Test Geluidsniveau motorrijden

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Hi,

Zoals in een ander draadje te lezen was was ik aan het proberen om wat te meten aan hoeveel geluid ik nou eigenlijk te verduren krijg op de motor.
En ik had beloofd daar nog wat over te schrijven hier.

Ik heb hiervoor een klein microfoontje (dat gebruikt wordt in hoortoestellen) aan een klein draadje gemaakt en die in mijn gehoorgang geschoven, ik heb hier fotos van maar krijg die niet op het forum, zal later even kijken hoe dat moet). Daarna ben ik gaan rijden:

- R1150RT met verhoogd Gifi ruitje
- Shuberth C3 helm
- geen gehoorbescherming

Het geluid van de microfoon opgenomen met een Zoom audio recorder.

Daarna heb ik het nivea geijkt door een opname te maken in een geijkte geluidscabine op mijn werk (als je meer technische details wil laat maar weten).

Nu ben ik er niet zeker van hoe herhaalbaar dit is, ik ga het volgende week nog 1 of 2 keer meten en kijken of de resulaten overeenkomen. Als dat niet zo is moeten we het met een grote korrel zout nemen natuurlijk.
Hier vast de resultaten van dit eerste experimentje:

Grafiekje in bijlage laat zien wat het geluidsniveau in dB(A) is als functie van de gereden snelheid, met mijn ruitje helemaal omhoog en mijn ruitje helemaal naar beneden.
LET op: mijn ruitje is NET niet lang genoeg, als ik echt onder mijn scherm duik is het nog iets stiller (zal ik later ook nog eens meten)
maar het verschil tussen ruit omhoog en omhlaag is aanzienlijk.

Toen heb ik de normen eens opgezocht. De ARBO norm voor beroepsrisico zegt dat je 80dB(A) mag hebben gedurende 40 uur per week.
Elke 3 dB minder halveert die tijd. Dus 85 dB mag je 20 uur per week hebben, etc. en dan kan 2 dagen van 10 uur zijn, of 5 dagen van 4 uur, dat maakt niet uit.

De norm voor prive gebruik ligt 8 dB hoger, je mag dus 40 uur per week 88 dB(A) hebben prive.

het verschil tussen de beroeps(arbo)norm en de vrijetijdsnorm zit hem er vooral in dat men er van uitgaat dat de vrijetijdsbelasting maximaal 10 jaar totaal is, en de beroepsbelasting 40 jaar.
meer info hier:http://www.oorcheck.nl/gehoorschade/hoe ... t-te-hard/

Niveau's onder de 80 (beroeps) of 88 (vrije tijd) worden als veilig gezien.

Onderstaande tabel laat dan zien wat volgens de norm en de door mij gemeten niveaus de maximale belasting per week is voor de 2 normen:
Ruitje omhoog:
Beroep Vrijetijd
40 Veilig Veilig
50 Veilig Veilig
60 Veilig Veilig
80 40 Veilig
100 13 Veilig
120 8 Veilig
140 1,5 10

Ruitje naar beneden (hoofd flink in de turbulentie):

Beroep Vrijetijd
40 Veilig Veilig
50 Veilig Veilig
60 25 Veilig
80 2:30 16
100 1:15 8
120 30min 3
140 9min 1

Later meer!

Groet
Bas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Ik vergat te vermelden: de getallen in de tabelletjes zijn in maximaal aantal Uur per week. 1:30 is dus 1 uur en 30 minuten.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door Bert M »

Goed werk; het geeft een helder beeld zo als eerste meting. Ben benieuwd naar eventuele verschillen in de uitkomsten van de herhaaltesten!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Heel interessant.

Zou leuk zijn om ook eens andere configuraties te bemeten, bijvoorbeeld een R1200RT met standaard ruit en met de V-stream.

Ook ben ik nieuwsgierig naar het werkelijke effect van gehoorbescherming.

En dan heb je natuurlijk nog de verschillen per helm (merk/type) en met open of gesloten vizier rijden.

Hm, eigenlijk is er veel te veel te meten ;)
doov650

Re: Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door doov650 »

En niet te vergeten: met wavorre uitlaat rij je rond en zitten de DB killers er in of niet.
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

He, bedankt voor de interesse.

