Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door Snellecees »

Voor de gene die plannen hebben om naar Oostenrijk, Tirol te gaan deze zomer, lees eerst onderstaand vertaald artikel.

De kleine groep blerpijpen verpesten het weer voor de grote groep die zich netjes gedraagt :evil:


Groet
Cees

Rijverbod voor bijzonder luide motoren in de districten Reutte en Imst
1) Algemene informatie
De bevolking in de wijk Reutte heeft al jaren last van lawaai door het constant groeiende motorverkeer. Dit wordt bevestigd door het motorgeluidonderzoek Ausserfern 2019 in opdracht van de deelstaatregering. Op bepaalde dagen worden 3.300 motoren geteld op de L 246 Hahntennjochstraße. In termen van totaal verkeer komt dit overeen met een aandeel van bijna 70 procent.
2) Kernboodschappen uit de studie
44% van de bevolking voelt zich sterk beïnvloed door motorlawaai.
Met name 2/3 van de bevolking vindt rijden met hoge snelheid ("gehuil") tijdens acceleratie- en remprocessen bijzonder storend.
Een algemeen verbod op weekendrijden is door de meerderheid van de bevolking niet gewenst.
3) Maatregelen zijn nog niet voldoende
De talrijke snelheidsbeperkingen die de afgelopen jaren zijn opgelegd, hebben de situatie op sommige gebieden verbeterd, maar het algehele resultaat is nog steeds niet bevredigend.
4) Maatregelen gepland
Vanwege de aanzienlijke geluidsoverlast voor de bevolking in het Reutte-district, worden van 10 juni tot 31 oktober 2020 rijverboden opgelegd voor bijzonder luide motorfietsen. Een geluidsbeoordeling kwam tot de conclusie dat motorfietsen als luidruchtig kunnen worden geclassificeerd als hun nabij-veldniveau hoger is dan 95 dB. Dit geldt momenteel voor ca. 6,7% van de voertuigen in deze categorie die in Oostenrijk zijn geregistreerd.
De volgende wegvakken vereisen een vermindering van de geluidshinder door motorverkeer:
B 198 Lechtalstraße van Steeg (staatsgrens Vorarlberg) naar Weißenbach am Lech
B 199 Tannheimerstraße van Weißenbach am Lech naar Schattwald (nationale grens Duitsland)
L 21 Berwang-Namloser Straße van Bichlbach tot Stanzach
L 72 Hahntennjochstraße 2e deel van Pfafflar naar Imst (pashoogte)
L 246 Hahntennjochstraße 1e deel van Imst (doorrijhoogte) naar kruising Imst Vogel-winkelpad
L 266 Bschlaber Straße van Elmen tot Pfafflar
5) Geldigheidsperiode
Het rijverbod geldt tussen 10 juni en 31 oktober 2020.
Deze verkeersbeperkende maatregel is baanbrekend in Tirol, omdat dit te wijten is aan "geluidsoverlast". Dit proefproject wordt tegelijkertijd geëvalueerd en vervolgens onderworpen aan een nieuwe deskundige evaluatie.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door RendeRT »

Als ik dit allemaal lees zie ik het voor het merendeel van de leden van het forum niet zo somber in, sterker nog, het geeft ruimte. De meesten van ons rijden niet met een zeer luidruchtige motorfiets en zijn dus net zo welkom als altijd.

Hartelijke groeten van SM-A705FN aan alle forumleden
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door Baird »

inderdaad, ik mag toch hopen dat mijn standaard EU gecertificeerde uitlaat binnen de gestelde eisen valt.

Van mij mogen ze Loudpipes, open uitlaten of andere herriemakers verwijderen van motorfietsen en om zeker te zijn dat we het hele ding verwijderen stel ik voor om met een plasmasnijder ook de uitlaatpoorten van de cilinderkop direct mee weg te snijden ....suckers .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
beckysmile

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door beckysmile »

Dit is tenminste een zinvolle actie van de overheid, de overtreders en overlastveroorzakers worden aangepakt en de rest met rust gelaten.
Misschien dit artikel even doorsturen aan onze eigen overheid, en dan verwijzen naar de diverse dijken die al afgesloten zijn en mogelijke afsluitingen die eraan gaan komen in bijvoorbeeld het zuid-Limburgse heuvelland.

