Verkeersquiz

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Altijd leuk om je kennis ff te toetsen;
http://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/k ... veiligheid

Mijn uitslag: 2x fout.
Remweg-vraag en de berm-ongevallen. :$
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Je bent met net vóór :roll: ,maar ik ben ook geslaagd.
Wel is dit de zoveelste verkeers-enquete / onderzoek waar het woord motorrijden niet in wordt genoemd :evil:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Geslaagd! (maar wel nét aan.... :shock: )
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door RendeRT »

Geslaagd. 3 fout!
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Bert M »

Met vlag en wimpel.... gezakt...

Vreemde antwoorden hier en daar. De ANWB gaat op enkele punten zelfs geheel tegen de leerstof van mijn (in 1994 gevolgde) professionele chauffeursopleiding in.

Maar voorlopig rijd ik al schadevrij sinds 1993, dus ergens zal ik wel iets goed doen denk ik... :lol:

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Nico4sen »

4 fout, dus geslaagd :)

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:Met vlag en wimpel.... gezakt...

Vreemde antwoorden hier en daar. De ANWB gaat op enkele punten zelfs geheel tegen de leerstof van mijn (in 1994 gevolgde) professionele chauffeursopleiding in.

Maar voorlopig rijd ik al schadevrij sinds 1993, dus ergens zal ik wel iets goed doen denk ik... :lol:

[groet]

Bert M
Hier idem wel gezakt maar mijn verzekering heeft nog maar één keer uit hoeven te betalen in de laatste 40 jaar. Met de motor nog nooit een ongeval veroorzaakt maar wel aangereden door een ander. Ik denk dat een beetje geluk wel helpt. Ik probeer een beetje sociaal te rijden.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben gezakt voor deze verkeersquiz. Ach, mijn verzekering heeft in de afgelopen 28 jaar één keer moeten uitbetalen voor een kleine aanrijding. Ik ben een defensieve rijder; zowel in de auto als op de motor.

Het onderschrift van Inspector Gadget spreekt mij bijzonder aan (citaat):

veilig is het (h)erkennen van je eigen beperkingen en rekening houden met de fouten van anderen.

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile

We maken allemaal fouten, niemand is volmaakt.
Maar het is belangrijk(er) hoe je er mee omgaat en hoe je situaties oplost.
Ik maak dagelijks fouten en ben een meester in het oplossen daarvan. :lol:

Als ik dan een keer kijk naar het TV-programma "Idoten op de weg" met het hoofdzakelijk om situaties uit Ladaland :shock: , valt het met de gemiddelde verkeersdeelnemer in NL wel mee, denk ik zo.

Ikzelf denk dat het met name gaat om hoeveel inzicht je hebt, herken je de verkeerssituaties, ken je de regels, weet je hoe het moet & wat de ander doet.

1x heeft het mij wel verzekeringspenningen gekost, in Zuid Duitsland en een onfortuinlijke everzwijn op de snelweg, gelukkig al weer lang geleden.
Maar dat was omdat de vangrail vervangen een behoorlijke kostenpost was, naast alle crisis daar omheen.
Helaas hebben we nooit kunnen achterhalen welke verzekering de everzwijn had. :$

Verkeersddeelneming zie ik altijd als een klein feestje, je mag weer ff gebruik maken van je vergunning.

En als je dan weer veilig op je werk, thuis, je bestemming et cetera bent aangekomen, ben je geslaagd. _004
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Ook gezakt als een baksteen, ik had juist de vragen fout, waarvan ik dacht, wat moet ik hiermee. "wat is gevaarlijker, rijden op te zachte of te harde banden" Deh, gewoon je bandenspanning in de gaten houden natuurlijk, dan komt dit nooit voor !
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door blackers »

Inspector Gadget schreef:En als je dan weer veilig op je werk, thuis, je bestemming et cetera bent aangekomen, ben je geslaagd. _004
_004
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Ton1959 »

heinvandermeijs schreef:Ook gezakt als een baksteen, ik had juist de vragen fout, waarvan ik dacht, wat moet ik hiermee. "wat is gevaarlijker, rijden op te zachte of te harde banden" Deh, gewoon je bandenspanning in de gaten houden natuurlijk, dan komt dit nooit voor !

