Telefoon binnen zicht bestuurder binnenkort verboden in GB

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Telefoon binnen zicht bestuurder binnenkort verboden in GB

Ongelezen bericht door Bert M »

Vers van de pers vanuit Engeland:

Binnenkort wordt er hier in GB een maatregel van kracht, die inhoudt dat bestuurders van motorvoertuigen geen telefoon, tablet en/of computer met internetverbinding binnen hand- cq oogbereik met zich mee mogen voeren. Alleen stand alone navigatie is toegestaan, mits deze niet tijdens het rijden bediend wordt! Dit geldt niet alleen voor auto's, bussen en vrachtwagens, maar ook voor motorfietsen. Het verbod op het bedienen van (elektronische) apparatuur door een bestuurder van motorvoertuigen geldt natuurlijk ook voor dashcams, autoradio's, MP-3 spelers, fotocamera's en andere gadgets.

Dat betekent dat de tijd van navigeren per telefoon of tablet vanaf dat moment verleden tijd is. De wetgever stelt vast, dat de meeste verkeersongevallen tegenwoordig worden veroorzaakt door mensen die allerhande communicatie apparatuur bedienen, tijdens het rijden.

Voor de personen die voornemens zijn om in GB vakantie te gaan vieren: dit geldt ook voor buitenlanders!

Kleine persoonlijke kanttekening: het handhaven wordt nog een 'dingetje', want dat is hier in Engeland nog een wat onderbelichte activiteit. Tussen wat de wetgevende macht wil en de handhavende macht kan, zit getalsmatig iets van een discrepantie...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Telefoon binnen zicht bestuurder binnenkort verboden in GB

Ongelezen bericht door QuickFix »

Bert M schreef: 06 sep 2018, 12:44het handhaven wordt nog een 'dingetje', want dat is hier in Engeland nog een wat onderbelichte activiteit.
Dat geldt hier in Nederland ook, alleen is dat voor de regering dan ook vaak een reden om een wet gewoon niet aan te nemen. :$

Persoonlijk ben ik wel voor zulke (drastische) maatregelen: ik zie zo vaak verkeerssituaties nét goed gaan (maar soms ook nét fout).

Je zal maar als zwakkere verkeersdeelnemer geraakt worden door zo'n minkukel die met andere dingen, dan opletten op het verkeer, bezig is.
Al zie ik ook veel te vaak (jonge) fietsers slingerend over straat, dat ik me echt zorgen maak (hier in Nederland ben je, in beginsel, als automobilist bij een confrontatie "Schuldig" als er een zwakkere verkeersdeelnemer is het spel is).
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Telefoon binnen zicht bestuurder binnenkort verboden in GB

Ongelezen bericht door Baird »

Wordt leuk als je een Tesla Model S rijdt of nog sterker als je een Tesla Model 3 weet te bemachtigen: die heeft alleen nog maar een scherm waar ongeveer alles op zit ....., of is het dan in eens allemaal 'dedicated'. Ik hoop niet dan de Britten roepen dat het een maatregel uit Brussel is want deze verzinnen ze toch echt zelf :D .
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Telefoon binnen zicht bestuurder binnenkort verboden in GB

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik lees deze opmerking eindigend met een lach met een toch wel cynische ondertoon . . . ;)
Baird schreef: 06 sep 2018, 17:01 Wordt leuk als je een Tesla Model S rijdt of nog sterker als je een Tesla Model 3 weet te bemachtigen: die heeft alleen nog maar een scherm waar ongeveer alles op zit ....., of is het dan in eens allemaal 'dedicated'. Ik hoop niet dan de Britten roepen dat het een maatregel uit Brussel is want deze verzinnen ze toch echt zelf :D .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Telefoon binnen zicht bestuurder binnenkort verboden in GB

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef: 06 sep 2018, 12:44 Vers van de pers vanuit Engeland:

Binnenkort wordt er hier in GB een maatregel van kracht, die inhoudt dat bestuurders van motorvoertuigen geen telefoon, tablet en/of computer met internetverbinding binnen hand- cq oogbereik met zich mee mogen voeren. Alleen stand alone navigatie is toegestaan, mits deze niet tijdens het rijden bediend wordt! Dit geldt niet alleen voor auto's, bussen en vrachtwagens, maar ook voor motorfietsen. Het verbod op het bedienen van (elektronische) apparatuur door een bestuurder van motorvoertuigen geldt natuurlijk ook voor dashcams, autoradio's, MP-3 spelers, fotocamera's en andere gadgets.

Dat betekent dat de tijd van navigeren per telefoon of tablet vanaf dat moment verleden tijd is. De wetgever stelt vast, dat de meeste verkeersongevallen tegenwoordig worden veroorzaakt door mensen die allerhande communicatie apparatuur bedienen, tijdens het rijden.

Voor de personen die voornemens zijn om in GB vakantie te gaan vieren: dit geldt ook voor buitenlanders!

Kleine persoonlijke kanttekening: het handhaven wordt nog een 'dingetje', want dat is hier in Engeland nog een wat onderbelichte activiteit. Tussen wat de wetgevende macht wil en de handhavende macht kan, zit getalsmatig iets van een discrepantie...

Ik zou denken dat je met een goede camera al veel kan waarnemen. Ik ben blij dat ze dit in GB goed willen aanpakken.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Telefoon binnen zicht bestuurder binnenkort verboden in GB

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Bert M schreef:Vers van de pers vanuit Engeland:

Binnenkort wordt er hier in GB een maatregel van kracht, die inhoudt dat bestuurders van motorvoertuigen geen telefoon, tablet en/of computer met internetverbinding binnen hand- cq oogbereik met zich mee mogen voeren....
Ik heb TT op mijn iPhone die ook zonder internet verbinding werkt mag dat dan wel?


Groeten van Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Telefoon binnen zicht bestuurder binnenkort verboden in GB

Ongelezen bericht door Bert M »

HenkvanR schreef: 08 sep 2018, 17:54
Bert M schreef:Vers van de pers vanuit Engeland:

Binnenkort wordt er hier in GB een maatregel van kracht, die inhoudt dat bestuurders van motorvoertuigen geen telefoon, tablet en/of computer met internetverbinding binnen hand- cq oogbereik met zich mee mogen voeren....
Ik heb TT op mijn iPhone die ook zonder internet verbinding werkt mag dat dan wel?


Groeten van Henk
Het is een telefoon en daarmee kun je dus hele discussies met de hermandad verwachten. Zij kunnen op een afstand niet zien of jouw G3 of G4 netwerk wel of niet aan staat en daarmee maak je jezelf dus 'verdacht'. En ik verwacht niet dat, in het unieke geval dat je staande gehouden wordt, dat er dan nog veel te discussiëren valt. Houd er rekening mee, dat eindeloze discussie met de dienders (zoals in Nederland) hier dus niet op prijs gesteld wordt. Bij elk "ja, maar..." gaan ze op zoek naar een extra reden om een bon te schrijven...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”