Afwijkende voorrangsregel

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Afwijkende voorrangsregel

Ongelezen bericht door MofkaP »

Nog niet zo lang geleden heeft de hoogste rechter voor verkeerszaken in Nederland bepaald dat indien een rijstrook ophoudt of eindigt of is afgesloten, de op die rijstrook rijdende bestuurder bij of vlak voor het eind van die rijstrook voorrangsgerechtigd is t.o.v. de bestuurder op de naastgelegen rijstrook. Die laatste bestuurder moet dus voorrang verlenen aan de invoegende bestuurder.

Dat is een doorbreking van de regel die stelt dat degene die van rijstrook wisselt voorrang moet verlenen aan de bestuurder op de andere rijstrook omdat hij van rijstrook wisselt.
Nog lang niet iedereen is van die recente rechtspraak op de hoogte, vandaar dat ik het hier meld.
Overigens geldt die verkeersregel al in de meeste Europese landen: indien een rijstrook eindigt heeft de daarop rijdende bestuurder die van rijstrook moet wisselen voorrang.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Afwijkende voorrangsregel

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik hoop dat je dit ook gepost hebt op het forum van vrachtwagenchauffeurs, die regelmatig de neiging hebben om ver voor de versmalling de boel al 'op slot' te gooien door op twee rijstroken gelijk te gaan rijden...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Afwijkende voorrangsregel

Ongelezen bericht door EileRT »

+ 1

Over geven en dan vooral nemen gesproken.

En ja, ik begrijp dat vrachtwagenchauffeurs “hun” ruimte die ze voor zich hebben willen (be)houden en niet blij zijn met sommige automobilisten en motorrijders die op het allerlaatste moment vlak voor hen nog willen invoegen. Zij hebben immers een langere remweg nodig. Maar het voor eigen rechter spelen op rijkswegen is in mijn ogen zowel letterlijk als figuurlijk geen zaligmakende weg . . .
Bert M schreef: 16 feb 2020, 09:34 Ik hoop dat je dit ook gepost hebt op het forum van vrachtwagenchauffeurs, die regelmatig de neiging hebben om ver voor de versmalling de boel al 'op slot' te gooien door op twee rijstroken gelijk te gaan rijden...
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Afwijkende voorrangsregel

Ongelezen bericht door Lemoi »

naja, van die auto's die nog effe flink gas geven om zo ver mogelijk naar voren te komen om hem er tussen te "rammen", wordt je ook niet vrolijk
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Afwijkende voorrangsregel

Ongelezen bericht door EileRT »

Sommige automobilisten èn motorrijders maken zich hier schuldig aan. En dat is, net als vrachtwagenchauffeurs die ruim van tevoren twee rijbanen confisqueren, absoluut niet wenselijk. Het één werkt het ander blijkbaar in de hand. Uiteindelijk is het in het verkeer dus geven en nemen. Die balans is bij sommigen helaas zoek. Ook al is er hierover duidelijke wet- en regelgeving. Het spel (met gedrag en spelregels) dat verkeer heet speelt zich tenslotte voor een groot deel af tussen de oren van de bestuurd(st)ers.
EileRT schreef: 16 feb 2020, 10:18Over geven en dan vooral nemen gesproken.
Lemoi schreef: 17 feb 2020, 14:47 naja, van die auto's die nog effe flink gas geven om zo ver mogelijk naar voren te komen om hem er tussen te "rammen", wordt je ook niet vrolijk
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Afwijkende voorrangsregel

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Heb je een linkje naar de uitspraak? En wie is die hoogste rechter?
Vooral van belang in welke context die uitspraak is gedaan.
MofkaP schreef: 14 feb 2020, 21:10 Nog niet zo lang geleden heeft de hoogste rechter voor verkeerszaken in Nederland bepaald dat indien een rijstrook ophoudt of eindigt of is afgesloten, de op die rijstrook rijdende bestuurder bij of vlak voor het eind van die rijstrook voorrangsgerechtigd is t.o.v. de bestuurder op de naastgelegen rijstrook. Die laatste bestuurder moet dus voorrang verlenen aan de invoegende bestuurder.

Dat is een doorbreking van de regel die stelt dat degene die van rijstrook wisselt voorrang moet verlenen aan de bestuurder op de andere rijstrook omdat hij van rijstrook wisselt.
Nog lang niet iedereen is van die recente rechtspraak op de hoogte, vandaar dat ik het hier meld.
Overigens geldt die verkeersregel al in de meeste Europese landen: indien een rijstrook eindigt heeft de daarop rijdende bestuurder die van rijstrook moet wisselen voorrang.
IvoPs
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2014, 00:27
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: gouda

Re: Afwijkende voorrangsregel

Ongelezen bericht door IvoPs »

Lemoi schreef: 17 feb 2020, 14:47 naja, van die auto's die nog effe flink gas geven om zo ver mogelijk naar voren te komen om hem er tussen te "rammen", wordt je ook niet vrolijk
Ik heb geleerd dat je altijd de gehele rijstrook moet gebruiken. Als de linker rijstrook eindigt of afgesloten wordt, dan neem je ruim op tijd dezelfde snelheid aan als de rechter rijstrook en bij de pijlen voeg je om en om in.

Het komt vaak voor dat automobilisten die op een linker rijstrook rijden die eindigt of afgesloten wordt en een gaatje zien op de rechter rijstrook, daar dan meteen inschieten, terwijl er misschien nog honderden meters linker rijstrook open is. Als je achter zo'n automobilist rijdt, heb je ineens heel veel ruimte voor je. Ik zal die altijd gebruiken.
Op het moment van invoegen neem ik ruim op tijd een gepaste snelheid aan en voeg rustig in.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”