Het gaat er maar net om hoeveel te hard en hoeveel te zacht.. Anders is er geen zinnig antwoord op te geven. Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. Een beetje te hard is bij onze motoren vaak al nodig om het cuppen van de banden te voorkomen dus liever een beetje te hard dan een beetje te zacht.
Ik kan ook wel vragen stellen waarbij er twee mogelijke antwoorden zijn die juist kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 30 nov 2016, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Kees »

heinvandermeijs schreef:Ook gezakt als een baksteen, ik had juist de vragen fout, waarvan ik dacht, wat moet ik hiermee. "wat is gevaarlijker, rijden op te zachte of te harde banden" Deh, gewoon je bandenspanning in de gaten houden natuurlijk, dan komt dit nooit voor !
Mijn idee: Inzichtvraag?

Groet
Kees
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door blackers »

[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]

Idem, maar dan wel meer dan 40 jaar geleden. Als ik nu onvoorbereid theorie-examen zou moeten doen, dan weet ik niet of ik het zou halen als ik heel eerlijk ben.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Ton1959 »

blackers schreef:[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]

Idem, maar dan wel meer dan 40 jaar geleden. Als ik nu onvoorbereid theorie-examen zou moeten doen, dan weet ik niet of ik het zou halen als ik heel eerlijk ben.
[/quote]

Zou ik nu ook niet halen zonder weer even een studie te maken van het theorieboekje.
Buiten al die regels heb je ook nog zoiets van hoffelijk zijn in het verkeer. Iets wat je in Engeland wat vaker tegenkomt dan hier. Niet echt volgens de regels maar het spaart wel levens.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:
blackers schreef:[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]

Idem, maar dan wel meer dan 40 jaar geleden. Als ik nu onvoorbereid theorie-examen zou moeten doen, dan weet ik niet of ik het zou halen als ik heel eerlijk ben.
Zou ik nu ook niet halen zonder weer even een studie te maken van het theorieboekje.
Buiten al die regels heb je ook nog zoiets van hoffelijk zijn in het verkeer. Iets wat je in Engeland wat vaker tegenkomt dan hier. Niet echt volgens de regels maar het spaart wel levens.[/quote][/quote][/quote]

Klopt helemaal. Voorbeeldje: Als het hier in GB druk is en je wilt kruisend afslaan (hier dus rechtsaf), is er altijd wel iemand die even stopt om je voor te laten gaan. Komt de volledige doorstroming aardig ten goede.

Ik was eind augustus een paar daagjes in Nederland en moest weer erg wennen aan de agressiviteit van mijn mede-wegpiraten... _001

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Benieuwd wie - mocht het al ooit voorkomen - zijn brommert in de berm helemaal laat uitrollen voordat ie weer terug de weg op stuurt (vraag 10 dacht ik) :$ Tenzij je zeker weet dat de berm zo strak als een biljartlaken is, kies ik er toch voor om ook met de auto én met het stuur stevig in handen weer rustig de weg op te sturen :D
Inspector Gadget

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mij is ook aangeleerd in dat soort situaties, zowel 2- als 4-wielig, onafhankelijk van elkaar, inderdaad het voertuig te laten uitrollen.
Of, exacter wat ik mij meen te herinneren, de snelheid moet er flink uit.

De snelheid moet eruit omdat door de haakse kracht die plotseling kan ontstaan als je daarentegen wel tracht de wielen (of wiel) weer op de rijbaan probeert te krijgen, je controle over het voertuig kán doen verliezen.

Let wel, moderne voertuigen (met bijvoorbeeld ESP) kan dit mogelijk weer wel oplossen.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Uiteraard moet de snelheid er eerst een stuk uit, maar een auto laten "uitrollen" betekent niets meer of minder dan dat de auto eerst helemaal tot stilstand komt alvorens je weer de weg op stuurt, anders is ie niet "uitgerold" :mad: Helaas was de betreffende vraag weer eens een voorbeeld van een niet juist geformuleerde vraag / antwoord zoals ik ze regelmatig in examens tegenkom.. :O
Inspector Gadget

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik vermoed, herhaal vermoed, dat het mogelijk minder gevaarzetting is als je druk bezig bent je voertuig in de berm te houden (wat instinctief ook niet altijd zal meevallen) én je het overige verkeer rondom je in de gaten moet houden.