Voor mij in elk geval geen reden om komende zomer in Oostenrijk te gaan motorrijden.
Mijn doel is altijd zonder prenten thuis komen, en dat is tot nu toe nog bijna altijd gelukt.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door scan »

Een uitstekende maatregel, moeten ze ook hier in NL subiet invoeren!
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door HansD »

Voorbeelden van motoren die in Oostenrijk niet meer mogen, en gevraagd zullen worden terug te keren:

Modell Im Fahrzeugschein eingetragenes Standgeräusch
Aprilia V4 Tuono 1100 Factory 96 dB(A)
Aprilia RSV4 1100 Factory 105 dB(A)
Aprilia RSV4 1000 RR 96 dB(A)
BMW S 1000 RR 98 dB(A)
Ducati Hypermotard SP 97 dB(A)
Ducati Multistrada 1260 102 dB(A)
Ducati Diavel 102 dB(A)
Ducati SuperSport 98 dB(A)
Harley-Davidson Dyna Street Bob 97 dB(A)
Harley-Davidson FXDR 14 97 dB(A)
Harley-Davidson 1200 Custom 99 dB(A)
Harley-Davidson Sportster Forty Eight 99 dB(A)
Kawasaki Z 900 97 dB(A)
KTM 890 Duke 96 dB(A)

Daar zitten best “normale” motorfietsen tussen waarvan je niet zou verwachten dat ze zoveel lawaai maken, zoals de Ducati Multistrada en de veel verkochte Kawasaki Z900.
fransgabler

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door fransgabler »

Als er gehandhaafd wordt op overtreders, dan hoeven RT rijders met hun standaard pruttel-uitlaten zich geen zorgen te maken. Het is te prijzen dat Oostenrijk overgaat op gerichte handhaving ipv het instellen van algemene verboden voor rijwielen >50cc.

In Nederland is dat helaas anders, zo is in mijn directe omgeving onlangs de Bosweg, naast het riviertje de Meije, gesloten voor al het motorverkeer tijdens weekenden en feestdagen. Dat is een prachtige weg om te rijden, die - helaas niet zonder reden - wordt weggekaapt en gereserveerd voor tuffende cabrioletjes - die elkaar geen ruimte gunnen bij het passeren - en 66 plussers op e bikes.

Behalve herrie zal ook de gemiddelde snelheid en daarmee het gevaar voor met name fietsers een niet onbelangrijke rol hebben gespeeld. Helaas kwam ik daar nog wel eens motorrijders tegen, die zich inbeeldden de stijl van Valentino Rossi machtig te zijn.
.
Schermafbeelding 2020-05-31 om 12.07.54.png
.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, als pensionado meed ik die route al in het weekend vanwege de drukte en... de Rossi's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 31 mei 2020, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door Baird »

HansD schreef: 31 mei 2020, 11:42 Voorbeelden van motoren die in Oostenrijk niet meer mogen, en gevraagd zullen worden terug te keren:

Modell Im Fahrzeugschein eingetragenes Standgeräusch
Aprilia V4 Tuono 1100 Factory 96 dB(A)
Aprilia RSV4 1100 Factory 105 dB(A)
Aprilia RSV4 1000 RR 96 dB(A)
BMW S 1000 RR 98 dB(A)
Ducati Hypermotard SP 97 dB(A)
Ducati Multistrada 1260 102 dB(A)
Ducati Diavel 102 dB(A)
Ducati SuperSport 98 dB(A)
Harley-Davidson Dyna Street Bob 97 dB(A)
Harley-Davidson FXDR 14 97 dB(A)
Harley-Davidson 1200 Custom 99 dB(A)
Harley-Davidson Sportster Forty Eight 99 dB(A)
Kawasaki Z 900 97 dB(A)
KTM 890 Duke 96 dB(A)

