Verlaagd toegestaan ja of nee

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
robveenstra
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2012, 08:59
Type: R1200RT
Bijz: Hij is mooi
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stadskanaal
Locatie: Stadskanaal

Verlaagd toegestaan ja of nee

Ongelezen bericht door robveenstra »

Verlaagd, ja of nee toegestaan?

Geachte clubleden, ik heb een wetstechnische vraag. Ik heb verlaagde voetsteunen aangebracht op mijn BMW. Dit zijn Wunderlich steunen waardoor de voetsteun 5 cm. lager is komen te zitten en ongeveer 2 cm. verder van de motor af. Ik heb mijn schakelpedaal naar beneden gebracht en het rempedaal is iets aangepast. Nu begreep ik van een collega dat dit een technische wijziging van het voertuig is waarvoor het voertuig opnieuw gekeurd zou moeten worden. Het rijden met deze aanpassingen zou dus verboden zijn. Het gaat om bedieningselementen. Hij adviseerde mij een hoger zadel i.p.v. deze steunen. In hoeverre heeft hij gelijk of ongelijk? Het is niet zozeer dat ik mijn gelijk wens te halen, maar ik wil niet in een situatie komen waarmee ik de wet aan mijn (motor)laars lap. Graag advies.........?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste RT van Nederland?
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Verlaagd toegestaan ja of nee

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Puur volgens de wet is het misschien wel niet toegestaan maar vergeet dan niet dat er meer dingen zijn die je dan waarschijnlijk niet mag aanpassen zonder een keuring. En dan denk ik aan verlichting, uitlaatsysteem, stuur, schokdempers en remmen en misschien banden ook nog wel. Ik heb mijn zadel ook ooit laten verhogen om de kniehoek wat minder te maken. Hierdoor komt je zwaartepunt ook iets hoger te liggen. Ik verwacht niet dat je met een aanpassing van voetsteunen ooit problemen gaat krijgen. Van die voetsteunen zou ik zelf persoonlijk niet wakker liggen. Als ik zo kijk naar al de caferacers dan lijkt niemand zich nog echt druk te maken om de wet.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Verlaagd toegestaan ja of nee

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik sluit mij hier volledig bij aan. Lekker genieten van je RT zou ik zeggen . . . ! _004
Ton1959 schreef: 11 okt 2018, 19:37Ik verwacht niet dat je met een aanpassing van voetsteunen ooit problemen gaat krijgen. Van die voetsteunen zou ik zelf persoonlijk niet wakker liggen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
robveenstra
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2012, 08:59
Type: R1200RT
Bijz: Hij is mooi
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stadskanaal
Locatie: Stadskanaal

Re: Verlaagd toegestaan ja of nee

Ongelezen bericht door robveenstra »

Dank je voor deze antwoorden. Ik weet dat er veel oogluikend wordt toegestaan. Echter op het moment als het op een verzekeringskwestie uitdraait ten gevolge van bijvoorbeeld een ongeval ben ik bang dat er oogluikend niets meer is toegestaan, ik neem het zekere voor het onzekere (weet het, saai en berekenend). 😉
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste RT van Nederland?
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Verlaagd toegestaan ja of nee

Ongelezen bericht door EileRT »

Omdat dergelijke vragen vaker gesteld worden op dit forum, heb ik vandaag gebeld met een medewerker van de RDW afdeling technische zaken. Zijn antwoord was duidelijk:

Verlaagde voetsteunen zijn toegestaan. Je mag echter niets wijzigen aan (de werking van) het rempedaal.
robveenstra schreef: 12 okt 2018, 08:23 Dank je voor deze antwoorden. Ik weet dat er veel oogluikend wordt toegestaan. Echter op het moment als het op een verzekeringskwestie uitdraait ten gevolge van bijvoorbeeld een ongeval ben ik bang dat er oogluikend niets meer is toegestaan, ik neem het zekere voor het onzekere (weet het, saai en berekenend).
Zo is het ook toegestaan dat je progressieve veren mag monteren (bijvoorbeeld Hyperpro) of een andere ruit (bijvoorbeeld ZTechnik Vstream). Je mag het ABS verwijderen mits dit de rembekrachtiging niet beïnvloed. Voor aftermarket uitlaten geldt dat de wettelijk voorgeschreven decibellen niet worden overschreden. Voor andere verlichting (bijvoorbeeld xenon of led) geldt dat deze niet hinderlijk gevoerd mag worden in bijvoorbeeld een halogeen armatuur. De medewerker gaf aan dat men er in Duitsland en Oostenrijk erg streng op let en je hiervoor een flinke prent tegemoet mag zien of de motor (wanneer de verlichting terplekke niet omgezet kan worden naar AF fabriek) zelfs mag laten staan.

Tot zover mijn info. Let wel, dit is mij vandaag meegedeeld door een medewerker van de RDW die op dit forum anoniem wenst te blijven (uiteraard niet tegenover mij). Er kunnen (per definitie) geen rechten aan dit schrijven van mij worden ontleend. Wil je e.e.a. weten, stuur dan even een mail naar de RDW met je specifieke vraag en je krijgt (zwart op wit) het antwoord.

[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
robveenstra
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2012, 08:59
Type: R1200RT
Bijz: Hij is mooi
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stadskanaal
Locatie: Stadskanaal

Re: Verlaagd toegestaan ja of nee

Ongelezen bericht door robveenstra »

Dank je,

Dan heb je dus niets aan die verlagers. Je moet bij deze verlagers het rempedaal naar beneden brengen en dat mag niet want je moet op zijn minst lassen of iets afzagen. Zonder deze zaken kun je de motor dus niet goed bedienen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste RT van Nederland?
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Verlaagd toegestaan ja of nee

Ongelezen bericht door EileRT »

Daar ben ik het niet mee eens. De werking wordt namelijk niet beïnvloed en je plaatst geen ander pedaal. BMW heeft deze mogelijkheid, van het verstellen van het pedaal, gecreëerd en het is goedgekeurd bij de type goedkeuring destijds voor o.a. deze 1100 serie (en jouw avatar toont en beschrijft een R1100RT).

Ik zou even een mail sturen (over deze (AF fabriek) mogelijkheid van het verstellen van het pedaal) naar de RDW en laat de uitkomst van dat schrijven even weten in dit topic. _004
robveenstra schreef: 12 okt 2018, 18:12 Dank je,

Dan heb je dus niets aan die verlagers. Je moet bij deze verlagers het rempedaal naar beneden brengen en dat mag niet want je moet op zijn minst lassen of iets afzagen. Zonder deze zaken kun je de motor dus niet goed bedienen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”