Maar ben het zeker met je eens, de vraagstelling, zoals helaas wel vaker voor komt, is voldoende op af te dingen..
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door R1nus »

Duidelijk geslaagd en bij opmerking heb ik neergezet dat er een website zou moeten zijn waar alle nieuwe en gewijzigde verkeersregels op staan zodat ieder daar zijn verkeerstheorie kan bijhouden, en niet zo als het nu is dat je een theorieboekje moet kopen en dan de verschillen met het vorige boekje moet gaan uitzoeken om achter de nieuwe/ gewijzigde verkeersregels te komen. :$

Zo kwam ik er jaren geleden, bij een CBR-test op de motor-Rai, achter dat je tegenwoordig binnen de bebouwde kom met groot licht mag rijden zolang je maar niemand hinderd of verblind. :O
Dit heeft weer te maken met het feit dat er op steeds meer plaatsen in de nacht de straatverlichting uit gaat.

Hopelijk komt er zo een site. -kwijling-
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inspector Gadget schreef:Mij is ook aangeleerd in dat soort situaties, zowel 2- als 4-wielig, onafhankelijk van elkaar, inderdaad het voertuig te laten uitrollen.
Of, exacter wat ik mij meen te herinneren, de snelheid moet er flink uit.

De snelheid moet eruit omdat door de haakse kracht die plotseling kan ontstaan als je daarentegen wel tracht de wielen (of wiel) weer op de rijbaan probeert te krijgen, je controle over het voertuig kán doen verliezen.

Let wel, moderne voertuigen (met bijvoorbeeld ESP) kan dit mogelijk weer wel oplossen.
Ik ga ook voor uitrollen. Er zijn er genoeg die meteen terug op de weg gaan maar wel meteen op de verkeerde weghelft terecht komen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:
Ton1959 schreef:
blackers schreef:[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]

Idem, maar dan wel meer dan 40 jaar geleden. Als ik nu onvoorbereid theorie-examen zou moeten doen, dan weet ik niet of ik het zou halen als ik heel eerlijk ben.
Zou ik nu ook niet halen zonder weer even een studie te maken van het theorieboekje.
Buiten al die regels heb je ook nog zoiets van hoffelijk zijn in het verkeer. Iets wat je in Engeland wat vaker tegenkomt dan hier. Niet echt volgens de regels maar het spaart wel levens.
[/quote][/quote]

Klopt helemaal. Voorbeeldje: Als het hier in GB druk is en je wilt kruisend afslaan (hier dus rechtsaf), is er altijd wel iemand die even stopt om je voor te laten gaan. Komt de volledige doorstroming aardig ten goede.

Ik was eind augustus een paar daagjes in Nederland en moest weer erg wennen aan de agressiviteit van mijn mede-wegpiraten... _001

[groet]

Bert M[/quote][/quote][/quote][/quote]

Nederlanders zijn helaas vaak teveel bezig met regels en als ze in hun recht staan duwen ze vaak door. Als ik dat ook zou doen had ik al veel ongelukken op mijn naam staan. De brutaliteit/agressiviteit neemt erg toe in het verkeer.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door R1nus »

Ton1959 schreef:
Bert M schreef:
Ton1959 schreef:
blackers schreef:[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]

Idem, maar dan wel meer dan 40 jaar geleden. Als ik nu onvoorbereid theorie-examen zou moeten doen, dan weet ik niet of ik het zou halen als ik heel eerlijk ben.
Zou ik nu ook niet halen zonder weer even een studie te maken van het theorieboekje.
Buiten al die regels heb je ook nog zoiets van hoffelijk zijn in het verkeer. Iets wat je in Engeland wat vaker tegenkomt dan hier. Niet echt volgens de regels maar het spaart wel levens.
[/quote]

Klopt helemaal. Voorbeeldje: Als het hier in GB druk is en je wilt kruisend afslaan (hier dus rechtsaf), is er altijd wel iemand die even stopt om je voor te laten gaan. Komt de volledige doorstroming aardig ten goede.