Daar zitten best “normale” motorfietsen tussen waarvan je niet zou verwachten dat ze zoveel lawaai maken, zoals de Ducati Multistrada en de veel verkochte Kawasaki Z900.
Best vreemd, in mijn beleving zou er in de EU-goedkeuring voor alle motoren de zelfde eisen gelden maar blijkbaar mag het ene merk/model meer herrie maken dan een ander:
Zitten onze RT/GS dan ruim onder de EU-eis en die anderen tegen de grens aan? Of zit het nog anders, vraagje voor MofkaP?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door AGVerheij »

fransgabler schreef: 31 mei 2020, 12:16Bosweg, naast het riviertje de Meije
Die afsluiting ontdekte ik een week of twee geleden ook :evil:
Er stonden al jaren gele tekstborden met het verzoek om je als motorrijder te gedragen, maar dat hielp blijkbaar niet genoeg. Jammer dat er dan gekozen wordt voor een geheel verbod in plaats van het handhaven op geluidsoverlast en rijgedrag van de eikels (sorry, maar zo denk ik over de racers en HD met open pijpen in T-shirt en gympies) die zich niet kunnen/willen aanpassen.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
fransgabler

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door fransgabler »

Er wonen allang geen keuterboertjes meer langs de Meije. Mensen uit de stad verkopen hun pand om ' rustig buiten' te kunnen wonen.

Een voormalig keuterboerderijtjer wordt dan opgekocht en grondig verbouwd. (zie het pand achter onderstaand bord) Vervolgens komen de nieuwe bewoners er achter dat er elk weekend naast normale motorrijders ook herrieschoppers en snelheidsduivels verschijnen. De hond en de kleinkinderen zijn bepaald niet veilig in de buurt van de weg en ook de weg opdraaien met de auto kan een hele toer zijn met langsrazende motoren. Deze nieuwe bewoners zijn vaak hoog opgeleid en kennen de weg die leidt tot inperking van het weggebruik pal voor hun voordeur.

In het begin worden er bijna authentiek lijkende borden geplaatst, die bepaald niet op de keukentafel in elkaar zijn geflanst. Die borden zien er strak uit en zijn uitbesteed, het mag immers wat kosten. Vervolgens worden er procedures gestart.
.
IMG_4710.jpeg
.
Het gedeelte voorafgaand aan de Bosweg is nog wel opengesteld voor motoren. Op dat gedeelte zal het dus extra druk worden.

De gevolgen van het misbruik van de weg laten zich raden en leiden ongetwijfeld tot het onderstaande bord, zoals dat onlangs aan het begin van de Bosweg verscheen. Motorrijders hebben als groep geen zelf-reinigend vermogen, de excessen in geluid en snelheid zullen steeds vaker tot dit soort algemene verboden leiden. In Nederland ontbreekt helaas de capaciteit om gericht te handhaven.

Maar met de gebakken peren zitten we wel als pruttelende toerfietsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door scan »

Ik mijd al jaren dit soort wegen in de weekenden, wetende dat al die herrieschoppers daar dan al de boel op scherp zetten.
Gelukkig ben ik momenteel in de gelegenheid ook door-de-weeks dit soort routes te kunnen en mogen rijden.
Voordeel is dat je er dan bijna geen "hond" tegenkomt...lekker pruttellen -kwijling-
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door ciske »

Motorrijders hebben als groep geen zelf-reinigend vermogen,
Dit is een waarheid als een koe!
En toch wordt onder druk alles vloeibaar, zie menig discussie hier op dit -maar ook andere- forum.
Er heerst ondertussen, grosso modo, een uitgesproken opvatting dat lawaai asociaal is.
Wat naar mijn smaak ook zeker zou bijdragen aan de terugdringing is als de vakhandel het niet meer zal aanbieden. Het zou een mooie taak voor de BOVAG kunnen zijn om aangesloten bedrijven hierop te wijzen.
Wellicht is het voor de vakhandel een optie om voor motoren van het "Tirol-lijstje" dempers te ontwikkelen die stiller zijn (en vanzelfsprekend géén pk verloren laat gaan want daarvan zijn er al te weinig aan boord). Het komt mij voor dat je met zo'n actie als vakhandel een goed figuur slaat. Dat is in ieder geval iets anders dan allerlei lawaaipijpen (met leuke handelsmarge) op een mooie standaard showen.