Ik weet niet wat voor uitlaat ik heb, ik vermoed gewoon alles standaard eigenlijk.
Hij maakt niet veel lawaai (de motor), het meeste is windruis. Ik zal het weekend of zo wat geluidfiles opladen.

Gehoorbescherming: zojuist het effect van mijn oordopjes (schuim) gemeten: die dempen behoorlijk in de hogere frequenties (idd rond de 30-40 dB) maar veel minder in de lage frequenties. Helaas zit het meeste geluid op de motor in de lagere frequenties waardoor het 'netto ' effect van de dopjes zeker geen 30 dB gaat zijn.

Ik zal dit later verder uitzoeken. Wat ik kan doen is een tweede meting doen met de dopjes in, ofwel de orignele meting filteren met een filter dat de doppen simuleert en dan opnieuw de niveau's bepalen. Zal even kijken.

More to come!
Inspector Gadget

Re: Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Super-interessant onderwerp! _004

En dergelijke metingen geeft duiding, ook al zijn er nog meer invloedsfactoren zoals uitlaat inderdaad.
Of een niet-OEM windscherm. Of welk model helm je draagt en hoe goed deze het individu past.
En of ze goed geplaatst zijn;
http://www.hearforever.org/userfiles/fi ... ter_NL.pdf

Over schuim-oordopjes had ik ook vernomen dat het inderdaad hoofdzakelijk de hogere frequenties filtert.

Ikzelf ben name geïnteresseerd in de effectiviteit van de otoplastieken en de bekende pluggen (al dan niet met verwisselbare filters) zoals die van Alpine e.d.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door Bert M »

doov650 schreef:En niet te vergeten: met wavorre uitlaat rij je rond en zitten de DB killers er in of niet.

Zou bij jou geen verschil mogen maken: volgens mij rijd jij sowieso altijd met dusdanige snelheden dat je jouw eigen geluid ruimschoots voor weet te blijven... :lol:
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Ik kan wel een inschatting maken van de effectiviteit van verschillende doppen.

Zal daar een keer even aan rekenen als ik tijd heb maar even snel:

De Alpine's dempen (volgens website https://www.alpine.nl/gehoorbescherming/flyfit-custom/) zo'n 15-20 dB in de lage frequenties oplopend tot 40 dB bij 8000 Hz.

Het meeste lawaai dat ik gemeten heb zit tussen de 100 en 700 Hz of zo, dus daar zullen die alpine doppen zeker wel een 15 dB afhalen, dat is dus redelijk wat.

Wat lastiger is in te schatten is hoeveel geluid er nog via trillingen via de motor rechtstreeks in je oor komt, dus niet via de lucht.
Dit kan nog behoorlijk wat zijn, krab maar eens hard op je achterhoofd, dat is puur vibratie via bot.
Daar doet zo'n demper niks aan, sterker nog een slechte demper kan dat versterken.

Groet
Bas
Gebruikersavatar
JM1100RT
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 aug 2013, 19:28
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door JM1100RT »

Dat idee had ik ook, dat de botgeleiding van de lage frequenties onveranderd blijft of inderdaad zelfs wat
vermeerdert, bij gebruik van aangemeten harde otoplastieken. De helm (Schuberth C3) lijkt te gaan meevibreren met de laagfrequente turbulenties vanaf het windscherm. Hebben anderen ook die ervaring?
[groet] JM -1100-
Gebruikersavatar
SLSLNL
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:08
Type: R1100RT
Bijz: In de RS kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: Test Geluidsniveau motorrijden

Ongelezen bericht door SLSLNL »

JM1100RT schreef:Dat idee had ik ook, dat de botgeleiding van de lage frequenties onveranderd blijft of inderdaad zelfs wat
vermeerdert, bij gebruik van aangemeten harde otoplastieken. De helm (Schuberth C3) lijkt te gaan meevibreren met de laagfrequente turbulenties vanaf het windscherm. Hebben anderen ook die ervaring?
[groet] JM -1100-
Ik heb R1100RT-p en een Schubert C3 basis. Ik heb best veel last van "gedonder" achter mijn windscherm en ik draag elke rit otoplastieken (aangemeten met zwaarste bescherming). Zonder kan ik "bijna" niet rijden.

Gr Edi


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
BMW R1100RT (96)
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”