Ik was eind augustus een paar daagjes in Nederland en moest weer erg wennen aan de agressiviteit van mijn mede-wegpiraten... _001

[groet]

Bert M[/quote][/quote][/quote][/quote]

Nederlanders zijn helaas vaak teveel bezig met regels en als ze in hun recht staan duwen ze vaak door. Als ik dat ook zou doen had ik al veel ongelukken op mijn naam staan. De brutaliteit/agressiviteit neemt erg toe in het verkeer.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Juist doordat er verkeersregels veranderen die dan niet bijgehouden worden denken diverse mensen dat ze onterecht in hun recht staan en duwen door.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Ton1959 »

R1nus schreef:
Ton1959 schreef:
Bert M schreef:
Ton1959 schreef:
blackers schreef:[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]

Idem, maar dan wel meer dan 40 jaar geleden. Als ik nu onvoorbereid theorie-examen zou moeten doen, dan weet ik niet of ik het zou halen als ik heel eerlijk ben.
Zou ik nu ook niet halen zonder weer even een studie te maken van het theorieboekje.
Buiten al die regels heb je ook nog zoiets van hoffelijk zijn in het verkeer. Iets wat je in Engeland wat vaker tegenkomt dan hier. Niet echt volgens de regels maar het spaart wel levens.
Klopt helemaal. Voorbeeldje: Als het hier in GB druk is en je wilt kruisend afslaan (hier dus rechtsaf), is er altijd wel iemand die even stopt om je voor te laten gaan. Komt de volledige doorstroming aardig ten goede.

Ik was eind augustus een paar daagjes in Nederland en moest weer erg wennen aan de agressiviteit van mijn mede-wegpiraten... _001

[groet]

Bert M[/quote][/quote][/quote][/quote]

Nederlanders zijn helaas vaak teveel bezig met regels en als ze in hun recht staan duwen ze vaak door. Als ik dat ook zou doen had ik al veel ongelukken op mijn naam staan. De brutaliteit/agressiviteit neemt erg toe in het verkeer.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Juist doordat er verkeersregels veranderen die dan niet bijgehouden worden denken diverse mensen dat ze onterecht in hun recht staan en duwen door.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Ik heb het nu eigenlijk nog meer over regels die al jaren niet veranderd zijn. En dan lijkt het erop dan sommige mensen er alles aan doen of een confrontatie in het verkeer op te zoeken. Dus het is gewoon agressiviteit in mijn ogen. Mij overkomt het niet vaak dat ze op mijn bumper hangen omdat ik snel uit de linker baan ben maar er word wat gevaarlijk gereden op onze wegen. Ik zou graag wat vaker foto's maken hiervan misschien is een camera wel handig soms al werkt dat alleen goed als ik passagier ben. En wat kan ik met de foto's denk ik dan weer. Maar ik ga weer off topic .
Gebruikersavatar
Wimis
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2015, 20:39
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Houten
Locatie: Houten

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Wimis »

Ik mag het ook nog een keer doen......... al die nieuwe regels Big RT Smile
R1200GS
Inspector Gadget

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt ook je ActionCamera met een zuignap op je voorruit plakken.
(liefst achter/tegen je achteruitkijk spiegel, voorkom een afdek-ongeval!)
Ik zelf heb mijn Garmin VIRB's op de voorruit en achterruit zitten, zo worden ze ook gebruikt.
Screen Shot 2016-12-01 at 02.20.37 02.24.31 02.25.17.jpg
Sommige merken, zoals de Ghost van Drift et al, hebben zelfs een speciale dash-cam mode.

Als je actioncamera geen GPS of een klok/datum heeft, dan bij het starten van de opname ff de datum, tijd en locatie inspreken. ;)
Geen vervanging van een dash cam natuurlijk die vaak nog meer sensoren en functies heeft, maar je hebt in ieder geval opnames.

Ja, sommige verkeersdeelnemers zijn nog meer ongeduldig geworden en nemen het bepaald niet meer zo nauw met de regels & afspraken.
Mij valt met name op de rood-licht rijders, wat mij betreft mogen ze snelheid- en roodlicht-camera's plaatsen op elk verkeerslicht.
Het komt vaak agressief over maar eigenlijk is het domweg onbeschoft & inderdaad brutaal, met weinig tolerantie of begrip voor de overige verkeersdeelnemers.
IK heb haast en ben bijna te laat dus JIJ moet aan de kant.
En natuurlijk de afleiding door die Oia telefoons e.d
Te veel verkeersdeelnemers (dus niet alleen auto maar ook fietsers, brommers, etc) zijn met allerlei zaken bezig, behalve met verkeersdeelneming.
Het is slordiger, inderdaad brutaler en meer onbeschoft geworden.
Soms inderdaad meer agressief.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door MofkaP »

heinvandermeijs schreef: wat is gevaarlijker, rijden op te zachte of te harde banden
Dat hangt helemaal van de situatie af. Ik heb geleerd om op een met sneeuw bedekte weg juist de bandenspanning te verlagen voor meer grip. Dat was in een Scandinavisch land waar 's winters nogal wat sneeuw valt en de trein ook niet stopt voor wat sneeuw of een blaadje op de rails.