gr v Ciske
fransgabler

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door fransgabler »

Even terug naar de topic starter - mea culpa dat ik er even een bosweggetje rechts bij betrok - wat ging over het weren van motoren in Oostenrijk:

Het gaat er bij die maatregel om motoren te weren die bij een stationaire loop al meer dan 95 db produceren in de periode van 10 juni tot 31 oktober 2020. Uit onderstaande tabel blijkt dat 95 db best wel een flinke hoeveelheid geluid is. Kennelijk staat deze Oostenrijkse norm los van de Europese type goedkeuring met de af-fabriek standaard onderdelen. Het type motor is dan weliswaar goedgekeurd voor de Europese wegen en het lijkt erop dat het land daar voor bepaalde periodes op bepaalde wegen uitzonderingen op maakt.

Dat kon ook wel eens de reden zijn dat een Multistrada niet door die stationaire test heen komt. Niet alleen het uitlaatgeluid wordt gemeten, maar de totale geluidsproductie. Dat betekent dat ook het mechanische geluid van de motor, koppeling en wellicht draaiende tandwielen in één en dezelfde meting worden getoetst.
.
Schermafbeelding 2020-06-01 om 20.10.42.png
.
Een beetje motorrijder weet dat sommige motoren bij vrijloop meer of juist minder mechanische herrie produceren en hetzelfde geldt voor motoren met een natte platenkoppeling. Soms ruist de korf van de koppeling behoorlijk mee. Bij Ducati s met een droge platenkoppeling kan alleen die koppeling al een flink ratelend geluid produceren. Ondanks m'n tinnitus hoor ik meteen als er een Ducati of KTM (jawel, made in Austria) naast me bij het stoplicht komt staan en niet alleen vanwege het geluid uit de uitlaat.

Het is een wat opvallende norm, omdat mechanische geluiden uit het blok bij een langsrijdende motor er nauwelijks toe doen vanwege het Doppler effect, maar de stationaire grens tot 95 db is in Oostenrijk nu eenmaal tot norm verheven. Voorlopig uitsluitend in Tirol vanaf 10 juni tot 31 oktober en op de aaneengesloten wegen als hieronder aangegeven.
.
Schermafbeelding 2020-06-01 om 13.07.51.png
-
Een en ander is terug te lezen in het artikel op:
https://www.motoplus.nl/nieuws/limiet-i ... Uqm4ljrJOo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 29 jun 2020, 15:45, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door HansD »

ciske schreef: 01 jun 2020, 10:48 Wellicht is het voor de vakhandel een optie om voor motoren van het "Tirol-lijstje" dempers te ontwikkelen die stiller zijn (en vanzelfsprekend géén pk verloren laat gaan want daarvan zijn er al te weinig aan boord).
In Oostenrijk kijken ze naar de opgave in je kenteken af fabriek. Dan gaat zo’n aangepaste uitlaat denk ik niet helpen, en eerder voor nog meer problemen zorgen.
fransgabler

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door fransgabler »

De verboden motorroutes in Oostenrijk / Tirol in de periode van 10 juni t/m 31 oktober 2020 voor motoren die stationair meer dan 95 db produceren heb ik even wat preciezer uitgezocht en op onderstaand kaartje weergegeven.

