oei , geflitst.... of niet ?

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
frans hoogenbosch
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2016, 19:37
Type: R850RT
Bijz: behalve dat hij lekker rijdt bedoel je ?!!
Land: ned.
Woonplaats of omgeving: den helder

oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door frans hoogenbosch »

goedenmiddag allemaal ,
wat een weer he .....zondagmiddag en het regent , je zou er triest van worden . Maar wat nog erger is , is op de motor zitten terwijl het regent . Dat overkwam mij gisterenmiddag . Ik had er al een hele rit op zitten toe ik een kilometer of veertig voor de Nederlandse grens , net voor de afslag naar Arnhem
werd opgewacht door een heerlijke hoosbui . Dat verbaasde me niet , het dreigde al vanaf Frankfurt . Hoe dan ook , ik wilde deze onvrijwillige douche niet te lang laten duren en hield dus het gas er een beetje op . Mea culpa , ja ik weet het , eigen schuld dikke bult , maar het was rustig op de weg en zo hard ging ik ook weer niet ....bij iets meer als 130 hield het wel op . " Reisen , nicht rasen " vindt ik een leus waar ik me van harte bij aansluit , en bovendien leent mijn motor zich er niet zo voor . ( bmw R850 ) Maar , wie schetst mijn verbazing toen ik plotseling , door de regen heen , onmiskenbaar de helle flits van een verkeerscamera waarnam !!! Verdorie , betrapt op een kinderachtige 20 kilometer te hard rijden op een stille weg !! Nu heeft een kennis mij eens vertelt dat ze in Duitsland alleen van voren fotograferen en dat zodoende motoren niet worden bekeurd . Mede omdat er geen foto gemaakt kan worden . ( je weet wel , waar je als automobilist zo geinig op staat , met je uitgestreken gezicht en je " ik weet van niets " mimiek ) Nu lijkt mij dat wat onwaarschijnlijk , want dan zou de Duitse autobaan een walhalla zijn voor alle snelheidsduivels op twee wielen . Toch houd mijn kennis dit koppig vol , met als resultaat dat ik nu valse hoop heb dat ik gevrijwaard blijf van een Duitse bekeuring . Weet iemand wat er waar is van deze bewering ?
( Gelukkig stopte het met regenen na de Amsterdamse ringweg zodat ik vervolgens alsnog helemaal droog gewaaid in mijn fantastische geboortestad arriveerde waar als vanouds een frisse zeewind over de Helderse dijk mij begroette . )
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Een ding weet ik zeker, het is niet in ALLE gevallen waar/juist wat jou kennis beweert. Twee jaar terug in het Sauerland betrapt op iets van 15 km te snel waar ik 50 km mocht rijden. En korte tijd hierna twee hele mooie foto,s thuis gekregen, waarvan een van achteren van het kenteken van de motor en een van voren, waarop ik nog eens heel mooi herkenbaar op stond met mijn systeemhelm "opengeklapt".

Dus toch maar even afwachten of je Duitse post gaat ontvangen. Maar troost je het betreft over het algemeen een "lichte overtreding", zoals zij dat in Duitsland noemen en de "onkosten" staan in geen verhouding tot de Nederlandse prijzen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
frans hoogenbosch
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2016, 19:37
Type: R850RT
Bijz: behalve dat hij lekker rijdt bedoel je ?!!
Land: ned.
Woonplaats of omgeving: den helder

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door frans hoogenbosch »

zie je wel ...nou ja . Precies zoals je zegt , rustig afwachten maar . Dat er in Duitsland een iets sportievere opvatting bestaat t.o.v. verkeersovertredingen stel weer een beetje gerust . Je wordt er dus niet verondersteld de begroting van de overheid sluitend te maken , maar je krijgt , precies zoals de bedoeling is , een waarschuwing voor , verondersteld , onveilig gedrag . Nou ja , we gaan het zien !!
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door QuickFix »

Drie jaar geleden een brief ontvangen van onze oosterburen (met de auto 65km/u binnen de bebouwde kom) en toen moest ik ongeveer een Euro per kilometer afrekenen (wat ik toen ook met alle "Plezier" gedaan heb). _004
Een maand geleden in België kostte mij €75 voor 11km/u te hard (op de snelweg om half twee 's nachts), dus daar zijn ze een stuk minder vriendelijk. :(
Freude am Fahren
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door ciske »

Verreweg de meeste snelheid controles in Duitsland zijn voor de motorrijders niet gevaarlijk.
Daar waar ik de camera's weet te staan wuif ik meestal vriendelijk naar het flitslicht. Misschien vertoon ik hiermee wel vreemd gedrag maar ach ik vind het gewoon een soort ""Guilty Pleasure" en ik maak het niet te bont.
Alleen daar waar véél motorrijders komen, Eifel, Sauerland, Harz, Duitse Alpen etc. (en velen zich ook werkelijk misdragen) moet je op je tellen passen. . Dáár worden ook foto's van de achterkant gemaakt.
Ik denk dus dat deze overtreding met een sisser zal aflopen tenzij je op jouw motor ook aan de voorzijde een kentekenplaat hebt gemonteerd.


gr v Ciske
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door Baird »

En ALTIJD Flitsmeiser aan op de mobiel en het geluid in je oortjes: Nederland en België ongeveer alle flitsers en in veel landen gevaarlijke wegsituaties, files etc, ik rij nooit meer zonder, een gewaarschuwd mens telt voor 2 :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Deze ronde flitspalen maken een foto van de voorzijde EN van de achterzijde. Deze paal is nogal duidelijk aanwezig, maar de meeste staan ergens verscholen en zijn niet zo opvallend aanwezig. In tegenstelling tot Ciske heb ik er op de touristische heen en terugweg naar Vogelsberg (Hessen) en bij het touristisch touren in Vogelsberg genoeg gezien.

Mij is verteld dat als ze blauw van kleur zijn dat dit dan voor de vrachtauto,s is m.b.t. de "tolgelden" voor deze voertuigen. Maar dat weet ik niet zeker.
Flitspaal.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door ciske »

Al post ontvangen uit Duitsland?

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

nnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Marcel 1200rt op 24 okt 2018, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Nog een tip: kijk/lees goed wát ze je eventueel sturen:
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... -duitsland
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door QuickFix »

Marcel 1200rt schreef: 13 okt 2018, 20:57een boetebeschikking uit Duitsland krijgt in de Duitse taal,
Hmmm apart: ik heb eens een beschikking gekregen (was €15, zie boven) en die was keurig in het Nederlands opgesteld; wellicht dat het aan de justitiële regio ligt vanwaar de beschikking wordt uitgevaardigd en gaan sommigen daar uit automatisme al handiger mee om?
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Marcel 1200rt schreef: 13 okt 2018, 20:57 Het schijnt je bij dat een strafvervolging recht hebt om in een voor jou verstaanbare taal benaderd te worden.
Das klopft.
Dat is art.6 EVRM (Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden).
Strafvervolging moet in een taal die de verdachte verstaat en begrijpt.

Nu de crux en grote truc.
Verwarnungsgeld is, net zoals een Mulderboete in Nederland, geen strafvervolging maar een administratiefrechtelijke aangelegenheid.
Dat hoeft volgens het Europese hof van Rechten van de Mens niet in de eigen taal.

Feitelijk komt strafrechtelijke - en administratiefrechtelijke boete op hetzelfde neer, maar geeft het beestje een andere naam en ineens gelden de rechten niet meer.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: oei , geflitst.... of niet ?

Ongelezen bericht door Bert M »

Vaak helpt het om een terechte bon gewoon te betalen. En dat zal je in Duitsland de kop ook niet kosten...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”