Bij offraod rijden, wat ik met de GS doe, moet ook de bandenspanning worden verlaagd. Bij trial rijden zit er nauwelijks lucht in de banden.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door zadkine »

Ik had een probleem met de bermrij vraag.

Er waren 2 keuzes welke de anwb als goed kon hebben genomineerd

1e : Gelijk RUSTIG terugsturen.
2e : Uitrollen, eventueel licht remmen.

Ik ga voor de eerste , vooral omdat daar het woord rustig in voorkwam.
De anwb heeft liever dat je uitrolt , licht remt met als argument dat je nooit abrupte reacties moet geven.
Tsja, geef dan niet als keuze antwoord (gelijk) rustig terugsturen....maar laat dat woord rustig achterwege.
Want berm rijden ....ook als zei een instructeur dat je van elke meter moet genieten, is altijd minder veilig dan asfalt.
Een collega heeft een wagen verspeeld omdat er ineens een kuil verborgen zat onder het gras (en had zijn handen niet stevig genoeg aan het stuur).

Wat betreft bandenspanning....elk doel en elke weg een eigen ideale bandenspanning.
Op een droge weg is een lage spanning oa gevaarlijk vanwege wat de anwb aangaf..hoge temperatuur waardoor klapband mogelijk...maar ik heb ook wel gehoord dat je bij een snelle bocht met lage bandenspanning de wang van de band van de velg los kunt krijgen waardoor die ineens leeg is....
Iets wat op sneeuw en los zand niet snel zal voorkomen omdat je dan gaat glijden.

ps Ondanks deze andere beantwoording dan de anwb wilde horen ruim geslaagd. Geheel; conform de door mij aangegeven startvraag dat ik heel zeker zou slagen.
Echt fout had ik de "meeste berm ongevallen"...ging ervan uit dat dat in bochten vaker voor kwam.
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Berrybeer schreef:Benieuwd wie - mocht het al ooit voorkomen - zijn brommert in de berm helemaal laat uitrollen voordat ie weer terug de weg op stuurt (vraag 10 dacht ik) :$ Tenzij je zeker weet dat de berm zo strak als een biljartlaken is, kies ik er toch voor om ook met de auto én met het stuur stevig in handen weer rustig de weg op te sturen :D

Ik laat hem toch liever uitrollen, ben vroeger een vriend verloren omdat de auto waar hij in zat in de berm was geraakt en de bestuurder weer de weg op wilde. De auto kwam in een kuiltje terecht en begon te rollen, mijn vriend die ernaast zat, kwam met zijn slaap tegen de bevestiging van de gordel aan en was op slag dood.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het antwoord op de vraag van bermongevallen had ik ook bedenkingen bij (had het antwoord dan ook fout)

In absolute getallen zal het zeker op de rechte weg zijn, omdat er veel meer rechte weg is dan bochten.
Relatief gezien zal het - volgens mij - in bochten vaker voorkomen.
Eenzelfde soort vraag kun je stellen over een droge weg en een weg bedekt met sneeuw.
Waar gebeuren meer ongelukken? Op een droge weg natuurlijk, want dat is 360 dagen van het jaar zo (absoluut gezien).
Toch lijkt me een met sneeuw bedekte weg gevaarlijker - voor die vijf dagen per jaar - en gebeuren er relatief gezien meer ongelukken dan op een droge weg.
In dezelfde trant: "Kun je beter dronken of nuchter rijden?"
Dronken natuurlijk want de meeste ongelukken worden veroorzaakt door nuchtere bestuurders.