Dat is wat duidelijker dan het onduidelijke printje van de Oostenrijkers zelf.
Op de onderstaande printscreen zijn ook de plaatsnamen ter oriëntatie wat helderder weergegeven. Het gaat in eerste instantie om in totaal zo'n 140 km. Het is te verwachten dat het aantal km eerder uitgebreid, dan verminderd zal worden.
.
Schermafbeelding 2020-06-01 om 19.41.02.png
.
Een gpx bestand hier uploaden kan helaas niet, maar het gpx bestand van de voor motoren verboden wegen is in te zien en te downloaden op:
https://www.myrouteapp.com/nl/social/ro ... mode=share
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 29 jun 2020, 15:44, 3 keer totaal gewijzigd.
fransgabler

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door fransgabler »

In het dichtbij gelegen Sauerland is een interessant stuk weg afgesloten, geheel los van de hoeveel geluid die de motor produceert. Het gaat niet om een wereldreis, het traject is nog geen 9 km, maar er is met de afsluiting wel een hele leuke doorgaande route verloren gegaan.

Deze kronkelige verbindingsweg is geliefd bij vele motorrijders en helaas niet alleen bij de rijders die zich keurig aan de wet- en regelgeving houden. Er werd helaas ook veel te hard gereden door pseudo Rossi's en en er kwamen ten gevolge daarvan ook (te)veel ongelukken voor.

Het gaat over de weg tussen Rönkhausen en Wildewiese, zie hiervoor onderstaande kaart en de route op: https://www.myrouteapp.com/nl/social/ro ... mode=share
.
Schermafbeelding 2020-06-24 om 20.40.41.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 27 jun 2020, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door Baird »

Het gaat om de waarde U1 behorend bij jouw motor, hier van mijn R1200GS LC 2015
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door HansD »

Je haalt de norm van 95 dBa maar net. Vreemd dat het getal stationair hoger is dan rijdend!?
fransgabler

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door fransgabler »

HansD schreef: 26 jun 2020, 15:49 Je haalt de norm van 95 dBa maar net. !?
Dit heeft te maken met de definitie van de geluidseenheid en de normen die de omstandigheden bepalen van het meten.
Gesteld dat een motor 80db produceert en er komt een tweede exact dezelfde motor naast staan, dan wordt het geluidsniveau in onze beleving verdubbeld. De db meting zal die verdubbeling tot 160 db echter niet aangeven, maar op ongeveer 83 db uitkomen. De verdubbeling in geluid geeft een toename van slechts 3db bovenop de eerder gemeten 80 db. Met andere woorden: met het toenemen van het geluidsniveau, neemt de waarde van de meting niet recht evenredig toe.

Zo produceert mijn standaard pruttel-R1150 RT uit 2003 zo'n 92 db, wat op het eerste gezicht ook angstig dichtbij de norm van 95 db lijkt te komen. Om die norm van 95 db te halen moet de RT behoorlijk aan het gas lurken om het geluid meer dan te verdubbelen. Laat je dus niet foppen - of afschrikken - door een db meting van je motor, die dicht in de buurt van de gestelde tolerantie komt. Anderzijds, komt de waarde van de meting boven de 95 db uit - vaak wordt nog een marge van 2 db gehanteerd - dan maakt je motor ook fors meer herrie dan de toegestane hoeveelheid.
HansD schreef: 26 jun 2020, 15:49 Vreemd dat het getal stationair hoger is dan rijdend!?
Dat heeft te maken met de opstelling en de normering bij het meten. Bij het stationair meten wordt de microfoon dicht bij de uitlaat geplaatst vanuit een een statische opstelling. De microfoon wordt in een hoek van 45 graden op een afstand van 80 cm van de uitlaat geplaatst om te meten.
.
Schermafbeelding 2020-06-27 om 18.35.32.png
.
Bij het rijdend meten zijn er twee methodes die kunnen worden toegepast:
De dynamische methode, waarbij een aantal microfoons langs de weg worden geplaatst op een afstand van zo'n 7 meter om het geluidsniveau vast te stellen. Daarbij is door het Doppler effect sprake van een opbouw, een piek en een afbouw. (iii-III-AAUUAA- Aau www) De motoren rijden dan daadwerkelijk naar-langs-en van de microfoon vandaan.
De statische methode, waarbij de motor met ingetrokken koppeling - een bepaald toerental draait, bijvoorbeeld op 3/4 van het max toerental - en waarbij een of meerdere microfoons op zo n 2 meter afstand van de uitlaat het geluid meten.

