruikers zijn altijd verplicht die op te volgen.

En dat is prima, want te vaak ontstonden er te gevaarlijke situaties, o.a. door de onduidelijkheid
Daarom is het ook strafbaar gesteld. En terecht.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door EileRT »

. . . en gelet op het bovenstaande heb ik weer wat geleerd op ons RT-forum ! _004
Laatst gewijzigd door EileRT op 25 feb 2016, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
doov650

Re: Verkeersregelaarshesjes met rits.

Ongelezen bericht door doov650 »

Nico4sen schreef:Bovendien mag je als verkeersregelaar niet vanaf de motor of fiets e.d. het verkeer regelen.
Nog beter. Ik ben geen verkeersregelaar en ik ga dat hesje op de motor dragen. Niemand maakt me dan wat.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”