Het antwoord op de vraag met bermrijden, die had ik wel goed.
Maar alleen omdat me dat heel vroeger met rijles zo is geleerd.
Maar dat was vroeger.
Tegenwoordig met sperdifferentieel, tractioncontrol, EPG en andere lettercombinaties van het alfabet, vraag ik met af of in de berm blijven rijden wel de juiste optie is.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door RendeRT »

MofkaP schreef:Het antwoord op de vraag van bermongevallen had ik ook bedenkingen bij (had het antwoord dan ook fout)

In absolute getallen zal het zeker op de rechte weg zijn, omdat er veel meer rechte weg is dan bochten.
Relatief gezien zal het - volgens mij - in bochten vaker voorkomen.
Eenzelfde soort vraag kun je stellen over een droge weg en een weg bedekt met sneeuw.
Waar gebeuren meer ongelukken? Op een droge weg natuurlijk, want dat is 360 dagen van het jaar zo (absoluut gezien).
Toch lijkt me een met sneeuw bedekte weg gevaarlijker - voor die vijf dagen per jaar - en gebeuren er relatief gezien meer ongelukken dan op een droge weg.
In dezelfde trant: "Kun je beter dronken of nuchter rijden?"
Dronken natuurlijk want de meeste ongelukken worden veroorzaakt door nuchtere bestuurders.

Het antwoord op de vraag met bermrijden, die had ik wel goed.
Maar alleen omdat me dat heel vroeger met rijles zo is geleerd.
Maar dat was vroeger.
Tegenwoordig met sperdifferentieel, tractioncontrol, EPG en andere lettercombinaties van het alfabet, vraag ik met af of in de berm blijven rijden wel de juiste optie is.

Hoewel je zou denken dat er meer ongelukken in bochten dan op rechte wegen gebeuren en meer op besneeuwde wegen, dan op droge wegen is dat niet zo. Het heeft te maken met een gevoel voor veiligheid. Hoe veiliger bestuurders zich voelen hoe nonchalanter veel bestuurders gaan rijden. Neem bijvoorbeeld het in de hand nemen van de smartphone tijdens het rijden. Als je je, bij een binnenkomend bericht, op een droge weg rijdt en je veilig waant, zal je tóch eerder even kijken wat de inhoud van het bericht is, dan als je rijdt over spekgladde wegen. Zo zijn er vele voorbeelden te noemen.

Diezelfde vergelijking kun je ook maken voor het soort voertuig dat je bestuurt. Als ik naar mijzelf kijk dan is het zo dat ik relatief gezien vaker in de auto een "oeps-moment" heb dan als ik op de motor rijd. In de auto voel ik mij onbewust veiliger dan op de motor (kooiconstructie, abs, airback en allerlei andere veiligheidsmaatregelen). In de auto wordt je meer afgeleid dan op een motor. Denk hierbij aan medepassagiers, radio en telefoon. Op de motor ben je bezig met motorrijden en het verkeer om je heen. Je bent je er van bewust dat je kwetsbaar bent. Je bent alerter en anticipeert beter.

Uiteraard geldt dit alles niet voor leden van dit prachtige forum ....... behalve voor mij ;)
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door MofkaP »

Ik vermoed dat het niet veel uitmaakt. Bestuurders die hun smartphone tijdens het rijden pakken, die doen dat toch wel.
Die denken echt niet: "o, hier is een bocht" of "o, nu ligt er sneeuw op de weg" laat ik die phone maar even niet pakken als die overgaat.

Maar de ANWB zal in absolute getallen zeker gelijk hebben.
Zo gebeuren er 's nachts en met mist meer ongelukken met bestuurders die licht voeren dan met bestuurders die zonder licht rijden.
Het is dus veiliger om met mist en 's nachts geen licht te voeren.
Gebruikersavatar
Peek66
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT 2012
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door Peek66 »

Ik had er twee fout, met ook bedenkingen over ongeval op het rechte stuk.
Leuke kwis.
Honda CB 450 S
Suzuki GSX 600 F
Kawasaki S 600
BMW K 1100 LT
BMW R 1200 RT
BMW K 1600 GT 24 dec. 2016
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Verkeersquiz

Ongelezen bericht door MofkaP »

Wat motorrijders betreft gebeuren verreweg de meeste meerzijdige ongelukken door het verlenen van geen voorrang aan de motorrijder.
Twee springen er uit, de bestuurder die links afslaat en de tegemoetkomende motorrijder niet ziet en de bestuurder die de motorrijder van rechts geen voorrang verleent. Is beide op een rechte weg, dat is waar.
De meeste enkelzijdige ongevallen bij motorrijders gebeuren toch echt in een bocht.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”