Omdat de afstand tot de microfoon(s) stationair aanmerkelijk verschilt van de rijdende meting en de db opbouw niet recht evenredig oploopt, kan het zijn dat de meting 'rijdend' lager uitvalt dan de stationaire meting. Het is daarmee een kwestie van meetmethodes, normen en de opbouw van de db toename.

Moeilijk te bevatten dat gegoochel met db ees?
Ga maar eens op 80 cm op de hoogte van je uitlaat stationair onder een hoek van 45 graden luisteren zonder oordopjes...

Zelf je type motor checken op standaard stationair geluidsniveau? Een geijkte db meter kost zo'n 2000 euro, een app op de smartphone kost nix maar is niet betrouwbaar maar via je kenteken krijg je gratis de norm te zien op: https://ovi.rdw.nl/

Bij moderne motoren staat de geluidsnorm overigens al op het balhoofd vermeld in de verhouding aantal db's tot het toerental.
.
Schermafbeelding 2020-06-27 om 18.33.03.png
.
Even terug naar de topic, de actualiteit van dit moment, de afgesloten wegen, al dan niet verbonden aan een geluidsnorm.
- In Oostenrijk controleerde de politie dd za 27/06 actief te Berwang op het plein en te Elmen aan de voet van de Hantentjoch.
- Zwitserland is voornemens het voorbeeld van Oostenrijk te volgen, al is dat op dit moment nog niet wettelijk geregeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 29 jun 2020, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door HansD »

Bedankt voor de uitleg van de meetmethodes. Ik dacht al wel dat er voor stationair en rijdend verschillend gemeten werd.
De schaal voor geluidssterkte in decibels is logaritmisch, dus 93 dBa is een heel eind verwijderd van 95 dBa, maar toch denk je dan: maar net gehaald!
fransgabler

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door fransgabler »

HansD schreef: 28 jun 2020, 15:10 Bedankt voor de uitleg van de meetmethodes. Ik dacht al wel dat er voor stationair en rijdend verschillend gemeten werd.
De schaal voor geluidssterkte in decibels is logaritmisch, dus 93 dBa is een heel eind verwijderd van 95 dBa, maar toch denk je dan: maar net gehaald!
Zo is het.

Dat de 95 db maatregel in Oostenrijk voor een bepaalde periode op een beperkt wegennet nog meevalt, blijkt uit het volgende:
Met het plaatsen van de zogenaamde akoestische camera s wil ook Duitsland het lawaai van motoren terugdringen.
.
akcam.jpg
.
Dat onze Oosterburen kunnen doorslaan in maatregelen bleek al eerder uit de doorgeschoten privacy wetgeving, die het onmogelijk maakt om wegen in streetview te kunnen bekijken. Bij het samenstellen van interessante gpx routes is dat een belangrijk hulpmiddel. In de pen is nu een regelgeving die een aantal wegen uitsluitend nog openstelt voor motoren met een andere aandrijving dan de verbrandingsmotor. Wellicht met een stel zeilen, gestroomlijnde trapaandrijving met versnellingen of.....een grote batterij met een elektromotor.
.
zeil.jpg
'
Vanuit dat kader gaan er ook stemmen in Duitsland op, die de grens van slechts 80 db voor nieuwe motoren met een verbrandingsmotor als landelijke norm willen stellen. Voor een typisch Duits motormerk als BMW zou dat betekenen dat ook de motoren voor de export aan die fluisterstille norm voldoen om het productieproces niet onnodig gedifferentieerd te maken. De norm van 80 db komt overeen met het geluidsniveau van een gesprek op korte afstand of van een werkende vaatwasser. Onze pruttel-boxers zouden daarbij vergeleken nog een oorverdovend lawaai maken in de hierboven beschreven meetmethodes.

Er staat ons nog wat te wachten in de toekomst, het wordt in ieder geval een stuk stiller op straat.
Het gaat er op lijken dat - naar analogie van de auto's - de motorrijder in de richting van de elektrische motorfiets wordt geduwd, zij het met een fluisterstille gearbox en ketting. Geen overbodig geknars en gerommel dan uit de berijders zelf...
.
Big RT Smile

.
elkbike.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door EileRT »

In mijn persoonlijke reactie op bovenstaande posting van fransgabler:

Laat die Big RT Smile en dat lelijke vehikel maar weg.

En ja, er gaan wel vaker stemmen op. Men roept maar. Men doet maar. :O

Laat mij alstublieft vrolijk rond pruttelen op mijn onversneden BMW boxer! Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door fransgabler »

EileRT schreef: 29 jun 2020, 19:41 In mijn persoonlijke reactie op bovenstaande posting van fransgabler:

Laat die Big RT Smile en dat lelijke vehikel maar weg.

En ja, er gaan wel vaker stemmen op. Men roept maar. Men doet maar. :O

Laat mij alstublieft vrolijk rond pruttelen op mijn onversneden BMW boxer! Big RT Smile
Tuurlijk, helemaal eens maar er moet wel wat te pruttelen overblijven, het zou inmiddels alleen in Duitsland al gaan om 129 trajecten. Het is vervelend om onderweg trajecten tegen te komen die geheel of gedeeltelijk afgesloten zijn. Omdat de situatie voor motoren in Duitsland nogal onderhevig is aan de actualiteit en de situatie daarmee al regelmatig verandert, heb ik even een site opgezocht die de 'verboden voor motoren wegen' of de beperkte toegang daartoe regelmatig monitort en op kaartniveau weergeeft.

Beter het van te voren even te weten, waardoor er op voorhand een alternatieve route gezocht kan worden. Dat scheelt immers veel gedoe unterwegs. Sommigen vinden dat heerlijk, nemen een kop koffie hun nav, smartphone of desnoods kaart erbij op een terras maar ik vind het hinderlijk oponthoud en kies liever zelf de momenten van rust en koffie uit.

Zie hiervoor: Hmm toch veel rood...
.
.
afsluiting D128.png
.
Gelukkig is Duitsland een groot land.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik begrijp bovenstaande uitleg en weet dat er landen zijn (o.a. Duitsland en Oostenrijk) waar men uitermate strenge geluidsnormen heeft en handhaaft op (blijkbaar) bepaalde wegen. Het nemen van voorzorgsmaatregelen (door het kiezen van alternatieve routes) lijkt mij dan ook zeker gewenst. Je kunt er (mogelijk) ook voor kiezen om dergelijke landen met de motor te mijden. Bedankt i.i.g. voor je info hierover.

Waar het in mijn reactie vooral om gaat is het doorslaan in bepaalde (bijgestelde) geluidsnormen. Uiteraard realiseer ik mij als weldenkend mens dat ik deze normen niet stel, maar dat dat in die betreffende landen voor mij wordt gedaan. In het verlengde daarvan ben je dan mogelijk veroordeeld tot het gebruik van een elektrische motor(fiets). Dat is voor mij geen optie. Daar heb ik helemaal niets mee.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: Rijverbod motoren binnen/buiten NLD

Ongelezen bericht door fransgabler »

EileRT schreef: 30 jun 2020, 16:18 In het verlengde daarvan ben je dan mogelijk veroordeeld tot het gebruik van een elektrische motor(fiets). Dat is voor mij geen optie. Daar heb ik helemaal niets mee.
Maak eens een proefritje, onbekend maakt onbemind.

Het zal allemaal wel meevallen, zeker voor de linkerpet. Maar voor die rechterpet kon wel een een elektrische carrière in het verschiet liggen.
Zo zijn er nog steeds stoom-fanaten, die niets liever doen dan in een kokend hete mistige ruimte met een oliepuit langzaam draaiende messing delen smeren. Het mooie daarvan is, dat het nog steeds kan.

Overigens ben ik ook onaangenaam verrast door het grote aantal motor-verboden in Duitsland, mits de getoonde kaart betrouwbaar is. Bij het vooraf uitzetten van routes is dat wel een reden om routes te checken op voorkomende blokkades.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”